12 (13) tänder. Rekord?
_0805 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    12 (13) tänder. Rekord?

    E var hos tandläkaren idag och visade upp sina 12 st snygga bissingar. Enligt tandläkaren hade hon aldrig sett en sådan liten med så många tänder (hmmm, kanske var hennes första dag... ;o)).
    Väl hemma upptäckte jag även att den 13:e tanden (kindtand) börjar sticka fram.

    Någon mer här inne som har barn med många tänder? Har aldrig tänkt på att det skulle vara så ovanligt. Visserligen fick inte storebror sina första tänder förrän han var 8 mån (E var 4 mån) men nog måste det finnas rätt många som har 12 gaddar vid ett års ålder? Eller?
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  2. 1
    12 (13) tänder. Rekord? E var hos tandläkaren idag och visade upp sina 12 st snygga bissingar. Enligt tandläkaren hade hon aldrig sett en sådan liten med så många tänder (hmmm, kanske var hennes första dag... ;o)).
    Väl hemma upptäckte jag även att den 13:e tanden (kindtand) börjar sticka fram.

    Någon mer här inne som har barn med många tänder? Har aldrig tänkt på att det skulle vara så ovanligt. Visserligen fick inte storebror sina första tänder förrän han var 8 mån (E var 4 mån) men nog måste det finnas rätt många som har 12 gaddar vid ett års ålder? Eller?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Jag tycker inte att det låter så mycket. Mina grabbar har haft runt 8-9 tänder när de varit ett år. Saga däremot har bara 4 än så länge och de kom ganska tidigt men nu verkar det inte vilja bli några fler på ett tag. Det är ju helt klart väldigt olika.
    Malo m Albin aug-03, Alfons okt-06 och Saga maj-08
    http://www.famkilander.se
  4. 2
    Jag tycker inte att det låter så mycket. Mina grabbar har haft runt 8-9 tänder när de varit ett år. Saga däremot har bara 4 än så länge och de kom ganska tidigt men nu verkar det inte vilja bli några fler på ett tag. Det är ju helt klart väldigt olika.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Tindra har 10 st.. men tandläkaren? Min son som är 3 år skall på sin första kontroll nu i juni....varför så tidigt?
  6. 3
    Tindra har 10 st.. men tandläkaren? Min son som är 3 år skall på sin första kontroll nu i juni....varför så tidigt?
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    tidigt? Vi var där vid 6 mån!

    Här har det blivit tidigare och tidigare, L var där vid 6 månader ungefär. Då hade han några tänder, men det är mest information till föräldern om vad man ska tänka på. Tänderna tittar de inte så mycket på.
    T ex ska men inte ge söta drycker i nappflaska osv.
    Malmö la det tidigare pga sämre tänder hos invandrarbarnen - kanske är det samma här. Det var tydligen vanligare med saft i nappflaska där och sådant.
    Fast det är inte tandläkaren vi träffar, det är en tandhygienist.
  8. 4
    tidigt? Vi var där vid 6 mån! Här har det blivit tidigare och tidigare, L var där vid 6 månader ungefär. Då hade han några tänder, men det är mest information till föräldern om vad man ska tänka på. Tänderna tittar de inte så mycket på.
    T ex ska men inte ge söta drycker i nappflaska osv.
    Malmö la det tidigare pga sämre tänder hos invandrarbarnen - kanske är det samma här. Det var tydligen vanligare med saft i nappflaska där och sådant.
    Fast det är inte tandläkaren vi träffar, det är en tandhygienist.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    9 här

    8 helt igenom, en hörntand där ett hörn är igenom och tre hörntänder till som buktar.
    Så nja, rekord vet jag inte, men det är många tänder
    Här är L helt klart mycket lugnare än de andra när han får hörntänder! De andra har varit rent hemska i humöret På L har det inte märkts så mycket faktiskt, och han sover bra.
    Jag tror inte det är därför han är så klättrig
    Du skulle se som han ser ut nu: stor bula med blåmärke i pannan + två blåtiror....
    Resultatet av pannan i närkontakt med trappsteg, men han lyckades vara någorlunda blåmärksfri när vi var hos fotografen
  10. 5
    9 här 8 helt igenom, en hörntand där ett hörn är igenom och tre hörntänder till som buktar.
    Så nja, rekord vet jag inte, men det är många tänder
    Här är L helt klart mycket lugnare än de andra när han får hörntänder! De andra har varit rent hemska i humöret På L har det inte märkts så mycket faktiskt, och han sover bra.
    Jag tror inte det är därför han är så klättrig
    Du skulle se som han ser ut nu: stor bula med blåmärke i pannan + två blåtiror....
    Resultatet av pannan i närkontakt med trappsteg, men han lyckades vara någorlunda blåmärksfri när vi var hos fotografen
  11. Medlem sedan
    Feb 2001
    #6

    Tack för era svar!

    Nu i morse upptäckte jag att även tand nr. 14 och 15 sticker fram!
    NU börjar jag däremot själv tycka att det är många tänder för en ettåring.
    Här på västkusten där jag bor går barnen till tandläkaren första gången vid ett års ålder. Skiljer nog rätt mycket på hur det ser ut i landet.

    Ha en go dag, alla mammor och barn.
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  12. 6
    Tack för era svar! Nu i morse upptäckte jag att även tand nr. 14 och 15 sticker fram!
    NU börjar jag däremot själv tycka att det är många tänder för en ettåring.
    Här på västkusten där jag bor går barnen till tandläkaren första gången vid ett års ålder. Skiljer nog rätt mycket på hur det ser ut i landet.

    Ha en go dag, alla mammor och barn.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Japp tidgt tycker jag de är iallafall.. vet ju redan de där med saft i nappflaska osv.. sedan har man ju gått ett antal tandhygnist utbildningar så jag kan de där.. men tycker de är tidigt för här görs de inte alls så tidigt.Blir så förvånad att de gör de..men de är ju olika tydligen
  14. 7
    Japp tidgt tycker jag de är iallafall.. vet ju redan de där med saft i nappflaska osv.. sedan har man ju gått ett antal tandhygnist utbildningar så jag kan de där.. men tycker de är tidigt för här görs de inte alls så tidigt.Blir så förvånad att de gör de..men de är ju olika tydligen
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8
    Roligt att höra att de är så olika på olika folktandvårder... Ja de är mycket tänder men så skönt att de snart är där allesammans... Tindra är kingig som bara den med tandsprickningar hela tiden...
    Kram på er och glad sommar/
    Åsa Nore
  16. 8
    Roligt att höra att de är så olika på olika folktandvårder... Ja de är mycket tänder men så skönt att de snart är där allesammans... Tindra är kingig som bara den med tandsprickningar hela tiden...
    Kram på er och glad sommar/
    Åsa Nore
  17. S-mamman
    #9
    jag tycker också det låter mycket! Vide har fyra. Minns inte exakt hur många tänder mina äldre barn hade vid 1 år men det var nog iaf inte många fler än så.
  18. 9
    jag tycker också det låter mycket! Vide har fyra. Minns inte exakt hur många tänder mina äldre barn hade vid 1 år men det var nog iaf inte många fler än så.
  19. Medlem sedan
    Nov 2007
    #10
    Hej!
    Freja har också "många" tänder. 12 st!
    Hon fick sina första 4 tänder när hon var 4 månader.
    Det där är så olika!

    Men du har alltså varit hos tandläkaren redan. Jag frågade min tandläkare om ett besök för Freja, men fick till svar att man går inte till tandläkaren med barn förräns dom är 3 år!

    Vad gjorde ni hos tandläkaren nu?
    kram
  20. 10
    Hej!
    Freja har också "många" tänder. 12 st!
    Hon fick sina första 4 tänder när hon var 4 månader.
    Det där är så olika!

    Men du har alltså varit hos tandläkaren redan. Jag frågade min tandläkare om ett besök för Freja, men fick till svar att man går inte till tandläkaren med barn förräns dom är 3 år!

    Vad gjorde ni hos tandläkaren nu?
    kram
  21. Medlem sedan
    Feb 2001
    #11

    Hej

    Det var min sambo som var hos tandläkaren men enligt honom så räknadeh hon tändera och pratade lite kostvanor, och så fick vi en tandborste. ;o)

    Vid två års ålder kommer de ta ett salivprov för att ta reda på om E ligger i farosonen för karies (görs på alla tvååringar här). Salivprovet visar bl a hur snabbt man bildar ny saliv och därmed hur mycket saliven späder ut den syra som bakterierna bildar. Man kan också mäta salivens förmåga att motverka syror.
    Salivprovet kan också avslöja om man har olämpliga kostvanor.
    Då är det lättare att veta vad för behandling som ska sättas in för att förebygga karies.

    Hälsningar Vyssan
    Mamma till två underbara söner. Stora E född -02 och lilla E född 23 maj -08
  22. 11
    Hej Det var min sambo som var hos tandläkaren men enligt honom så räknadeh hon tändera och pratade lite kostvanor, och så fick vi en tandborste. ;o)

    Vid två års ålder kommer de ta ett salivprov för att ta reda på om E ligger i farosonen för karies (görs på alla tvååringar här). Salivprovet visar bl a hur snabbt man bildar ny saliv och därmed hur mycket saliven späder ut den syra som bakterierna bildar. Man kan också mäta salivens förmåga att motverka syror.
    Salivprovet kan också avslöja om man har olämpliga kostvanor.
    Då är det lättare att veta vad för behandling som ska sättas in för att förebygga karies.

    Hälsningar Vyssan

Liknande trådar

  1. Rekord!
    By nillan71 in forum _1005 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 09:02
  2. tappade tänder, nya tänder?
    By PiaD1978 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:10
  3. Vilka här har tänder/inte tänder och
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 12:32
  4. Nytt rekord? 6 tänder
    By Tinalina in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 09:31
  5. Rekord?
    By abbie in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 12:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar