Hur ser du på jämställdhet?
Pappasnack
  1. Misell
    #1

    Hur ser du på jämställdhet?

    I ett förhållande alltså. Vad är dina preferenser för jämställdhet?
    Måste man ha jämställdhet?
  2. 1
    Hur ser du på jämställdhet? I ett förhållande alltså. Vad är dina preferenser för jämställdhet?
    Måste man ha jämställdhet?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Äsch jag..

    vet inte om vi har så mycket jämställdhet så. Vi gör en massa men vi lägger nog inga värderingar så i det. Däremot så säger vi ifrån när vi upplever att vi har för stor arbetsbelastning eller om något känns fel.

    När det gäller föräldraledigheten så har hustrun tagit det mesta men jag har tagit den mesta VAB.en.....fast vi är båda tvä rätt nöjda ändå.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Äsch jag.. vet inte om vi har så mycket jämställdhet så. Vi gör en massa men vi lägger nog inga värderingar så i det. Däremot så säger vi ifrån när vi upplever att vi har för stor arbetsbelastning eller om något känns fel.

    När det gäller föräldraledigheten så har hustrun tagit det mesta men jag har tagit den mesta VAB.en.....fast vi är båda tvä rätt nöjda ändå.
  5. Misell
    #3
    Har du inga egna tankar om vad jämställdhet är även om ni inte diskuterar det direkt?
    Var går dina gränser? Får du dåligt samvete nångång?
  6. 3
    Har du inga egna tankar om vad jämställdhet är även om ni inte diskuterar det direkt?
    Var går dina gränser? Får du dåligt samvete nångång?
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Definiera jämställdhet först!
    Och fundera på om de skillnader som finns inom familjen beror på kön eller på att ena parten är bra på vissa saker och andra parten på andra saker.

    Jämställd är inte nödvändigvis att båda gör lika mycket men att de _känner_ att de använder lika mycket ork på familjen/boende osv.
  8. 4
    Definiera jämställdhet först!
    Och fundera på om de skillnader som finns inom familjen beror på kön eller på att ena parten är bra på vissa saker och andra parten på andra saker.

    Jämställd är inte nödvändigvis att båda gör lika mycket men att de _känner_ att de använder lika mycket ork på familjen/boende osv.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Nej jag har..

    Har du inga egna tankar om vad jämställdhet är även om ni inte diskuterar det direkt?
    Var går dina gränser? Får du dåligt samvete nångång?
    egna egna tankar så, det är inget som jag funderar över utan jag tar nog mera det efterhand som det då dyker upp.

    Någonstans har jag väl en bortre gräns så kanske men det handlar nog i första hand mer om sunt förnuft och medmänsklighet än just jämställdhet, vad nu definitionen för jämställdhet är? Sunt förnuft och medmänsklighet kan ju också vara jämställdhet fast vi kallar och ser på det olika bara.

    Får dåligt samvete? För vad? Kan du förtydliga det lite?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Nej jag har..
    Har du inga egna tankar om vad jämställdhet är även om ni inte diskuterar det direkt?
    Var går dina gränser? Får du dåligt samvete nångång?
    egna egna tankar så, det är inget som jag funderar över utan jag tar nog mera det efterhand som det då dyker upp.

    Någonstans har jag väl en bortre gräns så kanske men det handlar nog i första hand mer om sunt förnuft och medmänsklighet än just jämställdhet, vad nu definitionen för jämställdhet är? Sunt förnuft och medmänsklighet kan ju också vara jämställdhet fast vi kallar och ser på det olika bara.

    Får dåligt samvete? För vad? Kan du förtydliga det lite?
  11. Medlem sedan
    Sep 2006
    #6
    För mig handlar det om nivån av inflytande - samma nivå av medbestämande.
  12. 6
    För mig handlar det om nivån av inflytande - samma nivå av medbestämande.
  13. Misell
    #7
    Jag ville väl att DU skulle definiera jämställdhet och vad det är för dig.
    Jag är nyfiken på hur män tänker när det gäller jämställdhet, och jag tycker att du kom med ett mycket bra svar faktiskt. Tack!
  14. 7
    Jag ville väl att DU skulle definiera jämställdhet och vad det är för dig.
    Jag är nyfiken på hur män tänker när det gäller jämställdhet, och jag tycker att du kom med ett mycket bra svar faktiskt. Tack!
  15. Misell
    #8
    Handlar det enbart om det? Eller är det den största delen av det?
  16. 8
    Handlar det enbart om det? Eller är det den största delen av det?
  17. Misell
    #9
    Jag menade ifall du får dåligt samvete någon gång och känner att du "borde" ha gjort någonting som du inte gjorde. Det kan väl vara vad som helst egentligen...om du kanske har någon gång fallit in i det typiska manligt/kvinnligt-tänket med att vissa sysslor är kvinnans uppgift och vissa sysslor är mannens?
  18. 9
    Jag menade ifall du får dåligt samvete någon gång och känner att du "borde" ha gjort någonting som du inte gjorde. Det kan väl vara vad som helst egentligen...om du kanske har någon gång fallit in i det typiska manligt/kvinnligt-tänket med att vissa sysslor är kvinnans uppgift och vissa sysslor är mannens?
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Nej har..

    Jag menade ifall du får dåligt samvete någon gång och känner att du "borde" ha gjort någonting som du inte gjorde. Det kan väl vara vad som helst egentligen...om du kanske har någon gång fallit in i det typiska manligt/kvinnligt-tänket med att vissa sysslor är kvinnans uppgift och vissa sysslor är mannens?
    inte haft dåligt samvete för något manligt7kvinnligt så .

    Dåligt samvete har jag haft för att vissa saker inte har blivit gjorda på ett rent generellt plan inte ur man/kvinna perspektiv.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Nej har..
    Jag menade ifall du får dåligt samvete någon gång och känner att du "borde" ha gjort någonting som du inte gjorde. Det kan väl vara vad som helst egentligen...om du kanske har någon gång fallit in i det typiska manligt/kvinnligt-tänket med att vissa sysslor är kvinnans uppgift och vissa sysslor är mannens?
    inte haft dåligt samvete för något manligt7kvinnligt så .

    Dåligt samvete har jag haft för att vissa saker inte har blivit gjorda på ett rent generellt plan inte ur man/kvinna perspektiv.
  21. Medlem sedan
    Sep 2006
    #11
    Bara det. I min värld är män och kvinnor olika, OCH jämlika.
  22. 11
    Bara det. I min värld är män och kvinnor olika, OCH jämlika.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Det var..

    Bara det. I min värld är män och kvinnor olika, OCH jämlika.
    bra sagt...det ska jag lägga på minnet...så känner jag det också.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Det var..
    Bara det. I min värld är män och kvinnor olika, OCH jämlika.
    bra sagt...det ska jag lägga på minnet...så känner jag det också.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Vad är dina preferenser för jämställdhet? Varierande efter situation
    Måste man ha jämställdhet? NEJ varför skulle man?
  26. 13
    Vad är dina preferenser för jämställdhet? Varierande efter situation
    Måste man ha jämställdhet? NEJ varför skulle man?
  27. Misell
    #14
    Vill du utveckla det lite?
  28. 14
    Vill du utveckla det lite?
  29. Medlem sedan
    Sep 2001
    #15
    Jämställdhet är för mig att båda är lika mycket värda. Det utgör grunden för en ömsesidig respekt och hindrar inte oss från att vara olika.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  30. 15
    Jämställdhet är för mig att båda är lika mycket värda. Det utgör grunden för en ömsesidig respekt och hindrar inte oss från att vara olika.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Jag tänker jämställdhet ungefär så här:
    Tänk bort könstillhörighet. Se hushållets vuxna individer enbart som personer och eftersträva sedan en rättvis fördelning av hemarbete mellan dem. Alla gör lika mycket.
    Tänkbar komplikation är om personer av honkön "råkar" utföra i huvudsak sysslor som städ, tvätt, matlagning o dyl och personer av hankön "råkar" utföra i huvudsak sysslor som däcksbyte, snickeriarbete, datorfix o dyl. I så fall kan man överväga ett inslag av tvångskvotering.
    It´s nice to be important,
    but it´s more important to be nice.
  32. 16
    Jag tänker jämställdhet ungefär så här:
    Tänk bort könstillhörighet. Se hushållets vuxna individer enbart som personer och eftersträva sedan en rättvis fördelning av hemarbete mellan dem. Alla gör lika mycket.
    Tänkbar komplikation är om personer av honkön "råkar" utföra i huvudsak sysslor som städ, tvätt, matlagning o dyl och personer av hankön "råkar" utföra i huvudsak sysslor som däcksbyte, snickeriarbete, datorfix o dyl. I så fall kan man överväga ett inslag av tvångskvotering.
  33. Misell
    #17
    Vad är en rättvis fördelning då? Är det att båda ska lägga lika mycket tid på sysslorna eller har det med något annat att göra t.ex hur fysiskt ansträngande det är eller huruvida man tycker att sysslan är rolig eller tråkig?
  34. 17
    Vad är en rättvis fördelning då? Är det att båda ska lägga lika mycket tid på sysslorna eller har det med något annat att göra t.ex hur fysiskt ansträngande det är eller huruvida man tycker att sysslan är rolig eller tråkig?
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18
    För mig handlar det om fördelning av repetetativa sysslor som tvätt, disk, matlagning, hämtning o lämning på dagis.

    Utanför detta går större projekt och i slutändan så handlar det om att ha lika mycket egentid eller kanske snarare som mest hälften av tillgänglig egentid om man så önskar.
  36. 18
    För mig handlar det om fördelning av repetetativa sysslor som tvätt, disk, matlagning, hämtning o lämning på dagis.

    Utanför detta går större projekt och i slutändan så handlar det om att ha lika mycket egentid eller kanske snarare som mest hälften av tillgänglig egentid om man så önskar.
  37. Medlem sedan
    Sep 2006
    #19
    Lika fördelning av arbetsbörd/ansvar är för mig en självklarhet i en parrelation.
    Vad jag ibland ser är par som eftersträvar en fördelning om 100/100, alltså båda skall ansvara lika mycket för allt. Vansinne säger jag..!
    I min värld är det optimala när summan av ansvarsområden blir 100, inte mer. Om sedan fördelningen är 50/50, 60/40 eller 70/30 - ser jag som sekundärt.
  38. 19
    Lika fördelning av arbetsbörd/ansvar är för mig en självklarhet i en parrelation.
    Vad jag ibland ser är par som eftersträvar en fördelning om 100/100, alltså båda skall ansvara lika mycket för allt. Vansinne säger jag..!
    I min värld är det optimala när summan av ansvarsområden blir 100, inte mer. Om sedan fördelningen är 50/50, 60/40 eller 70/30 - ser jag som sekundärt.
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20
    Jag tycker det är viktigare med autonomi, i mi värld ska varje vuxen individ klara att sköra allt helt själv om så behövs.

    Det mest förnedrande vore om min fru t.ex fick skriva lappar om hon skulle resa iväg ett par veckor eller att det var hon som hade koll på kvartsamtal, skolutflykter extrakläder på dagis osv.

    Sen ska man ju inte förglömma att fördelningen 60-40 och 70/30 är ganska vanlig och inte uppskattad, inte minst om man läser på fråhga mammor eller oäf.
  40. 20
    Jag tycker det är viktigare med autonomi, i mi värld ska varje vuxen individ klara att sköra allt helt själv om så behövs.

    Det mest förnedrande vore om min fru t.ex fick skriva lappar om hon skulle resa iväg ett par veckor eller att det var hon som hade koll på kvartsamtal, skolutflykter extrakläder på dagis osv.

    Sen ska man ju inte förglömma att fördelningen 60-40 och 70/30 är ganska vanlig och inte uppskattad, inte minst om man läser på fråhga mammor eller oäf.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. jämställdhet..?
    By euphrosyne in forum _1106 Junibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 22:25
  2. Är det jämställdhet?
    By Minama in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 19:10
  3. Vad är jämställdhet för er?
    By Sofia_N in forum Styvfamiljer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 14:19
  4. Bok om jämställdhet?
    By cathis in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 12:36
  5. Jämställdhet har vi i
    By Wallander in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 14:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar