patent på ide
En bra idé
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    patent på ide

    Vet någon om hur man tar sig till för att få patent på en ide till uppfinig.
    Har tidigare haft 2 st som jag dumt nog pratade om dom till folk och dom slog igenom, fast inte av mig . En va dom har jag fått hora att personen blev miljonär av iden. Tacksam för svar
  2. 1
    patent på ide Vet någon om hur man tar sig till för att få patent på en ide till uppfinig.
    Har tidigare haft 2 st som jag dumt nog pratade om dom till folk och dom slog igenom, fast inte av mig . En va dom har jag fått hora att personen blev miljonär av iden. Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det är väl patentverket som kan hjälpa till med det.
  4. 2
    Det är väl patentverket som kan hjälpa till med det.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Länk
    Patent och registrering - Hjälp och information kring allt som har med patent att göra.
    www.hotfrogse.se/Companies/Patentverket
  6. 3
    Länk
    Patent och registrering - Hjälp och information kring allt som har med patent att göra.
    www.hotfrogse.se/Companies/Patentverket
  7. Medlem sedan
    Apr 2009
    #4
    Tack för svar och länken ska titta närmare på det
  8. 4
    Tack för svar och länken ska titta närmare på det
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #5
    www.prv.se

    Det finns massor med information samt även blanketter för nedladdning.

    För att en patentansökan skall bli godkänd måste uppfinningen uppfylla tre kriterier:

    1. Nyhetsvärde (det måste alltså vara en helt ny produkt)

    2. Industriellt tillämpbar (dvs den måste gå att (mass-)produceras. Du kan alltså inte ta patent på en handdrejad mugg, då pratar vi mönsterskydd istället)

    3. Uppfinningshöjd (dvs uppfinningen måste skilja sig väsentligt från tidigare kända produkter med liknande funktion. T ex om du uppfinner en sopkorg som bara ser annorlunda ut får du inte ngt patent, då pratar vi design/mönsterskydd igen. Men om den förutom att samla sopor har en helt ny funktion t ex är automatisk, att locket öppnar sig sensorstyrt, då skulle det fungera.)

    För att minska risken att behöva betala för en patentansökan som ändå inte blir godkänd är det också viktigt att kolla så att det inte finns liknande uppfinningar. En bra länk där du kan söka på olika sökord (engelska) är: http://ep.espacenet.com Gå sedan till Advanced search

    En patentansökan i Sverige kostar ungefär 10 000 kr i inlämningskostnader. Om den blir godkänd har du i så fall enbart skydd i Sverige, dvs någon i t ex Tyskland kan göra samma sak utan att du kan hindra dem.
  10. 5
    www.prv.se

    Det finns massor med information samt även blanketter för nedladdning.

    För att en patentansökan skall bli godkänd måste uppfinningen uppfylla tre kriterier:

    1. Nyhetsvärde (det måste alltså vara en helt ny produkt)

    2. Industriellt tillämpbar (dvs den måste gå att (mass-)produceras. Du kan alltså inte ta patent på en handdrejad mugg, då pratar vi mönsterskydd istället)

    3. Uppfinningshöjd (dvs uppfinningen måste skilja sig väsentligt från tidigare kända produkter med liknande funktion. T ex om du uppfinner en sopkorg som bara ser annorlunda ut får du inte ngt patent, då pratar vi design/mönsterskydd igen. Men om den förutom att samla sopor har en helt ny funktion t ex är automatisk, att locket öppnar sig sensorstyrt, då skulle det fungera.)

    För att minska risken att behöva betala för en patentansökan som ändå inte blir godkänd är det också viktigt att kolla så att det inte finns liknande uppfinningar. En bra länk där du kan söka på olika sökord (engelska) är: http://ep.espacenet.com Gå sedan till Advanced search

    En patentansökan i Sverige kostar ungefär 10 000 kr i inlämningskostnader. Om den blir godkänd har du i så fall enbart skydd i Sverige, dvs någon i t ex Tyskland kan göra samma sak utan att du kan hindra dem.

Liknande trådar

  1. Har en affare patent på
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 23:20
  2. Patent
    By nicke nyfiken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 11:14
  3. Patent
    By Nicke nyfiken in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 11:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar