Lösa tänder..?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Lösa tänder..?

    När jag borstade tänderna på Leo för någon vecka sedan så upptäckte jag att de två framtänderna i underkäken var lösa. (Den ena är lösare än den andre). Leo blev superglad och skrek...jag måste berätta för pappa, nu. Men han fick vänta med att berätta då pappa låg och sov (jobbat natt). Men Leo var så glad & stolt när jag berätta att han kommer att tappa dessa tänder och att det sen kommer upp nya. Den dagen berätta han för alla han prata med att han hade lösa tänder & sen gick han och vicka på dem.
    Har era 5åringar lösa tänder???
  2. 1
    Lösa tänder..? När jag borstade tänderna på Leo för någon vecka sedan så upptäckte jag att de två framtänderna i underkäken var lösa. (Den ena är lösare än den andre). Leo blev superglad och skrek...jag måste berätta för pappa, nu. Men han fick vänta med att berätta då pappa låg och sov (jobbat natt). Men Leo var så glad & stolt när jag berätta att han kommer att tappa dessa tänder och att det sen kommer upp nya. Den dagen berätta han för alla han prata med att han hade lösa tänder & sen gick han och vicka på dem.
    Har era 5åringar lösa tänder???
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Nä inte än

    Men jag var själv 5 år när jag tappade mina första tänder så det kommer kanske snart. Minns hur jag satt i vardagsrummet med en hel handduk som jag stolt blodade ner. Lite overkill kanske
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  4. 2
    Nä inte än Men jag var själv 5 år när jag tappade mina första tänder så det kommer kanske snart. Minns hur jag satt i vardagsrummet med en hel handduk som jag stolt blodade ner. Lite overkill kanske
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Elsa har en lös i överkäken, men det är bara för att hon slagit i den och den har gått i nekros... Jag provade att känna på hennes tänder i nederkäken, men de sitter. Tror tandläkaren sa att 5,5-6 år brukar tjejer oftast börja tappa sina, medan pojkar oftast är aningen äldre 6-6,5 typ.
  6. 3
    Elsa har en lös i överkäken, men det är bara för att hon slagit i den och den har gått i nekros... Jag provade att känna på hennes tänder i nederkäken, men de sitter. Tror tandläkaren sa att 5,5-6 år brukar tjejer oftast börja tappa sina, medan pojkar oftast är aningen äldre 6-6,5 typ.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Nej inte ännu, men flera av femåringarna på dagis har lösa tänder, så det är ju säkert helt normalt.

    Hugo fick ju sina tänder väldigt tidigt, första när han var fyra månader, kan det gör att han tappar dem tidigare?
  8. 4
    Nej inte ännu, men flera av femåringarna på dagis har lösa tänder, så det är ju säkert helt normalt.

    Hugo fick ju sina tänder väldigt tidigt, första när han var fyra månader, kan det gör att han tappar dem tidigare?
  9. Medlem sedan
    Mar 2001
    #5
    Glugg! Två tappade och två utslagna. Framtänderna i överkäken slogs ut när hon halkade i den första snön i november. Inga tendenser till nya. I nederkäken blev också en tand lös och vi trodde det berodde på olyckan men så var det inte, en ny tand tittade direkt fram därnere och nästa tand trillade ut lagom till femårsdagen. Så nu får hon leva med glugg däruppe ett tag till medan två nya taggiga tittar fram därnere.
  10. 5
    Glugg! Två tappade och två utslagna. Framtänderna i överkäken slogs ut när hon halkade i den första snön i november. Inga tendenser till nya. I nederkäken blev också en tand lös och vi trodde det berodde på olyckan men så var det inte, en ny tand tittade direkt fram därnere och nästa tand trillade ut lagom till femårsdagen. Så nu får hon leva med glugg däruppe ett tag till medan två nya taggiga tittar fram därnere.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6
    3 st framtänder i underkäken är lösa. Vi upptäckte det av en slump förra veckan och Freja är sååå lycklig. Jag misstänker att det blir en stooor gluggi munnen ngn gång i sommar. Herregud vad söta dom kommer vara med gluggar våra marsianer!! Och vad dom har blivit stora!!
  12. 6
    3 st framtänder i underkäken är lösa. Vi upptäckte det av en slump förra veckan och Freja är sååå lycklig. Jag misstänker att det blir en stooor gluggi munnen ngn gång i sommar. Herregud vad söta dom kommer vara med gluggar våra marsianer!! Och vad dom har blivit stora!!

Liknande trådar

  1. Lösa tänder :/
    By raqven in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 09:47
  2. Lösa tänder =/
    By MariaKingsley in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 22:47
  3. Lösa tänder?
    By -Tessie- in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 15:29
  4. Lösa tänder?
    By -Tessie- in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 17:56
  5. Lösa tänder!
    By Mollis in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 21:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar