Bra "börja-läsa-själv-böcker" ?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Bra "börja-läsa-själv-böcker" ?

    Är det någon som kan tipsa om böcker som är bra att börja med när man börjat ljuda alla bokstäver och försöker läsa själv? Amanda har börjat med det och vi tänkte köpa lite såna böcker tills hon fyller år nu i april.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  2. 1
    Bra "börja-läsa-själv-böcker" ? Är det någon som kan tipsa om böcker som är bra att börja med när man börjat ljuda alla bokstäver och försöker läsa själv? Amanda har börjat med det och vi tänkte köpa lite såna böcker tills hon fyller år nu i april.
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    ny i klassen

    och vad de heter.... de finns på ica maxi, de tyckte isadora iaf var kul när hon började läsa så jag vet inte om de är barnsliga men de handlar om barn som går i ettan.
    Ska fundera om jag kommer på fler...
    Jag tyckr att det svåraste är att hitta böcker som är lagom svåra men handlar om saker som intresserar dem.
    Det finns några om olika älvor också på ica maxi men jag minns inte svårighetsgraden.
  4. 2
    ny i klassen och vad de heter.... de finns på ica maxi, de tyckte isadora iaf var kul när hon började läsa så jag vet inte om de är barnsliga men de handlar om barn som går i ettan.
    Ska fundera om jag kommer på fler...
    Jag tyckr att det svåraste är att hitta böcker som är lagom svåra men handlar om saker som intresserar dem.
    Det finns några om olika älvor också på ica maxi men jag minns inte svårighetsgraden.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Finns en serie böcker som är skrivna med korta meningar med stora bokstäver. Helt glömt vad de heter eller författaren.
    I alla fall heter en HUNDRALAPPEN, den ena killen det handlar om heter Omar och den andra killen har jag glömt. Bra bilder och supelättlästa. Ingår i en serie som heter EXTRA LÄTT ATT LÄSA.
    Finns många andra och på bibblan har de koll.
  6. 3
    Finns en serie böcker som är skrivna med korta meningar med stora bokstäver. Helt glömt vad de heter eller författaren.
    I alla fall heter en HUNDRALAPPEN, den ena killen det handlar om heter Omar och den andra killen har jag glömt. Bra bilder och supelättlästa. Ingår i en serie som heter EXTRA LÄTT ATT LÄSA.
    Finns många andra och på bibblan har de koll.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    De roligaste lära-läsa böckerna vi har haft har varit dem vi gjort själva. En bild på barnet och en kort text på vaje sida. Sedan läser man de så många gånger att barnet lär sig känna igen orden och inte behöver ljuda dem. Annars brukar det vara bra att ta till de gamla babyböckerna typ max potta osv. De flesta lättlästa böcker kräver mer än att man kan ljuda i hop ord. För de flesta barn är den perioden rätt kort. Det finns dock en serie böcker som heter "stärnsvenska" där de lättaste böckerna har bara några ord på var sida och sedan blir de svårare och svårare.
  8. 4
    De roligaste lära-läsa böckerna vi har haft har varit dem vi gjort själva. En bild på barnet och en kort text på vaje sida. Sedan läser man de så många gånger att barnet lär sig känna igen orden och inte behöver ljuda dem. Annars brukar det vara bra att ta till de gamla babyböckerna typ max potta osv. De flesta lättlästa böcker kräver mer än att man kan ljuda i hop ord. För de flesta barn är den perioden rätt kort. Det finns dock en serie böcker som heter "stärnsvenska" där de lättaste böckerna har bara några ord på var sida och sedan blir de svårare och svårare.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5
    Böckerna om Sorro & Seppo av Rolf Dahlström ingår också i den serien. De var jättebra för min kille som hade jättedåligt "läsförtroende" (ville aldrig prova att läsa, utan sa bara att han inte kunde, fast jag visste att han mycket väl skulle klarat det om han försökt). Dessa vågade han pröva eftersom det var så lite text, stora bokstäver & stor stil. Upplevelsen för honom att ha läst en hel bok alldeles själv var superbra för självförtroendet.
  10. 5
    Böckerna om Sorro & Seppo av Rolf Dahlström ingår också i den serien. De var jättebra för min kille som hade jättedåligt "läsförtroende" (ville aldrig prova att läsa, utan sa bara att han inte kunde, fast jag visste att han mycket väl skulle klarat det om han försökt). Dessa vågade han pröva eftersom det var så lite text, stora bokstäver & stor stil. Upplevelsen för honom att ha läst en hel bok alldeles själv var superbra för självförtroendet.
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6
    När sonen började ljuda fram ord köpte jag en bok i "Wilma-serien" Tex Wilma och spökhuset, Wilma och hundvakten, Wilma och Leo.

    Det är en serie med en grön groda på baksidan = för de som precis knäckt läskoden och vår son älskade/älskar ff dessa böcker.
  12. 6
    När sonen började ljuda fram ord köpte jag en bok i "Wilma-serien" Tex Wilma och spökhuset, Wilma och hundvakten, Wilma och Leo.

    Det är en serie med en grön groda på baksidan = för de som precis knäckt läskoden och vår son älskade/älskar ff dessa böcker.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Okej, bra tips!
    Så härligt när de små växer!
  14. 7
    Okej, bra tips!
    Så härligt när de små växer!
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    TACK FÖR ALLA TIPSEN!

    Ska se vad jag kan hitta för böcker åt henne i födelsedagspresent!!!
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  16. 8
    TACK FÖR ALLA TIPSEN! Ska se vad jag kan hitta för böcker åt henne i födelsedagspresent!!!
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    tips till

    barnens bokklubb hade flera sidor med lätt att läsa böcker den här månaden.
    Min mamma har tagit ett mormor abbonemang på barnens bokklubb. Tidningen och böckerna kommer till oss och räkningen går till henne
    Har dock svårt att hitta böcker till min sjuåring ändå....
  18. 9
    tips till barnens bokklubb hade flera sidor med lätt att läsa böcker den här månaden.
    Min mamma har tagit ett mormor abbonemang på barnens bokklubb. Tidningen och böckerna kommer till oss och räkningen går till henne
    Har dock svårt att hitta böcker till min sjuåring ändå....
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Åh de där ser verkligen toppen ut. Wille kan läsa så länge det är versaler. Jag har letat men inte lyckats hitta några bra innan. *nöjd*
  20. 10
    Åh de där ser verkligen toppen ut. Wille kan läsa så länge det är versaler. Jag har letat men inte lyckats hitta några bra innan. *nöjd*
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Säger också tack! Jag har nu beställt några av titlarna på Adlibris
  22. 11
    Säger också tack! Jag har nu beställt några av titlarna på Adlibris
  23. Medlem sedan
    Aug 1999
    #12
    vilka blev det?
  24. 12
    vilka blev det?

Liknande trådar

  1. Hur kan man "lyckas" läsa 4 böcker i rad
    By Pugini in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 10:16
  2. Bra "börja-läsa-själv-böcker" ?
    By Eva76 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 17:51
  3. kan man "låna" böcker och läsa via dator
    By Fridaa in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 21:54
  4. Börja-läsa-böcker???
    By Täppan in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 20:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar