Är marängbottnar glutenfria?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Är marängbottnar glutenfria?

    Tänkte göra en tårta till skolavslutningen (alla familjer tar med varsin så blir det tårtorgie när man genomlidit rektorns tal). Funderar på att göra en med marängbottnar (färdigköpta), lemon curd, vispad grädde och jordgubbar. Visst borde det inte vara gluten i någon av de ingredienserna? Och om jag tar laktosfri vispgrädde (det finns väl?) blir den laktosfri också?
  2. 1
    Är marängbottnar glutenfria? Tänkte göra en tårta till skolavslutningen (alla familjer tar med varsin så blir det tårtorgie när man genomlidit rektorns tal). Funderar på att göra en med marängbottnar (färdigköpta), lemon curd, vispad grädde och jordgubbar. Visst borde det inte vara gluten i någon av de ingredienserna? Och om jag tar laktosfri vispgrädde (det finns väl?) blir den laktosfri också?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2
    Lemon curd innehåller ägg och smör om du tänker allergier. MAränger brukar vara ok de få gånger jag har nån över som är glutenintollerant.
  4. 2
    Lemon curd innehåller ägg och smör om du tänker allergier. MAränger brukar vara ok de få gånger jag har nån över som är glutenintollerant.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    beror nog på vilket märke man köper. Det tråkiga är att marängbottnar suger åt sig all fukt och blir en gegga när ni ska äta tårtan : ) Måste den vara gluten- och laktosfri?
  6. 3
    beror nog på vilket märke man köper. Det tråkiga är att marängbottnar suger åt sig all fukt och blir en gegga när ni ska äta tårtan : ) Måste den vara gluten- och laktosfri?
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    Man kan göra själv, med citronmarmelad och mjölkfritt smör.
  8. 4
    Man kan göra själv, med citronmarmelad och mjölkfritt smör.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    se upp med lemoncurd!

    Jag är gluten- och laktosintolerant. (+ nötallergisk). Vad bra att du tänker på de som inte tål allt när du gör tårtan!

    -marängbottnar brukar vara glutenfria (alla jag har sett är det) MEN vissa sorter kan innehålla mjölk. Läs på förpackningen! Om det är laktosfri du är ute efter så är "mjölkprotein" laktosfritt, men inte "mjölk", "skummjölkspulver" o.dyl.

    -lemoncurd tror jag INTE är glutenfri. Igen, läs på förpackningen, det står "vetemjöl" eller något sådant i så fall. Vet inte hur det är med laktos i lemoncurd...

    -Laktosfri vispgrädde finns att köpa nästan överallt, och den är riktigt bra. Kanske litet svårare att spritsa än vanlig grädde (eller så tror jag bara det för att jag aldrig lärt mig spritsa...), men den fungerar utmärkt att bre på en tårta,och den smakar bra.
  10. 5
    se upp med lemoncurd! Jag är gluten- och laktosintolerant. (+ nötallergisk). Vad bra att du tänker på de som inte tål allt när du gör tårtan!

    -marängbottnar brukar vara glutenfria (alla jag har sett är det) MEN vissa sorter kan innehålla mjölk. Läs på förpackningen! Om det är laktosfri du är ute efter så är "mjölkprotein" laktosfritt, men inte "mjölk", "skummjölkspulver" o.dyl.

    -lemoncurd tror jag INTE är glutenfri. Igen, läs på förpackningen, det står "vetemjöl" eller något sådant i så fall. Vet inte hur det är med laktos i lemoncurd...

    -Laktosfri vispgrädde finns att köpa nästan överallt, och den är riktigt bra. Kanske litet svårare att spritsa än vanlig grädde (eller så tror jag bara det för att jag aldrig lärt mig spritsa...), men den fungerar utmärkt att bre på en tårta,och den smakar bra.
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Tack så mycket för svaren!

    Inte så lätt att ha koll på sådant här när ens egna familj inte har de allergierna... Men jag tycker det är så tråkigt att de allergiska barnen ofta bara kan äta sn egen familjs tårta, så jag tänkte bredda deras utbud en liten smula iaf. Jag får läsa noga på förpackningarna, så ska det nog lösa sig!
  12. 6
    Tack så mycket för svaren!

    Inte så lätt att ha koll på sådant här när ens egna familj inte har de allergierna... Men jag tycker det är så tråkigt att de allergiska barnen ofta bara kan äta sn egen familjs tårta, så jag tänkte bredda deras utbud en liten smula iaf. Jag får läsa noga på förpackningarna, så ska det nog lösa sig!

Liknande trådar

  1. baka marängbottnar; tips?
    By sara_mvoh in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 18:21
  2. Frysa marängbottnar?
    By SanktaCecilia in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 23:25
  3. Glutenfria mellanmål?
    By Monet in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 09:23
  4. Glutenfria grissinis *OT*
    By Klaudia 3barnsmor in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 17:34
  5. Glutenfria recept?
    By Annicka in forum Mat & dryck
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 06:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar