Hur stor klass?
Förskoleklass (6-års.)
  1. 6-åring i höst
    #1

    Hur stor klass?

    Hej! Har ni fått reda på hur stor er förskoleklass kommer att bli, hur många barn?

    Är det någon som vet om det finns rekommendationer/regler för skolorna att följa när de sätter ihop klasserna? Ex max 25 barn per klass?

    Vi misstänker att vår skola kommer att sätta ihop väldigt stora klasser till hösten... är väl inget man kan göra åt det tyvärr. Ja det skulle vara att byta skola förstås men nu är väl de flesta fulla redan :-(
  2. 1
    Hur stor klass? Hej! Har ni fått reda på hur stor er förskoleklass kommer att bli, hur många barn?

    Är det någon som vet om det finns rekommendationer/regler för skolorna att följa när de sätter ihop klasserna? Ex max 25 barn per klass?

    Vi misstänker att vår skola kommer att sätta ihop väldigt stora klasser till hösten... är väl inget man kan göra åt det tyvärr. Ja det skulle vara att byta skola förstås men nu är väl de flesta fulla redan :-(
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det finns inga generella regleringar, allt beror på skolans ekonomi och lokaler. På de flesta ställen säger man sig ha delning vid 25. Men det stämmer sällan i praktiken för klasser på 13 elever ser man nästan bara på friskolor. Och så små grupper är för små rent socialt sett, inte förrän grupperna går över 30 brukar ekonomin tillåta delning.
  4. 2
    Det finns inga generella regleringar, allt beror på skolans ekonomi och lokaler. På de flesta ställen säger man sig ha delning vid 25. Men det stämmer sällan i praktiken för klasser på 13 elever ser man nästan bara på friskolor. Och så små grupper är för små rent socialt sett, inte förrän grupperna går över 30 brukar ekonomin tillåta delning.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Hej!

    I min dotters förskoleklass är det 14 barn på en förskolelärare plus en fritidsfröken på 50%. Det ser likadant ut i de andra 2 förskoleklasserna på skolan.
  6. 3
    Hej!

    I min dotters förskoleklass är det 14 barn på en förskolelärare plus en fritidsfröken på 50%. Det ser likadant ut i de andra 2 förskoleklasserna på skolan.
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    I min dotters klass är de 11st förskolebarn och 10st 1r på 2pedagoger.
  8. 4
    I min dotters klass är de 11st förskolebarn och 10st 1r på 2pedagoger.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    I min dotters klass

    är det 14 elever på sexårs och 14 i ettan. De arbetar integrerat ibland men mest enskilt. En lärare/grupp och sen ytterligare en på fritids. Hon går på en kommunal skola. Till hösten skulle det komma 11-12 nya sexåringar.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  10. 5
    I min dotters klass är det 14 elever på sexårs och 14 i ettan. De arbetar integrerat ibland men mest enskilt. En lärare/grupp och sen ytterligare en på fritids. Hon går på en kommunal skola. Till hösten skulle det komma 11-12 nya sexåringar.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    På klasslistan vi fått finns 15 namn men jag skulle tro att det kan tillkomma några. Den info jag tidigare fått från skolan (kommunal) är att det brukar vara runt 20 barn per f-klass.
  12. 6
    På klasslistan vi fått finns 15 namn men jag skulle tro att det kan tillkomma några. Den info jag tidigare fått från skolan (kommunal) är att det brukar vara runt 20 barn per f-klass.
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    24 här..

    det blir 24 barn i varje klass (2 klasser) här i höst.. Lite många kan jag tycka. Iår var de 21...
    Chessan med Linnea-03 & Hannah-05
  14. 7
    24 här.. det blir 24 barn i varje klass (2 klasser) här i höst.. Lite många kan jag tycka. Iår var de 21...
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8
    Några riktlinjer finns inte utan man får göra som det är "lämpligt" och som med allt annat så är det ekonomin som styr. I min dotters klass har de motsatt problem eftersom de är nästan för få. De är i höst 5 st och en lärare samt en fritidspedagog, fast de jobbar inte samtidigt. Men en vuxen på en klass F-1 är ju bra personaltäthet.
  16. 8
    Några riktlinjer finns inte utan man får göra som det är "lämpligt" och som med allt annat så är det ekonomin som styr. I min dotters klass har de motsatt problem eftersom de är nästan för få. De är i höst 5 st och en lärare samt en fritidspedagog, fast de jobbar inte samtidigt. Men en vuxen på en klass F-1 är ju bra personaltäthet.
  17. SMBL
    #9
    28 barn blir det i vår sons klass och detta i kommunen som år efter år blir utsedd till Sveriges Bästa Skolkommun.
  18. 9
    28 barn blir det i vår sons klass och detta i kommunen som år efter år blir utsedd till Sveriges Bästa Skolkommun.
  19. SMBL
    #10
    Tillägg: Ca hälften 6-åringar och resten 7-åringar. Blir alltså en sk F1:a.
  20. 10
    Tillägg: Ca hälften 6-åringar och resten 7-åringar. Blir alltså en sk F1:a.
  21. CathyT
    #11
    I sonens förskoleklass är det 28 barn på två förskolelärare och en fritidspedagog.
  22. 11
    I sonens förskoleklass är det 28 barn på två förskolelärare och en fritidspedagog.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    I mina killars F-klass blir de 22 st och med två pedagoger.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  24. 12
    I mina killars F-klass blir de 22 st och med två pedagoger.
  25. Medlem sedan
    Aug 2003
    #13

    Liten mysig klass

    är det i Olivers klass. 10 barn och en fröken och Olivers assistent då. Han går i vanlig klass.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  26. 13
    Liten mysig klass är det i Olivers klass. 10 barn och en fröken och Olivers assistent då. Han går i vanlig klass.
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    I dotters klass är det 27 barn, och med dem jobbar 2 förskollärare och fritidspedagog, plus att ett barn har en resurs som alltid finns med, men som är så pass fri att han även hinner hjälpa till med de andra barnen.

    I den klass som kommer att börja till hösten kommer det att vara 30 barn på 3 förskollärare och en fritidspedagog.
  28. 14
    I dotters klass är det 27 barn, och med dem jobbar 2 förskollärare och fritidspedagog, plus att ett barn har en resurs som alltid finns med, men som är så pass fri att han även hinner hjälpa till med de andra barnen.

    I den klass som kommer att börja till hösten kommer det att vara 30 barn på 3 förskollärare och en fritidspedagog.
  29. Medlem sedan
    Dec 2004
    #15
    I min sons klass kommer de att bli ca 19 barn. En klssföreståndare och en fritidspersonal kommer att vara i klassen.
  30. 15
    I min sons klass kommer de att bli ca 19 barn. En klssföreståndare och en fritidspersonal kommer att vara i klassen.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    22

    I dotterns klass kommer det vara 22 barn samt två lärare, de fungerar även som fritidspedagoger. I ettan har de en lärare samt en fritidspedagog.
    Sorasysters klass har de varit 23 elever under samma princip.
  32. 16
    22 I dotterns klass kommer det vara 22 barn samt två lärare, de fungerar även som fritidspedagoger. I ettan har de en lärare samt en fritidspedagog.
    Sorasysters klass har de varit 23 elever under samma princip.
  33. Medlem sedan
    Aug 1999
    #17
    Vi har inte fått någon klasslista ännu - bara intagningsbeskedet. Förra året hade de tydligen först kollat hur barnen grupperade sig innan de gjorde klasslistorna. En naturlig indelning alltså - vet inte om det stämmer men så har jag hört.
  34. 17
    Vi har inte fått någon klasslista ännu - bara intagningsbeskedet. Förra året hade de tydligen först kollat hur barnen grupperade sig innan de gjorde klasslistorna. En naturlig indelning alltså - vet inte om det stämmer men så har jag hört.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18

    22 st

    Enligt klasslistorna som kom förra veckan.
    2 fsk lärare.
  36. 18
    22 st Enligt klasslistorna som kom förra veckan.
    2 fsk lärare.
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    26 stycken..

    ..blev det här och för det ansvarar två pedagoger (en lärare och en förskollärare).
  38. 19
    26 stycken.. ..blev det här och för det ansvarar två pedagoger (en lärare och en förskollärare).
  39. Anonym
    #20
    är det BMSL?
  40. 20
    är det BMSL?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vanlig klass vs "liten klass"?
    By aspmamman in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 04:20
  2. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  3. Galet stor klass???
    By YlvaG in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 05:56
  4. F-klass eller 1-klass?
    By Tekla76 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:43
  5. Vill ge er alla en stor, stor kram
    By anhna in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar