Alltså det här med klimaterie
Medelålders 45+
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Alltså det här med klimaterie

    Jag känner mig lite lost när det gäller det. Läser om vallningar, humörsvängningar och annat. Alltså, hur LÄNGE håller det här på? I flera år? Får alla de här "symptomen" eller är det väldigt olika?

    Har man t ex vallningar dagligen i flera år eller kommer det och går under perioder? Hjälp vad jobbigt det verkar. *jag vill inte*!!
  2. 1
    Alltså det här med klimaterie Jag känner mig lite lost när det gäller det. Läser om vallningar, humörsvängningar och annat. Alltså, hur LÄNGE håller det här på? I flera år? Får alla de här "symptomen" eller är det väldigt olika?

    Har man t ex vallningar dagligen i flera år eller kommer det och går under perioder? Hjälp vad jobbigt det verkar. *jag vill inte*!!
  3. Anonym
    #2
    Jag har haft symptom i snart ett år. Har hör att det kan ta 4-5 år innan det är över!! Men det är säkert individuellt. Under detta året har jag haft vallningar dagligen. Men det tycker inte jag är det värsta utan det är humörsvängningarna! Det är såå jobbigt! Äter nu ett östrogen preparat, vallningarna är borta, men tyvärr inte humörsväng. Hoppas att det ska stabilisera sig snart!!
  4. 2
    Jag har haft symptom i snart ett år. Har hör att det kan ta 4-5 år innan det är över!! Men det är säkert individuellt. Under detta året har jag haft vallningar dagligen. Men det tycker inte jag är det värsta utan det är humörsvängningarna! Det är såå jobbigt! Äter nu ett östrogen preparat, vallningarna är borta, men tyvärr inte humörsväng. Hoppas att det ska stabilisera sig snart!!
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Det verkar som om det är olika för alla. Det börjar vid olika åldrar och håller på olika länge och är olika jobbigt. Vad som är gemensamt är att "ingen pratar om det". Igår fick jag en vallning mitt när jag stod med ett gäng kvinnor runt mej och då sa jag "Hoppsan! Nu fick jag en vallning!!" och folk vred sej och tittade bort och någon sa "Nejdå! Det ÄR faktiskt varmt här..." (som tröst liksom)...Hm! Jag har ännu inte några större humörsvängningar (ta i trä!) och det här med vallningar är jättemånga/dag några veckor, och sen inga alls ett tag, och sen jättemånga igen...osv. Det har hållt på i ca 1 år för mej...
  6. 3
    Det verkar som om det är olika för alla. Det börjar vid olika åldrar och håller på olika länge och är olika jobbigt. Vad som är gemensamt är att "ingen pratar om det". Igår fick jag en vallning mitt när jag stod med ett gäng kvinnor runt mej och då sa jag "Hoppsan! Nu fick jag en vallning!!" och folk vred sej och tittade bort och någon sa "Nejdå! Det ÄR faktiskt varmt här..." (som tröst liksom)...Hm! Jag har ännu inte några större humörsvängningar (ta i trä!) och det här med vallningar är jättemånga/dag några veckor, och sen inga alls ett tag, och sen jättemånga igen...osv. Det har hållt på i ca 1 år för mej...
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Jag är alltid så frusen av mig, så jag börjar se fram emot de där vallningarna...
  8. 4
    Jag är alltid så frusen av mig, så jag börjar se fram emot de där vallningarna...
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    uj då

    det låter ju inget vidare. Inget man längtar efter direkt. Jag tror att jag kanske har kännt av någon vallning men är inte helt säker.
  10. 5
    uj då det låter ju inget vidare. Inget man längtar efter direkt. Jag tror att jag kanske har kännt av någon vallning men är inte helt säker.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Helknepigt

    jag håller verkligen med dig. Varför är det så tabu att prata om det här? Vi diskuterar ju pubertet och förlossningar till förbannelse och när vi "äntligen" når mogen ålder och ska föreställa lite kloka så kniper vi igen! Mycket märkligt.

    Jag tror att jag har kännt några vallningar men är inte säker. Å andra sidan är det säkert det för jag fryser jämt annars.
  12. 6
    Helknepigt jag håller verkligen med dig. Varför är det så tabu att prata om det här? Vi diskuterar ju pubertet och förlossningar till förbannelse och när vi "äntligen" når mogen ålder och ska föreställa lite kloka så kniper vi igen! Mycket märkligt.

    Jag tror att jag har kännt några vallningar men är inte säker. Å andra sidan är det säkert det för jag fryser jämt annars.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    inte jag

    jag är också frusen men jag ser inte alls fram emot det. Vill inte ha humörsvängningar
  14. 7
    inte jag jag är också frusen men jag ser inte alls fram emot det. Vill inte ha humörsvängningar
  15. Medlem sedan
    Mar 2008
    #8
    det har ju varit så nedvärderat att inte vara fertil längre. Precis som om de flesta karlar skulle VILJA he en ny bebis vartannat år!
    hahaha
  16. 8
    det har ju varit så nedvärderat att inte vara fertil längre. Precis som om de flesta karlar skulle VILJA he en ny bebis vartannat år!
    hahaha
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Så har jag också tänkt, för jag har alltid varit "Mest Frusen av Alla". Men vallningarna är liksom inte att vara varm, utan det är ATTACKER av SVETTNINGAR så att man blir dyngblöt och sen är kläderna alldeles kalla och fuktiga och man börjar frysa istället...Ingen höjdare alls! Humörsvängingarna har jag (ta i trä) sluppit hittills....
  18. 9
    Så har jag också tänkt, för jag har alltid varit "Mest Frusen av Alla". Men vallningarna är liksom inte att vara varm, utan det är ATTACKER av SVETTNINGAR så att man blir dyngblöt och sen är kläderna alldeles kalla och fuktiga och man börjar frysa istället...Ingen höjdare alls! Humörsvängingarna har jag (ta i trä) sluppit hittills....
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10
    Aha. Nej, det låter inte kul. Hur gammal var du när du fick din första?
  20. 10
    Aha. Nej, det låter inte kul. Hur gammal var du när du fick din första?
  21. Anonym
    #11
    Jag fyller 41 i år och fick mina första vallningar ett par månader innan jag fyllde 40 år. Trodde det berodde på medicinen som jag åt, men ack så fel jag hade!!
  22. 11
    Jag fyller 41 i år och fick mina första vallningar ett par månader innan jag fyllde 40 år. Trodde det berodde på medicinen som jag åt, men ack så fel jag hade!!
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Oj! Jag är 48 år och jag har fortfarande inte fått några. Kanske jag slipper - eller kan man inte det?
  24. 12
    Oj! Jag är 48 år och jag har fortfarande inte fått några. Kanske jag slipper - eller kan man inte det?
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    eller hur?

    inte ha barnen men göra dem kanske och det borde ju funka lika bra s a s.
  26. 13
    eller hur? inte ha barnen men göra dem kanske och det borde ju funka lika bra s a s.
  27. Anonym
    #14
    Det kommer nog. 40 är ju ganska tidigt!!
  28. 14
    Det kommer nog. 40 är ju ganska tidigt!!
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Nä precis...
  30. 15
    Nä precis...
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16
    Visst kan man slippa. Min mamma hade inga, vad jag vet, och själv har jag än så länga bara upplevt att jag ibland blir varm på natten, men utan att svettas. Men jag är också 48, så det kan ju bli värre.
  32. 16
    Visst kan man slippa. Min mamma hade inga, vad jag vet, och själv har jag än så länga bara upplevt att jag ibland blir varm på natten, men utan att svettas. Men jag är också 48, så det kan ju bli värre.
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17
    Att bli varm på natten och svettas, är det också vallningar? I så fall har jag haft enstaka vallningar sedan jag var i tjugoårsåldern...
  34. 17
    Att bli varm på natten och svettas, är det också vallningar? I så fall har jag haft enstaka vallningar sedan jag var i tjugoårsåldern...
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18
  36. 18
  37. Medlem sedan
    Dec 1998
    #19
    Vet inte riktigt...Det kommer så sporadiskt i början så att man tror att det är något annat...Men jag kanske har haft det ett eller ett par år...I början gick det månader emellan. Nu kan jag ha 5 vallningar på en dag flera dagar i sträck och plötsligt är det inga vallningar i flera dagar...Men om jag stressar kommer det som ett brev på posten....eller blir upprörd...
  38. 19
    Vet inte riktigt...Det kommer så sporadiskt i början så att man tror att det är något annat...Men jag kanske har haft det ett eller ett par år...I början gick det månader emellan. Nu kan jag ha 5 vallningar på en dag flera dagar i sträck och plötsligt är det inga vallningar i flera dagar...Men om jag stressar kommer det som ett brev på posten....eller blir upprörd...
  39. Medlem sedan
    Dec 2000
    #20
    Vad jag förstått är det vanligt med klimakterievallningar på nätterna. Men man kan också bli varm på nätterna när man har mens och när man druckit alkhohol. Jag var aldrig varm på nätterna förr (om det inte var extra varmt i rummet), inte ens i samband med mens eller alkohol, men sen några år tillbaka kan jag vakna i plötsligt och känna mig väldigt varm. Jag slänger av mig täcket och efter några minuter är jag sval igen och kan somna om. Det är större risk om jag just druckit alkohol eller har mens, så numer dricker jag aldrig mer än högst ett glas vin när jag har mens, och högst två glas annars.
  40. 20
    Vad jag förstått är det vanligt med klimakterievallningar på nätterna. Men man kan också bli varm på nätterna när man har mens och när man druckit alkhohol. Jag var aldrig varm på nätterna förr (om det inte var extra varmt i rummet), inte ens i samband med mens eller alkohol, men sen några år tillbaka kan jag vakna i plötsligt och känna mig väldigt varm. Jag slänger av mig täcket och efter några minuter är jag sval igen och kan somna om. Det är större risk om jag just druckit alkohol eller har mens, så numer dricker jag aldrig mer än högst ett glas vin när jag har mens, och högst två glas annars.

Liknande trådar

  1. Alltså mäklare och foton, alltså alltså
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:54
  2. Alltså, alltså, jag förstår inte varför
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 08:52
  3. Varför används ordet klimaterie
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 16:15
  4. klimaterie
    By Siwaan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 23:10
  5. klimaterie?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 21:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar