Barn på fsk under ert sommarlov??
Barn som yrke
  1. anonymt namn
    #1

    Barn på fsk under ert sommarlov??

    Hej
    Jag har en liten fråga.
    Ni som har uppehållstjänst innom skolan, dvs ledig under sommarlovet.
    Hur gör ni med era egna barns ledighet på förskola?
    Är de lediga under hela sommarlovet eller har ni dom på förskola , i såfall varför?

    Hoppas på MÅNGA svar
  2. 1
    Barn på fsk under ert sommarlov?? Hej
    Jag har en liten fråga.
    Ni som har uppehållstjänst innom skolan, dvs ledig under sommarlovet.
    Hur gör ni med era egna barns ledighet på förskola?
    Är de lediga under hela sommarlovet eller har ni dom på förskola , i såfall varför?

    Hoppas på MÅNGA svar
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2
    Har alltid mina barn hemma under loven. Jag och min man anser inte att vi behöver barnomsorg om någon av oss föräldrar är lediga. Barnen har redan börjat fråga om sommarlovet och de uppskattar verkligen sin långa ledighet.
  4. 2
    Har alltid mina barn hemma under loven. Jag och min man anser inte att vi behöver barnomsorg om någon av oss föräldrar är lediga. Barnen har redan börjat fråga om sommarlovet och de uppskattar verkligen sin långa ledighet.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Är jag ledig är barnen lediga. Är mannen ledig är barnen lediga.

    Jag ser ingen som helst anledning till att barnen ska vara på förskola/fritids om någon av oss föräldrar är hemma och är lediga.

    Jobbar jag eller mannen då finns ett behov, inte annars.
  6. 3
    Är jag ledig är barnen lediga. Är mannen ledig är barnen lediga.

    Jag ser ingen som helst anledning till att barnen ska vara på förskola/fritids om någon av oss föräldrar är hemma och är lediga.

    Jobbar jag eller mannen då finns ett behov, inte annars.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4
    Mina barn är hemma om jag är hemma, så klart! En av fördelarna med att vara lärare är ju loven!
  8. 4
    Mina barn är hemma om jag är hemma, så klart! En av fördelarna med att vara lärare är ju loven!
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Mina barn kommer att vara på förskolan under sommaren 15tim/veckan.Men kommer att vara lediga 5 veckor!
    Varför?
    Jo för att mina barn trivs så bra på sin förskola och har alla sina kompisar där.Förra sommaren var jag föräldrarledig och sonen var hemma hela sommaren.Han tyckte det var jättetråkigt att vara hemma så länge!


    Detta är mitt val och det står jag för!
  10. 5
    Mina barn kommer att vara på förskolan under sommaren 15tim/veckan.Men kommer att vara lediga 5 veckor!
    Varför?
    Jo för att mina barn trivs så bra på sin förskola och har alla sina kompisar där.Förra sommaren var jag föräldrarledig och sonen var hemma hela sommaren.Han tyckte det var jättetråkigt att vara hemma så länge!


    Detta är mitt val och det står jag för!
  11. Anonym lärare
    #6
    I min kommun har man inte det valet, så det kan alltså inte bli ett privat val. Här gäller strikt arbetstid + restid för rätt till förskola. Har man rätt till förskola i din kommun trots att du är hemma?

    Själv har jag bytt yrke sedan jag fick barnen (till lärare) just för att kunna ha dem hemma alla lov. De älskar sin förskola och sina kompisar där, men de flesta föräldrar anstränger sig för att låta barnen vara hemma ca 8-9 veckor varje sommar så det är ganska öde på förskolan under sommaren.
  12. 6
    I min kommun har man inte det valet, så det kan alltså inte bli ett privat val. Här gäller strikt arbetstid + restid för rätt till förskola. Har man rätt till förskola i din kommun trots att du är hemma?

    Själv har jag bytt yrke sedan jag fick barnen (till lärare) just för att kunna ha dem hemma alla lov. De älskar sin förskola och sina kompisar där, men de flesta föräldrar anstränger sig för att låta barnen vara hemma ca 8-9 veckor varje sommar så det är ganska öde på förskolan under sommaren.
  13. anonymt namn
    #7

    Alltid ledig!

    Min flicka på lite drygt tre år är alltid ledig när vi är lediga! (Både jag och min man arbetar som lärare)
  14. 7
    Alltid ledig! Min flicka på lite drygt tre år är alltid ledig när vi är lediga! (Både jag och min man arbetar som lärare)
  15. semesterrätt!!
    #8
    Är verkligen alla barnen kompisar där? Jag gör sammanställning för vår förskola och ser att av 90 barn kommer också ca 80 vara lediga mellan 4-6 veckor i sträck. Vi slår ihop oss med två andra förskolor och det är barn och personal från olika håll. Jag tror nog att ditt val är mer för din egen skull än barnens. Stå för det då.
  16. 8
    Är verkligen alla barnen kompisar där? Jag gör sammanställning för vår förskola och ser att av 90 barn kommer också ca 80 vara lediga mellan 4-6 veckor i sträck. Vi slår ihop oss med två andra förskolor och det är barn och personal från olika håll. Jag tror nog att ditt val är mer för din egen skull än barnens. Stå för det då.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Eftersom vi inte umgås så mycket med barnfamiljer så är det på förskolan de har sina kompisar.Sedan om det är barnens bästa kompis ör en helt annan sak!

    Min barn kommer inta att vara på någon sammanslagning i huvudtagen,för den kommer inte vara på vår förskola.

    Det är absolut inte för min egen skull!Sedan kan du tycka vad du vill
  18. 9
    Eftersom vi inte umgås så mycket med barnfamiljer så är det på förskolan de har sina kompisar.Sedan om det är barnens bästa kompis ör en helt annan sak!

    Min barn kommer inta att vara på någon sammanslagning i huvudtagen,för den kommer inte vara på vår förskola.

    Det är absolut inte för min egen skull!Sedan kan du tycka vad du vill
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    För övrig tycker jag det är larvigt att vara anonym när man kommenterar negativt!
  20. 10
    För övrig tycker jag det är larvigt att vara anonym när man kommenterar negativt!
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Japp jag har rätt till det.Har varit i kontakt med barn.och ungdomschefen vid ett antal tillfällen.Jag lägger inte ut min förtroendetimmar under skolveckorna(så det inte blir så långa dagar på förskolan) utan tar dem under lovveckor...och då har jag arbetstid ändå....
  22. 11
    Japp jag har rätt till det.Har varit i kontakt med barn.och ungdomschefen vid ett antal tillfällen.Jag lägger inte ut min förtroendetimmar under skolveckorna(så det inte blir så långa dagar på förskolan) utan tar dem under lovveckor...och då har jag arbetstid ändå....
  23. anonymt namn
    #12

    Eget ansvar?

    Ni känner inget eget föräldraansvar, att kanske bjuda hem en kompis eller gå till badet, eller så istället för att låta dem gå på förskolan på sommaren? Hur gammalt är barnet? Jag tror de flesta skulle kunna "döda" för eran privligium att kunna tillbringa flera veckor med barnen, och inte riktigt kan förstå hur du tycker att det är för barnets skull.
    Alla göra ju som de vill, och jag antar att du inser att din åsikt sticker ut, och att du tål lite ifrågasättande.

    Jag vet kompisar som inte har uppehållstjänst som verkligen går om lott på semestern för att de vill att barnet ska få sommarlov,
  24. 12
    Eget ansvar? Ni känner inget eget föräldraansvar, att kanske bjuda hem en kompis eller gå till badet, eller så istället för att låta dem gå på förskolan på sommaren? Hur gammalt är barnet? Jag tror de flesta skulle kunna "döda" för eran privligium att kunna tillbringa flera veckor med barnen, och inte riktigt kan förstå hur du tycker att det är för barnets skull.
    Alla göra ju som de vill, och jag antar att du inser att din åsikt sticker ut, och att du tål lite ifrågasättande.

    Jag vet kompisar som inte har uppehållstjänst som verkligen går om lott på semestern för att de vill att barnet ska få sommarlov,
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Mina barn är hemma under min ferieledighet. Den är inarbetad tid och semester och jag kan inte se varför barnen skulle behöva barnomsorg då, de har ju haft omsorg när jag arbetade in den tiden.
  26. 13
    Mina barn är hemma under min ferieledighet. Den är inarbetad tid och semester och jag kan inte se varför barnen skulle behöva barnomsorg då, de har ju haft omsorg när jag arbetade in den tiden.
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Som sagt anonymt...

    Ifrågasättande tål jag verkligen,men inte påhopp.

    Tack för mig!
  28. 14
    Som sagt anonymt...

    Ifrågasättande tål jag verkligen,men inte påhopp.

    Tack för mig!
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    De är självklart lediga

    när jag är ledig, dvs de ca 7 veckor jag har sommarlov. Har aldrig varit några problem att börja igen efter ledigheten. När största var liten hade vi nån extra inskolningsdag innan hon började i sug, men det har inte behövts sedan.
  30. 15
    De är självklart lediga när jag är ledig, dvs de ca 7 veckor jag har sommarlov. Har aldrig varit några problem att börja igen efter ledigheten. När största var liten hade vi nån extra inskolningsdag innan hon började i sug, men det har inte behövts sedan.
  31. Medlem sedan
    Jan 2005
    #16
    På den skola jag jobbar står det varje sommar barn utanför fritids som inte har plats men som har tråkigt och som vill vara med. Det är alltid lika sorgligt. Vissa barn stormtrivs verkligen på fritids.
  32. 16
    På den skola jag jobbar står det varje sommar barn utanför fritids som inte har plats men som har tråkigt och som vill vara med. Det är alltid lika sorgligt. Vissa barn stormtrivs verkligen på fritids.
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17
    Kul att barnen trivs på fritids! Men sorgligt att inte föräldrarna kan hitta på något med barnen så att de slipper stå och längta efter fritids. Mina barn är alltid hemma hela sommarlovet och de frågar aldrig efter fritids. Detta trots att dottern älskat sin förskola och nu sitt fritids. Sonen vill verkligen inte gå på fritids ens under veckorna och i hans fall förstår jag det.
  34. 17
    Kul att barnen trivs på fritids! Men sorgligt att inte föräldrarna kan hitta på något med barnen så att de slipper stå och längta efter fritids. Mina barn är alltid hemma hela sommarlovet och de frågar aldrig efter fritids. Detta trots att dottern älskat sin förskola och nu sitt fritids. Sonen vill verkligen inte gå på fritids ens under veckorna och i hans fall förstår jag det.
  35. semesterrätt!!
    #18
    anonym står för sina åsikter jag för mina och du för dina. Påhopp är inte min grej men visst är det kanske så att du behöver fundera över vad du själv kan ge för att ditt barn också får vara ledig. Förskolan under sommaren är främst för barn som verkligen inte KAN vara lediga. Vi gör en bra verksamhet för dessa barn men anser att barnen behöver längre ledigheter tillsammans med sina föräldrar. Det är faktiskt Ditt ansvar. Det ingår i paketet "föräldraskap" att umgås med sina barn och ge dem sommarminnen att ta med sig i vuxenlivet. Abdikera inte. Ni är mycket viktigare än både kompisar på förskolan och pedagogerna där. Vi kan aldrig ersätta Dig.
  36. 18
    anonym står för sina åsikter jag för mina och du för dina. Påhopp är inte min grej men visst är det kanske så att du behöver fundera över vad du själv kan ge för att ditt barn också får vara ledig. Förskolan under sommaren är främst för barn som verkligen inte KAN vara lediga. Vi gör en bra verksamhet för dessa barn men anser att barnen behöver längre ledigheter tillsammans med sina föräldrar. Det är faktiskt Ditt ansvar. Det ingår i paketet "föräldraskap" att umgås med sina barn och ge dem sommarminnen att ta med sig i vuxenlivet. Abdikera inte. Ni är mycket viktigare än både kompisar på förskolan och pedagogerna där. Vi kan aldrig ersätta Dig.
  37. Medlem sedan
    Jan 2005
    #19
    Så sant som det är sagt! Urtråkigt.
  38. 19
    Så sant som det är sagt! Urtråkigt.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    Det där med..

    .. anonymitet kan göra mig irriterad ibland, det ska erkännas. Men så länge det inte är några personliga påhopp (och det var det ju inte tal om ovan, utan generella åsikter som inte höll med) så känns det fegt att inte svara -tycker jag. Även om man får mothugg.

    I övrigt håller jag med dej semesterrätt! Viktiga tankar och reflektioner tycker jag.
    Fram för mer föräldraansvar tycker jag,
    /Pillan
  40. 20
    Det där med.. .. anonymitet kan göra mig irriterad ibland, det ska erkännas. Men så länge det inte är några personliga påhopp (och det var det ju inte tal om ovan, utan generella åsikter som inte höll med) så känns det fegt att inte svara -tycker jag. Även om man får mothugg.

    I övrigt håller jag med dej semesterrätt! Viktiga tankar och reflektioner tycker jag.
    Fram för mer föräldraansvar tycker jag,
    /Pillan
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. När har era barn sommarlov?
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 18:32
  2. Får man vägra barn riktigt sommarlov?
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 20:07
  3. Hur länge har era barn sommarlov?
    By Frågvis in forum Skolbarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 18:07
  4. Barn och sommarlov *suck*
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 20:01
  5. När har era barn sommarlov?
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar