Ensamstående
_0610 Oktoberbarn
  1. 20090522
    #1

    Ensamstående

    Skrev för ett tag sedan att jag ev skulle bli ensamstående. Och nu är det så :-( Det jag undrar om ni kan hjälpa till med är hur berättar man för en 2,5 åring att mamma och pappa inte ska bo ihop? Och berättar vi redan nu eller när pappan flyttar? Vi kommer ju bo ihop tills han hittar en lägenhet.

    Är anonym ett tag till eftersom det är ingen i vår släkt eller vänkrets som vet om det ännu.
  2. 1
    Ensamstående Skrev för ett tag sedan att jag ev skulle bli ensamstående. Och nu är det så :-( Det jag undrar om ni kan hjälpa till med är hur berättar man för en 2,5 åring att mamma och pappa inte ska bo ihop? Och berättar vi redan nu eller när pappan flyttar? Vi kommer ju bo ihop tills han hittar en lägenhet.

    Är anonym ett tag till eftersom det är ingen i vår släkt eller vänkrets som vet om det ännu.
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Hej, vad tråkigt att det blev så.

    Jag har väl ingen jättebra lösning "så där" men kan du inte försöka hålla nere förklaringen så okomplicerat som möjligt, jag skall försöka förklara...

    " Mamma och pappa är inte bästa kompisar längre, så pappa kommer bo någon annanstans"

    sen hoppas jag ju innerligt att kontakten mellan far/barn inte blir avsevärt sämre på grund av det...

    poängtera bara intensivt att det inte är barnets fel att pappa flyttar, att barnet fortsättningsvis är lika omtyckt och älskat fastän det blev så här.
    Eller gör det till en spännande lek... och visa pappas lägenhet, låt barnet hjälpa till att inreda lite mm... så får det hållas på en skoj-nivå ett par år framöver...

    så tänker jag...

    hoppas mina tankebanor hjälper dig på vägen.


    styrkekramar,

    R
  4. 2
    Hej, vad tråkigt att det blev så.

    Jag har väl ingen jättebra lösning "så där" men kan du inte försöka hålla nere förklaringen så okomplicerat som möjligt, jag skall försöka förklara...

    " Mamma och pappa är inte bästa kompisar längre, så pappa kommer bo någon annanstans"

    sen hoppas jag ju innerligt att kontakten mellan far/barn inte blir avsevärt sämre på grund av det...

    poängtera bara intensivt att det inte är barnets fel att pappa flyttar, att barnet fortsättningsvis är lika omtyckt och älskat fastän det blev så här.
    Eller gör det till en spännande lek... och visa pappas lägenhet, låt barnet hjälpa till att inreda lite mm... så får det hållas på en skoj-nivå ett par år framöver...

    så tänker jag...

    hoppas mina tankebanor hjälper dig på vägen.


    styrkekramar,

    R
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Så trist att det blev så men hoppas att det i längden blir bäst för er alla om du förstår vad jag menar...

    Jag vet inte hur du ska göra angående att prata med barnet nu eller sen men försök att göra det så lättbegripligt som möjligt även om det inte är lätt. Lycka till!
  6. 3
    Så trist att det blev så men hoppas att det i längden blir bäst för er alla om du förstår vad jag menar...

    Jag vet inte hur du ska göra angående att prata med barnet nu eller sen men försök att göra det så lättbegripligt som möjligt även om det inte är lätt. Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Oct 2005
    #4
    Usch vad tråkigt att det blev så! Jag vet inte om jag har några bra tips om hur man berättar för så här små barn, men konkret och ärligt tror jag är bra. Och att ta med det praktisk - var ska barnet vara, var ska leksakerna vara osv.

    Och som nån annan skrev: att betona att man inte älskar BARNET mindre eller att separationen har något med barnet att göra.

    Styrkekram!
  8. 4
    Usch vad tråkigt att det blev så! Jag vet inte om jag har några bra tips om hur man berättar för så här små barn, men konkret och ärligt tror jag är bra. Och att ta med det praktisk - var ska barnet vara, var ska leksakerna vara osv.

    Och som nån annan skrev: att betona att man inte älskar BARNET mindre eller att separationen har något med barnet att göra.

    Styrkekram!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Nej, vad jobbigt! Jag har inget bra råd kring hur man berättar men jag hoppas det går bra för er!

    Kram
  10. 5
    Nej, vad jobbigt! Jag har inget bra råd kring hur man berättar men jag hoppas det går bra för er!

    Kram

Liknande trådar

  1. Ensamstående?
    By anonymt namn in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:52
  2. 16 år och ska bli ensamstående
    By ajabajacarro in forum Ensamförälder
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 15:45
  3. nån mer ensamstående?
    By jumy in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 11:39
  4. Hur gör man som ensamstående?
    By Enastånde in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 22:53
  5. Hur gör man som ensamstående?
    By Ensamstående in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar