Avslag
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Avslag

    Som jag tidigare berättade så sökte jag för en tid sedan bilstöd hos Försäkringskassan. Idag har jag fått avslag på detta. Motiveringen är att jag är arbetslös. Jag fick bilstöd från Fk år 2000 och det har gått de nödvändiga nio år sedan stöd utbetalades förra gången. Om jag i stället för att vara arbetslös hade blivit sjukpensionär (eller vad det nu heter på modern byråkratisvenska) på heltid sedan förra gången jag fick stöd skulle min ansökan nu ha godtagits. Och likadant om jag hade varit under 50 år, då gäller andra regler. Men jag är 53.

    Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska orka överklaga eller nöja mig med det beslut jag nu fått i min hand.
  2. 1
    Avslag Som jag tidigare berättade så sökte jag för en tid sedan bilstöd hos Försäkringskassan. Idag har jag fått avslag på detta. Motiveringen är att jag är arbetslös. Jag fick bilstöd från Fk år 2000 och det har gått de nödvändiga nio år sedan stöd utbetalades förra gången. Om jag i stället för att vara arbetslös hade blivit sjukpensionär (eller vad det nu heter på modern byråkratisvenska) på heltid sedan förra gången jag fick stöd skulle min ansökan nu ha godtagits. Och likadant om jag hade varit under 50 år, då gäller andra regler. Men jag är 53.

    Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska orka överklaga eller nöja mig med det beslut jag nu fått i min hand.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Överklaga

    Vet hur jobbigt det är,men tänker att min lilla överklagan hjälper andra.Väntar på besked om dotterns avslag på plats i RH-gymnasium.Plötsligt har hon inte stora behov av extra insatser.Konstigt,precis som med din bilansökan.
    Om så många som möjligt orkar överklaga så många dåliga beslut som möjligt är jag övertygad om att det blir bättre.På sikt.
    Hoppas du mår bra i värmen och solen.lycka till vilket beslut du än tar.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  4. 2
    Överklaga Vet hur jobbigt det är,men tänker att min lilla överklagan hjälper andra.Väntar på besked om dotterns avslag på plats i RH-gymnasium.Plötsligt har hon inte stora behov av extra insatser.Konstigt,precis som med din bilansökan.
    Om så många som möjligt orkar överklaga så många dåliga beslut som möjligt är jag övertygad om att det blir bättre.På sikt.
    Hoppas du mår bra i värmen och solen.lycka till vilket beslut du än tar.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Överklaga...

    Det enda rätta! Ett mycket dåligt beslut av FK som ist borde se till att varje individ kan klara sig själv så mycket som möjligt. Tänker dom som så att du i stället kan använda dig av färdtjänst och annat så "kostar" det ju mycket mer än den summa som du får för bilanskaffning. Om avslaget berodde på annat än ålder...synpunkter på den bil du har eller den du vill köpa och varöfr så skulle jag kanske förstå det, men absolut inte att du har fyllt 53 och är arbetslös.
  6. 3
    Överklaga... Det enda rätta! Ett mycket dåligt beslut av FK som ist borde se till att varje individ kan klara sig själv så mycket som möjligt. Tänker dom som så att du i stället kan använda dig av färdtjänst och annat så "kostar" det ju mycket mer än den summa som du får för bilanskaffning. Om avslaget berodde på annat än ålder...synpunkter på den bil du har eller den du vill köpa och varöfr så skulle jag kanske förstå det, men absolut inte att du har fyllt 53 och är arbetslös.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    Gymnasium

    Så olika vi kämpar

    I dag har jag varit på möte med dotter och nio andra för att diskutera kring fortsatt gymnasieutbildning. Dotter vill ju absolut inte flytta och vi får då ist kämpa för att det ska anpassas efter hennes handikapps förutsättningar...en ovanlig situation för skolan enligt dom! Grejen är väl då att passar man inte inom ramarna så ska man antingen gå RH-gymnasium som de ser som en absolut möjlighet och rättighet (en given sådan) eller hänvisas till särskolan.

    Nu häpnade vi alla över hur diskussionen svängt från motstånd till välvilja och nu är läget så att det erbjuds anpassad studiegång på vanlig gymnasielinje, strykningar i schemat, anpassad idrott och studietakt med ett troligt extra fjärde gymnasieår.

    Dottern själv vill nog glömma allt vad skola heter...men utsikterna på arbetsfronten ser ju inte särskilt ljusa ut...så vad väntar i vuxenlivet? Bidrag och sitta hemma...
  8. 4
    Gymnasium Så olika vi kämpar

    I dag har jag varit på möte med dotter och nio andra för att diskutera kring fortsatt gymnasieutbildning. Dotter vill ju absolut inte flytta och vi får då ist kämpa för att det ska anpassas efter hennes handikapps förutsättningar...en ovanlig situation för skolan enligt dom! Grejen är väl då att passar man inte inom ramarna så ska man antingen gå RH-gymnasium som de ser som en absolut möjlighet och rättighet (en given sådan) eller hänvisas till särskolan.

    Nu häpnade vi alla över hur diskussionen svängt från motstånd till välvilja och nu är läget så att det erbjuds anpassad studiegång på vanlig gymnasielinje, strykningar i schemat, anpassad idrott och studietakt med ett troligt extra fjärde gymnasieår.

    Dottern själv vill nog glömma allt vad skola heter...men utsikterna på arbetsfronten ser ju inte särskilt ljusa ut...så vad väntar i vuxenlivet? Bidrag och sitta hemma...
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Skolan är en konstig värld

    Vi väntar på överklagan om att dottern inte fick plats på RH-gymnasium.Förhoppningsvis kommer det att ändra sig,är inte ovanligt när man överklagar.Annars vet jag inte,tror inte hon får skolskjuts till någon annan skola.Att komma in socialt och hänga med i tempot lär bli jäkligt svårt.vet inte om hon ens går till skolan då
    Sedan tycker jag en massa om skolan,har alltid gjort.Önskar jag hade så mycket pengar att vi slapp den komunala skolan eller en plats i en riktigt bra friskola.Tre terminer,kortare sommarlov,40 h vecka för lärare inkl allt.
    Hoppas ni hittar en bra lösning som de uppfyller ochså.Inte bara massa prat.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  10. 5
    Skolan är en konstig värld Vi väntar på överklagan om att dottern inte fick plats på RH-gymnasium.Förhoppningsvis kommer det att ändra sig,är inte ovanligt när man överklagar.Annars vet jag inte,tror inte hon får skolskjuts till någon annan skola.Att komma in socialt och hänga med i tempot lär bli jäkligt svårt.vet inte om hon ens går till skolan då
    Sedan tycker jag en massa om skolan,har alltid gjort.Önskar jag hade så mycket pengar att vi slapp den komunala skolan eller en plats i en riktigt bra friskola.Tre terminer,kortare sommarlov,40 h vecka för lärare inkl allt.
    Hoppas ni hittar en bra lösning som de uppfyller ochså.Inte bara massa prat.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Lycka till med överklagandet. Och fy för byråkrati utan att se till människors behov. Så om man har en funktionsnedsättning och är arbetslös har man inte samma behov att komma ut i samhället som om man har samma funktionsnedsättning och sjukersättning. Förstår de inte att man blir deprimerad av att vara isolerad och då kostar samhället betydligt mer i sjukvård är vad ett bilsstöd skulle kosta.
  12. 6
    Lycka till med överklagandet. Och fy för byråkrati utan att se till människors behov. Så om man har en funktionsnedsättning och är arbetslös har man inte samma behov att komma ut i samhället som om man har samma funktionsnedsättning och sjukersättning. Förstår de inte att man blir deprimerad av att vara isolerad och då kostar samhället betydligt mer i sjukvård är vad ett bilsstöd skulle kosta.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Orkade inte

    Jag orkade inte överklaga utan köpte igår en ny bil för helt egna pengar och den levereras i början av juli. Före leverans måste ett handreglage monteras för att jag ska kunna köra den.

    Om jag nästa gång som jag är sugen på att byta bil har blivit sjukpensionär på heltid eller har fått ett arbete så tänker jag komma med en ny ansökan till Fk.
  14. 7
    Orkade inte Jag orkade inte överklaga utan köpte igår en ny bil för helt egna pengar och den levereras i början av juli. Före leverans måste ett handreglage monteras för att jag ska kunna köra den.

    Om jag nästa gång som jag är sugen på att byta bil har blivit sjukpensionär på heltid eller har fått ett arbete så tänker jag komma med en ny ansökan till Fk.

Liknande trådar

  1. Avslag..
    By Virriga Vimsa in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 20:35
  2. Avslag
    By ::Birne:: in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:17
  3. Avslag
    By Naturell in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 00:42
  4. Avslag
    By Lisa_82 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 12:18
  5. Avslag
    By milu in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar