Vänner som blir bekanta som blir...???
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Vänner som blir bekanta som blir...???

    Hur uthålliga är ni när det gäller vänner som inte hör av sig?

    Jag har några stycken... eller framför allt en... som jag trodde var en vän men det är alltid jag som initierar att vi ska träffas.

    Visst - vi har båda småbarn, familj, hus och heltidsjobb... och vi bor i varsin förort i princip mitt emot varandra med Stockholms centralort mellan oss (dvs ca 40 minuter med bil en köfri söndag).

    Men hur länge ska man "tjata" sig till att vi tar en lunch eller en tidig kvällsmacka på stan efter jobbet? När vi träffas har vi jättetrevligt och vi kan surra om det mesta... men som sagt... det är alltid jag som startar en mailkonversation eller ringer.

    Borde jag fatta vinken eller ska jag fortsätta initiera träffar?
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    Vänner som blir bekanta som blir...??? Hur uthålliga är ni när det gäller vänner som inte hör av sig?

    Jag har några stycken... eller framför allt en... som jag trodde var en vän men det är alltid jag som initierar att vi ska träffas.

    Visst - vi har båda småbarn, familj, hus och heltidsjobb... och vi bor i varsin förort i princip mitt emot varandra med Stockholms centralort mellan oss (dvs ca 40 minuter med bil en köfri söndag).

    Men hur länge ska man "tjata" sig till att vi tar en lunch eller en tidig kvällsmacka på stan efter jobbet? När vi träffas har vi jättetrevligt och vi kan surra om det mesta... men som sagt... det är alltid jag som startar en mailkonversation eller ringer.

    Borde jag fatta vinken eller ska jag fortsätta initiera träffar?
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Usch - jag är den där

    vännen, tyvärr antagligen för flera av mina vänner. Jag är helt enkelt inte så bra på att varesig höra av mig eller träffas. Jag vill gärna men har ofta helt tokfullt upp. Så jag tycker att du ska fortsätta hålla kontakten, men kanske inte så mycket.
  4. 2
    Usch - jag är den där vännen, tyvärr antagligen för flera av mina vänner. Jag är helt enkelt inte så bra på att varesig höra av mig eller träffas. Jag vill gärna men har ofta helt tokfullt upp. Så jag tycker att du ska fortsätta hålla kontakten, men kanske inte så mycket.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Det värsta är ju att det inte blir så mycket längre... och då blir det till slut nästan pinsamt att starta en ny träffrunda.

    Nu har jag legat lågt så nu har vi inte hörts av sedan julledigheten och snart är det sommarsemester

    Jag ska nog ta en sista vända och se vad som händer....
  6. 3
    Det värsta är ju att det inte blir så mycket längre... och då blir det till slut nästan pinsamt att starta en ny träffrunda.

    Nu har jag legat lågt så nu har vi inte hörts av sedan julledigheten och snart är det sommarsemester

    Jag ska nog ta en sista vända och se vad som händer....
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4

    jag är urusel

    på att höra av mig, tycker att jag inte hinner just idag, och så går tiden.
    Så om jag var din vän så var det inte en vink utan bara en apati i småbarnsstressen.
    Innebär _inte_ att jag inte uppskattar när nån annan tar inititiven utan jag orkar bara inte själv...

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  8. 4
    jag är urusel på att höra av mig, tycker att jag inte hinner just idag, och så går tiden.
    Så om jag var din vän så var det inte en vink utan bara en apati i småbarnsstressen.
    Innebär _inte_ att jag inte uppskattar när nån annan tar inititiven utan jag orkar bara inte själv...
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Det är ju det man "hoppas" *missförstå mig rätt*

    Det vore ju trist om hon sitter och suckar över att det kommer ännu ett tjatigt initativ från min sida när hon helst vill slippa... fast jag uppfattar nog inte den vinken när vi väl träffas så jag författar nog ett mail ikväll...
  10. 5
    Det är ju det man "hoppas" *missförstå mig rätt*

    Det vore ju trist om hon sitter och suckar över att det kommer ännu ett tjatigt initativ från min sida när hon helst vill slippa... fast jag uppfattar nog inte den vinken när vi väl träffas så jag författar nog ett mail ikväll...
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    Innan du lägger ner så kanske det skulle vara en god ide att ta upp det med personen hur du känner?
    Jag kan också vara lite dålig periodvis att höra av mig till folk. Det blir ofta sådär att jag tänker jättemycket på kompisarna och att imorgon, DÅ ska jag ringa och stämma träff. Men så kommer något emellan och så låter det att jag gör det i nästa vecka istället . Men jag VILL! Det kan vara så med din kompis också att det rullar på i livet. Då tycker jag att du ska säga till lite försiktigt att nu får du skärpa till dig Det har mina gjort och då har jag vaknat till lite och bättrat mig.
  12. 6
    Innan du lägger ner så kanske det skulle vara en god ide att ta upp det med personen hur du känner?
    Jag kan också vara lite dålig periodvis att höra av mig till folk. Det blir ofta sådär att jag tänker jättemycket på kompisarna och att imorgon, DÅ ska jag ringa och stämma träff. Men så kommer något emellan och så låter det att jag gör det i nästa vecka istället . Men jag VILL! Det kan vara så med din kompis också att det rullar på i livet. Då tycker jag att du ska säga till lite försiktigt att nu får du skärpa till dig Det har mina gjort och då har jag vaknat till lite och bättrat mig.
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Jag själv är kass på att höra av mig. Blir dock superglad när gamla vänner hör av sig och vill ses. En gammal kursare (skrev C-uppsats för typ tio år sedan, bodde tillsammans några månader i samband med detta) hör av sig en gång i halvåret, eller att jag gör det. Varje gång vi ses kan vi prata länge länge om allt, innersta hemligheter kan berättas och vi vet båda att det stannar där. En annan vän träffar jag men några månaders mellanrum. Även det funkar fint. Överlag upplever jag att folk i allmänhet blir glada när man hör av sig. Sen i julas är väl inte såå länge? Jag hörde av mig efter något år och tagit upp kontakten med vänner och det funkade det med. Var rädd om dina vänner och bekantskaper. Man vet aldrig när man kan behöva dem igen, eller bli behövd.... Ju äldre jag blir desto mer inser jag det
  14. 7
    Jag själv är kass på att höra av mig. Blir dock superglad när gamla vänner hör av sig och vill ses. En gammal kursare (skrev C-uppsats för typ tio år sedan, bodde tillsammans några månader i samband med detta) hör av sig en gång i halvåret, eller att jag gör det. Varje gång vi ses kan vi prata länge länge om allt, innersta hemligheter kan berättas och vi vet båda att det stannar där. En annan vän träffar jag men några månaders mellanrum. Även det funkar fint. Överlag upplever jag att folk i allmänhet blir glada när man hör av sig. Sen i julas är väl inte såå länge? Jag hörde av mig efter något år och tagit upp kontakten med vänner och det funkade det med. Var rädd om dina vänner och bekantskaper. Man vet aldrig när man kan behöva dem igen, eller bli behövd.... Ju äldre jag blir desto mer inser jag det
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Hamnade fel, skulle ligga under ditt ursprungsinlägg
  16. 8
    Hamnade fel, skulle ligga under ditt ursprungsinlägg
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Ja... tyvärr är jag inte så kaxig som jag låter alltid och jag kanske är rädd för svaret

    Bättre att fortsätta höra av sig och blunda för ev. hintar...
  18. 9
    Ja... tyvärr är jag inte så kaxig som jag låter alltid och jag kanske är rädd för svaret

    Bättre att fortsätta höra av sig och blunda för ev. hintar...
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Jo, man ska vara rädd om sina vänner...

    ...om man gjort som jag gjort och flyttat geografiskt ett par gånger i livet så har man rensat ganska bra i vän-leden... det är inte så många som orkar hålla kontakten när man utvecklas åt olika håll
  20. 10
    Jo, man ska vara rädd om sina vänner...

    ...om man gjort som jag gjort och flyttat geografiskt ett par gånger i livet så har man rensat ganska bra i vän-leden... det är inte så många som orkar hålla kontakten när man utvecklas åt olika håll
  21. Medlem sedan
    Dec 2008
    #11
    Vet hur det är. Kan inte råda dig. Jag är nog den som inte fattar vinkar så jag kan inte råda bra.
  22. 11
    Vet hur det är. Kan inte råda dig. Jag är nog den som inte fattar vinkar så jag kan inte råda bra.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Jag kan övertolka saker och se vinkar som inte finns
  24. 12
    Jag kan övertolka saker och se vinkar som inte finns
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    det känns som ni är...

    ..._riktiga_ vänner - verkligen på riktigt, och livet är fullt av pauser - men de är precis just pauser, förklara att du längtar efter hennes sällskap men att hon inte ska känna sig pressad, för troligtvis så har hon det endat ohyggligt stressigt...
    Hon vill nog lika mkt som dig med tanke på hur kul & bekvämt ni har när ni träffas...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  26. 13
    det känns som ni är... ..._riktiga_ vänner - verkligen på riktigt, och livet är fullt av pauser - men de är precis just pauser, förklara att du längtar efter hennes sällskap men att hon inte ska känna sig pressad, för troligtvis så har hon det endat ohyggligt stressigt...
    Hon vill nog lika mkt som dig med tanke på hur kul & bekvämt ni har när ni träffas...
  27. Medlem sedan
    Oct 1999
    #14

    Fortsätt du...

    om hon fungerar som de flesta andra av oss så handlar det inte om att hon inte ivll träffa dig utan snarare om att hon är dålig på att hålla kontakt, hon blir säkert bara glad över att du hör av dig och ser till att ni ses.

    Iallafall så länge ni har trevligt när ni ses, om inte kan du ju ge upp
  28. 14
    Fortsätt du... om hon fungerar som de flesta andra av oss så handlar det inte om att hon inte ivll träffa dig utan snarare om att hon är dålig på att hålla kontakt, hon blir säkert bara glad över att du hör av dig och ser till att ni ses.

    Iallafall så länge ni har trevligt när ni ses, om inte kan du ju ge upp
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    Man kan ju hoppas på det... jag tvivlar ibland men jag hoppas innerligt att du har rätt
  30. 15
    Man kan ju hoppas på det... jag tvivlar ibland men jag hoppas innerligt att du har rätt
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Trevligt har vi absolut!
  32. 16
    Trevligt har vi absolut!
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    Jo, jag vet, tyvärr .... det kräver massor att ha/behålla vänner på andra ställen än där man bor
  34. 17
    Jo, jag vet, tyvärr .... det kräver massor att ha/behålla vänner på andra ställen än där man bor
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Jag känner igen det där. Jag har gett upp med att höra av mig. Visst, man förstår att folk har fullt upp med sitt, men att man varje gång är den som hör av sig..då undrar man till sist om det är så att personen inte vill träffas!
  36. 18
    Jag känner igen det där. Jag har gett upp med att höra av mig. Visst, man förstår att folk har fullt upp med sitt, men att man varje gång är den som hör av sig..då undrar man till sist om det är så att personen inte vill träffas!
  37. Medlem sedan
    Jan 2001
    #19
    jag med har svårt att hålla kontakten..jag orkar helt enkelt inte för jag är int elat utan bara svårt att organisera saker och noll stresstolerans.....jag vill gärna umgås med vänner men jag får liksom int etill det..dagarna bara rullar med mitt kaos och helt plötsligt har det gått:
    1 vecka sen jag pratade emd min mamma
    2 v sen jag pratde med min bästis
    4 v sen jag pratade med några andra nära vänner
    7v sen jag pratat med min faster
    3 mån sen jag pratade med min fd svägerska
    6-12månader elelr mer sen jag pratade med andra gamla mer avlägsna vänner...
    och jag gör det inte med flit det bara blir så för jag har fullt upp med att försöka leva mitt kaotiska liv...kaotiska liv inom mig alltså.....

    de flesta vet hur jag mår och förstår..de som inte gör det är dom som jag tappat helt kontakten med till slut...
  38. 19
    jag med har svårt att hålla kontakten..jag orkar helt enkelt inte för jag är int elat utan bara svårt att organisera saker och noll stresstolerans.....jag vill gärna umgås med vänner men jag får liksom int etill det..dagarna bara rullar med mitt kaos och helt plötsligt har det gått:
    1 vecka sen jag pratade emd min mamma
    2 v sen jag pratde med min bästis
    4 v sen jag pratade med några andra nära vänner
    7v sen jag pratat med min faster
    3 mån sen jag pratade med min fd svägerska
    6-12månader elelr mer sen jag pratade med andra gamla mer avlägsna vänner...
    och jag gör det inte med flit det bara blir så för jag har fullt upp med att försöka leva mitt kaotiska liv...kaotiska liv inom mig alltså.....

    de flesta vet hur jag mår och förstår..de som inte gör det är dom som jag tappat helt kontakten med till slut...
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20
    Det är ju lite så man kan fundera... och några vänner från förr har jag släppt på vägen genom att sluta höra av mig och då har det runnit ut i sanden.

    Men just den här personen kan jag tänka mig att tjata lite till på...
  40. 20
    Det är ju lite så man kan fundera... och några vänner från förr har jag släppt på vägen genom att sluta höra av mig och då har det runnit ut i sanden.

    Men just den här personen kan jag tänka mig att tjata lite till på...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. apropå att träffa vänner/bekanta
    By Lin-nea in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 19:30
  2. Ärade vänner och bekanta! :D
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 21:56
  3. nya vänner och bekanta
    By mile in forum Hitta nya vänner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 20:27
  4. Hejsan vänner & bekanta!
    By Åsa med tjejtriss in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 18:39
  5. Hejsan Vänner & Bekanta!
    By Åsa med tjejtriss in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 17:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar