Operera halsmandlar?
Kropp & hälsa
  1. lärarstudenten
    #1

    Operera halsmandlar?

    Efter många år av halsproblem med många halsflussar och faryngiter har jag fått veta att jag kan få ta bor t mina halsmandlar om jag vill, de är inte alls så stora sa ÖNH-läkaren, men det hjälper ändå att ta bort dem sa han. Sen kom jag hem och läste på nätet om alla hemska fall där folk menar att det är det _värsta_de har varit med om i smärtväg, och nu är jag livrädd. Snälla någon sakkunnig, red ut det hela åt mig. Hur ont gör det egentligen och hur länge blir man däckad? Kan något gå fel?

    Jag pluggar och har tänkt gör ingreppet i början på augusti innan terminen börjar igen (efter ca två veckor). Kan tillägga att jag har väldigt låg smärttröskel.
  2. 1
    Operera halsmandlar? Efter många år av halsproblem med många halsflussar och faryngiter har jag fått veta att jag kan få ta bor t mina halsmandlar om jag vill, de är inte alls så stora sa ÖNH-läkaren, men det hjälper ändå att ta bort dem sa han. Sen kom jag hem och läste på nätet om alla hemska fall där folk menar att det är det _värsta_de har varit med om i smärtväg, och nu är jag livrädd. Snälla någon sakkunnig, red ut det hela åt mig. Hur ont gör det egentligen och hur länge blir man däckad? Kan något gå fel?

    Jag pluggar och har tänkt gör ingreppet i början på augusti innan terminen börjar igen (efter ca två veckor). Kan tillägga att jag har väldigt låg smärttröskel.
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Behöver man göra något så gör man förstås det även om man har det jobbigt några dagar. Man brukar inte ha så väldigt ont efteråt men man har svårt att äta förstås. I en vecka är det vanligen svårt att äta, man dricker, och efter två veckor är man sig helt själv igen.

    Direkt efter operationen är det lönt att vara försiktig med sin hals så att man inte river upp den utan att den får läka ifred. På det sättet blir också plågorna kortare.

    Vad som är det värsta i smärtväg är otroligt individuellt och beror också på vilka komplikationer man får. Du kan jämföra det med att föda barn... en del har mycket ont och andra sjunger sig igenom hela saken.

    Jag tycker att man gör det man måste bara. Oftast är rädslorna innan värre än själva ingreppet och läkningen. Lycka till
  4. 2
    Behöver man göra något så gör man förstås det även om man har det jobbigt några dagar. Man brukar inte ha så väldigt ont efteråt men man har svårt att äta förstås. I en vecka är det vanligen svårt att äta, man dricker, och efter två veckor är man sig helt själv igen.

    Direkt efter operationen är det lönt att vara försiktig med sin hals så att man inte river upp den utan att den får läka ifred. På det sättet blir också plågorna kortare.

    Vad som är det värsta i smärtväg är otroligt individuellt och beror också på vilka komplikationer man får. Du kan jämföra det med att föda barn... en del har mycket ont och andra sjunger sig igenom hela saken.

    Jag tycker att man gör det man måste bara. Oftast är rädslorna innan värre än själva ingreppet och läkningen. Lycka till
  5. Anonym
    #3
    Jag gjorde det när jag var 25 år. Gick jättebra. Fick Voltaren med mkt god effekt som smärtlindring. Dagen efter op satt jag uppe och åt vanlig mat. En tjej till gjorde det samtidigt och mådde lika bra hon.
    Så var bara noga med att se till att du får all smärtlindring du har från början så att du inte låter smärtan bryta igenom så ska du se att det går jättebra!
  6. 3
    Jag gjorde det när jag var 25 år. Gick jättebra. Fick Voltaren med mkt god effekt som smärtlindring. Dagen efter op satt jag uppe och åt vanlig mat. En tjej till gjorde det samtidigt och mådde lika bra hon.
    Så var bara noga med att se till att du får all smärtlindring du har från början så att du inte låter smärtan bryta igenom så ska du se att det går jättebra!

Liknande trådar

  1. Rör, halsmandlar
    By hannas in forum Öronbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 10:49
  2. Operera halsmandlar
    By lotusmaya in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 19:10
  3. halsmandlar
    By fjompanz in forum _02 Höstbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 21:59
  4. halsmandlar
    By fjompanz in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 15:35
  5. Halsmandlar
    By Anonym in forum _01 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar