Orolig..
Epilepsi
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Orolig..

    Tänkte höra hur anfall på småttingar ser ut.. Jag har en 1-årig tjej, utvecklingsmässigt är hon ungefär 4 månader, (kromosomavvikelse) hon gör saker som jag blir orolig över.

    Vi har gjort ett EEG på 20 min för ett halvår sen, det visade inget. Nu har jag beställt ytterligare ett.

    Hon kröker ryggen och ögonen försvinner upp. Det handlar om kanske 3-4 sekunder. Dessutom läste jag runt lite idag om EP..tydligen skulle cykel-rörelser vara ett anfall.. Känner någon igen det? Molly gör det ofta. Hon ligger ned och liksom vevar med armar och ben som om hon cyklade med hela kroppen..Jag har trott att det var en grej som hon kör med för hon ser glad ut när hon gör det..inte så att hon ler, men i blicken.

    Och så spänner hon kroppen mycket, det ser inte ut som kramper, men det kanske är så pass annorlunda på barn.. Hon spänner sig och tar i så att hon blir knallröd i ansiktet, samtidigt låter hon som om hon utförde värsta träningspasset.

    Usch..nu blev det långt. Någon som kan hjälpa mig?
  2. 1
    Orolig.. Tänkte höra hur anfall på småttingar ser ut.. Jag har en 1-årig tjej, utvecklingsmässigt är hon ungefär 4 månader, (kromosomavvikelse) hon gör saker som jag blir orolig över.

    Vi har gjort ett EEG på 20 min för ett halvår sen, det visade inget. Nu har jag beställt ytterligare ett.

    Hon kröker ryggen och ögonen försvinner upp. Det handlar om kanske 3-4 sekunder. Dessutom läste jag runt lite idag om EP..tydligen skulle cykel-rörelser vara ett anfall.. Känner någon igen det? Molly gör det ofta. Hon ligger ned och liksom vevar med armar och ben som om hon cyklade med hela kroppen..Jag har trott att det var en grej som hon kör med för hon ser glad ut när hon gör det..inte så att hon ler, men i blicken.

    Och så spänner hon kroppen mycket, det ser inte ut som kramper, men det kanske är så pass annorlunda på barn.. Hon spänner sig och tar i så att hon blir knallröd i ansiktet, samtidigt låter hon som om hon utförde värsta träningspasset.

    Usch..nu blev det långt. Någon som kan hjälpa mig?
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Ep anfall kan ju se ut på massor av olika sätt, det låter som ett sorts ep-anfall din tjej har. Eeg behöver inte visa något inte MR eller DT heller, ett sätt min grabbs anfall visade sig, förutom grand mal, var att han sträckte ut höger arm och stelnade till och när den släppte så log han, han log aldrig annars så vi var så glada att få se ett leende, då talade läkaren om att leendet var krampen och han fick medicinera emot det enda leendet vi sett. Men nu skrattar han och ler hela tiden och har inte lägre epilepsi. Hoppas ni hittar rätt medicinering så din dotter får slippa anfall, de är otroligt tröttande. Jag har också epilepsi, fick som vuxen.
  4. 2
    Ep anfall kan ju se ut på massor av olika sätt, det låter som ett sorts ep-anfall din tjej har. Eeg behöver inte visa något inte MR eller DT heller, ett sätt min grabbs anfall visade sig, förutom grand mal, var att han sträckte ut höger arm och stelnade till och när den släppte så log han, han log aldrig annars så vi var så glada att få se ett leende, då talade läkaren om att leendet var krampen och han fick medicinera emot det enda leendet vi sett. Men nu skrattar han och ler hela tiden och har inte lägre epilepsi. Hoppas ni hittar rätt medicinering så din dotter får slippa anfall, de är otroligt tröttande. Jag har också epilepsi, fick som vuxen.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Glömde säga att du ju självklart ska ringa din dotterns läkare direkt.
  6. 3
    Glömde säga att du ju självklart ska ringa din dotterns läkare direkt.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Tack för svar. Jag har talat med vår läkare och ett EEG är på gång. Hon ville inte börja medicinera förrän ett sådant var gjort.

    Känns otäckt att gå och vänta.
  8. 4
    Tack för svar. Jag har talat med vår läkare och ett EEG är på gång. Hon ville inte börja medicinera förrän ett sådant var gjort.

    Känns otäckt att gå och vänta.
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    Ja väntan är jättejobbig, hoppas ni får tid snabbt, sonen blev inlagd direkt när jag berättade för hans neurolog om de anfallen som kom (armen som åkte rakt ut och leendet) så kanske måste du vara påstridig när det gäller att få tid för eeg. Lycka till!
  10. 5
    Ja väntan är jättejobbig, hoppas ni får tid snabbt, sonen blev inlagd direkt när jag berättade för hans neurolog om de anfallen som kom (armen som åkte rakt ut och leendet) så kanske måste du vara påstridig när det gäller att få tid för eeg. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Orolig eller över-orolig?
    By Otis in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 08:28
  2. Orolig
    By L0ved in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 16:25
  3. orolig :-(
    By miss thunder in forum Försöker bli med barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:18
  4. Orolig.
    By anonymt namn in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 08:29
  5. Orolig! Är ej orolig längre!
    By Orolig igår! in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 19:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar