Fästingvaccin?
_0611 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Fästingvaccin?

    Hej!

    Har ni vaccinerat era små? Jag har inte gjort det, men funderat på det. Men sköterskan på vårdcentalen sa att man inte ska göra det på 2½-åringar, utan att man väntar tills att de är 4-5 år minst. Vad är skillnaden? Jag menar, TBE är väl lika mycket TBE oavsett ålder. Eller tänker jag fel? (Jag har ingen fästing- eller TBE - eller borreliaerfarenhet själv) "men du får väl göra som du vill"... Jaha. Då vet jag.. eller inte...

    Hur tänker ni?
  2. 1
    Fästingvaccin? Hej!

    Har ni vaccinerat era små? Jag har inte gjort det, men funderat på det. Men sköterskan på vårdcentalen sa att man inte ska göra det på 2½-åringar, utan att man väntar tills att de är 4-5 år minst. Vad är skillnaden? Jag menar, TBE är väl lika mycket TBE oavsett ålder. Eller tänker jag fel? (Jag har ingen fästing- eller TBE - eller borreliaerfarenhet själv) "men du får väl göra som du vill"... Jaha. Då vet jag.. eller inte...

    Hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Jag frågade

    när jag var hos husläkaren sist och fick svaret att barn i förskoleåldern inte blir speciellt dåliga av TBE och att man därför inte behöver vaccinera. Han sa att man brukar börja runt 5-6. Men det fanns heller ingen anledning att låta bli ( om de var över 1-2 år) om man är orolig för vaccinet gav så lite biverkningar. Själv har jag vaccinerat 5-åringen (snart 6) men inte 2,5-åringen
  4. 2
    Jag frågade när jag var hos husläkaren sist och fick svaret att barn i förskoleåldern inte blir speciellt dåliga av TBE och att man därför inte behöver vaccinera. Han sa att man brukar börja runt 5-6. Men det fanns heller ingen anledning att låta bli ( om de var över 1-2 år) om man är orolig för vaccinet gav så lite biverkningar. Själv har jag vaccinerat 5-åringen (snart 6) men inte 2,5-åringen
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Jag ringde vårdcentralen i maj och frågade, de sa att de rekommenderar alla över 1 år. Nu har det inte blivit av för vi var sent ute, helst ska man börja tidigare på året för att det ska verka sommartid. Vi tar det nästa år tänkte jag. Så olika de svarar..
  6. 3
    Jag ringde vårdcentralen i maj och frågade, de sa att de rekommenderar alla över 1 år. Nu har det inte blivit av för vi var sent ute, helst ska man börja tidigare på året för att det ska verka sommartid. Vi tar det nästa år tänkte jag. Så olika de svarar..
  7. Medlem sedan
    May 2006
    #4
    vi bor i ett TBE drabbat område och har vaccinerat första sprutan redan förra sommaren, dock inte fyllt på ännu.

    inga biverkningar vad jag kommer ihåg.
  8. 4
    vi bor i ett TBE drabbat område och har vaccinerat första sprutan redan förra sommaren, dock inte fyllt på ännu.

    inga biverkningar vad jag kommer ihåg.

Liknande trådar

  1. Fästingvaccin ok?
    By hoppaspåfrö in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 21:02
  2. Fästingvaccin?
    By -Majsan- in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 20:56
  3. Fästingvaccin?
    By Lindsy in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 14:52
  4. Fästingvaccin
    By lemmy74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 09:53
  5. Fästingvaccin.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar