ang. matten
_99 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    ang. matten

    har ni nån aning om hur era barn lär sig matten på skolan?
    ajg vet inte allt i louise klass men dom jobbar mycket praktiskt och har berättelser. typ om stenåldern. sen vävs matten in. typ om mira har fyra bröder och ett bröd hur mycket får var och en. rita och berätta.
    louise tycker läxa är pest men fixar den fortare än hon tror.
  2. 1
    ang. matten har ni nån aning om hur era barn lär sig matten på skolan?
    ajg vet inte allt i louise klass men dom jobbar mycket praktiskt och har berättelser. typ om stenåldern. sen vävs matten in. typ om mira har fyra bröder och ett bröd hur mycket får var och en. rita och berätta.
    louise tycker läxa är pest men fixar den fortare än hon tror.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Det är ganska indviduellt. När barn börjar förskoleklassen så kan det finnas ett spann på de som knappt kan skilja siffror från bokstäver till dem som faktiskt räknar både addition och subtraktion. I min dotters klass så jobbar de mycket på att hitta strategier på hur man tänker. De skriver siffror. Vissa elever har små matteböcker, medan andra fortfarande är på en väldigt konkret nivå.

    Själv jobbar jag en del med "matteteater". Mattesagor. Jag ser matten som ett språk som vilket annat som helst. Utan att kunna språket så förstår man det inte. Därför är begreppsbildningen väldigt viktig i förskoleklassen enligt mig.
  4. 2
    Det är ganska indviduellt. När barn börjar förskoleklassen så kan det finnas ett spann på de som knappt kan skilja siffror från bokstäver till dem som faktiskt räknar både addition och subtraktion. I min dotters klass så jobbar de mycket på att hitta strategier på hur man tänker. De skriver siffror. Vissa elever har små matteböcker, medan andra fortfarande är på en väldigt konkret nivå.

    Själv jobbar jag en del med "matteteater". Mattesagor. Jag ser matten som ett språk som vilket annat som helst. Utan att kunna språket så förstår man det inte. Därför är begreppsbildningen väldigt viktig i förskoleklassen enligt mig.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Ursäkta..jag trodde jag var inne på ett annat forum. I 9-åringens gamla klass så använder de sig av matteböcker på ett gammalt traditionellt sätt där alla ska vara på samma sida samtidigt och svaret är det viktigaste. Mycket rödpenna. Nu har vi flyttat och sonen har förhoppningsvis fått en bättre lärare (det verkar så under den veckan han gått där.
  6. 3
    Ursäkta..jag trodde jag var inne på ett annat forum. I 9-åringens gamla klass så använder de sig av matteböcker på ett gammalt traditionellt sätt där alla ska vara på samma sida samtidigt och svaret är det viktigaste. Mycket rödpenna. Nu har vi flyttat och sonen har förhoppningsvis fått en bättre lärare (det verkar så under den veckan han gått där.
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    helt ok. jag har en snart förskoleunge igen. som är snabb i hjärnan i matte. vardagsmatte alltså.
  8. 4
    helt ok. jag har en snart förskoleunge igen. som är snabb i hjärnan i matte. vardagsmatte alltså.

Liknande trådar

  1. Vad lär sig era barn i matten just nu?
    By kaah in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 08:12
  2. Svårt med matten
    By dizzycat in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 13:27
  3. Hjälp med matten...
    By anonym ett tag in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 09:00
  4. Hur lägga upp matten
    By britta in forum Barn som yrke
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 21:26
  5. såg att matten ska uppgraderas
    By demeter in forum Skolbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 18:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar