Barnkalas *suck*
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Barnkalas *suck*

    På lördag skall Agnes ha sitt första barnkalas. Jag frågar er - hur gör man? Haha, jag vet ta mig skam ingenting!!! Hur lägger man upp det? Käka först, leka sedan? Leka först, käka, fiskedamm? Vad? Är det ok att bjuda på våfflor istället för tårta? Hur mycket skall man lägga sig i? Går det bra att låta barnen sitta på filt på golvet och äta? De blir så attans många.. Jag hade ju sett fram emot att vara ute - där har jag inga bekymmer med att hitta vare sig sittplats eller hitta på lekar. Men vädret på lördag sägs vara varierande med skurar, och det är ju inget vidare. Nio-tio ungar i mitt lilla hus är inte någon önskedröm direkt.

    Har ni förslag på bra lekar som tar en stund och inte är så hemskt brötiga?
    Bättre en hund i sängen än tio i hundgården

    http://enveten.blogspot.com
  2. 1
    Barnkalas *suck* På lördag skall Agnes ha sitt första barnkalas. Jag frågar er - hur gör man? Haha, jag vet ta mig skam ingenting!!! Hur lägger man upp det? Käka först, leka sedan? Leka först, käka, fiskedamm? Vad? Är det ok att bjuda på våfflor istället för tårta? Hur mycket skall man lägga sig i? Går det bra att låta barnen sitta på filt på golvet och äta? De blir så attans många.. Jag hade ju sett fram emot att vara ute - där har jag inga bekymmer med att hitta vare sig sittplats eller hitta på lekar. Men vädret på lördag sägs vara varierande med skurar, och det är ju inget vidare. Nio-tio ungar i mitt lilla hus är inte någon önskedröm direkt.

    Har ni förslag på bra lekar som tar en stund och inte är så hemskt brötiga?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Hur gick kalaset? Tycker det lät som ett bra upplägg du hade.
  4. 2
    Hur gick kalaset? Tycker det lät som ett bra upplägg du hade.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Det blev inget kalas - jag blev magsjuk istället. Körde buss till Gustavsberg. Så kalaset blir kommande lördag istället! Hoppas på bättre väder då
  6. 3
    Det blev inget kalas - jag blev magsjuk istället. Körde buss till Gustavsberg. Så kalaset blir kommande lördag istället! Hoppas på bättre väder då
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Vad synd om dig som fick magsjuka! men vad bra att man nu istället hinner svara på ditt inlägg

    Leka först, äta sen eller tvärtom beror nog på vilken tid kalaset är och vad du ska bjuda på. Är det "lunch", typ korv eller liknande ska det nog serveras innan blodsockret sjunkit alltför mycket, men jag tror nog att det bästa är att barnen får "finna sig" lite med varann i en ny miljö genom att leka lite fritt i takt med att de kommer... det blir så uppstyltat om man ska gå direkt och sätta sig vid ett dukat bord. Skippa tårtan, säger i alla fall jag. Den brukar inte vara så populär när det kommer till kritan. Glass går hem mkt bättre. Våfflor kan säkert funka, men måste du stå och grädda vartefter till alla dessa barn kan det ju bli jobbigt. Sitta på golbet är väl kanonbra! Både praktiskt för dig och en önskedröm för barnen... picknick inomhus liksom

    Vad gäller lekar... ställ fram en stor balja med såpbubbel-såpa (vad heter det?) och en massa små och stora såpbubbel-blås-mojar (?). Antingen gör man såpbubblorna själv eller så finns det ju stora flaskor eller pulver att köpa. Och blås-verktygen kan man köpa eller göra av piprensare eller liknande. Såpbubblor går alltid hem.
    Sen kan man köpa en massa tatueringar och ställa fram vatten och handduk så kan de hjälpa varann att tatuera sig.
    Vad gäller mer organiserade lekar som ändå inte är så "brötiga" så funkar väl t ex knorr på grisen (gärna med hjälp av en eller annan vuxen som verkligen har svårt att hitta rätt . Skattjakt kan vara kul och följa john är ju jättelätt... och slutstationen kan ju vara fiskdammen t ex? Men då måste du ju ha hjälp av en annan vuxen. Hoppas det blir bra. Kram
  8. 4
    Vad synd om dig som fick magsjuka! men vad bra att man nu istället hinner svara på ditt inlägg

    Leka först, äta sen eller tvärtom beror nog på vilken tid kalaset är och vad du ska bjuda på. Är det "lunch", typ korv eller liknande ska det nog serveras innan blodsockret sjunkit alltför mycket, men jag tror nog att det bästa är att barnen får "finna sig" lite med varann i en ny miljö genom att leka lite fritt i takt med att de kommer... det blir så uppstyltat om man ska gå direkt och sätta sig vid ett dukat bord. Skippa tårtan, säger i alla fall jag. Den brukar inte vara så populär när det kommer till kritan. Glass går hem mkt bättre. Våfflor kan säkert funka, men måste du stå och grädda vartefter till alla dessa barn kan det ju bli jobbigt. Sitta på golbet är väl kanonbra! Både praktiskt för dig och en önskedröm för barnen... picknick inomhus liksom

    Vad gäller lekar... ställ fram en stor balja med såpbubbel-såpa (vad heter det?) och en massa små och stora såpbubbel-blås-mojar (?). Antingen gör man såpbubblorna själv eller så finns det ju stora flaskor eller pulver att köpa. Och blås-verktygen kan man köpa eller göra av piprensare eller liknande. Såpbubblor går alltid hem.
    Sen kan man köpa en massa tatueringar och ställa fram vatten och handduk så kan de hjälpa varann att tatuera sig.
    Vad gäller mer organiserade lekar som ändå inte är så "brötiga" så funkar väl t ex knorr på grisen (gärna med hjälp av en eller annan vuxen som verkligen har svårt att hitta rätt . Skattjakt kan vara kul och följa john är ju jättelätt... och slutstationen kan ju vara fiskdammen t ex? Men då måste du ju ha hjälp av en annan vuxen. Hoppas det blir bra. Kram
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    Hej! Barnkalaset blev jättebra, och det var inte alls så blodigt svårt som jag trodde det skulle vara! Tack för såpbubbletipset, det gick verkligen hem! Dottern fick vattenballonger i present av en av tjejerna, och det var ju en fullträff att fylla dem med vatten och låta ungarna kasta
  10. 5
    Hej! Barnkalaset blev jättebra, och det var inte alls så blodigt svårt som jag trodde det skulle vara! Tack för såpbubbletipset, det gick verkligen hem! Dottern fick vattenballonger i present av en av tjejerna, och det var ju en fullträff att fylla dem med vatten och låta ungarna kasta

Liknande trådar

  1. barnkalas..
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 15:27
  2. Barnkalas
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 13:00
  3. Virus, baciller, suck suck...
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 12:54
  4. Suck suck och lite mer suck...
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 13:16
  5. Barnkalas
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 16:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar