Magont högt upp i magen?
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2009
    #1

    Magont högt upp i magen?

    Igår efter lunchtid fick jag en jättejobbig värk i magen som bara blev värre och värre under dagen! Inte vanlig magknip jag brukar få när jag slarvar med maten, det här satt ganska högt upp, mest koncentrerad under revbenens början, i mitten, och även neråt hela magen, längs sidorna och även lite i ryggen framåt kvällen. Ju längre tiden gick kändes det som att musklerna blev ömma även dem (säkert av att jag spände mig). Svullen....inga direkta gaser och toabesöken fungerar.
    Stog jag upp vek jag mig dubbel för jag blev svimfärdig. Bättre att sitta, men helst inte annat än att ligga, och helst på sidan.

    Efter en god natts sömn kände jag inget, men efter lunchen idag igen börjar det.....Ska man oroa sig för detta??
    Stress...? Kan man ta något för det?

    Blir nervös inför jobbet, hoppas verkligen inte det återkommer imorgon oxå .
  2. 1
    Magont högt upp i magen? Igår efter lunchtid fick jag en jättejobbig värk i magen som bara blev värre och värre under dagen! Inte vanlig magknip jag brukar få när jag slarvar med maten, det här satt ganska högt upp, mest koncentrerad under revbenens början, i mitten, och även neråt hela magen, längs sidorna och även lite i ryggen framåt kvällen. Ju längre tiden gick kändes det som att musklerna blev ömma även dem (säkert av att jag spände mig). Svullen....inga direkta gaser och toabesöken fungerar.
    Stog jag upp vek jag mig dubbel för jag blev svimfärdig. Bättre att sitta, men helst inte annat än att ligga, och helst på sidan.

    Efter en god natts sömn kände jag inget, men efter lunchen idag igen börjar det.....Ska man oroa sig för detta??
    Stress...? Kan man ta något för det?

    Blir nervös inför jobbet, hoppas verkligen inte det återkommer imorgon oxå .
  3. Medlem sedan
    Mar 2009
    #2

    Stackars

    Skickar över en kram.
    Hoppas att det försvinner
  4. 2
    Stackars Skickar över en kram.
    Hoppas att det försvinner
  5. Medlem sedan
    Feb 2009
    #3
    Aj ajdå, strul med magen är inte roligt. Hade jag varit som du hade jag kollat med BM för säkerhetsskull. JHar man så ont är det läge att kontrollera. Jag har mest problem med lös alt hård mage och ibland lite magvärk men det är bara tarmarna som är lite trögare. men inte så ont som du beskriver.
    Lycka till!
  6. 3
    Aj ajdå, strul med magen är inte roligt. Hade jag varit som du hade jag kollat med BM för säkerhetsskull. JHar man så ont är det läge att kontrollera. Jag har mest problem med lös alt hård mage och ibland lite magvärk men det är bara tarmarna som är lite trögare. men inte så ont som du beskriver.
    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Fy vad jobbigt

    Tycker att det låter som gallan! Har du ätit något speciellt, medicin, vitaminer, dricka som du inte brukar? Stress, övervikt, för mycket kaffe, vissa livsmedel eller mediciner kan utlösa ett anfall. Finns säkert fler saker men det är de jag kommer på.

    Jag hade ett gallanfall för 7 år sedan och det utlöstes av hostmedicin (cocilliana?) som innehöll morfin. Fick jätteont i magen (magsäcken) som sitter precis under revbenen och det strålade ut i ryggen. Hade så ont att jag inte kunde stå upprätt och försökte jag så höll jag på att tuppa av och spydde rakt ut. När jag spydde lindrades besvären en liten stund eftersom jag spydde upp all galla men sen fylldes det på med ny galla och smärtan kom tillbaka. Åkte in till akuten och fick Voltaren intravenöst som hjälpte. Sen dess har jag alltid voltaren supp hemma.

    När jag fått veta att det var gallan så började jag fundera och insåg att jag t.ex. inte tål en tillsats som ofta används i cider. Då drack jag vid fest ofta Winecoolers och de innehöll denna tillsats. Vanlig cider har jag också svårt för och kan bara dricka ca 4-5 dl innan jag börjar känna av gallan.

    Ett anfall kan hålla i sig i flera timmar men klingar så småningom av. Är det inga gallstenar så behöver man egentligen inte åka om man inte upplever det olidligt smärtsamt. Fråga din BM eller ring sjukvårdsupplysningen för mer info. Blir ju jobbigt om det återkommer varenda dag.

    Tänk efter vad du åt till lunch de två dagar du upplevde besvären? Kan det ha varit ngt i maten du reagerar på!

    Hoppas det löser sig, vad det än är, så du slipper mer ont.

    kram
  8. 4
    Fy vad jobbigt

    Tycker att det låter som gallan! Har du ätit något speciellt, medicin, vitaminer, dricka som du inte brukar? Stress, övervikt, för mycket kaffe, vissa livsmedel eller mediciner kan utlösa ett anfall. Finns säkert fler saker men det är de jag kommer på.

    Jag hade ett gallanfall för 7 år sedan och det utlöstes av hostmedicin (cocilliana?) som innehöll morfin. Fick jätteont i magen (magsäcken) som sitter precis under revbenen och det strålade ut i ryggen. Hade så ont att jag inte kunde stå upprätt och försökte jag så höll jag på att tuppa av och spydde rakt ut. När jag spydde lindrades besvären en liten stund eftersom jag spydde upp all galla men sen fylldes det på med ny galla och smärtan kom tillbaka. Åkte in till akuten och fick Voltaren intravenöst som hjälpte. Sen dess har jag alltid voltaren supp hemma.

    När jag fått veta att det var gallan så började jag fundera och insåg att jag t.ex. inte tål en tillsats som ofta används i cider. Då drack jag vid fest ofta Winecoolers och de innehöll denna tillsats. Vanlig cider har jag också svårt för och kan bara dricka ca 4-5 dl innan jag börjar känna av gallan.

    Ett anfall kan hålla i sig i flera timmar men klingar så småningom av. Är det inga gallstenar så behöver man egentligen inte åka om man inte upplever det olidligt smärtsamt. Fråga din BM eller ring sjukvårdsupplysningen för mer info. Blir ju jobbigt om det återkommer varenda dag.

    Tänk efter vad du åt till lunch de två dagar du upplevde besvären? Kan det ha varit ngt i maten du reagerar på!

    Hoppas det löser sig, vad det än är, så du slipper mer ont.

    kram
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    Jag är inne på gallstens anfall med...

    Jag har haft det och det satt där du beskriver..

    Gå och kolla!
  10. 5
    Jag är inne på gallstens anfall med...

    Jag har haft det och det satt där du beskriver..

    Gå och kolla!
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Låter absolut som gallsten! Det har jag haft och det gör riktigt ont! Kan också vara gallvägarna som gör ont!. Åk in till akuten! Där får du troligtvis göra UL direkt! Bättre än att gå till VC har jag märkt för då får man vänta flera veckor på en tid!

    Kram
  12. 6
    Låter absolut som gallsten! Det har jag haft och det gör riktigt ont! Kan också vara gallvägarna som gör ont!. Åk in till akuten! Där får du troligtvis göra UL direkt! Bättre än att gå till VC har jag märkt för då får man vänta flera veckor på en tid!

    Kram
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7

    För mig har just det där

    fenomenet varit första graviditetstecknet.. och det stämde med gallan för mig. Inte kul, Men är du som jag var så var det bara en enda gång i början på varje graviditet.

    /marib *konduktör*
    Bara måste...... allt....
  14. 7
    För mig har just det där fenomenet varit första graviditetstecknet.. och det stämde med gallan för mig. Inte kul, Men är du som jag var så var det bara en enda gång i början på varje graviditet.

    /marib *konduktör*
  15. Medlem sedan
    Mar 2009
    #8
    Huvaligen! Vill inte ha gallsten! Är bättre i magen igen, tog samarin igår när det var på väg och det hjälpte! Idag har jag bara mitt vanliga magknip igen...
    Jag har magknip eller huvudvärk eller både och varje dag....och yrsel på förmiddagen! Hur kul är det här? Önskar det kunde gå över så man kan få vara lite pigg någon gång!!!
    Kommer det hemska magontet tillbaka igen ska jag se till att kolla upp det omedelbart....(har rätt hög smärttröskel och brukar dra mig för att gå till läkare...jag kan liksom inte övertyga dem om att jag har så himla ont som jag har...för jag står ut....?)
  16. 8
    Huvaligen! Vill inte ha gallsten! Är bättre i magen igen, tog samarin igår när det var på väg och det hjälpte! Idag har jag bara mitt vanliga magknip igen...
    Jag har magknip eller huvudvärk eller både och varje dag....och yrsel på förmiddagen! Hur kul är det här? Önskar det kunde gå över så man kan få vara lite pigg någon gång!!!
    Kommer det hemska magontet tillbaka igen ska jag se till att kolla upp det omedelbart....(har rätt hög smärttröskel och brukar dra mig för att gå till läkare...jag kan liksom inte övertyga dem om att jag har så himla ont som jag har...för jag står ut....?)

Liknande trådar

  1. magen högt idag
    By Black Lady in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 08:50
  2. Högt blodtryck högt kolesterol förhöjd
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 15:02
  3. Hur högt går magen?
    By Limsa in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 14:24
  4. Högt ljud för bebben i magen
    By Anna30 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:23
  5. Ont högt uppe i magen (typ muskel)
    By Ninni bf 22/4 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 20:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar