Operera halsmandlar?
Kropp & hälsa
  1. lärarstudenten
    #1

    Operera halsmandlar?

    Efter många år av halsproblem med många halsflussar och faryngiter har jag fått veta att jag kan få ta bor t mina halsmandlar om jag vill, de är inte alls så stora sa ÖNH-läkaren, men det hjälper ändå att ta bort dem sa han. Sen kom jag hem och läste på nätet om alla hemska fall där folk menar att det är det _värsta_de har varit med om i smärtväg, och nu är jag livrädd. Snälla någon sakkunnig, red ut det hela åt mig. Hur ont gör det egentligen och hur länge blir man däckad? Kan något gå fel?

    Jag pluggar och har tänkt gör ingreppet i början på augusti innan terminen börjar igen (efter ca två veckor). Kan tillägga att jag har väldigt låg smärttröskel.
  2. 1
    Operera halsmandlar? Efter många år av halsproblem med många halsflussar och faryngiter har jag fått veta att jag kan få ta bor t mina halsmandlar om jag vill, de är inte alls så stora sa ÖNH-läkaren, men det hjälper ändå att ta bort dem sa han. Sen kom jag hem och läste på nätet om alla hemska fall där folk menar att det är det _värsta_de har varit med om i smärtväg, och nu är jag livrädd. Snälla någon sakkunnig, red ut det hela åt mig. Hur ont gör det egentligen och hur länge blir man däckad? Kan något gå fel?

    Jag pluggar och har tänkt gör ingreppet i början på augusti innan terminen börjar igen (efter ca två veckor). Kan tillägga att jag har väldigt låg smärttröskel.
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Behöver man göra något så gör man förstås det även om man har det jobbigt några dagar. Man brukar inte ha så väldigt ont efteråt men man har svårt att äta förstås. I en vecka är det vanligen svårt att äta, man dricker, och efter två veckor är man sig helt själv igen.

    Direkt efter operationen är det lönt att vara försiktig med sin hals så att man inte river upp den utan att den får läka ifred. På det sättet blir också plågorna kortare.