läggtider?
_99 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    läggtider?

    Hej!
    Här kommer två frågor som vi har ständiga konflikter hemma om. Så det vore intressant att höra vad ni har för åsikt om detta?

    Har ni bestämda läggtider till era 99-or?
    Vilken tid går de och lägger sig?
  2. 1
    läggtider? Hej!
    Här kommer två frågor som vi har ständiga konflikter hemma om. Så det vore intressant att höra vad ni har för åsikt om detta?

    Har ni bestämda läggtider till era 99-or?
    Vilken tid går de och lägger sig?
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Jag har en nattuggla här...
    Vi har bestämt att vi börjar runda av vid 20.00 de kvällar han ska upp till skolan. 21.00 ska han ligga i sängen och helst vara klar för att sova, men oftast blir det att han läser en stund själv också. Helger blir det någon timme senare, eller väldigt mycket senare om vi har fest/middag eller så.
  4. 2
    Jag har en nattuggla här...
    Vi har bestämt att vi börjar runda av vid 20.00 de kvällar han ska upp till skolan. 21.00 ska han ligga i sängen och helst vara klar för att sova, men oftast blir det att han läser en stund själv också. Helger blir det någon timme senare, eller väldigt mycket senare om vi har fest/middag eller så.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Nja
    Klockan åtta säger jag åt min 02a att det är dags att gå och lägga sig så att hon kan somna vid 20:30 om jag eller hon läser lite. Den tiden är bestämd och hon får inte höra någon saga efter 20:30 så det gäller att komma i söäng i tid. Jag tycker att 99an kan var uppe till ca 21:30 och att hon sedan kan ligga och läsa eller så fram till strax innan kl 9 om hon sedan somnar vid niotiden. Detta är dock inte någonting vi har bestämt eller uttalat utan egentligen har vi inte ändrat den gamla åtta-läggtiden. Det är mer en tyst överenskomelse att det är OK för henne att dra ut på läggningen lite. Kanske för att inte göa det så tydligt för lillasyster att de har olika läggtider just nu.
  6. 3
    Nja
    Klockan åtta säger jag åt min 02a att det är dags att gå och lägga sig så att hon kan somna vid 20:30 om jag eller hon läser lite. Den tiden är bestämd och hon får inte höra någon saga efter 20:30 så det gäller att komma i söäng i tid. Jag tycker att 99an kan var uppe till ca 21:30 och att hon sedan kan ligga och läsa eller så fram till strax innan kl 9 om hon sedan somnar vid niotiden. Detta är dock inte någonting vi har bestämt eller uttalat utan egentligen har vi inte ändrat den gamla åtta-läggtiden. Det är mer en tyst överenskomelse att det är OK för henne att dra ut på läggningen lite. Kanske för att inte göa det så tydligt för lillasyster att de har olika läggtider just nu.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Här blir det sent. Vi har en nattuggla som aldrig somnar före 23-tiden oavsett när han lägger sig. Så han får helt enkelt lägga sig när vi lägger oss. Ibland blir det vid 22. Andra gånger senare.

    Vardagar går han upp kl 7.00.
  8. 4
    Här blir det sent. Vi har en nattuggla som aldrig somnar före 23-tiden oavsett när han lägger sig. Så han får helt enkelt lägga sig när vi lägger oss. Ibland blir det vid 22. Andra gånger senare.

    Vardagar går han upp kl 7.00.
  9. Medlem sedan
    Apr 1999
    #5
    Här sover alla barn från kvällen. Vid 19-tiden är det dags att göra sig i ordning för kvällen. Sedan läser vi ett tag. 04an sover oftast vid 19.30 och de två äldre vid 20-tiden. Sedan är de alltid uppe med tuppen
  10. 5
    Här sover alla barn från kvällen. Vid 19-tiden är det dags att göra sig i ordning för kvällen. Sedan läser vi ett tag. 04an sover oftast vid 19.30 och de två äldre vid 20-tiden. Sedan är de alltid uppe med tuppen
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Tack för svaren. Vi försöker nog införa lite mer rutiner och 20.30 tycker jag verkar vara en bra tid att komma i säng, sedan släkt vid 21.00. Då blir det ju nästan 10 timmars sömn på vardagar. (helger bryr jag mig inte så mycket om läggtider)
  12. 6
    Tack för svaren. Vi försöker nog införa lite mer rutiner och 20.30 tycker jag verkar vara en bra tid att komma i säng, sedan släkt vid 21.00. Då blir det ju nästan 10 timmars sömn på vardagar. (helger bryr jag mig inte så mycket om läggtider)
  13. maylin
    #7

    vår läggtid

    Vår 99a får lägga sig 20.00 på kvällen före skoldag. Han är extremt morgontrött och orkar annars inte upp. På helgerna får han vara vaken längre.
    Söndagar har vi ett undantag för han vill se Wipe out på tv och det börjar 20.00. Han får se det men skall ha borstat tänderna och göra sig klar för natten innan det börjar.
  14. 7
    vår läggtid Vår 99a får lägga sig 20.00 på kvällen före skoldag. Han är extremt morgontrött och orkar annars inte upp. På helgerna får han vara vaken längre.
    Söndagar har vi ett undantag för han vill se Wipe out på tv och det börjar 20.00. Han får se det men skall ha borstat tänderna och göra sig klar för natten innan det börjar.
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    På vardagar mellan 21-22
    På helger oftast senare

    Vaknar varje dag mellan 07-09 beroende på helg eller vardag.
  16. 8
    På vardagar mellan 21-22
    På helger oftast senare

    Vaknar varje dag mellan 07-09 beroende på helg eller vardag.
  17. Cia & Emma
    #9
    Hade Emma fått bestämma så helst aldrig!! Blir galen på att ha samma diskussion VARJE kväll. Hon kan vara helt förbi av trötthet, men lägga sig ska hon absolut inte. Kl 20-21 ska hon i säng vardagar, kan inte tvinga henne att sova så hon får läsa fram till kl 21.
  18. 9
    Hade Emma fått bestämma så helst aldrig!! Blir galen på att ha samma diskussion VARJE kväll. Hon kan vara helt förbi av trötthet, men lägga sig ska hon absolut inte. Kl 20-21 ska hon i säng vardagar, kan inte tvinga henne att sova så hon får läsa fram till kl 21.
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    Min 99a får legga seg 20.30 i veckorna, till hösten blir det klockan 21.00, helgen e olika
  20. 10
    Min 99a får legga seg 20.30 i veckorna, till hösten blir det klockan 21.00, helgen e olika
  21. Medlem sedan
    Oct 1999
    #11

    Linus

    lägger sig kl 20.00
    Fabian som är 14 är vaken tills vi går & sover ca 22.oo.
    Helgerna är väldigt olika...
    *************************
    Petra m. Linus-99 & Fabian-95
    http://petrapeps.blogg.se/
    http://petrapepsmobilblogg.blogspot.com/
  22. 11
    Linus lägger sig kl 20.00
    Fabian som är 14 är vaken tills vi går & sover ca 22.oo.
    Helgerna är väldigt olika...
  23. Medlem sedan
    Aug 1999
    #12

    Läggdags

    Timmy skall helst vara i säng kl 21.00 men han är expert på att dra ut på tiden. När han väl kommer i säng vill han lyssna på cd-saga så ofta somnar han för sent tycker jag. Fast kommer han i säng tidigare så somnar han ändå inte, han verkar vara en riktig kvällsmänniska.
  24. 12
    Läggdags Timmy skall helst vara i säng kl 21.00 men han är expert på att dra ut på tiden. När han väl kommer i säng vill han lyssna på cd-saga så ofta somnar han för sent tycker jag. Fast kommer han i säng tidigare så somnar han ändå inte, han verkar vara en riktig kvällsmänniska.

Liknande trådar

  1. Läggtider 7 + 10 år?
    By Plastisock in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 20:01
  2. Läggtider?
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 13:31
  3. Läggtider?
    By Trött mamma in forum Stora barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 07:20
  4. läggtider när det är lov?
    By k-åsa-n in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 20:49
  5. Läggtider?
    By malinfred in forum _0506 Junibarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 22:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar