överreagerar jag??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    överreagerar jag??

    Min dotter som fyller 4 år i sommar berättade precis att hon fick soppa på dagis idag och att eftersom hon inte åt upp sin soppa (vilket hon inte gjorde för att den var inge god) så fick hon inte nån smörgås!!!!

    Alltså jag känner mig oxgalen just nu, hur ska min dotter och alla de andra barnen orka med dagen efter enbart några skedar buljong??!! Alla borde väl åtminstone få en smörgås var oavsett hur mycket soppa de äter tycker jag!!!

    Har jag fel?
  2. 1
    överreagerar jag?? Min dotter som fyller 4 år i sommar berättade precis att hon fick soppa på dagis idag och att eftersom hon inte åt upp sin soppa (vilket hon inte gjorde för att den var inge god) så fick hon inte nån smörgås!!!!

    Alltså jag känner mig oxgalen just nu, hur ska min dotter och alla de andra barnen orka med dagen efter enbart några skedar buljong??!! Alla borde väl åtminstone få en smörgås var oavsett hur mycket soppa de äter tycker jag!!!

    Har jag fel?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nu vet jag inte hur deras soppa är men på min förskola är det inte mycket mat i nej.... De får absolut smörgås även om de äter upp soppan. och att straffa barn med att neka dem näring för resten av dagen är fel..
  4. 2
    Nu vet jag inte hur deras soppa är men på min förskola är det inte mycket mat i nej.... De får absolut smörgås även om de äter upp soppan. och att straffa barn med att neka dem näring för resten av dagen är fel..
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Som jag skrev längre ner så ska _inte_ dagispersonal krångla med barnens mat. Självklart ska hon få en smörgås om hon vill och själklart slippa soppan om hon vill slippa.

    Jag förstår inte att man ska kriga när det gäller maten. Det är ju verkligen något som personen som ska ÄTA måste få styra själv.
  6. 3
    Som jag skrev längre ner så ska _inte_ dagispersonal krångla med barnens mat. Självklart ska hon få en smörgås om hon vill och själklart slippa soppan om hon vill slippa.

    Jag förstår inte att man ska kriga när det gäller maten. Det är ju verkligen något som personen som ska ÄTA måste få styra själv.
  7. Medlem sedan
    Jul 2004
    #4
    såg att det skrivits om nästan samma sak längre ner, lite lustigt
  8. 4
    såg att det skrivits om nästan samma sak längre ner, lite lustigt
  9. Medlem sedan
    Jul 2004
    #5
    jag är så lessen för min dotter skull och andra barn, jag måste ta upp det här med dagis men hur ska jag säga?
  10. 5
    jag är så lessen för min dotter skull och andra barn, jag måste ta upp det här med dagis men hur ska jag säga?
  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6
    vad ska jag säga till dagisfröknarna? hur ska jag lägga fram det?
  12. 6
    vad ska jag säga till dagisfröknarna? hur ska jag lägga fram det?
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    ge dem länken hit
  14. 7
    ge dem länken hit
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Säg som det där, att du är hennes förälder och du tar ansvar för hennes matvanor, inte dagis.

    Att hålla på med maktspel på dagis när det gäller maten är helt förkastligt. Och jag är rätt 100% säker på att det _inte_ ingår i deras utbildning att köra med utpressning eller använda maten som maktmedel.
  16. 8
    Säg som det där, att du är hennes förälder och du tar ansvar för hennes matvanor, inte dagis.

    Att hålla på med maktspel på dagis när det gäller maten är helt förkastligt. Och jag är rätt 100% säker på att det _inte_ ingår i deras utbildning att köra med utpressning eller använda maten som maktmedel.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Och lite skrämmande om det är någon attityd som börjar växa på dagis. Så var det inte när mina barn var små och gick på dagis.

    Det viktiga är ju att barnen äter.
  18. 9
    Och lite skrämmande om det är någon attityd som börjar växa på dagis. Så var det inte när mina barn var små och gick på dagis.

    Det viktiga är ju att barnen äter.
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Fråga varför de tycker att det är viktigare att din dotter ska gå hungrig än att hon blir mätt och på bättre humör. Fråga om det står i deras pedagogiska instruktioner att ge barnen ångest vid måltiderna.

    Jag hade blivit jätteförbannad faktiskt.
  20. 10
    Fråga varför de tycker att det är viktigare att din dotter ska gå hungrig än att hon blir mätt och på bättre humör. Fråga om det står i deras pedagogiska instruktioner att ge barnen ångest vid måltiderna.

    Jag hade blivit jätteförbannad faktiskt.
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Eller så kan de ringa till MIG!
  22. 11
    Eller så kan de ringa till MIG!
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    De kan få göra studiebesök hos mig och få se hur en god pedagog hanterar situationen.
  24. 12
    De kan få göra studiebesök hos mig och få se hur en god pedagog hanterar situationen.
  25. Medlem sedan
    Oct 2007
    #13
    Ska vi gå dit tillsammans? Jag kan börja snacka så kan du visa hur man gör.
    En praktiskt övning i att göra barn harmoniska. Jag tror inte att de glömmer bort oss heller i första taget.
  26. 13
    Ska vi gå dit tillsammans? Jag kan börja snacka så kan du visa hur man gör.
    En praktiskt övning i att göra barn harmoniska. Jag tror inte att de glömmer bort oss heller i första taget.
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14
    Du överreagerar ABSOLUT inte. Jag har stridit strider med mina barns förskola pga samma sak. Det är kränkande, onödigt och auktöritärt. Det enda man uppnår är att utöva makt över barnen som är i beroendeställning till de vuxna. På dotterns förskola är de tvungna att dricka upp sin mjölk, det fick mig att se rött. Jag tog upp det med personalen först, utan resultat. Sedan gick jag till förskolechefen och bad om ett möte (det var inte bara detta med mjölken, utan andra saker också. Barnen blev fasthållna i ledet, tvingades på med kläder, dricka och äta upp, osv). Efter mötet har det förändrats dramatiskt... flera andra föräldrar har tagit upp samma sak med personalen efter att vi hade gjort det och det gav resultat.

    Prata med pedagogerna och de andra föräldrarna är mitt råd. Klart man ska få macka om man är hungrig, grrrr.
  28. 14
    Du överreagerar ABSOLUT inte. Jag har stridit strider med mina barns förskola pga samma sak. Det är kränkande, onödigt och auktöritärt. Det enda man uppnår är att utöva makt över barnen som är i beroendeställning till de vuxna. På dotterns förskola är de tvungna att dricka upp sin mjölk, det fick mig att se rött. Jag tog upp det med personalen först, utan resultat. Sedan gick jag till förskolechefen och bad om ett möte (det var inte bara detta med mjölken, utan andra saker också. Barnen blev fasthållna i ledet, tvingades på med kläder, dricka och äta upp, osv). Efter mötet har det förändrats dramatiskt... flera andra föräldrar har tagit upp samma sak med personalen efter att vi hade gjort det och det gav resultat.

    Prata med pedagogerna och de andra föräldrarna är mitt råd. Klart man ska få macka om man är hungrig, grrrr.
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15
    ja jag håller med i allt du säger. alltså fattar inte folk idag att det inte funkar att göra så?? Det har aldrig funkat att tvinga barnen till att gilla mat och det kommer inte funka, dumma jag trodde alla försotd det
  30. 15
    ja jag håller med i allt du säger. alltså fattar inte folk idag att det inte funkar att göra så?? Det har aldrig funkat att tvinga barnen till att gilla mat och det kommer inte funka, dumma jag trodde alla försotd det
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Det låter nästan som en affärsidé!
  32. 16
    Det låter nästan som en affärsidé!
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17
    skönt å höra om förändringen hos er! Jag hoppas verkligen att det inte behöver gå så långt.
  34. 17
    skönt å höra om förändringen hos er! Jag hoppas verkligen att det inte behöver gå så långt.
  35. Medlem sedan
    Oct 2007
    #18
    Mat är viktigt för mig! Jag skulle aldrig tvinga mina barn eller andras barn, eller vuxna heller för den delen, att äta.

    Varför MÅSTE man smaka? Hur många gånger måste man smaka en sak innan det är okej att säga nej?
    Varför måste man äta? Vem bestämmer hur mycket man ska äta av något?
    Måste man gilla all mat?
    Om det finns ett alternativ, varför finns det där om man inte får äta det?

    Nej, du överreagerar inte. Ett barn har lika stor rätt som en vuxen att bestämma över sitt ätande. Ingen mår bra av att äta lite eller inget. Alla tjänar på att att alla får något i magen.

    För mig är det faktiskt kränkande att tvinga någon att äta något de inte gillar/tycker om/tål eller vad det nu är...
  36. 18
    Mat är viktigt för mig! Jag skulle aldrig tvinga mina barn eller andras barn, eller vuxna heller för den delen, att äta.

    Varför MÅSTE man smaka? Hur många gånger måste man smaka en sak innan det är okej att säga nej?
    Varför måste man äta? Vem bestämmer hur mycket man ska äta av något?
    Måste man gilla all mat?
    Om det finns ett alternativ, varför finns det där om man inte får äta det?

    Nej, du överreagerar inte. Ett barn har lika stor rätt som en vuxen att bestämma över sitt ätande. Ingen mår bra av att äta lite eller inget. Alla tjänar på att att alla får något i magen.

    För mig är det faktiskt kränkande att tvinga någon att äta något de inte gillar/tycker om/tål eller vad det nu är...
  37. Medlem sedan
    Oct 2007
    #19
    Jag bara undrar hur dessa pedagoger tänker?!?!?! Hur bara kan dem?

    Undras om de tycker det är okej att bli tvingade att dricka upp/äta upp/bli tvingad på kläder/fasthållen osv. Jag menar hur hade de själva upplevt det omvänt!?!? Blir så arg..... kränkande är vad det är....
  38. 19
    Jag bara undrar hur dessa pedagoger tänker?!?!?! Hur bara kan dem?

    Undras om de tycker det är okej att bli tvingade att dricka upp/äta upp/bli tvingad på kläder/fasthållen osv. Jag menar hur hade de själva upplevt det omvänt!?!? Blir så arg..... kränkande är vad det är....
  39. Medlem sedan
    Jul 2004
    #20
    ja jag håller med! Ska prata med dom imorgon, frågan är bara när? I morgon ruset el på eftermiddan..?!
  40. 20
    ja jag håller med! Ska prata med dom imorgon, frågan är bara när? I morgon ruset el på eftermiddan..?!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. överreagerar jag?
    By Anonym (H) in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 06:49
  2. Överreagerar jag?
    By Anonymis in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 22:14
  3. Överreagerar jag??
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 22:18
  4. Överreagerar?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:39
  5. säg åt mig att jag överreagerar
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 10:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar