frihet under ansvar
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    frihet under ansvar

    Tänkte höra lite vad era 98: or får och inte får göra

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis

    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    scraplotte.blogspot.com Lottes scrap
    lottebloggar.wordpress.com mitt liv - ett organiserat kaos
    dorahund.wordpress.com Dora utforskar
  2. 1
    frihet under ansvar Tänkte höra lite vad era 98: or får och inte får göra

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis

    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
  3. Annam.4
    #2
    Här kommer svar från oss. Vi är nog ganska petiga/noggranna/hönsiga/larviga föräldrar

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Absolut inte! Bassäng finns inte i vår lilla håla så det har inte varit aktuellt, och cykla själv till sjön tillåter jag inte! Visst kan han simma, men saker kan hända ändå. Däremot åker vi ofta till sjön allihop i den här värmen, eller också åker han tillsammans med en kompis familj.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Det har aldrig varit aktuellt eftersom han har småsyskon. Är det barnvakt så är det barnvakt för alla, följer de med så följer han med. Dessutom är min 11-åring ganska mörkrädd så han skulle aldrig våga...

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Ja, han åker buss till samhället 1,5 mil bort för att spela i musikskolan. Fungerar bra!

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Tja, ugnen vågar han inte använda själv. Men han har kokat makaroner när han varit själv hemma och det klarar han av. Men jag vill veta om det, och de gånger han har gjort det har jag ringt hem och kollat så det gått bra och att inga plattor glömts bort...

    Hur gör ni hos er!??
  4. 2
    Här kommer svar från oss. Vi är nog ganska petiga/noggranna/hönsiga/larviga föräldrar

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Absolut inte! Bassäng finns inte i vår lilla håla så det har inte varit aktuellt, och cykla själv till sjön tillåter jag inte! Visst kan han simma, men saker kan hända ändå. Däremot åker vi ofta till sjön allihop i den här värmen, eller också åker han tillsammans med en kompis familj.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Det har aldrig varit aktuellt eftersom han har småsyskon. Är det barnvakt så är det barnvakt för alla, följer de med så följer han med. Dessutom är min 11-åring ganska mörkrädd så han skulle aldrig våga...

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Ja, han åker buss till samhället 1,5 mil bort för att spela i musikskolan. Fungerar bra!

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Tja, ugnen vågar han inte använda själv. Men han har kokat makaroner när han varit själv hemma och det klarar han av. Men jag vill veta om det, och de gånger han har gjort det har jag ringt hem och kollat så det gått bra och att inga plattor glömts bort...

    Hur gör ni hos er!??
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3

    Matilda svar

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Nja beror nog på vilken kompis, men nej jag hade nog inte låtit henne bada ensam.
    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    nej inte det heller, hon vill inte heller
    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Ja
    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jo om det skulle fungera, det gör det inte. För innan man är 13 år får man inte vara ensam i stallet
    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Japp
    ~Per aspera ad astra~ Genom svårigheterna mot stjärnorna

    Matilda 980427
    Thea 040711
    Liv 091124

    http://minimumsa.wordpress.com
  6. 3
    Matilda svar 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Nja beror nog på vilken kompis, men nej jag hade nog inte låtit henne bada ensam.
    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    nej inte det heller, hon vill inte heller
    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Ja
    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jo om det skulle fungera, det gör det inte. För innan man är 13 år får man inte vara ensam i stallet
    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Japp
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    mina egna svar (blev avbruten igår)

    1. Ja, han får bada själv med minst en kompis, både i sjön och i simhallen. I simhallen har han fått vara utan vuxen länge eftersom han träningssimmade och vi inte kunde följa med varje gång. Till sjön fick han börja gå själv (med kompis - aldrig ensam!) förra året.

    2. Det har inte varit aktuellt, meni fredags ville han vara själv med en kompis fast vi inte var hemma. Vi tyckte inte att det kändes ok. Han blev förstås lite sur.

    3. Det beror på vad det är för sorts film. Harry Potter och annan fantasy, science fiction och äventyr är ok. Inte skräck eller blodiga thrillers/actionrullar som bara handlar om "skjuta-döda-pangpang"

    4.Han har tagit bussen in till stan till Kulturskolan. Det kommer nog bli mer i höst

    5. Han har kokat makaroner någon gång, men jag tycker att det känns otäckt. Är rädd att han ska bränna sig genom att tappa något mer än att han glömmer spisen.
  8. 4
    mina egna svar (blev avbruten igår)

    1. Ja, han får bada själv med minst en kompis, både i sjön och i simhallen. I simhallen har han fått vara utan vuxen länge eftersom han träningssimmade och vi inte kunde följa med varje gång. Till sjön fick han börja gå själv (med kompis - aldrig ensam!) förra året.

    2. Det har inte varit aktuellt, meni fredags ville han vara själv med en kompis fast vi inte var hemma. Vi tyckte inte att det kändes ok. Han blev förstås lite sur.

    3. Det beror på vad det är för sorts film. Harry Potter och annan fantasy, science fiction och äventyr är ok. Inte skräck eller blodiga thrillers/actionrullar som bara handlar om "skjuta-döda-pangpang"

    4.Han har tagit bussen in till stan till Kulturskolan. Det kommer nog bli mer i höst

    5. Han har kokat makaroner någon gång, men jag tycker att det känns otäckt. Är rädd att han ska bränna sig genom att tappa något mer än att han glömmer spisen.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5

    Svar om Felix

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    * Sjö, nej! I bassäng med kompis - OK

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    * Har inte varit aktuellt, men det tror jag inte är något problem

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    * Helst inte, men det händer

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    * Har inte varit aktuellt ännu, vi har ingen lokaltrafik här. Han ska snart testa att själv ta bussen till mormor i en annan stad (hon bor väldigt nära busshållplatsen där)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    * Han har hittills bara använt micron

    Nu har Felix två äldre bröder som är hemma på eftermiddagarna, så han har någon att fråga om hjälp om det är något. Jag tyckte det var värre med äldsta barnet när han var helt själv.
  10. 5
    Svar om Felix 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    * Sjö, nej! I bassäng med kompis - OK

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    * Har inte varit aktuellt, men det tror jag inte är något problem

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    * Helst inte, men det händer

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    * Har inte varit aktuellt ännu, vi har ingen lokaltrafik här. Han ska snart testa att själv ta bussen till mormor i en annan stad (hon bor väldigt nära busshållplatsen där)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    * Han har hittills bara använt micron

    Nu har Felix två äldre bröder som är hemma på eftermiddagarna, så han har någon att fråga om hjälp om det är något. Jag tyckte det var värre med äldsta barnet när han var helt själv.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    rebecca får

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis. Japp, men hon bor ju i bassängen i vanliga fall så...

    2. Vara själv hemma sent på kvällen. Ja, det har hon varit och fixar det utmärkt

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns. Nix, det går inte att jämföra med övriga frågor tycker jag.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter. Näe, hon skulle kunna, men vi bor så till att hon måste byta och greja och det vill jag inte att hon gör.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt. Ja, det kan hon.
  12. 6
    rebecca får 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis. Japp, men hon bor ju i bassängen i vanliga fall så...

    2. Vara själv hemma sent på kvällen. Ja, det har hon varit och fixar det utmärkt

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns. Nix, det går inte att jämföra med övriga frågor tycker jag.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter. Näe, hon skulle kunna, men vi bor så till att hon måste byta och greja och det vill jag inte att hon gör.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt. Ja, det kan hon.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Det här gäller för vår 98:a

    Tillbaka i denna grupp efter 7-8 år...

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    *Får göra det och i bassäng händer det hela tiden. Men han tävlingssimmar och är en fisk sedan han började plask & lek vid 2 års ålder. :-)

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Har yngre syskon så det händer ju aldrig. Vet faktiskt inte om han skulle vilja det men med syskon har han varit ensam sen kväll vid några få tillfällen.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Valet av film är viktigare än åldersgränsen. Blod, våld och skräck är inte intressant utan fortfarande rätt avskäckande men filmer som Sagan om ringen har han sett med oss. Han blundar gärna vid väl valda tillfällen.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Kollektivtrafik är inte aktuellt här eftersom vi bor så centralt men cykel i stadstrafik börjar han bli van vid. Även ensam.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Har än så länge bara använt ugn och spis i närvaro av vuxna men micron används flitigt. Har dock upptäckt att även den kan vara farlig. Var igång tom när jag kom hem en gång. Nu ska dörren stå öppen när man är klar!
  14. 7
    Det här gäller för vår 98:a Tillbaka i denna grupp efter 7-8 år...

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    *Får göra det och i bassäng händer det hela tiden. Men han tävlingssimmar och är en fisk sedan han började plask & lek vid 2 års ålder. :-)

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Har yngre syskon så det händer ju aldrig. Vet faktiskt inte om han skulle vilja det men med syskon har han varit ensam sen kväll vid några få tillfällen.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Valet av film är viktigare än åldersgränsen. Blod, våld och skräck är inte intressant utan fortfarande rätt avskäckande men filmer som Sagan om ringen har han sett med oss. Han blundar gärna vid väl valda tillfällen.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Kollektivtrafik är inte aktuellt här eftersom vi bor så centralt men cykel i stadstrafik börjar han bli van vid. Även ensam.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Har än så länge bara använt ugn och spis i närvaro av vuxna men micron används flitigt. Har dock upptäckt att även den kan vara farlig. Var igång tom när jag kom hem en gång. Nu ska dörren stå öppen när man är klar!
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Svar om Tobias

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis

    * Nej, han är inte ordentligt simkunnig (enligt skolan - han kan alltså simma, men inte så långt, som de tycker att man ska + inte ryggsim). Dessutom har de 12-årsgräns (tror jag det var) på vår simhall och det tycker jag låter bra.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    * Ja det skulle han få om han ville. Risken inte så stor, då han har många syskon, som alltid gör sällskap.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    * Nej (fast jag vet att han fått se hos kompisar, utan vårt medgivande)

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    * Ja, absolut. Han och en kompis cyklar dessutom några kilometer själva till fotbollen två ggr/v (om det räknas hit vet jag inte)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt

    * Ja
  16. 8
    Svar om Tobias 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis

    * Nej, han är inte ordentligt simkunnig (enligt skolan - han kan alltså simma, men inte så långt, som de tycker att man ska + inte ryggsim). Dessutom har de 12-årsgräns (tror jag det var) på vår simhall och det tycker jag låter bra.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    * Ja det skulle han få om han ville. Risken inte så stor, då han har många syskon, som alltid gör sällskap.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    * Nej (fast jag vet att han fått se hos kompisar, utan vårt medgivande)

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    * Ja, absolut. Han och en kompis cyklar dessutom några kilometer själva till fotbollen två ggr/v (om det räknas hit vet jag inte)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt

    * Ja
  17. Medlem sedan
    May 2009
    #9
    Hej! Jag är ny här (efter flera år) med en tjej född i december!

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Inte i sjö, men i bassäng. Hon är lika säker som jag i vattnet, men jag vill inte att hon kommer för långt ut så att ingen kan nå henne.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Nej, det har inte varit aktuellt och hon skulle inte vilja det själv heller.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Ja, hon åker spårvagn och buss fritt mellan kompisar och aktiviteter i vår del av stan och det är hon helt cool med. (Vi som föräldrar också för den delen.)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Bara under övervakande av vuxen. Har hänt att hon gjort det när hon varit ensam hemma men då har jag funnits på telefon.
    Ja inte är jag någon Stål-mor - men en Kål-mor...
  18. 9
    Hej! Jag är ny här (efter flera år) med en tjej född i december!

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Inte i sjö, men i bassäng. Hon är lika säker som jag i vattnet, men jag vill inte att hon kommer för långt ut så att ingen kan nå henne.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Nej, det har inte varit aktuellt och hon skulle inte vilja det själv heller.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Ja, hon åker spårvagn och buss fritt mellan kompisar och aktiviteter i vår del av stan och det är hon helt cool med. (Vi som föräldrar också för den delen.)

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Bara under övervakande av vuxen. Har hänt att hon gjort det när hon varit ensam hemma men då har jag funnits på telefon.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Big NO! Han är alldeles för osäker för det än! När vi var i Turkiet gick han före till poolen ett par gånger, men han höll sig där han bottnade då. Han känner nog sina egna begränsningar just när det gäller vatten iaf.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Njae, möjligen en halvtimma-timma om någon av oss måste iväg innan den andra kommer hem. Han VILL nog inte vara ensam så dags. På eftermiddagarna är han dock gärna ensam hemma

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Tveksamt! inte på bio iaf, och inte utan vuxet sällskap

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jepp, det har han gjort många gånger, dock inte lika mycket nu när vi bor i stan. Han åkte även tåg/rälsbuss själv till mina föräldrars husvagn förra sommaren. En resa på ca 45 min.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Han kokar gröt och ägg själv till frukost, och det är inga problem.
    Ugnen har han inte börjat använda - och när 17 skulle han lärt sig baka
    *** Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete ***
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~
    Anna med majbarnen Melker 98, Eskil 00 & Alvida 06
  20. 10
    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Big NO! Han är alldeles för osäker för det än! När vi var i Turkiet gick han före till poolen ett par gånger, men han höll sig där han bottnade då. Han känner nog sina egna begränsningar just när det gäller vatten iaf.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Njae, möjligen en halvtimma-timma om någon av oss måste iväg innan den andra kommer hem. Han VILL nog inte vara ensam så dags. På eftermiddagarna är han dock gärna ensam hemma

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Tveksamt! inte på bio iaf, och inte utan vuxet sällskap

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jepp, det har han gjort många gånger, dock inte lika mycket nu när vi bor i stan. Han åkte även tåg/rälsbuss själv till mina föräldrars husvagn förra sommaren. En resa på ca 45 min.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Han kokar gröt och ägg själv till frukost, och det är inga problem.
    Ugnen har han inte börjat använda - och när 17 skulle han lärt sig baka
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Kul att läsa era svar! En sak jag funderade på är (utan att lägga någon som helst värdering i det) att många av er inte låter barnen titta på filmer med 15-års gräns. På bio betyder det 11 år i vuxet sällskap så de skulle ju få se den egentligen (teoretiskt). Som jag skrev ovan beror det för min del helt på vilken sorts film. Jag tycker att en del filmer som klassas som barnfilmer är våldsamma också...

    Sen är ju barn olika! Både i intresse, kunskaper, erfarenheter och annat. Och om de har syskon som är äldre eller yngre. Det var intressant att läsa era svar
  22. 11
    Kul att läsa era svar! En sak jag funderade på är (utan att lägga någon som helst värdering i det) att många av er inte låter barnen titta på filmer med 15-års gräns. På bio betyder det 11 år i vuxet sällskap så de skulle ju få se den egentligen (teoretiskt). Som jag skrev ovan beror det för min del helt på vilken sorts film. Jag tycker att en del filmer som klassas som barnfilmer är våldsamma också...

    Sen är ju barn olika! Både i intresse, kunskaper, erfarenheter och annat. Och om de har syskon som är äldre eller yngre. Det var intressant att läsa era svar
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12
    välkommen tillbaka. Hoppas du stannar kvar nu Jag känner inte igen ditt nick, men kanske var vi i olika 98-grupper då (jag var i vb-98)
  24. 12
    välkommen tillbaka. Hoppas du stannar kvar nu Jag känner inte igen ditt nick, men kanske var vi i olika 98-grupper då (jag var i vb-98)
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    Välkommen tillbaka, du också! Kul att ni hittar tillbaka
  26. 13
    Välkommen tillbaka, du också! Kul att ni hittar tillbaka
  27. Anonym
    #14
    Tänkte höra lite vad era 98: or får och inte får göra

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis: Nej, har inte hänt än iallafall.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen: Inte aktuellt.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns: Möjligt att det har hänt.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter: Nej

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt : Nej, inte hänt än.
  28. 14
    Tänkte höra lite vad era 98: or får och inte får göra

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis: Nej, har inte hänt än iallafall.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen: Inte aktuellt.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns: Möjligt att det har hänt.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter: Nej

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt : Nej, inte hänt än.
  29. Medlem sedan
    Sep 1998
    #15
    Jag har också trott att 15-årsgränsen på bio är lika med 11 år i vuxet sällskap, men så är det inte. 15-årsgränsen är absolut. Man måste altså vara 15 år oavsett vuxen med sig eller inte när man går på bio.

    Hemma däremot avgör man ju själv. Här ser vi filmer med 15-årsgräns emellanåt.
  30. 15
    Jag har också trott att 15-årsgränsen på bio är lika med 11 år i vuxet sällskap, men så är det inte. 15-årsgränsen är absolut. Man måste altså vara 15 år oavsett vuxen med sig eller inte när man går på bio.

    Hemma däremot avgör man ju själv. Här ser vi filmer med 15-årsgräns emellanåt.
  31. Medlem sedan
    Jan 2002
    #16

    Så här gör vi med David

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Inte aktuellt, simkunnigheten och dito intresset är inte stort

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Inte aktuellt det heller, men skulle nog funka nån timme eller två

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nix pix. Tänk att det ibland finns en siffra att titta på. Det gör jag så gärna och så slipper jag fundera ;-) David har också alltid varit lättskrämd när det gäller film, så 15-årsgräns för andra är väl 18-årsgräns för honom ;-)

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jupps, det gör han.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Micron använder han. Dock är han för tankspridd för att jag ska låta honom använda spis eller ugn.
  32. 16
    Så här gör vi med David 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Inte aktuellt, simkunnigheten och dito intresset är inte stort

    2. Vara själv hemma sent på kvällen
    Inte aktuellt det heller, men skulle nog funka nån timme eller två

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nix pix. Tänk att det ibland finns en siffra att titta på. Det gör jag så gärna och så slipper jag fundera ;-) David har också alltid varit lättskrämd när det gäller film, så 15-årsgräns för andra är väl 18-årsgräns för honom ;-)

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Jupps, det gör han.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Micron använder han. Dock är han för tankspridd för att jag ska låta honom använda spis eller ugn.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    ja, jag hade fel där, ber om ursäkt. Visste inte att det var så, men tycker att det är bra!

    Det är ju skillnad på bio och hemmamys
  34. 17
    ja, jag hade fel där, ber om ursäkt. Visste inte att det var så, men tycker att det är bra!

    Det är ju skillnad på bio och hemmamys
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18

    Våra svar

    Våra svar:

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    nej känns inte varken aktuellt eller bekvämt för oroliga mamman!

    2. Vara själv hemma sent på kvällen.
    Har inte varit aktuellt det heller men visst skulle hon klara det vid akutfall om man så säger.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej fastän hon är helt orädd o aldrig drömmer mardrömmar. Jag är MKT harigare.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Svårt i en sån här liten stad.... Hon får cykla själv till fotbollen.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Eh hon närmar sig aldrig köket i huvudtaget förutom för att äta........
    Någon som har något tips hur man får barnen att hjälpa till utan blåslampa?? *obs skoj..*
  36. 18
    Våra svar Våra svar:

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    nej känns inte varken aktuellt eller bekvämt för oroliga mamman!

    2. Vara själv hemma sent på kvällen.
    Har inte varit aktuellt det heller men visst skulle hon klara det vid akutfall om man så säger.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns
    Nej fastän hon är helt orädd o aldrig drömmer mardrömmar. Jag är MKT harigare.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter
    Svårt i en sån här liten stad.... Hon får cykla själv till fotbollen.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt
    Eh hon närmar sig aldrig köket i huvudtaget förutom för att äta........
    Någon som har något tips hur man får barnen att hjälpa till utan blåslampa?? *obs skoj..*
  37. Medlem sedan
    Aug 1999
    #19

    Nen Nas svar

    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis - Man ska aldrig bada ensam, men tillsammans med en kompis familj så är det helt ok. Jag tror att jag vill att hon och hennes kompisar är lite äldre innan de bada utan vuxet sällskap - de behöver dock ingen totalövervakning längre.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen - Inga problem.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns - Möjligen hemma, och tillsammans med mig så att jag kan censurera om det behövs.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter - Japp. Hon åker vanlig buss hem från skolan sedan ett par år tillbaka, och klarar att ta bussen tillbaka till stan när det behövs.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt - Japp! Det har hon gjort länge.
  38. 19
    Nen Nas svar 1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis - Man ska aldrig bada ensam, men tillsammans med en kompis familj så är det helt ok. Jag tror att jag vill att hon och hennes kompisar är lite äldre innan de bada utan vuxet sällskap - de behöver dock ingen totalövervakning längre.

    2. Vara själv hemma sent på kvällen - Inga problem.

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns - Möjligen hemma, och tillsammans med mig så att jag kan censurera om det behövs.

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter - Japp. Hon åker vanlig buss hem från skolan sedan ett par år tillbaka, och klarar att ta bussen tillbaka till stan när det behövs.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt - Japp! Det har hon gjort länge.
  39. Helena,Bettan
    #20
    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Får hon göra för mig, hon är en god simmare och kan livräddning.
    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    Om hon vill är dte helt Ok

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    Uteslutet! Absolut inte!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    Hon åker både buss och cykel själv dit hon behöver och har gjort det i flera år, eftersom hon gått i friskola en bra bit från där vi bor.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt

    Självklart hur ska hon annars kunna fixa middag eller baka?
  40. 20
    1. Bada själv i sjö eller bassäng med kompis
    Får hon göra för mig, hon är en god simmare och kan livräddning.
    2. Vara själv hemma sent på kvällen

    Om hon vill är dte helt Ok

    3. Titta på filmer med 15-årsgräns

    Uteslutet! Absolut inte!

    4. Åka buss eller annan sorts kollektivtrafik till aktiviteter

    Hon åker både buss och cykel själv dit hon behöver och har gjort det i flera år, eftersom hon gått i friskola en bra bit från där vi bor.

    5. Använda spis och/eller ugn för att baka, laga makaroner el dylikt

    Självklart hur ska hon annars kunna fixa middag eller baka?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. frihet
    By cogito in forum Politik
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 16:02
  2. Vad är frihet?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 12:01
  3. Frihet under ansvar..
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 13:17
  4. Det här med "frihet under ansvar" eller.
    By Tvilllingmamman in forum Mammasnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 19:30
  5. Frihet!!
    By Elpida in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 13:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar