klasskassa
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    klasskassa

    Jag har varit på möte för min dotters vårgrupp i kväll.
    På hösten när skolan börjar samlar vi in 50:- plus 50:- som vi föräldrar ska ordna något roligt för till barnen. Någon aktivitet som inte kostar skjortan.
    men nu visade det sig att höstgruppen tagit alla pengar till Bowling i höstas, och det har köpts blommor till gästande personal (vikarier). Inget fel att visa sin uppskattning, men en vikarie på en två dagar? Nej!!!!

    Nu slutade det med att för att få en bra aktivitet, minigolf, så måste vi samla in ytterligare pengar. Och det känns inte bra.
    Hur hade ni känt om ni först lagt 100 kr sedan(frivilligt) bidrag på julfest. Sedan ombeds ni ytterligare en gång att lägga pengar? Skolan ska ju vara avgiftsfri. Dock är det helt frivilligt att lägga dessa pengar, men ändå. 30 kr är inte mycket för de flesta, men många lever tight. Och har barn i flera klasser, det kan bli en hel del pengar under ett läsår.
  2. 1
    klasskassa Jag har varit på möte för min dotters vårgrupp i kväll.
    På hösten när skolan börjar samlar vi in 50:- plus 50:- som vi föräldrar ska ordna något roligt för till barnen. Någon aktivitet som inte kostar skjortan.
    men nu visade det sig att höstgruppen tagit alla pengar till Bowling i höstas, och det har köpts blommor till gästande personal (vikarier). Inget fel att visa sin uppskattning, men en vikarie på en två dagar? Nej!!!!

    Nu slutade det med att för att få en bra aktivitet, minigolf, så måste vi samla in ytterligare pengar. Och det känns inte bra.
    Hur hade ni känt om ni först lagt 100 kr sedan(frivilligt) bidrag på julfest. Sedan ombeds ni ytterligare en gång att lägga pengar? Skolan ska ju vara avgiftsfri. Dock är det helt frivilligt att lägga dessa pengar, men ändå. 30 kr är inte mycket för de flesta, men många lever tight. Och har barn i flera klasser, det kan bli en hel del pengar under ett läsår.
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Nu är jag trött och väldigt grinig så jag kanske inte tycker så här egentligen men: måste det samlas in mer pengar då!? är det schlutt så är det schlutt och då går det inte att göra nån rolig aktivitet. så. så kanske folk lär sig att göra budget till nästa år//MVH surtant k-åsa-n
  4. 2
    Nu är jag trött och väldigt grinig så jag kanske inte tycker så här egentligen men: måste det samlas in mer pengar då!? är det schlutt så är det schlutt och då går det inte att göra nån rolig aktivitet. så. så kanske folk lär sig att göra budget till nästa år//MVH surtant k-åsa-n
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    My point exactly! Men jag blev nedröstad på mötet. Tyvärr.
  6. 3
    My point exactly! Men jag blev nedröstad på mötet. Tyvärr.
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4
    Har två barn i skolan. Båda barnen lägger vi ca 60kr per barn och läsår. Stora killen ska ha med pengarna imorgon,...tack för påminnelsen... Kan säga att vi lever knapert... Men tack vare familj så går det ihop.
  8. 4
    Har två barn i skolan. Båda barnen lägger vi ca 60kr per barn och läsår. Stora killen ska ha med pengarna imorgon,...tack för påminnelsen... Kan säga att vi lever knapert... Men tack vare familj så går det ihop.
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5
    Hur har ni upplägget med vilka som fixar aktivitet? Eller är det pengar till blommor och liknade?
    jag vet att det kommer bli ytterligare insamling till present och blommor..... Trött!
  10. 5
    Hur har ni upplägget med vilka som fixar aktivitet? Eller är det pengar till blommor och liknade?
    jag vet att det kommer bli ytterligare insamling till present och blommor..... Trött!
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6
    Aktiviteter har varit picknick, varje familj tar med sig sin egen mat. Vi har ett gäng föräldrar som gillar såna saker så de fixar det. Nu i vår ska de ses och spela brännboll och lite annat på skolgården en kväll. I höstas hade de disco med barnen och en förälder... Förra våren hade vi scoutstugan till förfögande och hade uteaktiviter.

    Blommor till skolavslutningen ingår i de 30 kr. Skulle man inte ha råd får man ändå stå med på kortet.
  12. 6
    Aktiviteter har varit picknick, varje familj tar med sig sin egen mat. Vi har ett gäng föräldrar som gillar såna saker så de fixar det. Nu i vår ska de ses och spela brännboll och lite annat på skolgården en kväll. I höstas hade de disco med barnen och en förälder... Förra våren hade vi scoutstugan till förfögande och hade uteaktiviter.

    Blommor till skolavslutningen ingår i de 30 kr. Skulle man inte ha råd får man ändå stå med på kortet.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Efter 3 barn ska..

    jag ärligt erkänna att jag är totalt anti till allehanda insamlingar.

    Jag hade argumenterat emot.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Efter 3 barn ska.. jag ärligt erkänna att jag är totalt anti till allehanda insamlingar.

    Jag hade argumenterat emot.
  15. Medlem sedan
    Feb 2008
    #8
    Jag betalar och protesterar aldrig längre, men jag är emot det. I vintras samlades det in _100 kr_ per familj i julklapp till två personer i skolan. Då höll jag på att få hjärnblödning av princip, men jag sa inget då heller. Lämnade 60 bara för att markera (tror att de skrivit 60-100).
  16. 8
    Jag betalar och protesterar aldrig längre, men jag är emot det. I vintras samlades det in _100 kr_ per familj i julklapp till två personer i skolan. Då höll jag på att få hjärnblödning av princip, men jag sa inget då heller. Lämnade 60 bara för att markera (tror att de skrivit 60-100).
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Jag skulle ha surat

    Betalat, men surat Inget jag är stolt över, men... Och se´n hade jag tagit upp det som ett område att förbättra på nästa möte! Man kan inte ändra förutsättningarna hur som helst. Jag antar att ni samlar in pengar en gång per läsår, normalt sett.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  18. 9
    Jag skulle ha surat Betalat, men surat Inget jag är stolt över, men... Och se´n hade jag tagit upp det som ett område att förbättra på nästa möte! Man kan inte ändra förutsättningarna hur som helst. Jag antar att ni samlar in pengar en gång per läsår, normalt sett.
  19. Medlem sedan
    Jul 2008
    #10
    Föreslå en gratis aktivitet. Typ brännboll eller tipsrunda
  20. 10
    Föreslå en gratis aktivitet. Typ brännboll eller tipsrunda
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Är det slut så är det, eller?

    Här finns ingen klasskassa och inga insamlingar. Vilken klass går de i? Min dotter går i tvåan i ett område med många invandrare och föräldrar med dålig ekonomi.

    Sonens skola har sålt Newbody-kläder och på så sätt tjänat ihop till en skolresa till Kolmården.
  22. 11
    Är det slut så är det, eller? Här finns ingen klasskassa och inga insamlingar. Vilken klass går de i? Min dotter går i tvåan i ett område med många invandrare och föräldrar med dålig ekonomi.

    Sonens skola har sålt Newbody-kläder och på så sätt tjänat ihop till en skolresa till Kolmården.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    300 kr/år betalar vi

    och det är till frökens presenter jul och skolavslutningen och till en klassresa i 6 an
  24. 12
    300 kr/år betalar vi och det är till frökens presenter jul och skolavslutningen och till en klassresa i 6 an
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #13
    Har full förståelse, sonens klass skall ha en klassresa, eftersom sonen i början inte var intresserad (att prata med oss föräldrar gjorde man inte, utan man pratade endast med eleverna) så var han inte med på insamlingen, utan det var först i slutet han var med.
    Vi var villiga att betala kostnaden för resan, men ack det gick inte, utan man skulle betala det varje barn i snitt hade betalat in (vilket är mer än dubbelt så mycket än var det kommer att kosta) och sedan delade de upp det, så de barn som bara varit med på en viss sorts insamling, skulle betala mellanskillnaden.
    Sonen, som inte var sådär eld och lågor innan, blev lika arg som vi vuxna och vägrar att åka med.
    Jag blir skogstokig på sådant.
    Man skall inte inför varken skola eller övriga föräldrar behöva förklara sig, om man inte har råd etc.
    Vi har inte råd, då vi betalar igen en herrans massa lån och hade inte råd med den summan som presenterades (_en_ övernattning, som man skulle betala i nivå bättre hotell för, eller för att citera en kollega, mer än vad hon faktuerar konferanser med all include, på en lägergård)
    Tyvärr finns det föräldrar som kanske själva har det väldigt bra och har kanske svårt att förstå att det finns många som lever med en tight budget.
  26. 13
    Har full förståelse, sonens klass skall ha en klassresa, eftersom sonen i början inte var intresserad (att prata med oss föräldrar gjorde man inte, utan man pratade endast med eleverna) så var han inte med på insamlingen, utan det var först i slutet han var med.
    Vi var villiga att betala kostnaden för resan, men ack det gick inte, utan man skulle betala det varje barn i snitt hade betalat in (vilket är mer än dubbelt så mycket än var det kommer att kosta) och sedan delade de upp det, så de barn som bara varit med på en viss sorts insamling, skulle betala mellanskillnaden.
    Sonen, som inte var sådär eld och lågor innan, blev lika arg som vi vuxna och vägrar att åka med.
    Jag blir skogstokig på sådant.
    Man skall inte inför varken skola eller övriga föräldrar behöva förklara sig, om man inte har råd etc.
    Vi har inte råd, då vi betalar igen en herrans massa lån och hade inte råd med den summan som presenterades (_en_ övernattning, som man skulle betala i nivå bättre hotell för, eller för att citera en kollega, mer än vad hon faktuerar konferanser med all include, på en lägergård)
    Tyvärr finns det föräldrar som kanske själva har det väldigt bra och har kanske svårt att förstå att det finns många som lever med en tight budget.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14

    Fel 600/år få vi kasta upp

    det va visst 300 / termin och det är ganska mycket pengar.... tur at vi än så länge bara ha ett arn i den skolan
  28. 14
    Fel 600/år få vi kasta upp det va visst 300 / termin och det är ganska mycket pengar.... tur at vi än så länge bara ha ett arn i den skolan
  29. Medlem sedan
    Oct 1999
    #15
    shit! så mycket !
  30. 15
    shit! så mycket !
  31. Medlem sedan
    Oct 1999
    #16

    Men om nu pengarna

    är slut, kan inte alla fixa egen matsäck och så ordnar ni brännboll och kanske en tipspromenad eller nåt? Måste det vara saker som kostar...och vad är det ni tänkt er göra?
  32. 16
    Men om nu pengarna är slut, kan inte alla fixa egen matsäck och så ordnar ni brännboll och kanske en tipspromenad eller nåt? Måste det vara saker som kostar...och vad är det ni tänkt er göra?
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17

    Men det är ju jättemycket!

    Vem har bestämt det? 600:- x 6 år? Det skulle jag INTE gå med på. Jag har inte köpt något till fröken till avslutningar, mer än bidragit med en tia till nån blomma.
  34. 17
    Men det är ju jättemycket! Vem har bestämt det? 600:- x 6 år? Det skulle jag INTE gå med på. Jag har inte köpt något till fröken till avslutningar, mer än bidragit med en tia till nån blomma.
  35. Medlem sedan
    Oct 1999
    #18
    Det var mkt. Men jag antar att ni beslutat det gemensamt...eller haft en fin demokratisk röstning.
  36. 18
    Det var mkt. Men jag antar att ni beslutat det gemensamt...eller haft en fin demokratisk röstning.
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    #19

    ja, men bor man i norrland

    ute på landet så kostar det om man vill nånstans
  38. 19
    ja, men bor man i norrland ute på landet så kostar det om man vill nånstans
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    Ärligt sagt, så tror jag nog att man inte få göra så.
  40. 20
    Ärligt sagt, så tror jag nog att man inte få göra så.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Klasskassa
    By Mobu in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 15:54
  2. Klasskassa?
    By fru_bill in forum _95 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 15:22
  3. Fröskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 09:45
  4. Förskingring av klasskassa
    By Magnus in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 14:13
  5. Klasskassa
    By Mathea in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar