AFSR
Hörselskador & nedsättning
  1. anonymt namn
    #1

    AFSR

    Min dotter ska på utredning för ev cochlea implantat. Fick kallelse för något hörseltest i narkos som jag tror sköterskan kallade för AFSR om jag inte hörde fel på telefon. Hon kunde dock inte förklara vad det gick ut på på rak arm. Någon som vet?
  2. 1
    AFSR Min dotter ska på utredning för ev cochlea implantat. Fick kallelse för något hörseltest i narkos som jag tror sköterskan kallade för AFSR om jag inte hörde fel på telefon. Hon kunde dock inte förklara vad det gick ut på på rak arm. Någon som vet?
  3. ssssssssssss
    #2
    ABR? Kan hon ha sagt så? Hjärnstamsaudiometri kallas det också. Man sätter små elektroder på olika platser i ansiktet/pannan, sätter på barnet hörlurar och låter barnet lyssna på ett smattrande ljud (det går att göra även fast barnet sover eftersom det handlar om nervsvar). Så kan man mäta hur svagt ljudet kan vara och man ändå ser respons på nervsignalerna. Man kan då avgöra ungefär hur din dotter hör och avgöra om man ska gå vidare med utredningen för CI.
    Man måste ligga väldigt still när man gör detta och därför brukar man söva barn när man gör det.
  4. 2
    ABR? Kan hon ha sagt så? Hjärnstamsaudiometri kallas det också. Man sätter små elektroder på olika platser i ansiktet/pannan, sätter på barnet hörlurar och låter barnet lyssna på ett smattrande ljud (det går att göra även fast barnet sover eftersom det handlar om nervsvar). Så kan man mäta hur svagt ljudet kan vara och man ändå ser respons på nervsignalerna. Man kan då avgöra ungefär hur din dotter hör och avgöra om man ska gå vidare med utredningen för CI.
    Man måste ligga väldigt still när man gör detta och därför brukar man söva barn när man gör det.
  5. Anonym
    #3
    Svårt att veta om det var ABR hon sa, kanske?
    Det som tidigare är gjort är nåt som heter typ frekvenshjärnstamsaudimetri, kanske behöver de kolla en gång till för att vara helt säkra....Vi får se när vi kommer dit. Tack för svar!
  6. 3
    Svårt att veta om det var ABR hon sa, kanske?
    Det som tidigare är gjort är nåt som heter typ frekvenshjärnstamsaudimetri, kanske behöver de kolla en gång till för att vara helt säkra....Vi får se när vi kommer dit. Tack för svar!
  7. tjohoppla
    #4
    ASSR. det är också en hjärnstamsmätning (som BRA), men man mäter på några olika frekvenser. tar ganska lång tid så därför söver man små barn som inte klarar av att ligga stilla så länge. Lycka till.
  8. 4
    ASSR. det är också en hjärnstamsmätning (som BRA), men man mäter på några olika frekvenser. tar ganska lång tid så därför söver man små barn som inte klarar av att ligga stilla så länge. Lycka till.
  9. Anonym
    #5
    ASSR låter som att det är, de pratade om att testa olika ljudvolym på olika frekvenser. Tack för svar! Nu är jag lite klokare.
  10. 5
    ASSR låter som att det är, de pratade om att testa olika ljudvolym på olika frekvenser. Tack för svar! Nu är jag lite klokare.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar