Utanblöja försök nr. 1
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Utanblöja försök nr. 1

    Tjingeling, läser om er andra som oxå börjat införa pottan i barnets liv...

    Vi har en liten kille som _vägrar_ iden på pottan, fast om vi tar av honom blöjan och sen säger att nu får det vara så! (blöjlöst - det ska ju vara skönt att vädra rumpan...)
    Då går han och sätter sig på pottan, men OJ, vilket liv det blir om man skulle _föreslå_ att pottan är ett alternativ.

    Men ändå så ser jag ju tydligt att han håller sig och sen går när han måste, med ganska jämna mellanrum även om de inte är något man kan ställa klockan efter.
    Så i går, tänkte jag - vi tar tjuren vid hornen och låter honom gå utan blöja till dagis - se vad som händer...
    Det som hände var ju bra.... och katastrofalt dåligt...

    för han kissade inte en droppe i byxorna...

    men han kissade inte på pottan heller, utan han kissade allt i sova-middagsblöjan...

    och "nr 2" presterade han över huvudtaget inte - något han annars brukar göra minst två gånger om dagen annars... oftast fler...

    *suck*
    Så med facit i hand känns det inte alls som om det gick bra, för det känns ju inte bra att han håller sig tills njurarna går hem...

    har någon av er någon form av erfarenhet i ämnet??? vad kan man göra?!

    Idag har han fått ha blöja hela dagen, han har gjort nr 2 en gång och fiser så illa så det är "Pumba-varning" på honom. =D

    varför kan det inte bara vara lätt?

    =)
    R
    Life is NOT a dress rehearsal so......LET US eat CAKE
  2. 1
    Utanblöja försök nr. 1 Tjingeling, läser om er andra som oxå börjat införa pottan i barnets liv...

    Vi har en liten kille som _vägrar_ iden på pottan, fast om vi tar av honom blöjan och sen säger att nu får det vara så! (blöjlöst - det ska ju vara skönt att vädra rumpan...)
    Då går han och sätter sig på pottan, men OJ, vilket liv det blir om man skulle _föreslå_ att pottan är ett alternativ.

    Men ändå så ser jag ju tydligt att han håller sig och sen går när han måste, med ganska jämna mellanrum även om de inte är något man kan ställa klockan efter.
    Så i går, tänkte jag - vi tar tjuren vid hornen och låter honom gå utan blöja till dagis - se vad som händer...
    Det som hände var ju bra.... och katastrofalt dåligt...

    för han kissade inte en droppe i byxorna...

    men han kissade inte på pottan heller, utan han kissade allt i sova-middagsblöjan...

    och "nr 2" presterade han över huvudtaget inte - något han annars brukar göra minst två gånger om dagen annars... oftast fler...

    *suck*
    Så med facit i hand känns det inte alls som om det gick bra, för det känns ju inte bra att han håller sig tills njurarna går hem...

    har någon av er någon form av erfarenhet i ämnet??? vad kan man göra?!

    Idag har han fått ha blöja hela dagen, han har gjort nr 2 en gång och fiser så illa så det är "Pumba-varning" på honom. =D

    varför kan det inte bara vara lätt?

    =)
    R
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Eric bajsade inte på hela dagen igår men idag har han bajsat på pottan igen så jag vet inte varför det blev som det blev igår. Dock har det inte kommit några sura fisar heller så jag har inte varit orolig eller så. Men det är ju inte alla barn som vill bajsa på pottan i början så låt det ta tid och vänta tills sonen är intresserad själv.
  4. 2
    Eric bajsade inte på hela dagen igår men idag har han bajsat på pottan igen så jag vet inte varför det blev som det blev igår. Dock har det inte kommit några sura fisar heller så jag har inte varit orolig eller så. Men det är ju inte alla barn som vill bajsa på pottan i början så låt det ta tid och vänta tills sonen är intresserad själv.
  5. Cissi med G och A
    #3

    Mitt tips

    är att låta det gå över sommaren och fram tills dess ha blöja på dagis. Om han har ledigt några veckor och hunnit bli "riktigt" torr hemma och sedan kommer till dagis utan blöja så kanske det går bättre. Kan vara svårt att gå från att ha blöja till att vara utan blöja bara på nån dag.
    Min Annie är nog torr inom kort här hemma och jag har sagt till på dagis hur läget är och arr hon får gå på toa där om hon vill men att hon kan ha blöja på sig. Har rälnat ed att hon är torr ävwn där efter semestern.
    I oktober börjar hon på den större avdelningen så då hoppas jag att det har ordnat sig.

    Men de är ju lite hipp som happ ibland. Idag gick hon ner i skogen här bredvid och satte sig och bajsade
  6. 3
    Mitt tips är att låta det gå över sommaren och fram tills dess ha blöja på dagis. Om han har ledigt några veckor och hunnit bli "riktigt" torr hemma och sedan kommer till dagis utan blöja så kanske det går bättre. Kan vara svårt att gå från att ha blöja till att vara utan blöja bara på nån dag.
    Min Annie är nog torr inom kort här hemma och jag har sagt till på dagis hur läget är och arr hon får gå på toa där om hon vill men att hon kan ha blöja på sig. Har rälnat ed att hon är torr ävwn där efter semestern.
    I oktober börjar hon på den större avdelningen så då hoppas jag att det har ordnat sig.

    Men de är ju lite hipp som happ ibland. Idag gick hon ner i skogen här bredvid och satte sig och bajsade
  7. Medlem sedan
    Feb 2006
    #4
    Jag skulle vänta tills han själv vill börja försöka och sen låta honom vara torr hemma och sen när ni är iväg tillsammans, sista steget på dagis.
    Från det att Alva själv ville till att hon var helt torr gick det väldigt snabbt, max 4 veckor. Nu har hon varit helt utan blöja dygnet runt sedan i påskas och max 5 olyckor har det blivit, hon säger till själv när hon vill gå.
  8. 4
    Jag skulle vänta tills han själv vill börja försöka och sen låta honom vara torr hemma och sen när ni är iväg tillsammans, sista steget på dagis.
    Från det att Alva själv ville till att hon var helt torr gick det väldigt snabbt, max 4 veckor. Nu har hon varit helt utan blöja dygnet runt sedan i påskas och max 5 olyckor har det blivit, hon säger till själv när hon vill gå.

Liknande trådar

  1. Försök 2
    By 1a_lusen in forum Försöker bli med barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 07:58
  2. försök nr 10
    By anilorak_ in forum Försöker bli med barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 08:07
  3. Försök nr 6
    By erica76 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 21:24
  4. Försök på en 4:a
    By Maja med 4 in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar