ENKÄT - MAT (stal från Januari)
_0902 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    ENKÄT - MAT (stal från Januari)

    ENKÄT - MAT
    Hej!
    Är lite nyfiken på vad ni började / tänker börja med för mat till era små?


    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
  2. 1
    ENKÄT - MAT (stal från Januari) ENKÄT - MAT
    Hej!
    Är lite nyfiken på vad ni började / tänker börja med för mat till era små?


    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    *Hade tänkt börja med gröt så man kan ge det som kvällsmat sen. Eller så blir det väl en mosad potatis.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    * Tänkte börja när Gösta blivit 4mån men han är så intresserad av mat att vi kanske fuskar lite och provar lite innan. Han har börjat bli ilsken när han ser någon annan äta.
  4. 2
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    *Hade tänkt börja med gröt så man kan ge det som kvällsmat sen. Eller så blir det väl en mosad potatis.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    * Tänkte börja när Gösta blivit 4mån men han är så intresserad av mat att vi kanske fuskar lite och provar lite innan. Han har börjat bli ilsken när han ser någon annan äta.
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Det 1a blir mosad potatis blandat med ersättning, efter det blir d majs, blomkål.. har för mig att man skall börja med ljusa grönsaker.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?[/QUOTE]
    Runt 4 månader.
    Jennie Med Prinsessorna Isabelle 070711 Och Gabriella 090206
  6. 3
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Det 1a blir mosad potatis blandat med ersättning, efter det blir d majs, blomkål.. har för mig att man skall börja med ljusa grönsaker.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?[/QUOTE]
    Runt 4 månader.
  7. Medlem sedan
    Jun 2008
    #4
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    Det blir väl mosad potatis enligt skolboken..
    Och gröt eller välling, har inte bestämt än.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    På fyramånadersdagen! Kan nog inte hålla mig en sekund längre!
  8. 4
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    Det blir väl mosad potatis enligt skolboken..
    Och gröt eller välling, har inte bestämt än.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    På fyramånadersdagen! Kan nog inte hålla mig en sekund längre!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    -Det blir väl potatis, majs, gröt etc. Inga söta smaker i början, gjorde det misstaget med dottern och hon gillade ju inget annat sen..

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    -Vid 4 mån ålder, om ca 2 veckor Jag ammar inte, annars hade jag väntat. Men jag har börjat vid 4 mån med de andra 2 också, funkade jättebra. Inget krångel med magen etc.
  10. 5
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    -Det blir väl potatis, majs, gröt etc. Inga söta smaker i början, gjorde det misstaget med dottern och hon gillade ju inget annat sen..

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    -Vid 4 mån ålder, om ca 2 veckor Jag ammar inte, annars hade jag väntat. Men jag har börjat vid 4 mån med de andra 2 också, funkade jättebra. Inget krångel med magen etc.
  11. Medlem sedan
    Mar 1998
    #6
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Ingen aning faktiskt. Potatis kanske...

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    Jag kommer antagligen att dra ut på det så länge som möjligt, jag är för lat att börja krångla med smakportioner på 4-månadersdagen som för 15 år sen... . Eftersom rekommendationernan säger helamning till 6 månader så kommer jag nog att hålla mig till det. Av just de två skälen.
  12. 6
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Ingen aning faktiskt. Potatis kanske...

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    Jag kommer antagligen att dra ut på det så länge som möjligt, jag är för lat att börja krångla med smakportioner på 4-månadersdagen som för 15 år sen... . Eftersom rekommendationernan säger helamning till 6 månader så kommer jag nog att hålla mig till det. Av just de två skälen.
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Majspuré brukar funka bra, eller kite potatis . I båda fallen utblandat med mycket ersättning.

    När hon visar intresse för mat. Storasyster följde våra tuggor med spänning då hon var fyra månader, då var det bara att köra! Storebror som är sju visade inget intresse för mat så tidigt, så där ångrade jag mig att jag att jag inte väntade lite. Men det var anddra rön då...
  14. 7
    Majspuré brukar funka bra, eller kite potatis . I båda fallen utblandat med mycket ersättning.

    När hon visar intresse för mat. Storasyster följde våra tuggor med spänning då hon var fyra månader, då var det bara att köra! Storebror som är sju visade inget intresse för mat så tidigt, så där ångrade jag mig att jag att jag inte väntade lite. Men det var anddra rön då...
  15. Medlem sedan
    Feb 2004
    #8
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat? Potatis tänkte vi testa först, sen gröt..

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja? 4 månader
  16. 8
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat? Potatis tänkte vi testa först, sen gröt..

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja? 4 månader
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Ok vi fuskade... han skulle ju egentligen blivit 4mån i onsdags om han nu inte valt att stanna ett tag till i magen
    Igår gav vi honom lite ris och morots gröt som man blandar med ersättning eller mjölk. Den ska ju vara extra skonsam...
    Oj vad han älskade det. Smaskade i sig allt jag gjort och ville ha mer. Men vi vågar bara ge typ en msk nu först.
  18. 9
    Ok vi fuskade... han skulle ju egentligen blivit 4mån i onsdags om han nu inte valt att stanna ett tag till i magen
    Igår gav vi honom lite ris och morots gröt som man blandar med ersättning eller mjölk. Den ska ju vara extra skonsam...
    Oj vad han älskade det. Smaskade i sig allt jag gjort och ville ha mer. Men vi vågar bara ge typ en msk nu först.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Oj så långt har jag inte tänkt ännu faktiskt...
    Men det blir väl potatis kanske? Eller gröt.
    Jo, det lutar nog åt gröt.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    När får man börja? Jag är verkligen helt lost med det där den här gången. Med Emilia hade jag stenkoll på allt, nu flyter jag lixom bara med och hoppas på att det blir bra. Haha. va ju 6 år sen sist så man har glömt lite. Men som det verkar så blir det väl där vid 4-5 månader kanske?
  20. 10
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    Oj så långt har jag inte tänkt ännu faktiskt...
    Men det blir väl potatis kanske? Eller gröt.
    Jo, det lutar nog åt gröt.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    När får man börja? Jag är verkligen helt lost med det där den här gången. Med Emilia hade jag stenkoll på allt, nu flyter jag lixom bara med och hoppas på att det blir bra. Haha. va ju 6 år sen sist så man har glömt lite. Men som det verkar så blir det väl där vid 4-5 månader kanske?
  21. Medlem sedan
    Mar 1998
    #11

    Rekommendationerna

    säger helamning till 6 månader. Ammar man inte (som du inte gör väl...?) så vet jag inte vad de säger, men då tycker jag det kan kvitta ändå liksom eftersom det är fördelarna med modersmjölken man vill åt och inte ersättningen.

    För 15 år sen var rekommendationerna att man kunde börja vid 4 månader men då ingick inte gluten utan det var isf grönsaker/frukt, risgröt t.ex.

    Det är nog enda gången jag haft bråttom och börjat så tidigt (första barnet). De andra gångerna (12 och 8 år sen) kommer jag faktiskt inte ihåg vad som rekommenderades och jag hade inte så bråttom heller för man hade ju annat att pyssla med.

    Sen är det väl så att om ungen sitter med vid bordet och visar sig intresserat så inte 17 kommer jag att vägra låta henne smaka innan hon är 6 mån. heller! Om inte annat så är det väl ett bra sätt att upptäcka mat att få sitta med och kladda lite.
  22. 11
    Rekommendationerna säger helamning till 6 månader. Ammar man inte (som du inte gör väl...?) så vet jag inte vad de säger, men då tycker jag det kan kvitta ändå liksom eftersom det är fördelarna med modersmjölken man vill åt och inte ersättningen.

    För 15 år sen var rekommendationerna att man kunde börja vid 4 månader men då ingick inte gluten utan det var isf grönsaker/frukt, risgröt t.ex.

    Det är nog enda gången jag haft bråttom och börjat så tidigt (första barnet). De andra gångerna (12 och 8 år sen) kommer jag faktiskt inte ihåg vad som rekommenderades och jag hade inte så bråttom heller för man hade ju annat att pyssla med.

    Sen är det väl så att om ungen sitter med vid bordet och visar sig intresserat så inte 17 kommer jag att vägra låta henne smaka innan hon är 6 mån. heller! Om inte annat så är det väl ett bra sätt att upptäcka mat att få sitta med och kladda lite.
  23. Medlem sedan
    Mar 1998
    #12
    Majspuré var äldsta dotterns favorit. På den tiden fanns enbart majspuré från Semper, har för mig att det senare bara fanns majs/potatis .
  24. 12
    Majspuré var äldsta dotterns favorit. På den tiden fanns enbart majspuré från Semper, har för mig att det senare bara fanns majs/potatis .
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    Med mina första två började jag med risgröt, det funkade bra så jag tänker fortsätta med det.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    Så sent som möjligt. När lillasyster börjar visa intresse och/eller är hungrigare på nätterna. Njuter så länge vi bara ammar och inte blandar in vanlig mat.
  26. 13
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?

    Med mina första två började jag med risgröt, det funkade bra så jag tänker fortsätta med det.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?

    Så sent som möjligt. När lillasyster börjar visa intresse och/eller är hungrigare på nätterna. Njuter så länge vi bara ammar och inte blandar in vanlig mat.
  27. Medlem sedan
    Feb 2008
    #14
    såg majspure i Icabutiken idag tror det var semper. kommer ihåg att det var enbart majs för det var den enda burken som var från 4mån de har inte mycket barnmat i vår lilla butik.
  28. 14
    såg majspure i Icabutiken idag tror det var semper. kommer ihåg att det var enbart majs för det var den enda burken som var från 4mån de har inte mycket barnmat i vår lilla butik.
  29. Medlem sedan
    Jun 2008
    #15
    Jag är jättenyfiken på hur Tilda reagerar på mat så jag vill börja direkt när hon är 4 månader, den 5 juni. Hon får nog först testa sötpotatis tror jag!
  30. 15
    Jag är jättenyfiken på hur Tilda reagerar på mat så jag vill börja direkt när hon är 4 månader, den 5 juni. Hon får nog först testa sötpotatis tror jag!
  31. Medlem sedan
    Jun 2008
    #16

    Helamning till 6 mån

    hade varit trevligt om man hade räckt till. Men nu får jag ge ersättning minst två gånger om dagen för att han inte ska illvråla av hunger stackarn. Elias sväljer en massa luft när han äter och får därmed massa gas i magen. Jag har fått för mig att han inte ska göra det när han äter mer riktig mat. Vi får väl se hur det blir. Fast jag kommer nog att ge något mål bröstmjölk om dagen tills han är något år åtminstone. Vi har så mycket allergi i släkten, så man vill ge så mycket som möjligt.

    Med nästa barn gör jag säkert på något helt annat sätt!
  32. 16
    Helamning till 6 mån hade varit trevligt om man hade räckt till. Men nu får jag ge ersättning minst två gånger om dagen för att han inte ska illvråla av hunger stackarn. Elias sväljer en massa luft när han äter och får därmed massa gas i magen. Jag har fått för mig att han inte ska göra det när han äter mer riktig mat. Vi får väl se hur det blir. Fast jag kommer nog att ge något mål bröstmjölk om dagen tills han är något år åtminstone. Vi har så mycket allergi i släkten, så man vill ge så mycket som möjligt.

    Med nästa barn gör jag säkert på något helt annat sätt!
  33. Medlem sedan
    Mar 1998
    #17
    Jag har fått för mig att han inte ska göra det när han äter mer riktig mat. Vi får väl se hur det blir.
    Säg inte det... sonen här i huset verkar inte ha förstått att inte svälja luft när han äter ÄN - och han är 8 år!!! Jag tjatar och tjatar om att inte rapa i tid och otid, tycker det är så äckligt och jag förstår inte varifrån han fått det annat än skolan/kompisar för här hemma är det ingen annan som gör så.
    Och jag veeet... tjat hjälper inte, men han ska åtminstone märka att jag blir sur när han gör så.
  34. 17
    Jag har fått för mig att han inte ska göra det när han äter mer riktig mat. Vi får väl se hur det blir.
    Säg inte det... sonen här i huset verkar inte ha förstått att inte svälja luft när han äter ÄN - och han är 8 år!!! Jag tjatar och tjatar om att inte rapa i tid och otid, tycker det är så äckligt och jag förstår inte varifrån han fått det annat än skolan/kompisar för här hemma är det ingen annan som gör så.
    Och jag veeet... tjat hjälper inte, men han ska åtminstone märka att jag blir sur när han gör så.
  35. Medlem sedan
    Feb 2008
    #18
    Det är kanske det som han är ute efter... att han märker att du blir sur och då får uppmärkasmhet... Lite så är det här med vår 6-åring. Hon rapar inte men hon har en ful vana att alltid torka av händerna på byxorna och gärna munnen på ärmen. Det gör mig knäpp och kläderna blir förstörda.
  36. 18
    Det är kanske det som han är ute efter... att han märker att du blir sur och då får uppmärkasmhet... Lite så är det här med vår 6-åring. Hon rapar inte men hon har en ful vana att alltid torka av händerna på byxorna och gärna munnen på ärmen. Det gör mig knäpp och kläderna blir förstörda.
  37. Medlem sedan
    Mar 1998
    #19
    Ja, så kanske det är.
  38. 19
    Ja, så kanske det är.
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    *** Har inte tänkt så mycket på det men potatis och något annat kanske. Inte ren potatis tror jag för inget av mina barn har gillat det och jag klandrar dem inte. Gröt är också ett alternativ.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    *** Vi börjar när hon visar intresse men inte tidigare än vid 4 månader i alla fall.
  40. 20
    1) Vad tänker du / ni börja med för mat?
    *** Har inte tänkt så mycket på det men potatis och något annat kanske. Inte ren potatis tror jag för inget av mina barn har gillat det och jag klandrar dem inte. Gröt är också ett alternativ.

    2) Vid vilken ålder tänker ni börja?
    *** Vi börjar när hon visar intresse men inte tidigare än vid 4 månader i alla fall.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Stulen enkät från januari
    By WaitingForLove in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 17:56
  2. stal en enkät från en annan ankomstgrupp
    By M:s mamma in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 19:04
  3. Snor en enkät från januari
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:20
  4. Snodd enkät från ank. januari
    By Therese & 3 små barn in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:14
  5. stulen enkät från januari
    By Klickann in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar