Bearbeta förlossning
_0712 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2007
    #1

    Bearbeta förlossning

    Hej! Är det någon mer än jag som fortfarande inte kan tänka sig att föda barn igen? Vi vill ha ett syskon till min dotter så jag har gått på Aurora-samtal för att bearbeta min förra förlossning. Det har hjälpt en del men jag kan fortfarande inte tänka mig att vara gravid igen, inte än. Hoppas att tiden läker sår. Kombinationen av en graviditet med ständigt illamående, en förlossning som tog lång tid och var jobbig, att jag sprack ganska mycket och att det var tjorv med amningen första månaderna har kokat ihop en jobbig erfarenhet. Någon med samma känslor?
    Jag och min sambo väntar vårt första barn i början av december. Spännande!
  2. 1
    Bearbeta förlossning Hej! Är det någon mer än jag som fortfarande inte kan tänka sig att föda barn igen? Vi vill ha ett syskon till min dotter så jag har gått på Aurora-samtal för att bearbeta min förra förlossning. Det har hjälpt en del men jag kan fortfarande inte tänka mig att vara gravid igen, inte än. Hoppas att tiden läker sår. Kombinationen av en graviditet med ständigt illamående, en förlossning som tog lång tid och var jobbig, att jag sprack ganska mycket och att det var tjorv med amningen första månaderna har kokat ihop en jobbig erfarenhet. Någon med samma känslor?
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Det låter tufft för dig!! Förstår att det tar tid att komma över när det var så mycket som var jobbigt med graviditet, förlossning och amning.

    Min förlossning var jobbig, men förutom det så fungerade det okej, så därför har jag inte lika mycket att bearbeta. Jag har kommit över det jobbiga. Men säkert kommer det blossa upp när jag väl blir gravid. Men just nu är det inte aktuellt. Men så småningom!

    Hoppas det känns bättre för dig så ni kan skaffa det syskon ni vill ha! Styrkekram Catrin
  4. 2
    Det låter tufft för dig!! Förstår att det tar tid att komma över när det var så mycket som var jobbigt med graviditet, förlossning och amning.

    Min förlossning var jobbig, men förutom det så fungerade det okej, så därför har jag inte lika mycket att bearbeta. Jag har kommit över det jobbiga. Men säkert kommer det blossa upp när jag väl blir gravid. Men just nu är det inte aktuellt. Men så småningom!

    Hoppas det känns bättre för dig så ni kan skaffa det syskon ni vill ha! Styrkekram Catrin
  5. Anonym
    #3
    Nu får jag väl halva internet emot mig när jag skriver detta men ändå... :-) Jag förstår verkligen din rädsla till förlossning då jag själv var oehört förlossningsrädd när jag skulle få min tjej. Gick på aurora samtal för detta men hjälpte mig ingenting. Nu fick jag planerat kejsarsnitt till slut pg a ett myom men också p ga att jag mådde så fruktansvärt dåligt över tanken på att föda vaginalt.

    Snittet blev en UNDERBAR upplevelse och jag tänker tillbaka på det väldigt ofta! Mådde jättebra både under och efter och det är verkligen ett fint minne av min tjejs förlossning (för joo jag tycker nog att det var en förlossning, bara på ett annat sätt.)

    Vill inte propagera för snitt då det såklart finns risker osv med det också men bara en tanke för din del då du ändå vill ha fler barn så kanske det kan vara värt att ta upp med din aurora bm om det kan vara ett alternativ. Blir det fler barn här så blir det nog planerat snitt igen!
  6. 3
    Nu får jag väl halva internet emot mig när jag skriver detta men ändå... :-) Jag förstår verkligen din rädsla till förlossning då jag själv var oehört förlossningsrädd när jag skulle få min tjej. Gick på aurora samtal för detta men hjälpte mig ingenting. Nu fick jag planerat kejsarsnitt till slut pg a ett myom men också p ga att jag mådde så fruktansvärt dåligt över tanken på att föda vaginalt.

    Snittet blev en UNDERBAR upplevelse och jag tänker tillbaka på det väldigt ofta! Mådde jättebra både under och efter och det är verkligen ett fint minne av min tjejs förlossning (för joo jag tycker nog att det var en förlossning, bara på ett annat sätt.)

    Vill inte propagera för snitt då det såklart finns risker osv med det också men bara en tanke för din del då du ändå vill ha fler barn så kanske det kan vara värt att ta upp med din aurora bm om det kan vara ett alternativ. Blir det fler barn här så blir det nog planerat snitt igen!
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Jag tycker det var fint skrivet! en viktig åsikt! förstår inte varför du skulle få halva internet mot dig Jag tycker att snitt är väl värt att överväga om det skulle hjälpa när man är rädd!

    Jag fick också snitt, fast akut-snitt och ser det som en befrielse då jag försökte föda vaginalt, men det gick inte efter 16 timmar (därav även min rädsla).
  8. 4
    Jag tycker det var fint skrivet! en viktig åsikt! förstår inte varför du skulle få halva internet mot dig Jag tycker att snitt är väl värt att överväga om det skulle hjälpa när man är rädd!

    Jag fick också snitt, fast akut-snitt och ser det som en befrielse då jag försökte föda vaginalt, men det gick inte efter 16 timmar (därav även min rädsla).
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Tycker inte det är fel med kejsarsnitt, man får ju se till det som blir bäst för individen Härligt att du fick ett bra minne av din förlossning med tanke på din rädsla!
  10. 5
    Tycker inte det är fel med kejsarsnitt, man får ju se till det som blir bäst för individen Härligt att du fick ett bra minne av din förlossning med tanke på din rädsla!
  11. Medlem sedan
    Jul 2005
    #6
    Inte riktigt i samma sits tyvärr men ska oxå gå på stödsamtal inför tvåan. Var ju förlossningsrädd inför Felix men fick en underbar förlossning. Dock brakade det ihop totalt med amningen som innebar sjukhusvistelse och isolering, fick inte träffa sonen etc.

    Det är anledningen till att jag ska gå på samtal, för att överhuvud taget våga pröva att amma.

    Fick du något utskrivet mot illamåendet eller hjälpte inget? Skulle de kännas bättre med ett snitt nästa gång? Gissar iofs att du redan tänkt i de banorna.....

    Vill iaf ge dig en styrkekram, hoppas känslorna blir mer hanterbara så du vågar dig på nästa graviditet
  12. 6
    Inte riktigt i samma sits tyvärr men ska oxå gå på stödsamtal inför tvåan. Var ju förlossningsrädd inför Felix men fick en underbar förlossning. Dock brakade det ihop totalt med amningen som innebar sjukhusvistelse och isolering, fick inte träffa sonen etc.

    Det är anledningen till att jag ska gå på samtal, för att överhuvud taget våga pröva att amma.

    Fick du något utskrivet mot illamåendet eller hjälpte inget? Skulle de kännas bättre med ett snitt nästa gång? Gissar iofs att du redan tänkt i de banorna.....

    Vill iaf ge dig en styrkekram, hoppas känslorna blir mer hanterbara så du vågar dig på nästa graviditet
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    min första graviditet..

    ..var hemsk. Spydde dygnet runt i 7 månader. Sedan när jag äntligen slutade spy fick jag havandeskapsförgiftning o fick liggaine på sjukhus ett tag. Förlossningen var en lång katastrof. Sedan hade min pojk kolik i ca 5-6 månader. Efter detta ville jag aldrig aldrig ha mera barn men...

    ...efter 9 år blev jag gravid igen och fick panik. Jag bubblade inte alls av glädje o kände lycka utan bara panik. Jag kunde inte göra abort heller av personliga skäl. Så jag behöll den lilla knytet.

    Jag spydde dygnet runt i 20 veckor o fick ligga med dropp ett antal gånger för jag var så uttorkad. Men kräkningarna gick över i v 20 o sedan gick graviditeten bra. Gick över tiden i tre veckor innan jag blev igångsatt. Förlossningen gick bra. Ingen långdragen kolik heller sedan när den lille var född.

    Hela min andra graviditet o förlossning kändes som en lång terapi för att bearbeta min första hemska upplevelse. Idag är jag glad att lilla hoppsan kom helt oplanerat för jag hade bestämt mig för att aldrig skaffa flera barn. Jag är tacksam för att jag fick vara med om en trevlig upplevselse med tvåan.

    Så mitt svar till dig är att graviditet o förlossning nummer ett är en upplevelse för sig och en ev. ny graviditet o förlossning är en annan upplevelse. De behöver inte bli sammaalls utan något bättre.
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  14. 7
    min första graviditet.. ..var hemsk. Spydde dygnet runt i 7 månader. Sedan när jag äntligen slutade spy fick jag havandeskapsförgiftning o fick liggaine på sjukhus ett tag. Förlossningen var en lång katastrof. Sedan hade min pojk kolik i ca 5-6 månader. Efter detta ville jag aldrig aldrig ha mera barn men...

    ...efter 9 år blev jag gravid igen och fick panik. Jag bubblade inte alls av glädje o kände lycka utan bara panik. Jag kunde inte göra abort heller av personliga skäl. Så jag behöll den lilla knytet.

    Jag spydde dygnet runt i 20 veckor o fick ligga med dropp ett antal gånger för jag var så uttorkad. Men kräkningarna gick över i v 20 o sedan gick graviditeten bra. Gick över tiden i tre veckor innan jag blev igångsatt. Förlossningen gick bra. Ingen långdragen kolik heller sedan när den lille var född.

    Hela min andra graviditet o förlossning kändes som en lång terapi för att bearbeta min första hemska upplevelse. Idag är jag glad att lilla hoppsan kom helt oplanerat för jag hade bestämt mig för att aldrig skaffa flera barn. Jag är tacksam för att jag fick vara med om en trevlig upplevselse med tvåan.

    Så mitt svar till dig är att graviditet o förlossning nummer ett är en upplevelse för sig och en ev. ny graviditet o förlossning är en annan upplevelse. De behöver inte bli sammaalls utan något bättre.
  15. anonym
    #8

    förstår dej verkligen

    men bara för att din förra förlossning var jätte jobbig så behöver det absolut inte bli lika dant om du skulle bli gravid igen. Min förlossning tog väldigt lång tid & jag sprack oxå (var tvungen att sy rätt mycket) + att den lille ej ville ta bröstet i början, det var en otroligt jobbig tid & man mådde inte så bra. MEN, nu sitter jag här med mitt andra barn som snart blir fyra månader =). Allt gick jätte bra, både graviditet & förlossning var helt olika & lill tjejen tog bröstet bara ett par timmar efter förlossningen (skönt). Man får vara rädd, jag var super rädd på slutet av graviditet nr 2 vet jag inte hur många gånger jag sa - neeeej jag har ångrat mej, jag vill inte det här!! =) men allt gick ju jätte bra. Så om du/ni vill ha ett till barn så kör på, du kommer få så mycket andra tankar (possetiva tankar) när du känner/ser det lilla livet som växer inom dej + att jag kan lova att man glömmer mycket av den första graviditeten när man blir gravid igen. Jag önskar dej all lycka i världen & jag är helt säker på att det kommer gå kanon bra för dej =).
    Kramelikram
  16. 8
    förstår dej verkligen men bara för att din förra förlossning var jätte jobbig så behöver det absolut inte bli lika dant om du skulle bli gravid igen. Min förlossning tog väldigt lång tid & jag sprack oxå (var tvungen att sy rätt mycket) + att den lille ej ville ta bröstet i början, det var en otroligt jobbig tid & man mådde inte så bra. MEN, nu sitter jag här med mitt andra barn som snart blir fyra månader =). Allt gick jätte bra, både graviditet & förlossning var helt olika & lill tjejen tog bröstet bara ett par timmar efter förlossningen (skönt). Man får vara rädd, jag var super rädd på slutet av graviditet nr 2 vet jag inte hur många gånger jag sa - neeeej jag har ångrat mej, jag vill inte det här!! =) men allt gick ju jätte bra. Så om du/ni vill ha ett till barn så kör på, du kommer få så mycket andra tankar (possetiva tankar) när du känner/ser det lilla livet som växer inom dej + att jag kan lova att man glömmer mycket av den första graviditeten när man blir gravid igen. Jag önskar dej all lycka i världen & jag är helt säker på att det kommer gå kanon bra för dej =).
    Kramelikram

Liknande trådar

  1. bearbeta förlossningen
    By Petrea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 20:49
  2. Bearbeta jobbig barndom. *Långt*
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 00:44
  3. Min förlossning
    By sarat in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 09:29
  4. Bearbeta förlossningen?
    By Nellis in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 21:20
  5. hur bearbeta mkt material?
    By disney in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar