Hur viktig är skolavslutningen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Hur viktig är skolavslutningen?

    Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    Är det lika viktigt varje år?
    Hur många avslutningar ska du på i år?
    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?

    Varför jag undrar? Jo för att i år ska vi sitta igenom två avslutningar direkt efter varandra. Och jag har lite svårt att ta till mig viktigheten i det hela. På barnens skola tycker de att det är så viktigt att föräldrarna är med på avslutningen i kyrkan (alt att det är en familjehögtid) att de förlagt avslutningen på kvällen. Problemet är bara att det då kommer så mycket folk att vi inte får plats. Så då ska man istället ha två avslutningar...

    Och jag kan inte låta bli att undra... Är det verkligen så viktigt? Varför inte fylla kyrkan med barn och låta de äldstas föräldrar vara med eftersom deras barn lämnar skolan. Och resten får snällt vänta utanför? Eller varför inte ha avslutningen på skoltid? En avslutning för bara barnen och deras lärare? Lite högtid och lite fest tillsammans med dem det verkligen berör?

    Hur fel ute är jag egentligen nu?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Hur viktig är skolavslutningen? Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    Är det lika viktigt varje år?
    Hur många avslutningar ska du på i år?
    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?

    Varför jag undrar? Jo för att i år ska vi sitta igenom två avslutningar direkt efter varandra. Och jag har lite svårt att ta till mig viktigheten i det hela. På barnens skola tycker de att det är så viktigt att föräldrarna är med på avslutningen i kyrkan (alt att det är en familjehögtid) att de förlagt avslutningen på kvällen. Problemet är bara att det då kommer så mycket folk att vi inte får plats. Så då ska man istället ha två avslutningar...

    Och jag kan inte låta bli att undra... Är det verkligen så viktigt? Varför inte fylla kyrkan med barn och låta de äldstas föräldrar vara med eftersom deras barn lämnar skolan. Och resten får snällt vänta utanför? Eller varför inte ha avslutningen på skoltid? En avslutning för bara barnen och deras lärare? Lite högtid och lite fest tillsammans med dem det verkligen berör?

    Hur fel ute är jag egentligen nu?
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Gick med dem som små, typ upp till 3an. Inte sedan. Inte viktigt men vår yngsta har velat ha oss med. Iår blev det student i fredags och imorrn 9ans så då är vi absolut med på båda
  4. 2
    Gick med dem som små, typ upp till 3an. Inte sedan. Inte viktigt men vår yngsta har velat ha oss med. Iår blev det student i fredags och imorrn 9ans så då är vi absolut med på båda
  5. lördagsKAJO
    #3

    Mina svar:

    Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    Det var jätteviktigt under lågstadiet, kanske delvis för att skolan hade just en stark tradition med kyrka kvällstid, massor av uppträdande och bara supermys all the way.

    På nuvarande skolan har ungarna föreställningar på *Göteborgsoperan, sedan några dagar kompledigt och sen avslutning. Där har jag varit med två gånger och det känns inte särskilt viktigt varken för dottern eller oss andra.

    Är det lika viktigt varje år?
    Nej.

    Hur många avslutningar ska du på i år?
    Ingen, om det inte blir något speciellt på dagis, då går jag dit.

    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?
    Prioriterar.
  6. 3
    Mina svar: Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    Det var jätteviktigt under lågstadiet, kanske delvis för att skolan hade just en stark tradition med kyrka kvällstid, massor av uppträdande och bara supermys all the way.

    På nuvarande skolan har ungarna föreställningar på *Göteborgsoperan, sedan några dagar kompledigt och sen avslutning. Där har jag varit med två gånger och det känns inte särskilt viktigt varken för dottern eller oss andra.

    Är det lika viktigt varje år?
    Nej.

    Hur många avslutningar ska du på i år?
    Ingen, om det inte blir något speciellt på dagis, då går jag dit.

    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?
    Prioriterar.
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    På äldsta sonens skolavslutning är jag bannlyst, han slutar nian, men man får ändå inte komma (för honom, alltså, skolan har nog ingen åsikt). På hans skolavslutningar har jag inte varit på länge.

    Den yngsta sonen går ut trean. Hans skolavslutning ska jag gå på. Där är det viktigt att minst en förälder går (i år går vi båda två). Men där har de ett annat upplägg, med tårtkalas och nån musikal som de ska framföra, så där är det liksom fest och då är det ju viktigt för honom att någon förälder är med. Så kommer det att vara tills han slutar i den skolan i femman.

    Men nej, jag tycker inte att du är fel ute. Skolavslutning är skapar stress hos många föräldrar eftersom "alla" behöver vara lediga minst en för- eller eftermiddag den veckan. Det är ju liksom en gammal kvarleva att man firar in sommarlovet och ledigheten, men hur många barn har ledigt och är hemma med sina föräldrar hela sommaren? Inte många.
  8. 4
    På äldsta sonens skolavslutning är jag bannlyst, han slutar nian, men man får ändå inte komma (för honom, alltså, skolan har nog ingen åsikt). På hans skolavslutningar har jag inte varit på länge.

    Den yngsta sonen går ut trean. Hans skolavslutning ska jag gå på. Där är det viktigt att minst en förälder går (i år går vi båda två). Men där har de ett annat upplägg, med tårtkalas och nån musikal som de ska framföra, så där är det liksom fest och då är det ju viktigt för honom att någon förälder är med. Så kommer det att vara tills han slutar i den skolan i femman.

    Men nej, jag tycker inte att du är fel ute. Skolavslutning är skapar stress hos många föräldrar eftersom "alla" behöver vara lediga minst en för- eller eftermiddag den veckan. Det är ju liksom en gammal kvarleva att man firar in sommarlovet och ledigheten, men hur många barn har ledigt och är hemma med sina föräldrar hela sommaren? Inte många.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Jo, men det är ju lite special

    Studenten ska man självklart gå på. Och när barnen lämnar grundskolan helt. Men när det slutar allt ifrån förskoleklass till 8:an?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  10. 5
    Jo, men det är ju lite special Studenten ska man självklart gå på. Och när barnen lämnar grundskolan helt. Men när det slutar allt ifrån förskoleklass till 8:an?
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6

    Skitsuperjätteviktig !

    Hallå ba, jag har precis varit och hämtat avslutningsbilen, en Pontiac GTO cab :-)
    Jag skiter i avslutningen men jag ska fanemej åka muskelbil, börna och spela hög musik. Serru.
    Så svaret är: Mina barn har gemensam avslutning och jag kommer att vara där, i GTO:n.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  12. 6
    Skitsuperjätteviktig ! Hallå ba, jag har precis varit och hämtat avslutningsbilen, en Pontiac GTO cab :-)
    Jag skiter i avslutningen men jag ska fanemej åka muskelbil, börna och spela hög musik. Serru.
    Så svaret är: Mina barn har gemensam avslutning och jag kommer att vara där, i GTO:n.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    Inte superviktigt utom ifall mina egna barn ska uppträda eller om det gäller någon betydande milstolpe. Under själva avslutningen hinner man ju inte vara, och prata med barnen. När barnen är mindre kan det ändå vara ganska viktigt att vara med. Vi brukar också fira det gångna året skilt med familjen också efter alla avslutningar. Det är skönt för alla att ha fått slut på terminen och sommarlovet påbörjat.

    Jag har i år varit på 4 våravslutningar.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  14. 7
    Inte superviktigt utom ifall mina egna barn ska uppträda eller om det gäller någon betydande milstolpe. Under själva avslutningen hinner man ju inte vara, och prata med barnen. När barnen är mindre kan det ändå vara ganska viktigt att vara med. Vi brukar också fira det gångna året skilt med familjen också efter alla avslutningar. Det är skönt för alla att ha fått slut på terminen och sommarlovet påbörjat.

    Jag har i år varit på 4 våravslutningar.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Nej, precis!

    Långt ifrån alla barn är lediga se´n. Och vad värre är... Lärarna är inte heller lediga Så barnen går på storslagen avslutning på kvällen. Säger adjö till föken och klasskompisarna och "vi ses igen till hösten". Och da´n därpå trillar de in på fritids ihop med drygt halva klassen och vem står där och packar ihop grejer i gamla klassrummet om inte fröken

    Jag är för lite fest i vardagen, men... *s*
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Nej, precis! Långt ifrån alla barn är lediga se´n. Och vad värre är... Lärarna är inte heller lediga Så barnen går på storslagen avslutning på kvällen. Säger adjö till föken och klasskompisarna och "vi ses igen till hösten". Och da´n därpå trillar de in på fritids ihop med drygt halva klassen och vem står där och packar ihop grejer i gamla klassrummet om inte fröken

    Jag är för lite fest i vardagen, men... *s*
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9
    Jätteviktigt är det väl bara när de slutar 9:an och tar studenten tycker jag. Annars är det kul att vara med när man kan, men det är ingen katastrof om man missar någon avslutning
    Vi har avslutningen på skoltid och det gör ju att en del inte kan komma pga jobb, men kyrkan brukar vara helt full ändå.
  18. 9
    Jätteviktigt är det väl bara när de slutar 9:an och tar studenten tycker jag. Annars är det kul att vara med när man kan, men det är ingen katastrof om man missar någon avslutning
    Vi har avslutningen på skoltid och det gör ju att en del inte kan komma pga jobb, men kyrkan brukar vara helt full ändå.
  19. Medlem sedan
    Nov 1998
    #10
    Dessutom har ju många lärare semestertjänst nu för tiden, så då blir det ju ännu konstigare...
  20. 10
    Dessutom har ju många lärare semestertjänst nu för tiden, så då blir det ju ännu konstigare...
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    *s*

    Jaja, hade jag en cab att börna i efteråt skulle jag inte heller klaga
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  22. 11
    *s* Jaja, hade jag en cab att börna i efteråt skulle jag inte heller klaga
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12
    Kan känna att så länge de går i låg o mellanstadiet och vill att man kommer så är avslutningarna viktiga.

    Tidigare år har jag alltid haft båda barnen på samma skolgård och det har ju varit kanon, men iår så får jag och exet ta varsitt barn, jag går på dottern skolavslutning o han tar sonens. Synd att det blir så men tiderna överlappar o jag kan inte vara på båda ställena.

    För mig har det också blivit en viktig del att jag ska närvara då mina föräldrar aldrig var med på en enda av mina skolavslutningar. Den taggen sitter kvar lite....
    Vill att barnen ska känna att det är något speciellt och högtidligt och som jag prioriterar att komma på.
  24. 12
    Kan känna att så länge de går i låg o mellanstadiet och vill att man kommer så är avslutningarna viktiga.

    Tidigare år har jag alltid haft båda barnen på samma skolgård och det har ju varit kanon, men iår så får jag och exet ta varsitt barn, jag går på dottern skolavslutning o han tar sonens. Synd att det blir så men tiderna överlappar o jag kan inte vara på båda ställena.

    För mig har det också blivit en viktig del att jag ska närvara då mina föräldrar aldrig var med på en enda av mina skolavslutningar. Den taggen sitter kvar lite....
    Vill att barnen ska känna att det är något speciellt och högtidligt och som jag prioriterar att komma på.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Oj

    Fyra stycken! Redan?

    Det finns självklart tillfällen då det känns viktigare än annars. Både för barn och föräldrar. Men det är inte varje år, inte
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  26. 13
    Oj Fyra stycken! Redan?

    Det finns självklart tillfällen då det känns viktigare än annars. Både för barn och föräldrar. Men det är inte varje år, inte
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Jo

    Men det blir lite extra press på att alla ska vara där när avslutningen läggs på kvällen. Och när de se´n ställer till med dubbla "föreställningar" för att alla ska få plats. Då gäller det att man ställer upp och kommer dit.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  28. 14
    Jo Men det blir lite extra press på att alla ska vara där när avslutningen läggs på kvällen. Och när de se´n ställer till med dubbla "föreställningar" för att alla ska få plats. Då gäller det att man ställer upp och kommer dit.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Ja

    Vill de att man kommer ska man komma. Men det är ju ingen som "vill" det om inte skolan tycker att de ska vilja.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  30. 15
    Ja Vill de att man kommer ska man komma. Men det är ju ingen som "vill" det om inte skolan tycker att de ska vilja.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16
    Ja i Finland slutar skolan oftast sista maj så sommarlovet är redan i full gång.
    Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
  32. 16
    Ja i Finland slutar skolan oftast sista maj så sommarlovet är redan i full gång.
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Ahaaa

    Då är det för er skull Nick sänder den här veckan
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  34. 17
    Ahaaa Då är det för er skull Nick sänder den här veckan
  35. Medlem sedan
    Oct 2001
    #18

    Skolavslutningar

    Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    - Det är viktigt så länge barnen vill ha mig där. Dessutom tänker jag starta en tradition att alltid vara ledig efter skolavslutningen. Ju äldre barnen blir desto mer kan vi hitta på tillsammans den dagen för att göra den så mysig som möjligt.

    Är det lika viktigt varje år?
    - Se ovan.

    Hur många avslutningar ska du på i år?
    - En enda

    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?
    - Vi delar på oss, dvs jag går till den ena och pappan till den andra.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  36. 18
    Skolavslutningar Hur viktigt är det för dig att gå på ditt/dina barns skolavslutning?
    - Det är viktigt så länge barnen vill ha mig där. Dessutom tänker jag starta en tradition att alltid vara ledig efter skolavslutningen. Ju äldre barnen blir desto mer kan vi hitta på tillsammans den dagen för att göra den så mysig som möjligt.

    Är det lika viktigt varje år?
    - Se ovan.

    Hur många avslutningar ska du på i år?
    - En enda

    Hur gör du om dina barn har avslutning samtidigt, men på olika platser?
    - Vi delar på oss, dvs jag går till den ena och pappan till den andra.
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #19
    För min dotter i fyran är avslutningen viktig. Framför allt eftersom det är tårtkalas för klassen, elever och föräldrar, efter att skolans avslutning utomhus genomförts. Det är helt ok om en av oss går på avslutningen så i år är det makens tur. Efter det åker han till jobbet och hon går till fritidsklubben.
  38. 19
    För min dotter i fyran är avslutningen viktig. Framför allt eftersom det är tårtkalas för klassen, elever och föräldrar, efter att skolans avslutning utomhus genomförts. Det är helt ok om en av oss går på avslutningen så i år är det makens tur. Efter det åker han till jobbet och hon går till fritidsklubben.
  39. Salander
    #20
    Åhh jag diggar ju skolavslutningar. Missar aldrig någon. Eller vi har ju barnen på tre olika ställen så vi får ju ta varsin och trixa lite. Hittills klarat oss utan superkrock, då blir isf mormor inblandad.
    Våra är inte förlagda i kyrkan.
  40. 20
    Åhh jag diggar ju skolavslutningar. Missar aldrig någon. Eller vi har ju barnen på tre olika ställen så vi får ju ta varsin och trixa lite. Hittills klarat oss utan superkrock, då blir isf mormor inblandad.
    Våra är inte förlagda i kyrkan.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kan inte gå på skolavslutningen..
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 10:39
  2. Första skolavslutningen
    By Eva,Hampus & Matilda in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 19:35
  3. skolavslutningen avklarad
    By Marie m Hanna o Lina in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 15:28
  4. Hur fira 1:a skolavslutningen?
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 22:06
  5. Hur gör ni på skolavslutningen?
    By klippotek in forum Styvfamiljer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar