Sovrutiner-hur har ni det?
_0904 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2008
    #1

    Sovrutiner-hur har ni det?

    Halloj...

    såhär sover min kille. (7 veckor)

    19-00 Sover
    Vaknar 3
    Vaknar 6
    Vaknar 8

    Han får mat och blöja om det behövs... sen sover han bara max 30 min i vagnen under dagen, 2*30 min samt kan sova 2 h i bärsjal mitt på dagen.

    Hur sover era prinsar och prinsessor, gillar de vagnen eller är det bara bära som gäller??
  2. 1
    Sovrutiner-hur har ni det? Halloj...

    såhär sover min kille. (7 veckor)

    19-00 Sover
    Vaknar 3
    Vaknar 6
    Vaknar 8

    Han får mat och blöja om det behövs... sen sover han bara max 30 min i vagnen under dagen, 2*30 min samt kan sova 2 h i bärsjal mitt på dagen.

    Hur sover era prinsar och prinsessor, gillar de vagnen eller är det bara bära som gäller??
  3. Medlem sedan
    Sep 2007
    #2
    Ungefär så här:

    Läggs 20.30
    Somnar 21.30 då jag lägger mig (hon ligger snällt i sängen men somnnar oftast inte förrän jag kommer.)
    Vaknar kl 02 och ammar
    Vaknar kl 05 (men ibland ända tills familjen vaknar vid 6-tiden.

    Vissa dagar sover hon nästan hela tiden. Säker 8-10 timmar. Andra dagar, som idag, nästan inget alls. En kvart här och en kvart där.
  4. 2
    Ungefär så här:

    Läggs 20.30
    Somnar 21.30 då jag lägger mig (hon ligger snällt i sängen men somnnar oftast inte förrän jag kommer.)
    Vaknar kl 02 och ammar
    Vaknar kl 05 (men ibland ända tills familjen vaknar vid 6-tiden.

    Vissa dagar sover hon nästan hela tiden. Säker 8-10 timmar. Andra dagar, som idag, nästan inget alls. En kvart här och en kvart där.
  5. Medlem sedan
    Sep 2008
    #3
    Louise som blir 7 veckor på tisdag kan vara rätt jobbig då det gäller sömn.

    *Vaknar mellan 08-11.
    *Äter, leker och gör allt utom att sova mellan 11-17.
    Hon har dock vid några få tillfällen somnat i vagnen. Men aldrig en längre tid.
    *Kl 17 kommer pappa hem. Ja! Och då sover Louise. Hon vaknar vid 20-tiden.
    *Vi går och lägger oss vid 22-tiden. Hon vägrar sova själv.
    Vill så gärna få henne sova själv. Så ge mig gärna tips.
    *Under natten vaknar hon tre gånger och äter.

    Så. Nu har jag skrivit en uppsats.

    Kram och trevlig helg!
  6. 3
    Louise som blir 7 veckor på tisdag kan vara rätt jobbig då det gäller sömn.

    *Vaknar mellan 08-11.
    *Äter, leker och gör allt utom att sova mellan 11-17.
    Hon har dock vid några få tillfällen somnat i vagnen. Men aldrig en längre tid.
    *Kl 17 kommer pappa hem. Ja! Och då sover Louise. Hon vaknar vid 20-tiden.
    *Vi går och lägger oss vid 22-tiden. Hon vägrar sova själv.
    Vill så gärna få henne sova själv. Så ge mig gärna tips.
    *Under natten vaknar hon tre gånger och äter.

    Så. Nu har jag skrivit en uppsats.

    Kram och trevlig helg!
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    Nja, rutiner vet jag inte om man kan kalla det men Martin 11 veckor brukar gå till sängs vid 22:30 och vakna vid 5-tiden och sedan vid 9-tiden igen, ibland somnar han om igen annars brukar han slumra en timma mitt på dagen och sedan 2-3 timmar någon gång mellan 15-19. Fast igår sov han bara 1 timme sammanlagt på hela dagen och drygt 8 timmar i sträck i natt - så jag känner nog att det fortfarande är lite olika varje dag.

    Han börjar dock bli rätt duktig på att sova "själv" (alltså i spjälsängen som sitter fast i vår säng) och sover egentligen bara med oss från ca 5-tiden. Annars är det bara armarna som gäller dagtid - jag håller på att utveckla riktigt stora biceps
  8. 4
    Nja, rutiner vet jag inte om man kan kalla det men Martin 11 veckor brukar gå till sängs vid 22:30 och vakna vid 5-tiden och sedan vid 9-tiden igen, ibland somnar han om igen annars brukar han slumra en timma mitt på dagen och sedan 2-3 timmar någon gång mellan 15-19. Fast igår sov han bara 1 timme sammanlagt på hela dagen och drygt 8 timmar i sträck i natt - så jag känner nog att det fortfarande är lite olika varje dag.

    Han börjar dock bli rätt duktig på att sova "själv" (alltså i spjälsängen som sitter fast i vår säng) och sover egentligen bara med oss från ca 5-tiden. Annars är det bara armarna som gäller dagtid - jag håller på att utveckla riktigt stora biceps
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Nope, existerar inte....ingen dag är den andre lik =)
    Somnar för natten när jag går å lägger mej, har vi tur sover han 2st 3-4 tim pass efter varann, typ 22-02 äter o somnar om till 6. Tycker iaf vi har fått in bra nattpass, dagarna sover han lite hipp som happ, ibland mer ibland mindre.
    De ger sej...hoppas jag!
    Han sover bäst när han får sova på mej el pappsen =)
    Vivi Dennis0308 Emil0508
  10. 5
    Nope, existerar inte....ingen dag är den andre lik =)
    Somnar för natten när jag går å lägger mej, har vi tur sover han 2st 3-4 tim pass efter varann, typ 22-02 äter o somnar om till 6. Tycker iaf vi har fått in bra nattpass, dagarna sover han lite hipp som happ, ibland mer ibland mindre.
    De ger sej...hoppas jag!
    Han sover bäst när han får sova på mej el pappsen =)
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Vivi sover på, denna vecka också i vagnen. Jag skulle nog uppskatta att hon sover 20-22 timmar per dygn (om man räknar amningen som sovtid iaf)-

    Så här kan en dag se ut:

    - kl 7 vaknar jag och ammar henne, byer blöja och klär på henne. Hon sover vidare till 11-tiden efter det. Först 1,5 timme i sängen, sen resten av tiden i vagnen. Om hon inte lyckas somna i vagnen blir det sjal.

    - mellan 11-13 brukar hon vara vaken 1 timme

    - 13-15 brukar vi sova tillsammans, jag ammar ner henne till sömns

    - mellan 16-19 är hon ofta vaken 1-2 timmar. Den här tiden är det i sängen eller i mitt knä i soffan, nedammad

    - mellan 19-24 är hennes mest vakna tid. Här skulle hon kunna vara vaken. Sover gör hon då i mitt knä eller sysonens sängar, nerammad igen

    -vid 24 lägger jag mig, ammar och sover, förhoppningsvis. De 2 första timmarna här är de besvärligaste på dygnet för henne. Det är lite av hennes bajstid och hon kan sova rätt oroligt.

    - 2-7 på natten sover hon lika bra som vår lilla kattunge.
  12. 6
    Vivi sover på, denna vecka också i vagnen. Jag skulle nog uppskatta att hon sover 20-22 timmar per dygn (om man räknar amningen som sovtid iaf)-

    Så här kan en dag se ut:

    - kl 7 vaknar jag och ammar henne, byer blöja och klär på henne. Hon sover vidare till 11-tiden efter det. Först 1,5 timme i sängen, sen resten av tiden i vagnen. Om hon inte lyckas somna i vagnen blir det sjal.

    - mellan 11-13 brukar hon vara vaken 1 timme

    - 13-15 brukar vi sova tillsammans, jag ammar ner henne till sömns

    - mellan 16-19 är hon ofta vaken 1-2 timmar. Den här tiden är det i sängen eller i mitt knä i soffan, nedammad

    - mellan 19-24 är hennes mest vakna tid. Här skulle hon kunna vara vaken. Sover gör hon då i mitt knä eller sysonens sängar, nerammad igen

    -vid 24 lägger jag mig, ammar och sover, förhoppningsvis. De 2 första timmarna här är de besvärligaste på dygnet för henne. Det är lite av hennes bajstid och hon kan sova rätt oroligt.

    - 2-7 på natten sover hon lika bra som vår lilla kattunge.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Eftersom lilltjejen inte är så stor ännu (4 veckor på måndag) så sover hon mycket men börjar få en del vakentid.
    Hon har lite rutiner som hon alltid haft.

    Hon somnar alltid vid 20-21-tiden på kvällen som en sagen hjälte och sover oftast 4 timmar i soffan medans någon av oss är där med henne, tittar på TV, äter eller surfar.
    Om vi går och lägger oss innan hon vaknar så bär vi upp henne men oftat vaknar hon då vid 24 eller 01 beroende på när hon somnat.
    Ammar igen och byter blöja.

    Sedan varierar natten.
    I natt vaknade hon 03.30 för amning och blöjbyte och sedan vid 06.30 för amning och blöjbyte. Var sedan vaken till ca 08.00 och vi somnade om till kl 10.30
    Idag har hon bara sovit korta stunder max 1 timma i stöten och haft väldigt mycket vakentid.

    Vissa nätter vaknar hon med 1-2 timmars mellanrumm och ska äta och emellanåt byta blöja. Då är jag ganska knäckt, iallafall när det kan pågå i några nätter i rad.
    Nu hoppas jag på en bra natt. Fast man vet aldrig....
  14. 7
    Eftersom lilltjejen inte är så stor ännu (4 veckor på måndag) så sover hon mycket men börjar få en del vakentid.
    Hon har lite rutiner som hon alltid haft.

    Hon somnar alltid vid 20-21-tiden på kvällen som en sagen hjälte och sover oftast 4 timmar i soffan medans någon av oss är där med henne, tittar på TV, äter eller surfar.
    Om vi går och lägger oss innan hon vaknar så bär vi upp henne men oftat vaknar hon då vid 24 eller 01 beroende på när hon somnat.
    Ammar igen och byter blöja.

    Sedan varierar natten.
    I natt vaknade hon 03.30 för amning och blöjbyte och sedan vid 06.30 för amning och blöjbyte. Var sedan vaken till ca 08.00 och vi somnade om till kl 10.30
    Idag har hon bara sovit korta stunder max 1 timma i stöten och haft väldigt mycket vakentid.

    Vissa nätter vaknar hon med 1-2 timmars mellanrumm och ska äta och emellanåt byta blöja. Då är jag ganska knäckt, iallafall när det kan pågå i några nätter i rad.
    Nu hoppas jag på en bra natt. Fast man vet aldrig....
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8
    vi har lite varannan dag o natt här
    det känns så skönt att läsa om era bebisasr, att de fungerar likadant som min (fast min är nog mest intelligent...)
  16. 8
    vi har lite varannan dag o natt här
    det känns så skönt att läsa om era bebisasr, att de fungerar likadant som min (fast min är nog mest intelligent...)
  17. Medlem sedan
    Jun 2008
    #9
    Halloj...

    för att få honom att sova själv som han gör 18:30-00:00 ca så släcker jag ner i vårt sovrum efter rutiner med blöjbyte och nattdräkt, ammar båda brösten och lägger honom sedan i spjälsängen, säger ramsa...vår är "godnatt godnatt sov så gott" sen går jag ut. Det har funkat i ca 2 veckor nu!
    Se till att han verkar trött innan du går in och lägger...
    Sen vaknar han för amning ca 00,03,06 men sover däremellan gärna själv i sin säng med mig någon meter bort.

    Allt gott,
    Anna
  18. 9
    Halloj...

    för att få honom att sova själv som han gör 18:30-00:00 ca så släcker jag ner i vårt sovrum efter rutiner med blöjbyte och nattdräkt, ammar båda brösten och lägger honom sedan i spjälsängen, säger ramsa...vår är "godnatt godnatt sov så gott" sen går jag ut. Det har funkat i ca 2 veckor nu!
    Se till att han verkar trött innan du går in och lägger...
    Sen vaknar han för amning ca 00,03,06 men sover däremellan gärna själv i sin säng med mig någon meter bort.

    Allt gott,
    Anna
  19. Medlem sedan
    Sep 2008
    #10
    Tack! Nu blir det "godnatt, godnatt..." Hon måste lära sig!
  20. 10
    Tack! Nu blir det "godnatt, godnatt..." Hon måste lära sig!
  21. Medlem sedan
    Jun 2008
    #11
    HON menade jag ju såklart... ;-)
  22. 11
    HON menade jag ju såklart... ;-)
  23. Medlem sedan
    Sep 2008
    #12
    ingen fara
  24. 12
    ingen fara

Liknande trådar

  1. Hur är era sovrutiner?
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 15:57
  2. Sovrutiner
    By Marie W in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 20:21
  3. Sovrutiner
    By Smila in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 07:18
  4. Sovrutiner
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 21:55
  5. Ang sovrutiner
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 12:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar