Veckopeng?
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Veckopeng?

    Undrar om ni ger era barn veckopeng och isåfall hur mycket? Vi har inte börjat med det ännu men har funderat på det ett tag men vet inte hur mycket dom bör få... Hur gör ni?
    Loijsan med fem små trollungar!!!
  2. 1
    Veckopeng? Undrar om ni ger era barn veckopeng och isåfall hur mycket? Vi har inte börjat med det ännu men har funderat på det ett tag men vet inte hur mycket dom bör få... Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Vi ger Rebecca 25 kr i veckan.......vi brukar betala lördagsgodis o så så ...hon sparar oftast sin peng i spargrisen
  4. 2
    Vi ger Rebecca 25 kr i veckan.......vi brukar betala lördagsgodis o så så ...hon sparar oftast sin peng i spargrisen
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3

    20 kronor

    om hon har städat sitt rum.
    Mia med Emma -01, Theo -03 & Saga -10

    Bloggar lite lätt på http://miasalskadebarn.blogspot.com/
  6. 3
    20 kronor om hon har städat sitt rum.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Vi har ett system som för

    tillfället ligger helt nere, pga lat Herman.. Har en lista på kylskåpet med olika punkter som Herman själv har fått vara med och välja, t ex "Städa mitt rum", "Vattna blommorna", "hjälpa till med tvätten" osv... Varje gång han gör nåt av det som står på listan får han ett kryss. 10 kryss betyder 20 kr. Det fungerade väldigt bra ett tag men nu har listan suttit uppe läääääänge utan några nya kryss. Det betyder heller inga nya pengar! Nu är han faktiskt så stor att han absolut måste hjälpa till här hemma för att få veckopeng! För tillfället lever han på pengar som morfar och gammelmormor och andra sticker till honom emellanåt....

    Lite lördagsgodis får han ändå eftersom vi är fler godissugna i familjen..
  8. 4
    Vi har ett system som för tillfället ligger helt nere, pga lat Herman.. Har en lista på kylskåpet med olika punkter som Herman själv har fått vara med och välja, t ex "Städa mitt rum", "Vattna blommorna", "hjälpa till med tvätten" osv... Varje gång han gör nåt av det som står på listan får han ett kryss. 10 kryss betyder 20 kr. Det fungerade väldigt bra ett tag men nu har listan suttit uppe läääääänge utan några nya kryss. Det betyder heller inga nya pengar! Nu är han faktiskt så stor att han absolut måste hjälpa till här hemma för att få veckopeng! För tillfället lever han på pengar som morfar och gammelmormor och andra sticker till honom emellanåt....

    Lite lördagsgodis får han ändå eftersom vi är fler godissugna i familjen..
  9. Medlem sedan
    Apr 1999
    #5
    Lydia får samma som sin storebror. Vi började med veckopeng på 20 kr, men det var så lätt att glömma det, tyckte jag. Nu har vi istället månadspeng och då får de 100 kr var.
  10. 5
    Lydia får samma som sin storebror. Vi började med veckopeng på 20 kr, men det var så lätt att glömma det, tyckte jag. Nu har vi istället månadspeng och då får de 100 kr var.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Meningen är att det ska vara 20 kronor, men våra barn har varit ganska ointresserade av veckopeng, och bli nästan mer stressade och ha-galna när de får veckopeng så där. När de får så sparar de 10 kr och 10 kr hamnar i plånboken. Det är Lucas och Emilia som får veckopeng, Malva är för liten ännu.ö
  12. 6
    Meningen är att det ska vara 20 kronor, men våra barn har varit ganska ointresserade av veckopeng, och bli nästan mer stressade och ha-galna när de får veckopeng så där. När de får så sparar de 10 kr och 10 kr hamnar i plånboken. Det är Lucas och Emilia som får veckopeng, Malva är för liten ännu.ö
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    HAr inte kommit igång

    ordentligt. Storebröderna har månads-, respektive veckopeng, men med Pontus blir det inte alltid av. Vi har sagt 20:-, men oftast glöms det som sagt av.
  14. 7
    HAr inte kommit igång ordentligt. Storebröderna har månads-, respektive veckopeng, men med Pontus blir det inte alltid av. Vi har sagt 20:-, men oftast glöms det som sagt av.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8
    Oskar får 20.- per vecka men vi kommer nog att göra om det till månadspeng snart. I så fall landar vi nog mellan 80 och 100 kronor.

    Mvh!
  16. 8
    Oskar får 20.- per vecka men vi kommer nog att göra om det till månadspeng snart. I så fall landar vi nog mellan 80 och 100 kronor.

    Mvh!
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    Nej

    mest av anledningen att varken Filippa eller vi föräldrar kommer ihåg att ge/få!

    Men om hon börjar opponera sig och om kompisarna får regelbundet, så får vi väl skärpa till oss
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  18. 9
    Nej mest av anledningen att varken Filippa eller vi föräldrar kommer ihåg att ge/få!

    Men om hon börjar opponera sig och om kompisarna får regelbundet, så får vi väl skärpa till oss
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10
    Det systemet gillar jag tror jag. Är inte så mkt för just veckopeng när de är så små... då jag inte riktigt vet vad jag ska säga att pengarna ska gå till. Glass, godis och tidningar betalas ju ändå utav oss vuxna i familjen.

    Men ibland så ser de ju leksaker som de vill ha och då kan det ju vara bra att kunna spara ihop till det på ett lite mer överskådligt sätt.
    Redan nu så brukar jag skjuta till en peng om de hjälper mig med något frivilligt, typ städar badrummet, dammsuger hallen eller plockar upp Milos leksaker efter honom osv (men då ska det vara mer än bara några få). Har oxå sagt att de alltid får 1kr i minuten om de masserar mig eller kliar mig på ryggen.
    Men det är ju ändå lite luddiga direktiv. Ska nog införa det där med kryss och efter 10 kryss får de X antal kronor. Då kan ju alla barnen göra olika saker... men ändå ha lika villkor! Det är ju bra!

    Tack för bra ide tycker jag!
  20. 10
    Det systemet gillar jag tror jag. Är inte så mkt för just veckopeng när de är så små... då jag inte riktigt vet vad jag ska säga att pengarna ska gå till. Glass, godis och tidningar betalas ju ändå utav oss vuxna i familjen.

    Men ibland så ser de ju leksaker som de vill ha och då kan det ju vara bra att kunna spara ihop till det på ett lite mer överskådligt sätt.
    Redan nu så brukar jag skjuta till en peng om de hjälper mig med något frivilligt, typ städar badrummet, dammsuger hallen eller plockar upp Milos leksaker efter honom osv (men då ska det vara mer än bara några få). Har oxå sagt att de alltid får 1kr i minuten om de masserar mig eller kliar mig på ryggen.
    Men det är ju ändå lite luddiga direktiv. Ska nog införa det där med kryss och efter 10 kryss får de X antal kronor. Då kan ju alla barnen göra olika saker... men ändå ha lika villkor! Det är ju bra!

    Tack för bra ide tycker jag!

Liknande trådar

  1. Veckopeng?
    By Lillblomma in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 10:34
  2. Veckopeng 25-30 kr
    By Pansen in forum _98 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 09:39
  3. Veckopeng
    By Tess in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 09:46
  4. Veckopeng?
    By Irene Huss in forum _01 Höstbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 17:23
  5. Veckopeng
    By anonymt namn in forum _98 Alla barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 19:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar