Hej!
_0712 Decemberbarn
  1. anonymt namn
    #1

    Hej!

    Skriver jättesällan numer, läser ibland. Men jag undrar, tycker ni att ni fått rutin på allt vad mat och sömn gäller, kan tänka mig att det är viss skillnad på de barnen som går på dagis och de som inte. Själv har jag en liten som inte börjat dagis än och äter väldigt dåligt i perioder, skulle tro att det är tandagnisslan som gäller men kan inte låta bli att bli modstulen ändå! Sömnen är väl sig ganska lik om man jämför men jag är inte nöjd med den kan jag säga, på dagen är det jättelätt att få henne att somna, hon gör det förstås i kärran oftast ute men hon somnar direkt. På kvällen verkar det som om hon kan vara uppe hur länge som helst om jag inte gör aktiva försök att få henne att sova, vilka oftast inte lyckas utan hon måste vara jättetrött och vilja sitta och somna i vårt knä eller somna bredvid oss när vi lägger oss! Tycker det är så konstigt att hon inte är trött och vill sova själv, skulle hemskt gärna vilja kunna lägga henne i sängen och att hon somnade lika lätt som i kärran på dagen. Vet att jag tidigare skulle börjat med rutinen att göra så men det har jag inte gjort och låta henne stå och skrika och försöka med nån 5-min-metod nu vill jag inte! Endera får man stå ut eller komma på nåt bra eller så får det komma av sig självt när hon blir lite större! Någon med tips som funkar bra eller som har det lika och fått till en förändring! Långt det blev.......
  2. 1
    Hej! Skriver jättesällan numer, läser ibland. Men jag undrar, tycker ni att ni fått rutin på allt vad mat och sömn gäller, kan tänka mig att det är viss skillnad på de barnen som går på dagis och de som inte. Själv har jag en liten som inte börjat dagis än och äter väldigt dåligt i perioder, skulle tro att det är tandagnisslan som gäller men kan inte låta bli att bli modstulen ändå! Sömnen är väl sig ganska lik om man jämför men jag är inte nöjd med den kan jag säga, på dagen är det jättelätt att få henne att somna, hon gör det förstås i kärran oftast ute men hon somnar direkt. På kvällen verkar det som om hon kan vara uppe hur länge som helst om jag inte gör aktiva försök att få henne att sova, vilka oftast inte lyckas utan hon måste vara jättetrött och vilja sitta och somna i vårt knä eller somna bredvid oss när vi lägger oss! Tycker det är så konstigt att hon inte är trött och vill sova själv, skulle hemskt gärna vilja kunna lägga henne i sängen och att hon somnade lika lätt som i kärran på dagen. Vet att jag tidigare skulle börjat med rutinen att göra så men det har jag inte gjort och låta henne stå och skrika och försöka med nån 5-min-metod nu vill jag inte! Endera får man stå ut eller komma på nåt bra eller så får det komma av sig självt när hon blir lite större! Någon med tips som funkar bra eller som har det lika och fått till en förändring! Långt det blev.......
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Har inga tips, men jag hade det likadant med storasyster. Hon sov ALDRIG! Hon sov om vagnen rullade men inte en sek efter den stannat. På nätterna sov hon inte och absolut inte i egen säng. Hon blev trevligare och trevligare ju tröttare hon var!

    Hon åt kasst och om hon åt så kom det ut med sprut i båda ändar; laktosintolerant.
    Hon är nu 6 år och förutom att vi får skälla henne i säng och skälla upp henne på morron så sover hon och äter hyfsat sedan ung ett år tillbaka.
    .
    Då jag väntade killarna så bestämde jag att INTE bära, vagga, natta i 4 timmar och samsova med dem som jag gjort med storasyster. Jag tror inte att det är det som är boven, jag tror att vissa barn inte har tid att sova. De är nyfikna på livet och vill inte sova i "onödan".
    Provade 5 min metoiden på henne och det fungerade inte alls. Fick mig bara att må dåligt. Den metoden fungerar på många barn men man får acceptera att den inte fungerar på alla.

    Sover hon i ert rum kanske ni kan prova att låta henne sova i ett eget rum? Jag märker på killarna att så fort jag går och lägger mig så börjar de skruva på sig och sova mer oroligt, det är som att min närvaro både stör och lugnar. Har hört om barn som börjat sova som små grisar då de flyttat till eget rum. Vet inte om det stämmer men känns det bfra kan ni prova.

    Lycka till och hoppas det ordnar sig!
  4. 2
    Har inga tips, men jag hade det likadant med storasyster. Hon sov ALDRIG! Hon sov om vagnen rullade men inte en sek efter den stannat. På nätterna sov hon inte och absolut inte i egen säng. Hon blev trevligare och trevligare ju tröttare hon var!

    Hon åt kasst och om hon åt så kom det ut med sprut i båda ändar; laktosintolerant.
    Hon är nu 6 år och förutom att vi får skälla henne i säng och skälla upp henne på morron så sover hon och äter hyfsat sedan ung ett år tillbaka.
    .
    Då jag väntade killarna så bestämde jag att INTE bära, vagga, natta i 4 timmar och samsova med dem som jag gjort med storasyster. Jag tror inte att det är det som är boven, jag tror att vissa barn inte har tid att sova. De är nyfikna på livet och vill inte sova i "onödan".
    Provade 5 min metoiden på henne och det fungerade inte alls. Fick mig bara att må dåligt. Den metoden fungerar på många barn men man får acceptera att den inte fungerar på alla.

    Sover hon i ert rum kanske ni kan prova att låta henne sova i ett eget rum? Jag märker på killarna att så fort jag går och lägger mig så börjar de skruva på sig och sova mer oroligt, det är som att min närvaro både stör och lugnar. Har hört om barn som börjat sova som små grisar då de flyttat till eget rum. Vet inte om det stämmer men känns det bfra kan ni prova.

    Lycka till och hoppas det ordnar sig!
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    Hej! Anton har ej börjat dagis ännu. Han äter bra men vi har haft en del "problem" med sömnen. Alltså förut ville han inte somna på kvällen. Då skulle han vaggas till sömns i vår famn, sedan när han sov då kunde man lägga över honom i hans säng. Men la man över honom för tidigt så vaknade han och skrek.

    Jag läste en bok, eller rättare sagt en del av en bok. Elisabeth Pantley tror jag hon heter, boken heter i alla fall Somna utan gråt. Jag tyckte den var bra men i det läget så tyckte jag det var mysigt att söva honom i famnen både på dagen och kvällen. När han väl sov så sov han oftast hela natten.

    Nu har jag börjat plugga halvtid på distans och nu känner jag att jag ville att han skulle somna själv i sin säng. För två veckor sedan började jag lägga ner honom vaken i sin säng. Jag gav honom välling i sängen och sedan stod kvar medan han rörde sig runt och när han ställde sig upp så pussa jag honom och la honom ner igen. I början stod jag och smekte honom över pannan tills han somnade. Det gick fortare och fortare och jag gick ut från rummet men så fort han grinade så gick jag tillbaka och lyfte upp honom i famnen och när han lugnat sig la jag ner honom i sängen igen.... Så fick jag hålla på, å det tog mycket på krafterna. Men nu två veckor senare så går han själv till sängen och dricker välling och när han ställt sig upp i sängen och jag säger lägg dig ner, så gör han det. Han somnar mycket snabbare och jag tycker det funkar bra.

    Blev visst också ett långt inlägg. Jag vet inte vad som är bäst, Anton är mitt första barn. Men jag tycker detta har fungerat och jag märker att Anton är trygg i sin säng och sover hela natten.

    Hoppas det löser sig för er också! kram
  6. 3
    Hej! Anton har ej börjat dagis ännu. Han äter bra men vi har haft en del "problem" med sömnen. Alltså förut ville han inte somna på kvällen. Då skulle han vaggas till sömns i vår famn, sedan när han sov då kunde man lägga över honom i hans säng. Men la man över honom för tidigt så vaknade han och skrek.

    Jag läste en bok, eller rättare sagt en del av en bok. Elisabeth Pantley tror jag hon heter, boken heter i alla fall Somna utan gråt. Jag tyckte den var bra men i det läget så tyckte jag det var mysigt att söva honom i famnen både på dagen och kvällen. När han väl sov så sov han oftast hela natten.

    Nu har jag börjat plugga halvtid på distans och nu känner jag att jag ville att han skulle somna själv i sin säng. För två veckor sedan började jag lägga ner honom vaken i sin säng. Jag gav honom välling i sängen och sedan stod kvar medan han rörde sig runt och när han ställde sig upp så pussa jag honom och la honom ner igen. I början stod jag och smekte honom över pannan tills han somnade. Det gick fortare och fortare och jag gick ut från rummet men så fort han grinade så gick jag tillbaka och lyfte upp honom i famnen och när han lugnat sig la jag ner honom i sängen igen.... Så fick jag hålla på, å det tog mycket på krafterna. Men nu två veckor senare så går han själv till sängen och dricker välling och när han ställt sig upp i sängen och jag säger lägg dig ner, så gör han det. Han somnar mycket snabbare och jag tycker det funkar bra.

    Blev visst också ett långt inlägg. Jag vet inte vad som är bäst, Anton är mitt första barn. Men jag tycker detta har fungerat och jag märker att Anton är trygg i sin säng och sover hela natten.

    Hoppas det löser sig för er också! kram
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4
    Har inga direkta tips men av syskons erfarenheter samt vänners så skulle jag inte vänta allt för länge med att få in rutiner, för det blir inte lättare. Vi förde in rutiner tidigt i pojkarnas liv och det fungerar perfekt...det blev lite som "5-minuters" men i max 1 vecka. Nu somnar båda vid 20 tiden, sover hela nätterna och vaknar till 06-07 på morgonen. Kanske har de någon enstaka mardröm då och då eller är törstig om nätterna men inget mer än så och det är underbart. De blir själva trötta vid 19 tiden och då är det bara att börja kvällsrutinerna som badning, fruktstund och borsta tänder.a...
    *lycka till*
  8. 4
    Har inga direkta tips men av syskons erfarenheter samt vänners så skulle jag inte vänta allt för länge med att få in rutiner, för det blir inte lättare. Vi förde in rutiner tidigt i pojkarnas liv och det fungerar perfekt...det blev lite som "5-minuters" men i max 1 vecka. Nu somnar båda vid 20 tiden, sover hela nätterna och vaknar till 06-07 på morgonen. Kanske har de någon enstaka mardröm då och då eller är törstig om nätterna men inget mer än så och det är underbart. De blir själva trötta vid 19 tiden och då är det bara att börja kvällsrutinerna som badning, fruktstund och borsta tänder.a...
    *lycka till*
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar