Särskola här också....
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Särskola här också....

    Hej! Har läst med stor inlevelse och så positivt om särskola att jag får tårar i ögonen. Kommer idag hem från BUP där vi varit på vårt första möte. Min pojke är 12 år och det har länge varit problem i skolan, han hänger inte med i tempot har svårt med kompisar, hinner liksom inte med i deras snabba prat.....han har blivit mer och mer nedstämd det senaste året. Hans självförtroende och självkänsla har sjunkit så mycket, säger att han inget kan.......Han som varit en så glad och positiv kille innan han började skolan. Han har alltid älskat att röra sig, klättrat, åkt skateboard, hoppat studsmatta mm......nu vill han inget av detta.

    Mötet på bup var jättebra, psykologen pratade nästan direkt att särskola vore något för honom. Och jag och hans pappa höll fullkomligt med. Känner att jag vill göra allt för min son, att han ska känna glädje i att lära, att han ska få kompisar och vara glad.

    Tack så jättemycket för de positiva orden om särskola - jag har också haft svårt för det innan, "aldrig särskola för min son" men jag har ändrat mig, jag gör detta för min son (inte för mig!).
  2. 1
    Särskola här också.... Hej! Har läst med stor inlevelse och så positivt om särskola att jag får tårar i ögonen. Kommer idag hem från BUP där vi varit på vårt första möte. Min pojke är 12 år och det har länge varit problem i skolan, han hänger inte med i tempot har svårt med kompisar, hinner liksom inte med i deras snabba prat.....han har blivit mer och mer nedstämd det senaste året. Hans självförtroende och självkänsla har sjunkit så mycket, säger att han inget kan.......Han som varit en så glad och positiv kille innan han började skolan. Han har alltid älskat att röra sig, klättrat, åkt skateboard, hoppat studsmatta mm......nu vill han inget av detta.

    Mötet på bup var jättebra, psykologen pratade nästan direkt att särskola vore något för honom. Och jag och hans pappa höll fullkomligt med. Känner att jag vill göra allt för min son, att han ska känna glädje i att lära, att han ska få kompisar och vara glad.

    Tack så jättemycket för de positiva orden om särskola - jag har också haft svårt för det innan, "aldrig särskola för min son" men jag har ändrat mig, jag gör detta för min son (inte för mig!).
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Vad roligt att läsa

    att vi här på forumet gett dig en positiv inställning till skolformen!
    Starkt av dig/er att ta beslutet för hans skull.Jag vet att det inte är så lätt.

    Du ska se att det kommer att bli ett lyft för din son när han får undervisning på sin nivå.
    Att få nya kompisar och känna tillhörighet är lika viktigt som skolkunskaper för självförtroendet.

    Ska han börja nästa hösttermin?

    Jag önskar honom(och er)lycka till!Först kommer förhoppningsvis ett långt och skönt sommarlov.

    Själv är jag jublande glad idag.

    Sonen gick ut nionde klass igår med uppnådda mål i alla ämnen.

    Fick även reda på att han ska få bo tillsammans med 3 kompisar i en lägenhet med vuxenstöd i ett område nära gymnasieskolan tll hösten.

    Kram,Monalill.
  4. 2
    Vad roligt att läsa att vi här på forumet gett dig en positiv inställning till skolformen!
    Starkt av dig/er att ta beslutet för hans skull.Jag vet att det inte är så lätt.

    Du ska se att det kommer att bli ett lyft för din son när han får undervisning på sin nivå.
    Att få nya kompisar och känna tillhörighet är lika viktigt som skolkunskaper för självförtroendet.

    Ska han börja nästa hösttermin?

    Jag önskar honom(och er)lycka till!Först kommer förhoppningsvis ett långt och skönt sommarlov.

    Själv är jag jublande glad idag.

    Sonen gick ut nionde klass igår med uppnådda mål i alla ämnen.

    Fick även reda på att han ska få bo tillsammans med 3 kompisar i en lägenhet med vuxenstöd i ett område nära gymnasieskolan tll hösten.

    Kram,Monalill.
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Vad roligt att läsa

    att vi här på forumet gett dig en positiv inställning till skolformen!
    Starkt av dig/er att ta beslutet för hans skull.Jag vet att det inte är så lätt.

    Du ska se att det kommer att bli ett lyft för din son när han får undervisning på sin nivå.
    Att få nya kompisar och känna tillhörighet är lika viktigt som skolkunskaper för självförtroendet.

    Ska han börja nästa hösttermin?

    Jag önskar honom(och er)lycka till!Först kommer förhoppningsvis ett långt och skönt sommarlov.

    Själv är jag jublande glad idag.

    Sonen gick ut nionde klass igår med uppnådda mål i alla ämnen.

    Fick även reda på att han ska få bo tillsammans med 3 kompisar i en lägenhet med vuxenstöd i ett område nära gymnasieskolan till hösten.

    Kram,Monalill.
  6. 3
    Vad roligt att läsa att vi här på forumet gett dig en positiv inställning till skolformen!
    Starkt av dig/er att ta beslutet för hans skull.Jag vet att det inte är så lätt.

    Du ska se att det kommer att bli ett lyft för din son när han får undervisning på sin nivå.
    Att få nya kompisar och känna tillhörighet är lika viktigt som skolkunskaper för självförtroendet.

    Ska han börja nästa hösttermin?

    Jag önskar honom(och er)lycka till!Först kommer förhoppningsvis ett långt och skönt sommarlov.

    Själv är jag jublande glad idag.

    Sonen gick ut nionde klass igår med uppnådda mål i alla ämnen.

    Fick även reda på att han ska få bo tillsammans med 3 kompisar i en lägenhet med vuxenstöd i ett område nära gymnasieskolan till hösten.

    Kram,Monalill.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Tack Monalill för ditt svar!

    Härligt att det går så bra för din son! Har pratat med min son om att byta skola och han ställer sig positiv till det. Han är medveten om att han inte hänger med i den vanliga skolan. Han går ändå i en Waldorfskola, vi valde det eftersom det är lugnare men ändå är det likt en vanlig skola och ju högre upp de kommer ju snabbare går inlärningen. Jag har nu accepterat att han är lite långsammare än sina klasskamrater och att han behöver extra hjälp - känns skönt att ha accepterat efter så många år (han är 12 år nu).

    Skönt att det finns likasinnade att prata med, önskar vi kunde träffas på något sätt!

    Kram Marie
  8. 4
    Tack Monalill för ditt svar!

    Härligt att det går så bra för din son! Har pratat med min son om att byta skola och han ställer sig positiv till det. Han är medveten om att han inte hänger med i den vanliga skolan. Han går ändå i en Waldorfskola, vi valde det eftersom det är lugnare men ändå är det likt en vanlig skola och ju högre upp de kommer ju snabbare går inlärningen. Jag har nu accepterat att han är lite långsammare än sina klasskamrater och att han behöver extra hjälp - känns skönt att ha accepterat efter så många år (han är 12 år nu).

    Skönt att det finns likasinnade att prata med, önskar vi kunde träffas på något sätt!

    Kram Marie
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    Har skickat dig ett pm

    Du är välkommen att kontakta mig när du vill.
    Kram Mona
  10. 5
    Har skickat dig ett pm Du är välkommen att kontakta mig när du vill.
    Kram Mona
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Liten kommun - särskoleklass.

    Vi bor i en liten kommun och här finns inte en utpräglad särskola utan särskoleklass på en vanlig skola. 1-6 går de på en skola och i 7-10 på en annan. Min son kommer att börja 1-6 och då är det någon mil härifrån och då får han förmodligen åka skolbuss dit. Hur har du det - går din son på särskola eller särskoleklass? Önskar att det fanns en särskola, de är inte så många i särskoleklassen kanske 7-8 och det är klass 1-6 så det är en väldig spridning. Är rädd att han inte får någon likasinnad kompis där, att det är för lite barn.........

    Kram Marie
  12. 6
    Liten kommun - särskoleklass.

    Vi bor i en liten kommun och här finns inte en utpräglad särskola utan särskoleklass på en vanlig skola. 1-6 går de på en skola och i 7-10 på en annan. Min son kommer att börja 1-6 och då är det någon mil härifrån och då får han förmodligen åka skolbuss dit. Hur har du det - går din son på särskola eller särskoleklass? Önskar att det fanns en särskola, de är inte så många i särskoleklassen kanske 7-8 och det är klass 1-6 så det är en väldig spridning. Är rädd att han inte får någon likasinnad kompis där, att det är för lite barn.........

    Kram Marie
  13. Medlem sedan
    Apr 2004
    #7

    Sonen har gått i

    särskoleklass.Särskolan är lokalintegrerad på en vanlig låg-mellanstadieskola.Just nu finns 3 grundsärklasser(tre stadier) men det har varierat under åren.Då han började fanns bara 1 klass.

    Vi bor också i en liten kommun men upptagningsområdet är stort.I sonens klass finns barn som har 6-7mil att åka till skolan .Barnantalet har också varierat mycket under hans skoltid.

    Hoppas det blir bra för din son.

    Kram,Monalill
  14. 7
    Sonen har gått i särskoleklass.Särskolan är lokalintegrerad på en vanlig låg-mellanstadieskola.Just nu finns 3 grundsärklasser(tre stadier) men det har varierat under åren.Då han började fanns bara 1 klass.

    Vi bor också i en liten kommun men upptagningsområdet är stort.I sonens klass finns barn som har 6-7mil att åka till skolan .Barnantalet har också varierat mycket under hans skoltid.

    Hoppas det blir bra för din son.

    Kram,Monalill

Liknande trådar

  1. särskola
    By särskollärare in forum Skolbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 18:37
  2. ni som kan nåt om särskola
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 17:04
  3. särskola
    By mimun in forum Skolbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:39
  4. särskola
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 21:01
  5. särskola
    By Stödet in forum Hjärnskador
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar