Vad är hinnsvepning?
_0905 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    Vad är hinnsvepning?

    Vad är en hinnsvepning och när/varför gör man det? Kan man be om att få det om man vill sätta igång förlossningen eller?
    Gravid m andra barnet, BF 16e maj 2009
  2. 1
    Vad är hinnsvepning? Vad är en hinnsvepning och när/varför gör man det? Kan man be om att få det om man vill sätta igång förlossningen eller?
  3. Medlem sedan
    Apr 2009
    #2
    Jag TROR att de lossnar på fosterhinnorna på något sätt,syftet är att starta förlossningen på ett naturligare och skonsammare sätt än en vanlig igångsättning med hormoner.
  4. 2
    Jag TROR att de lossnar på fosterhinnorna på något sätt,syftet är att starta förlossningen på ett naturligare och skonsammare sätt än en vanlig igångsättning med hormoner.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Det är när man försöker pilla igång förlossningen.
    Bm känner ifall man är mjuk i modermunnen, är man inte det så vill inte jag att man behöver pilla mer eftersom det kan resultera i smärtsamma sammadragningar som inte gör någon speciell nytta.

    Är man däremot mjuk så kan lite pill göra att slemproppen går och sedan kan bm gå vidare med att svepa runt lite med fingret längs med fosterhinnorna (ifall hon når) för att hjälpa igång det hela.

    Det kan kännas en del, speciellt ifall man inte är så mjuk och ifall modermunnen är intakt med slempropp och allt. Modermunnen som är mellan 3 och 5 cm ska "utplånas" innan man kan börja öppna sig de där 10 centimetrarna som krävs innan bebisens huvud kan komma ut.

    Det tradigaste är ju att man kan få sammandragningar helt i onödan ifall modermunnen är hård (som en nästipp) och bakåtlutande och själva pillandet kan vara smärtsamt.

    Ifall man inte är mogen alls och läkare anser att man bör sättas igång så brukar man ta till prostaglandin-vagitatorer så att modermunnen ska mjukas upp. Sedan kan man prova med hinnsvepning igen ett antal timmar senare och se ifall något händer. I detta läget så befinner man sig inne på förlossningsavd.

    Nu har ju inte jag någon utbildning på området annat än egna erfarenheter och det jag läst mig till, men detta är vad jag tror mig veta om hinnsvepning.
  6. 3
    Det är när man försöker pilla igång förlossningen.
    Bm känner ifall man är mjuk i modermunnen, är man inte det så vill inte jag att man behöver pilla mer eftersom det kan resultera i smärtsamma sammadragningar som inte gör någon speciell nytta.

    Är man däremot mjuk så kan lite pill göra att slemproppen går och sedan kan bm gå vidare med att svepa runt lite med fingret längs med fosterhinnorna (ifall hon når) för att hjälpa igång det hela.

    Det kan kännas en del, speciellt ifall man inte är så mjuk och ifall modermunnen är intakt med slempropp och allt. Modermunnen som är mellan 3 och 5 cm ska "utplånas" innan man kan börja öppna sig de där 10 centimetrarna som krävs innan bebisens huvud kan komma ut.

    Det tradigaste är ju att man kan få sammandragningar helt i onödan ifall modermunnen är hård (som en nästipp) och bakåtlutande och själva pillandet kan vara smärtsamt.

    Ifall man inte är mogen alls och läkare anser att man bör sättas igång så brukar man ta till prostaglandin-vagitatorer så att modermunnen ska mjukas upp. Sedan kan man prova med hinnsvepning igen ett antal timmar senare och se ifall något händer. I detta läget så befinner man sig inne på förlossningsavd.

    Nu har ju inte jag någon utbildning på området annat än egna erfarenheter och det jag läst mig till, men detta är vad jag tror mig veta om hinnsvepning.

Liknande trådar

  1. Hinnsvepning
    By zingo in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 13:58
  2. Hinnsvepning
    By -MOE- in forum _0905 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 19:36
  3. Hinnsvepning
    By kids in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 09:10
  4. Hinnsvepning
    By kids in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 22:24
  5. Hinnsvepning
    By Matilda med 3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 20:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar