Kan alla cykla utan stödhjul?
_0402 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Kan alla cykla utan stödhjul?

    Vi har tagit bort stödhjulen, men jag är lite fundersam på om hon kommer att klara av det. Kan era 04r cykla själva? Några bra inlärningsknep? Humöret är väl den största fienden att besegra på vägen...

    Malla, jag såg att A cyklar själv - vad härligt det måste vara!
  2. 1
    Kan alla cykla utan stödhjul? Vi har tagit bort stödhjulen, men jag är lite fundersam på om hon kommer att klara av det. Kan era 04r cykla själva? Några bra inlärningsknep? Humöret är väl den största fienden att besegra på vägen...

    Malla, jag såg att A cyklar själv - vad härligt det måste vara!
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Lillebror har precis lärt sig och han är fortfarande lite osäker vill gärna att man ska hålla i nedförsbackar (efter en jättevurpa). Experterna säger ju att att man ska börja med tvåhjuling utan stödhjul först när barnen är 5 år.

    Humöret har varit största problemet för även för Lillebror han var övertygad om att han inte skulle kunna lära sig cykla utan stödhjul länge, men så en dag i hans nya femårssjälvförtroende så bestämde han sig för att han nog skulle lära sig cykla. Maken (det är ju han som skött cykelinlärningen eftersom jag måste vara stilla) har kommit fram till att bästa inlärningstricket är att vara helt TYST som vuxen, inga tips eller goda råd, det är bara tid som behövs.
  4. 2
    Lillebror har precis lärt sig och han är fortfarande lite osäker vill gärna att man ska hålla i nedförsbackar (efter en jättevurpa). Experterna säger ju att att man ska börja med tvåhjuling utan stödhjul först när barnen är 5 år.

    Humöret har varit största problemet för även för Lillebror han var övertygad om att han inte skulle kunna lära sig cykla utan stödhjul länge, men så en dag i hans nya femårssjälvförtroende så bestämde han sig för att han nog skulle lära sig cykla. Maken (det är ju han som skött cykelinlärningen eftersom jag måste vara stilla) har kommit fram till att bästa inlärningstricket är att vara helt TYST som vuxen, inga tips eller goda råd, det är bara tid som behövs.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Nej, vi testade lite förra hösten, men sen cyklar vi själva så lite så vi har inte fått tummarna loss att ens träna Alva på att cykla. Men denna sommaren ska hon i alla fall få möjlighet att träna.
  6. 3
    Nej, vi testade lite förra hösten, men sen cyklar vi själva så lite så vi har inte fått tummarna loss att ens träna Alva på att cykla. Men denna sommaren ska hon i alla fall få möjlighet att träna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Hedvig lärde sig det förra sommaren, nu håller August på att tränas...men det är så olika när det lär sig. De måste vilja själva. Ludvig var sen om jag minns rätt..
  8. 4
    Hedvig lärde sig det förra sommaren, nu håller August på att tränas...men det är så olika när det lär sig. De måste vilja själva. Ludvig var sen om jag minns rätt..
  9. Malla
    #5

    Här har

    hade nog dottern kunna lära sig det för ett bra tag sedan men hon ville inte. För ett tag sedan sa hon vid lunchen att hon skulle lära sig cykla och några timmar senare hade hon lärt sig det Hon fick 12-tumscykeln så att hon kunde nå marken och hitta balansen själv. Vi behövde inte göra någonting för hon klarade av att lära sig det själv. Nu cyklar hon obehindrat på 16-tumscykeln och klarar både uppförs- och nedförsbackar utan problem. Det är så roligt att se hennes glädje över att komma fram så fort och över att känna sig stor Mina andra barn har varit mellan 3 och 7 år när de lärt sig cykla.....
  10. 5
    Här har hade nog dottern kunna lära sig det för ett bra tag sedan men hon ville inte. För ett tag sedan sa hon vid lunchen att hon skulle lära sig cykla och några timmar senare hade hon lärt sig det Hon fick 12-tumscykeln så att hon kunde nå marken och hitta balansen själv. Vi behövde inte göra någonting för hon klarade av att lära sig det själv. Nu cyklar hon obehindrat på 16-tumscykeln och klarar både uppförs- och nedförsbackar utan problem. Det är så roligt att se hennes glädje över att komma fram så fort och över att känna sig stor Mina andra barn har varit mellan 3 och 7 år när de lärt sig cykla.....
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Det är nog jättebra att ha en mindre cykel så man når ner ordentlig med fötterna. Majken har en lite större, 14 eller 16 tum kanske, men vi har sänkt sadeln så hon kan ha båda fötterna i marken när hon sitter på den. Så häftigt att hon bara lärde sig själv! KAnske måste låna grannens tolvtummare och se om det går bättre...
  12. 6
    Det är nog jättebra att ha en mindre cykel så man når ner ordentlig med fötterna. Majken har en lite större, 14 eller 16 tum kanske, men vi har sänkt sadeln så hon kan ha båda fötterna i marken när hon sitter på den. Så häftigt att hon bara lärde sig själv! KAnske måste låna grannens tolvtummare och se om det går bättre...
  13. Medlem sedan
    Apr 2009
    #7
    Jonathan har ingen cykel och vill inte ha någon trots att vi erbjudit honom en. Han är sådan att han inte ens vill prova något innan han är säker på att han kan så det kommer nog ta ett tag till innan det blir cykling för hans del för han tycker verkligen inte att han kan cykla.
  14. 7
    Jonathan har ingen cykel och vill inte ha någon trots att vi erbjudit honom en. Han är sådan att han inte ens vill prova något innan han är säker på att han kan så det kommer nog ta ett tag till innan det blir cykling för hans del för han tycker verkligen inte att han kan cykla.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Hej hej..ett tag sen jag skrev här..
    Ida lärde sig att åka utan stödhjul förra året på sensommaren.. Hon tjatade länge redan förra våren men jag tyckte att det var lite för tidigt...men till slut så fick hon och hon cyklade direkt...no problems!! Gissa om jag var förvånad, för Julia var lite över 6 år innan hon vågade.. Jag tror att Ida var så bestämd för att klara av det och då gick det galant..

    Lycka till!!!
  16. 8
    Hej hej..ett tag sen jag skrev här..
    Ida lärde sig att åka utan stödhjul förra året på sensommaren.. Hon tjatade länge redan förra våren men jag tyckte att det var lite för tidigt...men till slut så fick hon och hon cyklade direkt...no problems!! Gissa om jag var förvånad, för Julia var lite över 6 år innan hon vågade.. Jag tror att Ida var så bestämd för att klara av det och då gick det galant..

    Lycka till!!!
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Nope, Hanna råkade ut för ett riktigt måndagsex när vi köpte hennes första cykel tyvärr, den hade ständig punka trots att vi bytte däck, så till sist tröttnade vi alla på den. Nu har hon en ny men stödjhulen satt inte perfekt första gången så hon vurpade när hon körde på en ojämn väg o sen dess är det svårt att övertala henne att cykla :-( Trots att pappa köpt en lila cykel med pärlor som hänger från handtagen och det står Hanna på den med snirkliga bokstäver, inget hjälper...
  18. 9
    Nope, Hanna råkade ut för ett riktigt måndagsex när vi köpte hennes första cykel tyvärr, den hade ständig punka trots att vi bytte däck, så till sist tröttnade vi alla på den. Nu har hon en ny men stödjhulen satt inte perfekt första gången så hon vurpade när hon körde på en ojämn väg o sen dess är det svårt att övertala henne att cykla :-( Trots att pappa köpt en lila cykel med pärlor som hänger från handtagen och det står Hanna på den med snirkliga bokstäver, inget hjälper...
  19. Malla
    #10

    Var det

    den du hade bilder på i ditt album i som ni hade sådan otur med? A hade nämligen en likadan som hon fick när lillebror var nyfödd. Hennes har varit jättebra opch ännu så länge har vi inte lagat någonting på den. Vilken otur ni hade. Nu har A en 11 år gammal gul cykel som vi köpe till vår 16-åring i 5-årspresent Hon vill dock ha en rosa och ska nog få det nästa vecka när jag är ledig lite mer och har tid och ork att handla en. Den gula kan vi ställa i farmor och farfars sommarstuga, så har hon en cykel där.
  20. 10
    Var det den du hade bilder på i ditt album i som ni hade sådan otur med? A hade nämligen en likadan som hon fick när lillebror var nyfödd. Hennes har varit jättebra opch ännu så länge har vi inte lagat någonting på den. Vilken otur ni hade. Nu har A en 11 år gammal gul cykel som vi köpe till vår 16-åring i 5-årspresent Hon vill dock ha en rosa och ska nog få det nästa vecka när jag är ledig lite mer och har tid och ork att handla en. Den gula kan vi ställa i farmor och farfars sommarstuga, så har hon en cykel där.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Ja just den! Jimmy tror att det var en eker som punkterade däcken inifrån liksom... Hur vi än gjorde så höll cykeln inte luften längre än några minuter. Skönt att er funkade som den skulle iaf! Kram!
  22. 11
    Ja just den! Jimmy tror att det var en eker som punkterade däcken inifrån liksom... Hur vi än gjorde så höll cykeln inte luften längre än några minuter. Skönt att er funkade som den skulle iaf! Kram!
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    NU kan hon cykla själv! I alla fall rakt fram på platt mark...
  24. 12
    NU kan hon cykla själv! I alla fall rakt fram på platt mark...

Liknande trådar

  1. Cykla utan stödhjul
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 19:23
  2. Cykla utan stödhjul...
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 11:01
  3. cykla utan stödhjul?
    By Monica med 3 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 08:26
  4. Lärt sig cykla utan stödhjul !
    By Eva76 in forum _02 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 12:01
  5. Cykla utan stödhjul!
    By Monica-VV in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 10:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar