ska det funka så här?? *arg*
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    ska det funka så här?? *arg*

    Min son på 1.5 år fick jätte mycketallergiska utslag så vi fick åka till akuten. Vi fick hjälp där och sedan rådet att kontalta vårdcentralen. Kontaktade vårdcentralen och fick en "akut"??? tid en och halv månad after det allergiska anfallet. Tog blodprov och inväntade avar från dem i en månad. Nu ringde jag o frågade om det inte var klart o jo visst det var det. Min son har äggallergi. Vad skall jag göra då frågar jag. Då får jag till svar -ge honom inte ägg. Öhh okej det kunde jag ju räkna ut själv. Jag frågade om jag kunde få komma dit och få INFORMATION om äggallergi och då sa hon att jag kan få en telefontid till en läkare. Okej...


    Sedan frågar jag om hur jag skall göra med sonens vaccination som han skall få nu för det står både på läkemedelverkets och socialstyrelsenshemsida att har barnet äggallergi skall vaccinayionen fås av en läkare som skall övervaka detta då vaccinet odlas i ägghinnor. Hon säger nä det brukar gå brra att få vaccin att det sällan händer något. Skall jag chansa med mitt barn liv då eller efter vad hon tror??

    Är så arg!!!!
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  2. 1
    ska det funka så här?? *arg* Min son på 1.5 år fick jätte mycketallergiska utslag så vi fick åka till akuten. Vi fick hjälp där och sedan rådet att kontalta vårdcentralen. Kontaktade vårdcentralen och fick en "akut"??? tid en och halv månad after det allergiska anfallet. Tog blodprov och inväntade avar från dem i en månad. Nu ringde jag o frågade om det inte var klart o jo visst det var det. Min son har äggallergi. Vad skall jag göra då frågar jag. Då får jag till svar -ge honom inte ägg. Öhh okej det kunde jag ju räkna ut själv. Jag frågade om jag kunde få komma dit och få INFORMATION om äggallergi och då sa hon att jag kan få en telefontid till en läkare. Okej...


    Sedan frågar jag om hur jag skall göra med sonens vaccination som han skall få nu för det står både på läkemedelverkets och socialstyrelsenshemsida att har barnet äggallergi skall vaccinayionen fås av en läkare som skall övervaka detta då vaccinet odlas i ägghinnor. Hon säger nä det brukar gå brra att få vaccin att det sällan händer något. Skall jag chansa med mitt barn liv då eller efter vad hon tror??

    Är så arg!!!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Du ska inte låta din son vaccineras anser jag! kocko sköterska, du ska öven få dietisthjälp! Gud jag blir galen hur korkade är männiksor, har hlrt så mycket korkad senste tiden!
  4. 2
    Du ska inte låta din son vaccineras anser jag! kocko sköterska, du ska öven få dietisthjälp! Gud jag blir galen hur korkade är männiksor, har hlrt så mycket korkad senste tiden!
  5. mandelblomma
    #3
    finns det inte en läkare i anslutning till BVC då de vaccinerar?
    På många BVC har man ju läkare där även om de inte är inne på rummet.
  6. 3
    finns det inte en läkare i anslutning till BVC då de vaccinerar?
    På många BVC har man ju läkare där även om de inte är inne på rummet.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Men vilket nöt! Ursäkta men jag blir också arg.

    Varför har de inte kontaktat er med provsvaren? Får man inget samtal ska man väl förutsätta att inget påvisades? Låter förkastligt att de inte hört av sig.

    Och kommentaren att det brukar gå bra ger mig såna rysningar. Ring upp omedelbart och kräv att tantan skriver på ett papper _personligen_ där hon tar på sig ansvaret. Om något skulle hända.
    Att ni sen ändå inte vaccinerar barnet med bara hennes tyckande behöver du inte avslöja för henne, just då...
  8. 4
    Men vilket nöt! Ursäkta men jag blir också arg.

    Varför har de inte kontaktat er med provsvaren? Får man inget samtal ska man väl förutsätta att inget påvisades? Låter förkastligt att de inte hört av sig.

    Och kommentaren att det brukar gå bra ger mig såna rysningar. Ring upp omedelbart och kräv att tantan skriver på ett papper _personligen_ där hon tar på sig ansvaret. Om något skulle hända.
    Att ni sen ändå inte vaccinerar barnet med bara hennes tyckande behöver du inte avslöja för henne, just då...
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Glömde att de självklart ska remitera er till en dietist. Får man födoämnes allergier måste man få minst ett möte med proffs. Det är en rättighet man har!
    Sätt ner foten!!! *fortfarande arg*
  10. 5
    Glömde att de självklart ska remitera er till en dietist. Får man födoämnes allergier måste man få minst ett möte med proffs. Det är en rättighet man har!
    Sätt ner foten!!! *fortfarande arg*
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Fy bubblan va trist med såna inkompetenta personer.
    Mitt bästa råd är att söka privat barnläkare som brukar vara bättre på allergier mm. Har ditt barn allergi brukar man kunna få remiss till dietist.
    Tyvärr är du inte den enda som bemöts dåligt och nonchalant och kunskapen på bvc/vc är inte särskilt stor, trots att allergier är så vanliga.
    Vi valde att avvakta med MPR sprutan och gav den först vid 2½ års ålde, då pricktestade vår privata barnläkare först och när detta inte gav utslag så fick hon sprutan. Vi fick sen vara kvar i 1 timme hos läkaren för observation och sedan befinna oss i "närområdet" (vi har 4.5 mil dit) ett par timmar efteråt där vi då handlade o fikade osv. Men det gick bra och ja, det är hyfsat ovanligt att äggalelrgiker reagerar på den men det händer så det ska absolut inte nonchaleras.
    Hos oss fungerade det att pricktesta eftersom dottern oftast har visat bra resultat på pricktest, det har stäm ganska bra med faktiska reaktioner sas. Annars kan såna ju vara ganska opålitliga på små barn.
    Kika gärna in hos oss på astma och allergi samt på matintolerans - recept så får du lite tips på hur man lagat mat utan ägg
    Jag har en hel drös äggfria recept så messar du mig din mailadress kan jag bomba din inkorgg med sådana
  12. 6
    Fy bubblan va trist med såna inkompetenta personer.
    Mitt bästa råd är att söka privat barnläkare som brukar vara bättre på allergier mm. Har ditt barn allergi brukar man kunna få remiss till dietist.
    Tyvärr är du inte den enda som bemöts dåligt och nonchalant och kunskapen på bvc/vc är inte särskilt stor, trots att allergier är så vanliga.
    Vi valde att avvakta med MPR sprutan och gav den först vid 2½ års ålde, då pricktestade vår privata barnläkare först och när detta inte gav utslag så fick hon sprutan. Vi fick sen vara kvar i 1 timme hos läkaren för observation och sedan befinna oss i "närområdet" (vi har 4.5 mil dit) ett par timmar efteråt där vi då handlade o fikade osv. Men det gick bra och ja, det är hyfsat ovanligt att äggalelrgiker reagerar på den men det händer så det ska absolut inte nonchaleras.
    Hos oss fungerade det att pricktesta eftersom dottern oftast har visat bra resultat på pricktest, det har stäm ganska bra med faktiska reaktioner sas. Annars kan såna ju vara ganska opålitliga på små barn.
    Kika gärna in hos oss på astma och allergi samt på matintolerans - recept så får du lite tips på hur man lagat mat utan ägg
    Jag har en hel drös äggfria recept så messar du mig din mailadress kan jag bomba din inkorgg med sådana
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    Gå förbi vårdcentralen och vänd dig till barnmottagningen direkt. Det där ger mig ilskebryt. Vi har fått jättebra hjälp när vi väl kom till barnmottagningen - och nä, jag skulle inte låta mitt barn vaccineras med ett äggodlat vaccin. Det MPR mina har fått har varit "äggsäkert".
  14. 7
    Gå förbi vårdcentralen och vänd dig till barnmottagningen direkt. Det där ger mig ilskebryt. Vi har fått jättebra hjälp när vi väl kom till barnmottagningen - och nä, jag skulle inte låta mitt barn vaccineras med ett äggodlat vaccin. Det MPR mina har fått har varit "äggsäkert".
  15. mandelblomma
    #8
    fast det kan man inte göra på många sjukhus utan man måste få en remiss.
  16. 8
    fast det kan man inte göra på många sjukhus utan man måste få en remiss.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    och en remiss kan man skriva själv....
  18. 9
    och en remiss kan man skriva själv....
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10

    tack för era svar!!

    Skall försöka hitta en privatläkare. Jag vill ha hjälp att hjälpa mitt barn. Jag tänker inte vaccinera honom innan jag vet något.

    Tack snälla ni för era svar och åsikter
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  20. 10
    tack för era svar!! Skall försöka hitta en privatläkare. Jag vill ha hjälp att hjälpa mitt barn. Jag tänker inte vaccinera honom innan jag vet något.

    Tack snälla ni för era svar och åsikter
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Jajamensan. Man kan gå in på Landstingets hemsida och klicka sig fram och skriva en egenremiss.
  22. 11
    Jajamensan. Man kan gå in på Landstingets hemsida och klicka sig fram och skriva en egenremiss.
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Beror inte det på vilket landsting man tillhör?
  24. 12
    Beror inte det på vilket landsting man tillhör?

Liknande trådar

  1. Kan det funka?
    By _maja_ in forum Kärlek & relationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:31
  2. Får ni det att funka?
    By UngMamma89 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 14:35
  3. Hur ska vi få det att funka?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 16:36
  4. Kan det funka???
    By Ullan in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 16:41
  5. hur får man de att funka sen??
    By //hanni in forum Föräldraskap
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 09:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar