Hur många kalorier
Vikt
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Hur många kalorier

    riktar ni in er på att äta varje dag? Ja, ni som bantar alltså.

    Jag räknade ut nånstans att vid noll verksamhet så skulle jag slösa 1340 kal per dag och nu sitter den siffran i hjärnan tyvärr. Hur tänker ni?

    Jag har aldrig bantat förr och jag i det närmaste tillåter mig att bli lite nojjig för att inte äta för mycket.
  2. 1
    Hur många kalorier riktar ni in er på att äta varje dag? Ja, ni som bantar alltså.

    Jag räknade ut nånstans att vid noll verksamhet så skulle jag slösa 1340 kal per dag och nu sitter den siffran i hjärnan tyvärr. Hur tänker ni?

    Jag har aldrig bantat förr och jag i det närmaste tillåter mig att bli lite nojjig för att inte äta för mycket.
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Nu är jag försiktig med just uttrycket banta. Jag försöker lägga om min livsstil till en sundare. Men...

    Jag frågade tidigare idag hur man ska räkna (se längre ner). Du kan äta 22 kcal per kilo kroppsvikt när du vill gå ned i vikt.

    Så om man t.ex. väger 60 kg så får man 1320 kcal, väger man 100 kg så blir det 2200.

    Hoppas att det hjälpte dig.
  4. 2
    Nu är jag försiktig med just uttrycket banta. Jag försöker lägga om min livsstil till en sundare. Men...

    Jag frågade tidigare idag hur man ska räkna (se längre ner). Du kan äta 22 kcal per kilo kroppsvikt när du vill gå ned i vikt.

    Så om man t.ex. väger 60 kg så får man 1320 kcal, väger man 100 kg så blir det 2200.

    Hoppas att det hjälpte dig.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Siktar på 1600 kcal och landar oftast på ca 1600 till 1800 kcal, fast jag tycker attt det är svårt eftersom jag tränar en del också och inte riktigt vet vad den träningen "ger".

    Men att sikta under sin grundmetabolism tror jag inte på och det är inte säkert att du går ner bra bara för att du äter väldigt lite.

    /Therese
  6. 3
    Siktar på 1600 kcal och landar oftast på ca 1600 till 1800 kcal, fast jag tycker attt det är svårt eftersom jag tränar en del också och inte riktigt vet vad den träningen "ger".

    Men att sikta under sin grundmetabolism tror jag inte på och det är inte säkert att du går ner bra bara för att du äter väldigt lite.

    /Therese
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    *Okunnig*Vad menas med att sikta under sin grundmetabolism?
  8. 4
    *Okunnig*Vad menas med att sikta under sin grundmetabolism?
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Det är den energi som du behöver för att överhuvudtaget leva dvs det som kroppen drar utan att du gör något.

    /Therese
  10. 5
    Det är den energi som du behöver för att överhuvudtaget leva dvs det som kroppen drar utan att du gör något.

    /Therese
  11. Medlem sedan
    Jan 2006
    #6
    Okej,så vk:s rekommenderade ligger typ där,det är väl därför det är så viktigt att äta motionskalorierna för mig,annars går jag inte ner.
  12. 6
    Okej,så vk:s rekommenderade ligger typ där,det är väl därför det är så viktigt att äta motionskalorierna för mig,annars går jag inte ner.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Precis, jag tror som sagt att man behöver så man täcker sin grundmetabolism men det är vad jag tror

    /Therese
  14. 7
    Precis, jag tror som sagt att man behöver så man täcker sin grundmetabolism men det är vad jag tror

    /Therese
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #8
    Så borde det vara,jag tror som du
    Ska man räkna ut det på 22 kcal per kilo kroppsvikt?
  16. 8
    Så borde det vara,jag tror som du
    Ska man räkna ut det på 22 kcal per kilo kroppsvikt?
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9
    Nej tror inte det. Jag vet att man kan räkna ut det på olika websiter. 22 kcal per kilo vikt är väl vad man ska äta för att tappa i vikt och 30 kcal per kilo för att hålla vikten men då med aktivitet. Fast jag vet inte riktigt, sökte på nätet men hittade inget.....

    /Therese
  18. 9
    Nej tror inte det. Jag vet att man kan räkna ut det på olika websiter. 22 kcal per kilo vikt är väl vad man ska äta för att tappa i vikt och 30 kcal per kilo för att hålla vikten men då med aktivitet. Fast jag vet inte riktigt, sökte på nätet men hittade inget.....

    /Therese
  19. Stora Damen
    #10
    Hm ...? Men större personer behöver väl äta mer än mindre?
  20. 10
    Hm ...? Men större personer behöver väl äta mer än mindre?
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11
    Man kan räkna så här:

    kroppsvikten x 22 x 11

    och sen tar man den summan och tar gånger

    1,2, 1,3, 1,4, 1,5, 1,6 beroende på aktivitetsnivå. 1,4 motsvarar ungefär "3 ggr träning per vecka", alltså lagom för de flesta. 1,2 stillasittande och 1,6 hård träning varje dag...

    De siffror man får fram efter en sån här uträkning stämmer oftast väldigt väl med det man får fram om man räknar ut i något kostregistreringsprogram.

    Detta är alltså basala metabolismen + aktiviteterna. Om man ska minska i vikt är det lagom att ligga 300-500 under det man gör åt.
  22. 11
    Man kan räkna så här:

    kroppsvikten x 22 x 11

    och sen tar man den summan och tar gånger

    1,2, 1,3, 1,4, 1,5, 1,6 beroende på aktivitetsnivå. 1,4 motsvarar ungefär "3 ggr träning per vecka", alltså lagom för de flesta. 1,2 stillasittande och 1,6 hård träning varje dag...

    De siffror man får fram efter en sån här uträkning stämmer oftast väldigt väl med det man får fram om man räknar ut i något kostregistreringsprogram.

    Detta är alltså basala metabolismen + aktiviteterna. Om man ska minska i vikt är det lagom att ligga 300-500 under det man gör åt.
  23. Medlem sedan
    May 2009
    #12
    Ja då stämmer det sättet att räkna med den modellen som gav mig 1340 kal om dagen som basalbehov.
  24. 12
    Ja då stämmer det sättet att räkna med den modellen som gav mig 1340 kal om dagen som basalbehov.
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13
    Jag tycker också att det känns som om kroppen suger ut sista kalorien till sista droppen fast man egentligen äter "för lite". Så jag håller med om att det inte är en bra idé att överdriva i sin iver att gå ner i vikt.
  26. 13
    Jag tycker också att det känns som om kroppen suger ut sista kalorien till sista droppen fast man egentligen äter "för lite". Så jag håller med om att det inte är en bra idé att överdriva i sin iver att gå ner i vikt.
  27. Medlem sedan
    Jan 2006
    #14
    Okej,tack-då ska jag testa det
  28. 14
    Okej,tack-då ska jag testa det

Liknande trådar

  1. Hur många kalorier per
    By sunnshine in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 21:31
  2. hur många kalorier
    By anonymt namn in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 12:41
  3. Hur många kalorier?
    By Missy S in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:57
  4. Hur många kalorier
    By *Ade* in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:35
  5. Hur många kalorier
    By Gunill@ in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 14:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar