Ont i hjärtat vid ansträngning *orolig*
Hjärtfel - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Ont i hjärtat vid ansträngning *orolig*

    Min son på 8 år har under ca 1 år klagat på smärtor över bröstet (tar sig för hjärtat) när han har ansträngt sig. Besvären har kommit och gått först tänkte vi att han kanske har sträckt sig i handbollen men besvären kom även vid gymnastik i skolan mm. sen har vi avvaktat lite och dom har försvunnit en längre tid för att sedan komma tillbaka utan några direkta samband han har även vid ett tillfälle fått ont när han inte ansträngt sig utan suttit i skolarbete. Varje gång så har han efteråt ont vid djupa andetag.
    När jag har frågat om han är säker på att det är hjärt sidan så blir han osäker.
    Men nu i helgen såg jag det själv för första gången, barnen har gått ihopp och köpt en studsmatta och när Isak var ute och hoppade i söndags morse så stod jag i fönstret och tittade på honom medans jag pysslade i köket och efter ca 5 min hoppande såg jag hur han satt sig ner och höll sig för hjärtat, han lägger sig sen ner en stund och kommer efter ett tag in och talar om att han inte kan hoppa för att det gör ont över bröstet. Efter detta har han försökt hoppa några gånger men känner av smärta på en gång.
    Hos familje läkaren hadde dom ingen vanlig tid förns i slutet av maj men fick en avbokad tid idag kl 11:15 hoppas dom har några svar att ge oss.

    Någon som känner igen sig ?
    Vad kan det vara ?
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  2. 1
    Ont i hjärtat vid ansträngning *orolig* Min son på 8 år har under ca 1 år klagat på smärtor över bröstet (tar sig för hjärtat) när han har ansträngt sig. Besvären har kommit och gått först tänkte vi att han kanske har sträckt sig i handbollen men besvären kom även vid gymnastik i skolan mm. sen har vi avvaktat lite och dom har försvunnit en längre tid för att sedan komma tillbaka utan några direkta samband han har även vid ett tillfälle fått ont när han inte ansträngt sig utan suttit i skolarbete. Varje gång så har han efteråt ont vid djupa andetag.
    När jag har frågat om han är säker på att det är hjärt sidan så blir han osäker.
    Men nu i helgen såg jag det själv för första gången, barnen har gått ihopp och köpt en studsmatta och när Isak var ute och hoppade i söndags morse så stod jag i fönstret och tittade på honom medans jag pysslade i köket och efter ca 5 min hoppande såg jag hur han satt sig ner och höll sig för hjärtat, han lägger sig sen ner en stund och kommer efter ett tag in och talar om att han inte kan hoppa för att det gör ont över bröstet. Efter detta har han försökt hoppa några gånger men känner av smärta på en gång.
    Hos familje läkaren hadde dom ingen vanlig tid förns i slutet av maj men fick en avbokad tid idag kl 11:15 hoppas dom har några svar att ge oss.

    Någon som känner igen sig ?
    Vad kan det vara ?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Har varit hos läkaren nu

    Dom lyssnade och gjorde ekg och det såg tack o lov bra ut.
    Han fick remis till en speciallist och får under tiden INTE hoppa studsmatta.
    smärtan kan även komma från ryggen sa han.
    Det min man glömde var att fråga om han får vara med på gymnastik och simmning i skolan.
    Vad tror ni ?
    Ska ringa och fråga om det när jag nu kan få tag på dom.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  4. 2
    Har varit hos läkaren nu Dom lyssnade och gjorde ekg och det såg tack o lov bra ut.
    Han fick remis till en speciallist och får under tiden INTE hoppa studsmatta.
    smärtan kan även komma från ryggen sa han.
    Det min man glömde var att fråga om han får vara med på gymnastik och simmning i skolan.
    Vad tror ni ?
    Ska ringa och fråga om det när jag nu kan få tag på dom.
  5. Klipper
    #3
    Vad är skillnaden på att hoppa studsmatta hemma och att tex hoppa trampett på skolgympan?

    Det kan finnas massor av anledningar till smärtan och eftersom en del av dem är allvarligare än de andra så är det väl lämpligt at han håller sig i relativ stllhet.

    Något ofarligt som det skulle kunna vara är reflux. Alltså att magsyra tränger upp från magsäcken genom en alltför slapp magmun och därmed orsakar svår sveda i nedre delen av matstrupen. Det kan göra väldigt ont.
  6. 3
    Vad är skillnaden på att hoppa studsmatta hemma och att tex hoppa trampett på skolgympan?

    Det kan finnas massor av anledningar till smärtan och eftersom en del av dem är allvarligare än de andra så är det väl lämpligt at han håller sig i relativ stllhet.

    Något ofarligt som det skulle kunna vara är reflux. Alltså att magsyra tränger upp från magsäcken genom en alltför slapp magmun och därmed orsakar svår sveda i nedre delen av matstrupen. Det kan göra väldigt ont.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    jag

    vet inte därför försöker jag få tag på läkaren.
    Hoppa trampett och studsmatta känns som samma sak för mig men det kanske är ok att han simmar tex ja som sagt jag vet inte.
    Han säger att han får så även när han inte anstränger sig och när han är på handbollen är det mest huvudet som han får plötslig värk i.
    Det knäpper till säger han och så får han ont i huvudet.
    Det kanske har ett samband med bröst smärtorna ?
    Hoppas vi får träffa en speciallist snart så vi får veta.
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
    http://quintuz.blogspot.com/
    *~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
  8. 4
    jag vet inte därför försöker jag få tag på läkaren.
    Hoppa trampett och studsmatta känns som samma sak för mig men det kanske är ok att han simmar tex ja som sagt jag vet inte.
    Han säger att han får så även när han inte anstränger sig och när han är på handbollen är det mest huvudet som han får plötslig värk i.
    Det knäpper till säger han och så får han ont i huvudet.
    Det kanske har ett samband med bröst smärtorna ?
    Hoppas vi får träffa en speciallist snart så vi får veta.

Liknande trådar

  1. Ont i bröstet vid ansträngning
    By Quintuz in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-20, 18:48
  2. Ansträngning av magen
    By Lillmysan in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 12:35
  3. Lite ont vid ansträngning...
    By MrsHyde in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-06, 08:16
  4. Hosta vid ansträngning = astma?
    By Mamma in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 15:59
  5. Feber vid ansträngning?
    By ~Milla~ in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 10:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar