Ange mertid i ansökan???
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Ange mertid i ansökan???

    Sitter och knåpar med ansökan om vårdbidrag för dottern som har diagnoserna autism och lindrig uvecklingsstörning. Måste jag i timmar ange den mertid jag anser att vi lägger ned pga hennes funkt.hinder eller räcker det att jag beskriver allt vi gör?

    Jag har kunnat skriva ned hur många timmar vi lägger på träning med henne men på något sätt så präglas all vår tid med dottern av saker vi gör med henne pga hennes autism. Hon pratar och ställer frågor oavbrutet och är alltid max en meter från mig eller min man. Det är först när hon somnat för kvällen som vi kan fungera normalt.

    Sen undrar jag om man kan få merkostnadsersättning för förlorad arbetsinkomst pga att man måste göra så mycket extrabesök hos pyskologer, tandläkare (vi går på tillvänjning) etc? Man kan väl i och för sig ta ut tillfällig föräldrapenning då dottern är med men den är bra mycket lägre än vad vi förlorar för att ta ledigt en dag.
  2. 1
    Ange mertid i ansökan??? Sitter och knåpar med ansökan om vårdbidrag för dottern som har diagnoserna autism och lindrig uvecklingsstörning. Måste jag i timmar ange den mertid jag anser att vi lägger ned pga hennes funkt.hinder eller räcker det att jag beskriver allt vi gör?

    Jag har kunnat skriva ned hur många timmar vi lägger på träning med henne men på något sätt så präglas all vår tid med dottern av saker vi gör med henne pga hennes autism. Hon pratar och ställer frågor oavbrutet och är alltid max en meter från mig eller min man. Det är först när hon somnat för kvällen som vi kan fungera normalt.

    Sen undrar jag om man kan få merkostnadsersättning för förlorad arbetsinkomst pga att man måste göra så mycket extrabesök hos pyskologer, tandläkare (vi går på tillvänjning) etc? Man kan väl i och för sig ta ut tillfällig föräldrapenning då dottern är med men den är bra mycket lägre än vad vi förlorar för att ta ledigt en dag.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag tycker att du ska ang tid på sånt som du kan ange tid på. T.ex smörja med salva 2 ggr/dag, 5 minuter/gång. Sociala berättelser, 30 minuter varje dag. Tvätta 3 extra maskiner/vecka, tar x antal minuter att ladda maskinen och sen x antal minuter att hänga den och sist att vika tvätten. Men sedan ska du också beskriva hur ni hela tiden blir avbrutna, hela tiden har ett vakande öga åt hennes håll, hur ni måste vara beredda på att bryta det ni håller på med för att avstyra bråk mellan syskon och alla såna saker som binder er.
  4. 2
    Jag tycker att du ska ang tid på sånt som du kan ange tid på. T.ex smörja med salva 2 ggr/dag, 5 minuter/gång. Sociala berättelser, 30 minuter varje dag. Tvätta 3 extra maskiner/vecka, tar x antal minuter att ladda maskinen och sen x antal minuter att hänga den och sist att vika tvätten. Men sedan ska du också beskriva hur ni hela tiden blir avbrutna, hela tiden har ett vakande öga åt hennes håll, hur ni måste vara beredda på att bryta det ni håller på med för att avstyra bråk mellan syskon och alla såna saker som binder er.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Skriv noga de saker du kan specifiera i timmar, som t ex träning men kommentera också att ni har tillsyn på dottern all hennes vakna tid. Här är det viktigt vad som står i läkarintyget också.
    Förlorad arbetsinkomst får man inte ta med som merkostnader, i alla fall inte senast jag kollade. Däremot kan det hända att dotterns barnförsäkring ger ersättning för sådant. Vi har en barnförsäkring som ger mig ersättning upp till full lön om jag har skriftligt på att jag behöver arbeta deltid p g a dottern särskilda behov.
  6. 3
    Skriv noga de saker du kan specifiera i timmar, som t ex träning men kommentera också att ni har tillsyn på dottern all hennes vakna tid. Här är det viktigt vad som står i läkarintyget också.
    Förlorad arbetsinkomst får man inte ta med som merkostnader, i alla fall inte senast jag kollade. Däremot kan det hända att dotterns barnförsäkring ger ersättning för sådant. Vi har en barnförsäkring som ger mig ersättning upp till full lön om jag har skriftligt på att jag behöver arbeta deltid p g a dottern särskilda behov.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Jag skulle definitivt försöka beräkna TIDEN, så gott det går för det är det FK utgår från. Det räcker tyvärr inte att bara beskriva.

    Jag har i min ansökan först BESKRIVIT min dotters sjukdom i ett första kapitel, så de förstår vilka problem som uppstår och vad hon behöver hjälp med. Sedan beskriver jag en HEL DAG och allt vi gör från morgon till natt i minuter och timmar. T.ex.
    07:00 - Intag av slemlösande mediciner=5 minuter. 07:10 - andning i den elektriska andningsapparaten=25 minuter.
    07:40 - sjukgymnastik, hoppa, springa, stretcha mm=35 minuter...
    Och så där fortsätter jag hela dagen med beskrivning av ALLT vi gör. Varje minut räknas så se till att få med ALLT ni gör. Och räkna sedan samma allt till en total tid av merarbetet.

    Självklart ser inte allt precis likadant ut varje dag, men ta någon slags ALLMÄN DAG där ni beskriver allt som ungefär brukar hända. Vissa dagar är det mer och vissa dagar mindre, men ta något medel över allt som sker.
    Jag har hållit mig till dessa kapitel i min ansökan:


    Innehållsförteckning

    1. Information om dotterns sjukdom/problem
    1.1 Vad är Cystisk Fibros?
    1.2 Andnings- och lungträning
    1.3 Fysisk aktivitet (sjukgymnastik)
    1.4 Medicinering (vilka mediciner och varför)
    1.5 Energirik kost (varför och hur mycket)
    1.6 Urininkontinens och hur den ter sig

    2. MERTIDSARBETE (tid uträknat per dag)
    2.1 Frukost + mediciner
    2.2 Mediciner efter frukost
    2.3 Andnings- och motionspass
    2.4 Duscha och smörja kroppen(pga. salt svett o daglig dusch som gör huden torr)
    2.5 Mediciner innan skolan
    2.6 På skolan
    2.7 Mellanmål + mediciner
    2.8 Middag + mediciner
    2.9 Mediciner innan andningspasset
    2.10 Andnings- och motionspass
    2.11 Mediciner efter andning + sjukgymnastik
    2.12 Kvällsmediciner och kvällsmål
    2.13 Sammanfattning av dygnets mertid – den medicinska delen.

    3. ÖVRIGT MERTIDSARBETE (tid uträknat per vecka)
    3.1 Telefon- och e-postkontakt
    3.2 Ifyllnad av blanketter
    3.3 Faktasökning
    3.4 Vägledning och handledning (skola, släkt mfl)
    3.5 Apoteksbesök
    3.6 Tvätta och hänga tvätt
    3.7 Dosera dosetten
    3.8 Summa mertidsarbete totalt (kapitel 2 + 3)

    4. MERKOSTNADER (uträknat per år)
    4.1 Mediciner högkostnadsgiltiga
    4.2 Mediciner utanför högkostnadskortet
    4.3 Ättiksprit (rengöring av apparater mm)
    4.4 Specialkost
    4.5 Tvättmedel
    4.6 Sköljmedel
    4.7 Slitage på sängkläder o kläder (urininkontinens)
    4.8 Elförbrukning (andningsapparat + tvättmaskin)
    4.9 Schampo och tvål (dusch varje morgon + kväll)
    4.10 Hudolja
    4.11 Toalettpapper (pga. slemupphostningar)
    4.12 Salvor för röd och "svampig" rumpa
    4.13 Fotsvampssalva (pga. svettiga fötter vid CF)
    4.14 Läkarkontroller, sjukhusavgift
    4.15 Läkarkontroller, bensinkostnad
    4.16 Läkarkontroller, parkeringsavgift
    4.17 Läkarkontroller, måltidsavgift
    4.18 Kompensation för lillebror
    4.19 Telefonkostnader
    4.20 Medlemsavgifter CF-förbrundet
    4.21 Summa merkostnader totalt

    5. ÖVRIGT AV INTRESSE
    5.1 Försäkringsbolag - barnförsäkring
  8. 4
    Jag skulle definitivt försöka beräkna TIDEN, så gott det går för det är det FK utgår från. Det räcker tyvärr inte att bara beskriva.

    Jag har i min ansökan först BESKRIVIT min dotters sjukdom i ett första kapitel, så de förstår vilka problem som uppstår och vad hon behöver hjälp med. Sedan beskriver jag en HEL DAG och allt vi gör från morgon till natt i minuter och timmar. T.ex.
    07:00 - Intag av slemlösande mediciner=5 minuter. 07:10 - andning i den elektriska andningsapparaten=25 minuter.
    07:40 - sjukgymnastik, hoppa, springa, stretcha mm=35 minuter...
    Och så där fortsätter jag hela dagen med beskrivning av ALLT vi gör. Varje minut räknas så se till att få med ALLT ni gör. Och räkna sedan samma allt till en total tid av merarbetet.

    Självklart ser inte allt precis likadant ut varje dag, men ta någon slags ALLMÄN DAG där ni beskriver allt som ungefär brukar hända. Vissa dagar är det mer och vissa dagar mindre, men ta något medel över allt som sker.
    Jag har hållit mig till dessa kapitel i min ansökan:


    Innehållsförteckning

    1. Information om dotterns sjukdom/problem
    1.1 Vad är Cystisk Fibros?
    1.2 Andnings- och lungträning
    1.3 Fysisk aktivitet (sjukgymnastik)
    1.4 Medicinering (vilka mediciner och varför)
    1.5 Energirik kost (varför och hur mycket)
    1.6 Urininkontinens och hur den ter sig

    2. MERTIDSARBETE (tid uträknat per dag)
    2.1 Frukost + mediciner
    2.2 Mediciner efter frukost
    2.3 Andnings- och motionspass
    2.4 Duscha och smörja kroppen(pga. salt svett o daglig dusch som gör huden torr)
    2.5 Mediciner innan skolan
    2.6 På skolan
    2.7 Mellanmål + mediciner
    2.8 Middag + mediciner
    2.9 Mediciner innan andningspasset
    2.10 Andnings- och motionspass
    2.11 Mediciner efter andning + sjukgymnastik
    2.12 Kvällsmediciner och kvällsmål
    2.13 Sammanfattning av dygnets mertid – den medicinska delen.

    3. ÖVRIGT MERTIDSARBETE (tid uträknat per vecka)
    3.1 Telefon- och e-postkontakt
    3.2 Ifyllnad av blanketter
    3.3 Faktasökning
    3.4 Vägledning och handledning (skola, släkt mfl)
    3.5 Apoteksbesök
    3.6 Tvätta och hänga tvätt
    3.7 Dosera dosetten
    3.8 Summa mertidsarbete totalt (kapitel 2 + 3)

    4. MERKOSTNADER (uträknat per år)
    4.1 Mediciner högkostnadsgiltiga
    4.2 Mediciner utanför högkostnadskortet
    4.3 Ättiksprit (rengöring av apparater mm)
    4.4 Specialkost
    4.5 Tvättmedel
    4.6 Sköljmedel
    4.7 Slitage på sängkläder o kläder (urininkontinens)
    4.8 Elförbrukning (andningsapparat + tvättmaskin)
    4.9 Schampo och tvål (dusch varje morgon + kväll)
    4.10 Hudolja
    4.11 Toalettpapper (pga. slemupphostningar)
    4.12 Salvor för röd och "svampig" rumpa
    4.13 Fotsvampssalva (pga. svettiga fötter vid CF)
    4.14 Läkarkontroller, sjukhusavgift
    4.15 Läkarkontroller, bensinkostnad
    4.16 Läkarkontroller, parkeringsavgift
    4.17 Läkarkontroller, måltidsavgift
    4.18 Kompensation för lillebror
    4.19 Telefonkostnader
    4.20 Medlemsavgifter CF-förbrundet
    4.21 Summa merkostnader totalt

    5. ÖVRIGT AV INTRESSE
    5.1 Försäkringsbolag - barnförsäkring
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Vad menar du "Kompensation för lillebror" under merkostnader? Fick du godkänt på den posten?
  10. 5
    Vad menar du "Kompensation för lillebror" under merkostnader? Fick du godkänt på den posten?
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Jag fick INTE godkänt på den posten, med motiveringen att lillebror var för liten. Så det KAN kanske gå att få igenom. Jag vet inte.

    Det gäller framförallt mat. Min dotter ska ju ha efterrätt till varje mål mat. Hon ska också ha energirik mat (= fett och socker= vilket innebär att det blir mycket chokladpudding, gräddglass, risifrutti osv till efterrätt varje dag.
    Det kan jag på inga sätt ge min friska son eftersom han kommer att bli som en flodhäst om han sätter i sig detta varje dag.
    Så då får man kompensera honom med små saker. T.ex. överraskningar, små bilar och liknande. För det är helt omöjligt att förklara för ett barn som också vill ha godis på vardagarna att han inte kan få det och dessutom motivera det med att hans syster får det för att hon är sjuk. Han måste också få känna sig speciell och därför får han kompensation i form av att bestämma aktiviteter och få små leksaker emellanåt.

    Men försäkringskassan godkände inte den här posten. De skrev något i stil med att han var för liten för att få sin egen vilja igenom. Jag antar att de menar att vi ska stå på oss och vägra honom "belöningar" och att han ska få äta sin frukt till efterrätt medan dottern äter gräddglass och dylikt?

    Ska testa nästa år igen då han är äldre för att se om FK ger med sig då.
  12. 6
    Jag fick INTE godkänt på den posten, med motiveringen att lillebror var för liten. Så det KAN kanske gå att få igenom. Jag vet inte.

    Det gäller framförallt mat. Min dotter ska ju ha efterrätt till varje mål mat. Hon ska också ha energirik mat (= fett och socker= vilket innebär att det blir mycket chokladpudding, gräddglass, risifrutti osv till efterrätt varje dag.
    Det kan jag på inga sätt ge min friska son eftersom han kommer att bli som en flodhäst om han sätter i sig detta varje dag.
    Så då får man kompensera honom med små saker. T.ex. överraskningar, små bilar och liknande. För det är helt omöjligt att förklara för ett barn som också vill ha godis på vardagarna att han inte kan få det och dessutom motivera det med att hans syster får det för att hon är sjuk. Han måste också få känna sig speciell och därför får han kompensation i form av att bestämma aktiviteter och få små leksaker emellanåt.

    Men försäkringskassan godkände inte den här posten. De skrev något i stil med att han var för liten för att få sin egen vilja igenom. Jag antar att de menar att vi ska stå på oss och vägra honom "belöningar" och att han ska få äta sin frukt till efterrätt medan dottern äter gräddglass och dylikt?

    Ska testa nästa år igen då han är äldre för att se om FK ger med sig då.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Vi hade ju med både merkostnad och mertid för att vi kompenserar syskonen för all den uppmärksamhet som bokstavsbarnet får, men vi fick avslag med motivationen att det är bara det merarbete/merkostnad som gäller det funktionshindrade barnet man kan ta upp,,,,inte sån mertid/merkostnad som beror på påverkan på övriga familjen.
  14. 7
    Vi hade ju med både merkostnad och mertid för att vi kompenserar syskonen för all den uppmärksamhet som bokstavsbarnet får, men vi fick avslag med motivationen att det är bara det merarbete/merkostnad som gäller det funktionshindrade barnet man kan ta upp,,,,inte sån mertid/merkostnad som beror på påverkan på övriga familjen.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Hej

    jag undrar vilken barnförsäkring det är som täcker din ersättning till full lön om du behöver arbeta deltid?
    Tacksam för svar
  16. 8
    Hej

    jag undrar vilken barnförsäkring det är som täcker din ersättning till full lön om du behöver arbeta deltid?
    Tacksam för svar

Liknande trådar

  1. övertid o mertid?
    By LillaHon in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 16:10
  2. Mertid
    By anonymt namn in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 07:27
  3. Merkostnad och mertid
    By 5-barnsmamma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 07:10
  4. Frågor om mertid:
    By jessica13 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 09:43
  5. är mertid en merkostnad?
    By trötta mamman in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 22:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar