2½-årskontroll på BVC
_0611 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    2½-årskontroll på BVC

    Igår var det dags för BVC-besök. Han väger 14,7 kg och är 91,5 cm lång. Språkkontrollen gick bra. Sköterskan hade en påse med saker som han skulle namnge och reda ut stor/liten boll. Han skulle även ställa några saker i och bredvid andra saker samt peka ut kroppsdelar. Sedan var det en boll som skulle kastas och en linje som skulle hoppas över. Han är inte så haj på att hoppa, det blir mer som galopp. Det blev lite kul när ssk tog upp en liten docka ur påsen och Adrian mumlade något som varken hon eller jag uppfattade. På slutet försökte jag med dockan igen och tänkte att han skulle säga docka eller bebis. Då hörde jag vad han sa - pojke!
    Vi ska tillbaka på ett läkarbesök 2 juni. Han har som ett rött, bågformat, drygt 10 cm långt märke på högra sidan av magen. Svårt att beskriva. Det är oregelbundet och ser ut som ett ärr efter vass nagel skulle kunna se ut. Han har haft det sen i höstas någon gång och det har varken blivit bättre eller sämre. Dessutom går han inåt särskilt med vänster fot. Vet inte om sådant rättar till sig. Erfarenhet, någon?
  2. 1
    2½-årskontroll på BVC Igår var det dags för BVC-besök. Han väger 14,7 kg och är 91,5 cm lång. Språkkontrollen gick bra. Sköterskan hade en påse med saker som han skulle namnge och reda ut stor/liten boll. Han skulle även ställa några saker i och bredvid andra saker samt peka ut kroppsdelar. Sedan var det en boll som skulle kastas och en linje som skulle hoppas över. Han är inte så haj på att hoppa, det blir mer som galopp. Det blev lite kul när ssk tog upp en liten docka ur påsen och Adrian mumlade något som varken hon eller jag uppfattade. På slutet försökte jag med dockan igen och tänkte att han skulle säga docka eller bebis. Då hörde jag vad han sa - pojke!
    Vi ska tillbaka på ett läkarbesök 2 juni. Han har som ett rött, bågformat, drygt 10 cm långt märke på högra sidan av magen. Svårt att beskriva. Det är oregelbundet och ser ut som ett ärr efter vass nagel skulle kunna se ut. Han har haft det sen i höstas någon gång och det har varken blivit bättre eller sämre. Dessutom går han inåt särskilt med vänster fot. Vet inte om sådant rättar till sig. Erfarenhet, någon?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    En till på 2,5 års kontroll.
    Dock var det sambon som gick med då jag inte orkar så mycke just nu.
    Det hade gått bra vad han berättade för mig, Hugo vägde 15,1 kg & var 95,5 lång.
    Han pratar dåligt & nästan inga ord alls så han ska få remiss till talpedagog samt hörselkontroll.

    Sedan det där med Adrians fötter har jag tyvärr inga erfarenheter om men det rättar säkerligen till sig, hade BM inga synpunkter om det?
  4. 2
    En till på 2,5 års kontroll.
    Dock var det sambon som gick med då jag inte orkar så mycke just nu.
    Det hade gått bra vad han berättade för mig, Hugo vägde 15,1 kg & var 95,5 lång.
    Han pratar dåligt & nästan inga ord alls så han ska få remiss till talpedagog samt hörselkontroll.

    Sedan det där med Adrians fötter har jag tyvärr inga erfarenheter om men det rättar säkerligen till sig, hade BM inga synpunkter om det?
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Hej, det är roligt att få en liten uppdatering om hur det är med alla våra små (stora?) -06r nu när man inte är inne här lika frekvent som tidigare.

    Vi har också klarat av 2,5-årskontrollen och lilltrollet vägde då 15,5 och var hela 97 lång. Veckan efter fick han en elak magbakterie och väger nu snarare 14,5. Det är en lång, smal snacke-Pelle vi har helt enkelt. "Problemet" vi har haft med honom är att han aldrig har tyckt om att äta mat men det börjar lösa sig så sakteliga.

    Hoppas det löser sig med Adrians fot. Har ingen erfarenhet själv men vet att andra haft problem med samma sak. Ofta brukar det ordna sig med tiden.
  6. 3
    Hej, det är roligt att få en liten uppdatering om hur det är med alla våra små (stora?) -06r nu när man inte är inne här lika frekvent som tidigare.

    Vi har också klarat av 2,5-årskontrollen och lilltrollet vägde då 15,5 och var hela 97 lång. Veckan efter fick han en elak magbakterie och väger nu snarare 14,5. Det är en lång, smal snacke-Pelle vi har helt enkelt. "Problemet" vi har haft med honom är att han aldrig har tyckt om att äta mat men det börjar lösa sig så sakteliga.

    Hoppas det löser sig med Adrians fot. Har ingen erfarenhet själv men vet att andra haft problem med samma sak. Ofta brukar det ordna sig med tiden.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Undrar om 2,5 årskontroll gäller i alla landsting?

    Vi har inte fått ngn kallelse än. Någon som vet?
  8. 4
    Undrar om 2,5 årskontroll gäller i alla landsting?

    Vi har inte fått ngn kallelse än. Någon som vet?
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Nej. Det är nog bara vissa platser som har en sådan kontroll. Här är det 3 år som gäller efter 1,5-årskontrollen.
  10. 5
    Nej. Det är nog bara vissa platser som har en sådan kontroll. Här är det 3 år som gäller efter 1,5-årskontrollen.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6
    Han fick gå lite fram och tillbaka och visa hur han gick. Hon frågade om han brukade snubbla på fötterna och sa att doktorn kunde titta på det när vi ändå skulle dit. Jag fick ingen uppfattning om vad hon hade för erfarenhet av inåtfossingar. Vi får se!
    Vad bra att ni får kolla hörsel och träffa talpedagog.
  12. 6
    Han fick gå lite fram och tillbaka och visa hur han gick. Hon frågade om han brukade snubbla på fötterna och sa att doktorn kunde titta på det när vi ändå skulle dit. Jag fick ingen uppfattning om vad hon hade för erfarenhet av inåtfossingar. Vi får se!
    Vad bra att ni får kolla hörsel och träffa talpedagog.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7
    Lång och ståtlig kille! Fy för magbakterier. Vad bra att det går bättre med maten.
    Adrian väger definitivt mindre nu, han också. Är febersjuk och har knappt ätit något sen i fredags kväll. Ja, vi får se vad doktorn säger om fötterna. Det ordnar sig förhoppningsvis.
  14. 7
    Lång och ståtlig kille! Fy för magbakterier. Vad bra att det går bättre med maten.
    Adrian väger definitivt mindre nu, han också. Är febersjuk och har knappt ätit något sen i fredags kväll. Ja, vi får se vad doktorn säger om fötterna. Det ordnar sig förhoppningsvis.
  15. Medlem sedan
    Apr 2006
    #8
    Vi får inte heller någon kallelse nu, utan vid 3-års ålder.
  16. 8
    Vi får inte heller någon kallelse nu, utan vid 3-års ålder.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Busfröken här vägde 14.8kg och var 97cm lång
  18. 9
    Busfröken här vägde 14.8kg och var 97cm lång
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    Lika lång som min lilleman! Har din 2,5-åring, liksom min, en lång och ståtlig mamma?
  20. 10
    Lika lång som min lilleman! Har din 2,5-åring, liksom min, en lång och ståtlig mamma?
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Tja jag är "bara" 176cm... dock är den där andra bara 177 så jag är lite chockad
  22. 11
    Tja jag är "bara" 176cm... dock är den där andra bara 177 så jag är lite chockad
  23. Medlem sedan
    May 2006
    #12
    Jag ståtar med 178 cm, pappa 185.
  24. 12
    Jag ståtar med 178 cm, pappa 185.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    176 ska det stå om mig
  26. 13
    176 ska det stå om mig

Liknande trådar

  1. 4-årskontroll.
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:08
  2. 4-årskontroll
    By Femina in forum _03 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:44
  3. 1 -årskontroll!
    By Ruth1 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 11:43
  4. 5-årskontroll
    By Sanna med tjejerna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 08:45
  5. 1½-årskontroll
    By Moa m. BellanBus in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar