mediciner på resa
Övriga funktionshinder
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    mediciner på resa

    hej hej

    jag har en son som är njurtransplanterad. han äter mediciner morgon och kväll. vi ska till bulgarien i sommar och jag blev o fundera på medicinerna, är det bara att stoppa dem i handbagaget eller måste man ha något intyg från läkare...??

    tänkte fråga läkaren men dem är ju lätta att få tag i
  2. 1
    mediciner på resa hej hej

    jag har en son som är njurtransplanterad. han äter mediciner morgon och kväll. vi ska till bulgarien i sommar och jag blev o fundera på medicinerna, är det bara att stoppa dem i handbagaget eller måste man ha något intyg från läkare...??

    tänkte fråga läkaren men dem är ju lätta att få tag i
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Jag vet att

    narkotikaklassade mediciner ska man ha intyg på som man kan få från apoteket, men annars tror jag inte det behövs. (Fast helt hundra är jag inte förstås.)Det brukar stå att man ska visa upp medicinerna i säkerhetskontrollen. Hoppas ni får en härllig semester!
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  4. 2
    Jag vet att narkotikaklassade mediciner ska man ha intyg på som man kan få från apoteket, men annars tror jag inte det behövs. (Fast helt hundra är jag inte förstås.)Det brukar stå att man ska visa upp medicinerna i säkerhetskontrollen. Hoppas ni får en härllig semester!
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Hej
    Vi har åkt utomlans med vår dotter. Vi packade 2 handbagage med hennes mediciner, sprutor, kanyler och mat (pulver) och allt som tillhör henne. Jag hade skrivit upp allt som sedan en läkare fick skriva ett läkarintyg på att hon behövde ha detta. Vi fick tippset att ha allt i handbagaget, för om det händer att resväskan kommer bort så har du din livsviktiga medicin med dig. Att få in allt i Italien var inga problem, däremot var svenska tullen gnällig. Jag hade med mig en liten handflaska handsprit (även läkarintyg på den) den fick jag inte ta med oss. Lite löjligt med tanke på att tändare (tändstickor) kan du ha med på flyg, och en whisky kan du köpa på planet. Samma effekt om man vill få ihop något som brinner lätt. Hoppas ni får en trevlig resa.
    /Kram Mona
  6. 3
    Hej
    Vi har åkt utomlans med vår dotter. Vi packade 2 handbagage med hennes mediciner, sprutor, kanyler och mat (pulver) och allt som tillhör henne. Jag hade skrivit upp allt som sedan en läkare fick skriva ett läkarintyg på att hon behövde ha detta. Vi fick tippset att ha allt i handbagaget, för om det händer att resväskan kommer bort så har du din livsviktiga medicin med dig. Att få in allt i Italien var inga problem, däremot var svenska tullen gnällig. Jag hade med mig en liten handflaska handsprit (även läkarintyg på den) den fick jag inte ta med oss. Lite löjligt med tanke på att tändare (tändstickor) kan du ha med på flyg, och en whisky kan du köpa på planet. Samma effekt om man vill få ihop något som brinner lätt. Hoppas ni får en trevlig resa.
    /Kram Mona
  7. Medlem sedan
    Jul 2005
    #4
    Vi var i9 Brasilien med vår son som också har en ny njure. Inga bekymmer . Hade med intyg från Dr ang att han var tranplanterad men ej ang medicinerna. Packade dosetter i handbagarge samt burkar i ord. väska. Han blev sjuk under resan så numer åker jag inte utan Lexinor samt uricult plattor för att få tag i aktiv bakterie.
    hans dr hjälpte mig via sms då vi var i brasilien .
    I höst blir det barcelona så det blir mycket lättare då mins son dr har en bra kontakt där om det så skulle behövas.
  8. 4
    Vi var i9 Brasilien med vår son som också har en ny njure. Inga bekymmer . Hade med intyg från Dr ang att han var tranplanterad men ej ang medicinerna. Packade dosetter i handbagarge samt burkar i ord. väska. Han blev sjuk under resan så numer åker jag inte utan Lexinor samt uricult plattor för att få tag i aktiv bakterie.
    hans dr hjälpte mig via sms då vi var i brasilien .
    I höst blir det barcelona så det blir mycket lättare då mins son dr har en bra kontakt där om det så skulle behövas.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Fast handspriten

    var väl kanske p g a reglerna för vätska i handbagaget, tror du inte? Hade nog varit samma sak om det varit vatten i den.
    Om du bara gör det du alltid har gjort, kommer du bara att få det du alltid har haft.
  10. 5
    Fast handspriten var väl kanske p g a reglerna för vätska i handbagaget, tror du inte? Hade nog varit samma sak om det varit vatten i den.
  11. Medlem sedan
    Jan 2009
    #6
    Jag tror inte det, vi hade många andra vätskor i handbagaget bl.a. en nappflaska med färdigblandad neocate. Handspriten var inte öppnad. När vi ska åka i år har jag köpt liknande våtservetter med handsprit i (jag tar nog det i det incheckade bagaget denna gång ;-).
  12. 6
    Jag tror inte det, vi hade många andra vätskor i handbagaget bl.a. en nappflaska med färdigblandad neocate. Handspriten var inte öppnad. När vi ska åka i år har jag köpt liknande våtservetter med handsprit i (jag tar nog det i det incheckade bagaget denna gång ;-).

Liknande trådar

  1. Resa utomlands - mediciner?
    By adora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 18:38
  2. Resa och mediciner?
    By sack in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 08:38
  3. Mediciner mediciner mediciner!! Blä!
    By kattan1 in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 10:10
  4. Mediciner på resa
    By Lisa1 in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 17:01
  5. mediciner
    By Tiva in forum Resesnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 18:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar