Tacofärs till 23 åttaåringar?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2009
    #1

    Tacofärs till 23 åttaåringar?

    Tacos på åttaårskalaset imorrn - hur mycket går åt egentligen? Det gör inget om det räcker åt en middag till 2 vuxna och 2 barn på lördag, men det ska helst inte bli ton över. Jag tänkte köra en lightvariant och ha detta:

    Tortillabröd
    Tacofärs
    Majs
    Gurktärningar
    Tomattärningar
    Isbergssallad
    Rödlök
    Riven ost
    Gräddfil
    Mild och medium salsa
    Lite jalapeños, jag vet åtminstone en som gillar det skarpt

    och så viker vi tortillabröden två gånger så de blir som platta strutar, stoppar dem i hamburgerfickor (vet ni att det är TUSEN stycken i en såndär kartong från Willys för 129:-...?) och fyller. Jag tror inte på att ladda på med ananas och nötter och gudvetvad, det blir för mycket att välja på och för mycket som kan bli för mycket över av.

    Men hur mycket ska jag räkna med egentligen? Är 100 gram rå färs (=70 stekt) helt galet för mycket eller för lite? Det är hälften killar hälften tjejer om det spelar nån roll och min grabb äter väl så mycket som jag gör (fast jag försöker ju äta lite då) men åttaåriga tjejers matvanor har jag ingen direkt koll på, den enda i referensgruppen är en kinkblåsa av Guds nåde.

    Jag ska handla i eftermiddag, om ni ville komma med tankar om mängden är jag hemskt tacksam. Todo-listan bådar inte för att hjärnkapaciteten är riktigt på topp känner jag.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix

    Min sommarblogg
  2. 1
    Tacofärs till 23 åttaåringar? Tacos på åttaårskalaset imorrn - hur mycket går åt egentligen? Det gör inget om det räcker åt en middag till 2 vuxna och 2 barn på lördag, men det ska helst inte bli ton över. Jag tänkte köra en lightvariant och ha detta:

    Tortillabröd
    Tacofärs
    Majs
    Gurktärningar
    Tomattärningar
    Isbergssallad
    Rödlök
    Riven ost
    Gräddfil
    Mild och medium salsa
    Lite jalapeños, jag vet åtminstone en som gillar det skarpt

    och så viker vi tortillabröden två gånger så de blir som platta strutar, stoppar dem i hamburgerfickor (vet ni att det är TUSEN stycken i en såndär kartong från Willys för 129:-...?) och fyller. Jag tror inte på att ladda på med ananas och nötter och gudvetvad, det blir för mycket att välja på och för mycket som kan bli för mycket över av.

    Men hur mycket ska jag räkna med egentligen? Är 100 gram rå färs (=70 stekt) helt galet för mycket eller för lite? Det är hälften killar hälften tjejer om det spelar nån roll och min grabb äter väl så mycket som jag gör (fast jag försöker ju äta lite då) men åttaåriga tjejers matvanor har jag ingen direkt koll på, den enda i referensgruppen är en kinkblåsa av Guds nåde.

    Jag ska handla i eftermiddag, om ni ville komma med tankar om mängden är jag hemskt tacksam. Todo-listan bådar inte för att hjärnkapaciteten är riktigt på topp känner jag.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    100 gram låter helt OK, tycker jag. Lägg till lite för säkerhets skull (och för familjens eventuella lördagsmiddag) och landa nånstans runt 2,5 kilo.

    Skulle du till äventyrs hitta billig färs, gör det ju inget om du fryser ner överskottet heller.

    Ett annat tips är ju att du hjälper damerna med att fylla just färsen i strutarna, då har du ju lite bättre koll på att det räcker. Och bottna med grönsakerna, kanske?
  4. 2
    100 gram låter helt OK, tycker jag. Lägg till lite för säkerhets skull (och för familjens eventuella lördagsmiddag) och landa nånstans runt 2,5 kilo.

    Skulle du till äventyrs hitta billig färs, gör det ju inget om du fryser ner överskottet heller.

    Ett annat tips är ju att du hjälper damerna med att fylla just färsen i strutarna, då har du ju lite bättre koll på att det räcker. Och bottna med grönsakerna, kanske?
  5. Medlem sedan
    Mar 2009
    #3

    ...och herrarna tror jag

    bestämt, annars är det tacofärs i hela köket. *undrar fortfarande varför vi har ett vitt lantkök och inte nåt helkaklat med golvbrunn*

    Jag kör på 2,5-3 kg, det är ju inte dumt med tacofärs i frysen. Det var mer det andra jag funderade på. Upp till 10 kan jag höfta hyggligt men sen tycker jag det är svårt.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix

    Min sommarblogg
  6. 3
    ...och herrarna tror jag bestämt, annars är det tacofärs i hela köket. *undrar fortfarande varför vi har ett vitt lantkök och inte nåt helkaklat med golvbrunn*

    Jag kör på 2,5-3 kg, det är ju inte dumt med tacofärs i frysen. Det var mer det andra jag funderade på. Upp till 10 kan jag höfta hyggligt men sen tycker jag det är svårt.

Liknande trådar

  1. Vad ger ni era åttaåringar?
    By -ME- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 17:56
  2. åttaåringar
    By popsta in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 20:58
  3. Tacofärs
    By l.i.l.l.a.n in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 21:18
  4. Party för 15 åttaåringar??!
    By kella in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 07:39
  5. Coola åttaåringar...
    By AnHo in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 16:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar