Är det vanligt att..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Är det vanligt att..

    ..man får betala hotell osv själv först när man är ute på jobb med sitt arbete? Alltså maken har nyss börjat på ett nytt företag, förra veckan var han i Danmark och nu ringde han från Tyskland och ville att jag skulle sätta in 3000;- till hotellet där, lika mkt typ som i Danmark. Visst, inga problem. Men känns sjukt att vi ska behöva ligga ute med hyfsat mkt pengar tills nästa lön. (Och skattas då de pengarna en gång till?!)

    Någon som vet?
    /PIllan
  2. 1
    Är det vanligt att.. ..man får betala hotell osv själv först när man är ute på jobb med sitt arbete? Alltså maken har nyss börjat på ett nytt företag, förra veckan var han i Danmark och nu ringde han från Tyskland och ville att jag skulle sätta in 3000;- till hotellet där, lika mkt typ som i Danmark. Visst, inga problem. Men känns sjukt att vi ska behöva ligga ute med hyfsat mkt pengar tills nästa lön. (Och skattas då de pengarna en gång till?!)

    Någon som vet?
    /PIllan
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    Pengarna skattas inte alls. Det händer nog hyfsat ofta att folk ligger ute m pengar. Ofta har man ett kreditkort så lägger man ut på det och får tillbaka på lönen i samma veva som räkningen på kortet betalas så slipper man ränta.
  4. 2
    Pengarna skattas inte alls. Det händer nog hyfsat ofta att folk ligger ute m pengar. Ofta har man ett kreditkort så lägger man ut på det och får tillbaka på lönen i samma veva som räkningen på kortet betalas så slipper man ränta.
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3
    När jag har varit ute och rest med jobbet, så har de betalat hotellet i förväg. Reser man mycket så är det kanske vanligast att man får ett företagskort att betala hotell, flyg och tåg med. Så har i alla fall vi det.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  6. 3
    När jag har varit ute och rest med jobbet, så har de betalat hotellet i förväg. Reser man mycket så är det kanske vanligast att man får ett företagskort att betala hotell, flyg och tåg med. Så har i alla fall vi det.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    På mitt arbete..

    ..så brukar allt vara förbetalt.
  8. 4
    På mitt arbete.. ..så brukar allt vara förbetalt.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Okej.

    Vi betalar ju alltid allt kontant, så vi ligger ju ute med pengarna. Strunt samma egentligen. Jag var mest sur över att han inte sett till om han hade pengar på kontot innan han åkte
    Men då är det ingen ide att maken klagar och ber att få det betalt innan bara för att hans fru störs.. Bra att jag frågade först..

    /Pillan
  10. 5
    Okej. Vi betalar ju alltid allt kontant, så vi ligger ju ute med pengarna. Strunt samma egentligen. Jag var mest sur över att han inte sett till om han hade pengar på kontot innan han åkte
    Men då är det ingen ide att maken klagar och ber att få det betalt innan bara för att hans fru störs.. Bra att jag frågade först..

    /Pillan
  11. ÅJ67 m 3 kidz
    #6
    Vi har kreditkort som vi använder när vi är ute och reser för då hinner vi få ersättningen för omkostnaderna från arbetsgivaren innan räkningen från kreditkortet kommer.
  12. 6
    Vi har kreditkort som vi använder när vi är ute och reser för då hinner vi få ersättningen för omkostnaderna från arbetsgivaren innan räkningen från kreditkortet kommer.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Samma här..

    Det var väl därför som jag tog det förgivet att det brukade vara så..
    /PIllan
  14. 7
    Samma här.. Det var väl därför som jag tog det förgivet att det brukade vara så..
    /PIllan
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8
    Fast det allra vanligaste är nog att allt är förbetalt, så du är inte helt fel ute. Irriterar mig också.
  16. 8
    Fast det allra vanligaste är nog att allt är förbetalt, så du är inte helt fel ute. Irriterar mig också.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    Min resande man har ett jobbkort till sådant, med kredit. Som vi iofs betalar själv när räkningen kommer, men alla utlägg kommer som påslag på lönen...Om man redovisat kvittona i tid..*blänger på sen man* Och man brukar ju betala räkningarna till lön, så vi ligger inte ute med något.
  18. 9
    Min resande man har ett jobbkort till sådant, med kredit. Som vi iofs betalar själv när räkningen kommer, men alla utlägg kommer som påslag på lönen...Om man redovisat kvittona i tid..*blänger på sen man* Och man brukar ju betala räkningarna till lön, så vi ligger inte ute med något.
  19. Medlem sedan
    Jul 2008
    #10
    Maken kan välja att ta det på kreditkort via jobbet eller så förbetalas de eller så får han hotellsumman utbetald med sitt trakt
  20. 10
    Maken kan välja att ta det på kreditkort via jobbet eller så förbetalas de eller så får han hotellsumman utbetald med sitt trakt
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Ja så funkar det oftast, man får lägga ut och så skriver man reseräkning när man kommer hem. Tex nu är jag och jobbar i Marocko, jag får lägga ut för allt utom flygbiljetten som faktureras, sen när jag kommer hem får jag samla ihop alla tågbiljetter, taxikvitton och hotellkvittot och lämna in till löneadmin.

    Jag använder mitt privata ICA-kort m mastercard på, men jag kan också plocka ut ett amex-kort via jobbet, fast då får jag ju ingen bonus på mina köp och dessutom ett kort till att hålla reda på i plånboken. Tanken är väl att man ska hinna få ut alla pengarna från jobbet innan det är dags att betala kreditkortsräkningen.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  22. 11
    Ja så funkar det oftast, man får lägga ut och så skriver man reseräkning när man kommer hem. Tex nu är jag och jobbar i Marocko, jag får lägga ut för allt utom flygbiljetten som faktureras, sen när jag kommer hem får jag samla ihop alla tågbiljetter, taxikvitton och hotellkvittot och lämna in till löneadmin.

    Jag använder mitt privata ICA-kort m mastercard på, men jag kan också plocka ut ett amex-kort via jobbet, fast då får jag ju ingen bonus på mina köp och dessutom ett kort till att hålla reda på i plånboken. Tanken är väl att man ska hinna få ut alla pengarna från jobbet innan det är dags att betala kreditkortsräkningen.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Tror du? Jag vet faktiskt inte...varken på mitt nuvarande eller mitt gamla jobb hade vi förbetalt. Likadant med exets. Beror kanske på om man har många anställda som ofta reser till ett och samma ställe och det alltid är samma hotell det handlar om, då kanske man kan använda vouchersystem eller tom fakturera.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  24. 12
    Tror du? Jag vet faktiskt inte...varken på mitt nuvarande eller mitt gamla jobb hade vi förbetalt. Likadant med exets. Beror kanske på om man har många anställda som ofta reser till ett och samma ställe och det alltid är samma hotell det handlar om, då kanske man kan använda vouchersystem eller tom fakturera.
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    Ja vi förbokar på hotell som vi har avtal med... och har fått för mig att dte är väldigt vanligt, men det har jag inget bevis för.
  26. 13
    Ja vi förbokar på hotell som vi har avtal med... och har fått för mig att dte är väldigt vanligt, men det har jag inget bevis för.

Liknande trådar

  1. vanligt?
    By annsan_79 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 13:52
  2. Hur vanligt
    By HörbarhetNolla in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:31
  3. Som vanligt...
    By Lotus in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 11:27
  4. är det vanligt att det är
    By nöjd mamma? in forum Mammasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 08:57
  5. Vanligt fel..??
    By -Pixie- in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 07:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar