Gallstensanfall
_0912 Decemberbarn
  1. Trea på väg 091222
    #1

    Gallstensanfall

    hade jag igår kväll. Fy tusan vad ont det gjorde. Hade ätit kinamat (friterat) till lunch och sen grillade vi på kvällen, med festa såser osv. Började som magknip men blev bara värre och värre och tills slut ringde jag sjukvårdsupplysningen. Pappa fick skjutsa mig in till akuten. Fyra mil. Fy tusan, den resan kan jag jämföra med att åka samma sträcka med födslovärkar, var tamejtusan lika jobbigt med gallstensanfall.
    Nåja, innan jag tills slut fick träffa läkaren hade det börjat ge med sig, jag fick inte ta någon av de vanliga mediciner de brukar ge eftersom jag är gravid men jag fick med mig papavarin (tror jag det hette?).
    Idag har jag träningsvärk i magen och försöker utröna om det öht finns NÅT man får äta när man har känslig galla, tror jag kommer att få leva på salladsblad och vatten.
  2. 1
    Gallstensanfall hade jag igår kväll. Fy tusan vad ont det gjorde. Hade ätit kinamat (friterat) till lunch och sen grillade vi på kvällen, med festa såser osv. Började som magknip men blev bara värre och värre och tills slut ringde jag sjukvårdsupplysningen. Pappa fick skjutsa mig in till akuten. Fyra mil. Fy tusan, den resan kan jag jämföra med att åka samma sträcka med födslovärkar, var tamejtusan lika jobbigt med gallstensanfall.
    Nåja, innan jag tills slut fick träffa läkaren hade det börjat ge med sig, jag fick inte ta någon av de vanliga mediciner de brukar ge eftersom jag är gravid men jag fick med mig papavarin (tror jag det hette?).
    Idag har jag träningsvärk i magen och försöker utröna om det öht finns NÅT man får äta när man har känslig galla, tror jag kommer att få leva på salladsblad och vatten.
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Aj!! Har anhöriga som haft gallstensanfall, sambon bland annat. Ska göra grymt ont. Jag har hört att det inte är så ovanligt att gravida får det och med alla andra hormoner och matsmälltningsproblem man kan ha så är det inte så konstigt.
    Hoppas du klarar dig från fler. Och skönt att det släppte till slut.
  4. 2
    Aj!! Har anhöriga som haft gallstensanfall, sambon bland annat. Ska göra grymt ont. Jag har hört att det inte är så ovanligt att gravida får det och med alla andra hormoner och matsmälltningsproblem man kan ha så är det inte så konstigt.
    Hoppas du klarar dig från fler. Och skönt att det släppte till slut.
  5. Medlem sedan
    Nov 2005
    #3
    Jag har också gallproblem och det är KOKT mat som gäller, gärna ris (vitt) och kokt fisk. Köttfärs har också funkat för mig så länge det inte är starkt kryddat. Kyckling är snällt men stek inte för hårt. Inga såser eller fet mat. Inte heller råa grönsaker så akta dig för salladsbladen För att få i mig frukt har jag kokat skalade äpplen och mixat och ätit med kanel (gott! och liknar barnmat hehe) och ibland även blandat i banan eller päron och också mixat i. Gott att äta både kallt o varmt. Kamomillte är också skönt för maggen. Krya på dig!
  6. 3
    Jag har också gallproblem och det är KOKT mat som gäller, gärna ris (vitt) och kokt fisk. Köttfärs har också funkat för mig så länge det inte är starkt kryddat. Kyckling är snällt men stek inte för hårt. Inga såser eller fet mat. Inte heller råa grönsaker så akta dig för salladsbladen För att få i mig frukt har jag kokat skalade äpplen och mixat och ätit med kanel (gott! och liknar barnmat hehe) och ibland även blandat i banan eller päron och också mixat i. Gott att äta både kallt o varmt. Kamomillte är också skönt för maggen. Krya på dig!
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4
    Glömde skriva, råa frukter är inte heller bra, speciellt inte äpplen o päron. Det var därför jag började koka och mixa
  8. 4
    Glömde skriva, råa frukter är inte heller bra, speciellt inte äpplen o päron. Det var därför jag började koka och mixa
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    30% av vuxna kvinnor har gallbesvär, ju äldre ju högre procenttal. Och som sagt, vanliga under graviditet men det brukar inte börja så här tidigt.
  10. 5
    30% av vuxna kvinnor har gallbesvär, ju äldre ju högre procenttal. Och som sagt, vanliga under graviditet men det brukar inte börja så här tidigt.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Uäääh! Usch, satt igår och försökte komma på vad jag får äta men det blev inte mycket kvar. Fast nu när jag tänker på vad jag äter är jag mindre illamående. Men jag känner mig inte lika gravid längre iom det.
  12. 6
    Uäääh! Usch, satt igår och försökte komma på vad jag får äta men det blev inte mycket kvar. Fast nu när jag tänker på vad jag äter är jag mindre illamående. Men jag känner mig inte lika gravid längre iom det.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Och där outade jag mig fullständigt. Jaja, hej, här är jag.
  14. 7
    Och där outade jag mig fullständigt. Jaja, hej, här är jag.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Ingen häjdare alls Jag fick det när tvåan var precis nyfödd och kände under dagen att jag hade lite ont och sen blev det värre och värre. TIll slut fick jag så ont att jag inte kunde andas,inte gå utan fick krypa. Jag var helt säker på att jag skulle dö. Åkte in akut och där konstaterades det inte bara gallstenar utan att ena gallgången var blockerad och att hela gallan var inflammerad. I gallan fanns även massor med grus så jag blev uppsatt på op-lista och det är nog det bästa jag gjort tror jag. Efter operationen har jag inte haft en känning. Helt otroligt skönt! Såå mitt råd är naturligtvis att göra som jag, skaffa det riktigt jä**a ordentligt på en gång så är det ur världen sen
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  16. 8
    Ingen häjdare alls Jag fick det när tvåan var precis nyfödd och kände under dagen att jag hade lite ont och sen blev det värre och värre. TIll slut fick jag så ont att jag inte kunde andas,inte gå utan fick krypa. Jag var helt säker på att jag skulle dö. Åkte in akut och där konstaterades det inte bara gallstenar utan att ena gallgången var blockerad och att hela gallan var inflammerad. I gallan fanns även massor med grus så jag blev uppsatt på op-lista och det är nog det bästa jag gjort tror jag. Efter operationen har jag inte haft en känning. Helt otroligt skönt! Såå mitt råd är naturligtvis att göra som jag, skaffa det riktigt jä**a ordentligt på en gång så är det ur världen sen
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Usch stackars dig.

    Har man lättare för gallstensanfall då man är gravid?

    Hoppas du slipper fler anfall framöver.
  18. 9
    Usch stackars dig.

    Har man lättare för gallstensanfall då man är gravid?

    Hoppas du slipper fler anfall framöver.
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10
    *asg* Jag kanske ska vänta tills ungen är född innan jag provocerar igång den ordentligt igen?
  20. 10
    *asg* Jag kanske ska vänta tills ungen är född innan jag provocerar igång den ordentligt igen?
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    Ja, läkaren sa att det var mycket högre risk vid graviditet, men att det inte brukar börja så här tidigt under graviditeten.
  22. 11
    Ja, läkaren sa att det var mycket högre risk vid graviditet, men att det inte brukar börja så här tidigt under graviditeten.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12
    Usch, har du haft det förut?
  24. 12
    Usch, har du haft det förut?

Liknande trådar

  1. Vid gallstensanfall...
    By Lööv_choklad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:44
  2. Gallstensanfall...
    By hermelinen in forum _0605 Majbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 17:20
  3. Gallstensanfall?? Vad gör man?
    By M in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 18:11
  4. EO om gallstensanfall
    By Pojkmorsan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 08:40
  5. Gallstensanfall
    By Pojkmorsan in forum Vikt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 20:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar