Nu blir ni väl galna på mig
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Nu blir ni väl galna på mig

    Men varför anses vissa jobb bättre och finare?
    Vem ska ta hand om de gamla om det inte fanns vårdpersonal?
    Vem ska ta hand om alla barn och ungdommar om det inte fanns "fröknar" och lärare?
    Vem ska ta hand om allt skräp om det inte fanns de som jobbade på återvinningscentralerna och sopade gatorna?
    Vem ska packa saker om det inte fanns typ Samhall och dagcentraler? (Vet att Samhall här har avtal med Inkclub och de får packa bläckpatroner)
    Vem ska städa om det inte fanns städpersonal?

    Men det som räknas är civilingengörer, läkare, ekonomer, jurister, Data-tekniker, osv.

    Men hur skulle de kunna nå så långt om det inte fanns de som skötte markservicen för deras barn och föräldrar? De som städade deras hem så att de kunde göra karriär?

    Men det räknas inte.

    Min man får alltid frågan om vad han ska bli (han är 35 år) eftersom en man kan inte vara uska så då måste han ju ha planer på att bli läkare eller åtminståne ssk:a.
    En begåvad människa kan inte jobba inom vården, eller?

    Men han trivs och blir lite less på att folk tror att jobba som uska är bara ett tillfälligt jobb. Jag menar en annan sak om han var 18 år men nu är han faktiskt 35 år så det är inte så att han har planer på att göra en stor karriär då skulle han startat tidigare.

    Jag jobbar väl också? Bara för att 100% av min lön kommer från FK så är det inget jobb?
    Om jag gick på lönebidrag så skulle FK "bara" betala 87,5 av lönen. Stor skillnad eller hur? Men då har ju ett "riktigt" jobb
  2. 1
    Nu blir ni väl galna på mig Men varför anses vissa jobb bättre och finare?
    Vem ska ta hand om de gamla om det inte fanns vårdpersonal?
    Vem ska ta hand om alla barn och ungdommar om det inte fanns "fröknar" och lärare?
    Vem ska ta hand om allt skräp om det inte fanns de som jobbade på återvinningscentralerna och sopade gatorna?
    Vem ska packa saker om det inte fanns typ Samhall och dagcentraler? (Vet att Samhall här har avtal med Inkclub och de får packa bläckpatroner)
    Vem ska städa om det inte fanns städpersonal?

    Men det som räknas är civilingengörer, läkare, ekonomer, jurister, Data-tekniker, osv.

    Men hur skulle de kunna nå så långt om det inte fanns de som skötte markservicen för deras barn och föräldrar? De som städade deras hem så att de kunde göra karriär?

    Men det räknas inte.

    Min man får alltid frågan om vad han ska bli (han är 35 år) eftersom en man kan inte vara uska så då måste han ju ha planer på att bli läkare eller åtminståne ssk:a.
    En begåvad människa kan inte jobba inom vården, eller?

    Men han trivs och blir lite less på att folk tror att jobba som uska är bara ett tillfälligt jobb. Jag menar en annan sak om han var 18 år men nu är han faktiskt 35 år så det är inte så att han har planer på att göra en stor karriär då skulle han startat tidigare.

    Jag jobbar väl också? Bara för att 100% av min lön kommer från FK så är det inget jobb?
    Om jag gick på lönebidrag så skulle FK "bara" betala 87,5 av lönen. Stor skillnad eller hur? Men då har ju ett "riktigt" jobb
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Min gissning är att det som "alla" skulle klara av (om de ville) aldrig kan få så hög status. Så ju svårare det är att klara av ett jobb, desto högre status. Fast det är ju bara ett genrellt resonemang, för utbildningen till civ.ing eller mattelärare är ungefär likvärdig, men skillnaden i status är milsvid.
  4. 2
    Min gissning är att det som "alla" skulle klara av (om de ville) aldrig kan få så hög status. Så ju svårare det är att klara av ett jobb, desto högre status. Fast det är ju bara ett genrellt resonemang, för utbildningen till civ.ing eller mattelärare är ungefär likvärdig, men skillnaden i status är milsvid.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    som Nissa skriver

    det handlar om status men faktum är att alla jobb behövs.

    Ingen klarar sig utan vårdpersonal,städpersonal m,m

    Ingen är mer värd pga sin utbildning.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    som Nissa skriver det handlar om status men faktum är att alla jobb behövs.

    Ingen klarar sig utan vårdpersonal,städpersonal m,m

    Ingen är mer värd pga sin utbildning.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    svar till Es mamma
  8. 4
    svar till Es mamma
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Jag tror att det handlar mer om att traditionella kvinnoyrken är nedvärderade (stämmer inte på alla yrken som Es mamma räknar upp, men på några). "Alla" kan ju verkligen inte undervisa eller vårda sjuka, t ex. Det är ju inte på något sätt enklare än att t ex bygga hus, ändå har civilingenjörer högre status än lärare och sjuksköterskor.
  10. 5
    Jag tror att det handlar mer om att traditionella kvinnoyrken är nedvärderade (stämmer inte på alla yrken som Es mamma räknar upp, men på några). "Alla" kan ju verkligen inte undervisa eller vårda sjuka, t ex. Det är ju inte på något sätt enklare än att t ex bygga hus, ändå har civilingenjörer högre status än lärare och sjuksköterskor.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Jag har lite svårt med att kalla det ett jobb att ta hand om sinna egna barn, hur värdefullt det än må vara. Och jag tycker att föräldraledigheten borde vara längre, men jag ser det ändå inte som ett jobb.

    När det gäller det andra så kan jag bara hålla med, det är synd att vissa jobb ska vara så mycket mer status i än andra, och ännu värre är när folk ser ner på andra för att de jobbar med något som har ett lågt status. Kanske speciellt män, för kvinnor ses det mer som naturligt att de har lågstatusjobb och får därmed inte lika mycket kommentarer/pikar om det.
  12. 6
    Jag har lite svårt med att kalla det ett jobb att ta hand om sinna egna barn, hur värdefullt det än må vara. Och jag tycker att föräldraledigheten borde vara längre, men jag ser det ändå inte som ett jobb.

    När det gäller det andra så kan jag bara hålla med, det är synd att vissa jobb ska vara så mycket mer status i än andra, och ännu värre är när folk ser ner på andra för att de jobbar med något som har ett lågt status. Kanske speciellt män, för kvinnor ses det mer som naturligt att de har lågstatusjobb och får därmed inte lika mycket kommentarer/pikar om det.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Statusen sänks markant ju fler kvinnor som kommer in i yrket. Se bara på läraren, som när det var nästan bara män hade en hög status i samhället (kvinnor var småskolelärarinnor) och som nu inte rankas särskilt högt.
    Kemist (många kvinnor) är inte lika "fint" som fysiker (många män), men fysikern har å andra sidan en töntstämpel på sig...

    Men å andra sidan är det tack och lov inte alla som bryr sig om status: Man jobbar med det man trivs med och där man känner att man gör en insats.
  14. 7
    Statusen sänks markant ju fler kvinnor som kommer in i yrket. Se bara på läraren, som när det var nästan bara män hade en hög status i samhället (kvinnor var småskolelärarinnor) och som nu inte rankas särskilt högt.
    Kemist (många kvinnor) är inte lika "fint" som fysiker (många män), men fysikern har å andra sidan en töntstämpel på sig...

    Men å andra sidan är det tack och lov inte alla som bryr sig om status: Man jobbar med det man trivs med och där man känner att man gör en insats.
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8
    Jobbar man på "golvet" i en fabrik så är det knappast tal om hög status, så det känns ganska jämnt med en som jobbar i hemtjänsten tex. Men sen när man jämför mer noga vad det innebär så är det skillnad. Och där kommer nog det här med könsrollerna in.

    Om jag på fabriksgolvet råkar ta sönder en dyr maskin, så händer det inget för mej personligen.

    Om min mamma som jobbar inom hemtjänsten råkar ha sönder något i hennes arbetsplats, det vill säga i andras hem, då är hon skyldig att betala det ur egen ficka, upp till 25 000kr
  16. 8
    Jobbar man på "golvet" i en fabrik så är det knappast tal om hög status, så det känns ganska jämnt med en som jobbar i hemtjänsten tex. Men sen när man jämför mer noga vad det innebär så är det skillnad. Och där kommer nog det här med könsrollerna in.

    Om jag på fabriksgolvet råkar ta sönder en dyr maskin, så händer det inget för mej personligen.

    Om min mamma som jobbar inom hemtjänsten råkar ha sönder något i hennes arbetsplats, det vill säga i andras hem, då är hon skyldig att betala det ur egen ficka, upp till 25 000kr
  17. Medlem sedan
    Dec 2008
    #9
    "Alla" kan läsa till uska men det är inte bara kunskap utan mycket personlighet och det kan man inte läsa sig till.
  18. 9
    "Alla" kan läsa till uska men det är inte bara kunskap utan mycket personlighet och det kan man inte läsa sig till.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Undrar vad min status är..
    civil ingenjör som jobbar som färdtjänstförare
    Men visst finns det några resenärer (främst kvinnliga ledsagare) som behandlar mig som en slav
  20. 10
    Undrar vad min status är..
    civil ingenjör som jobbar som färdtjänstförare
    Men visst finns det några resenärer (främst kvinnliga ledsagare) som behandlar mig som en slav
  21. Medlem sedan
    Nov 2008
    #11
    ..och min status...utbildad ekonom, undersköterska, produktionstekniker inom flygindustrin...ja en salig blandning, undrar var på skalan jag är?
  22. 11
    ..och min status...utbildad ekonom, undersköterska, produktionstekniker inom flygindustrin...ja en salig blandning, undrar var på skalan jag är?
  23. Medlem sedan
    May 2001
    #12

    JAg tycker egentligen inte

    att det är konstigt att det är så. I alla fall inte att man tycker att man mer har "blivit något" om man gått en lång utbildning och kämpat för den plats man har på arbetsmarkanaden. Det betyder däremot inte att jag personligen värderar det högre. Jag tycker att alla har sin plats och själv är jag bara en kugge i det stora hjulet TROTS en massa pluggande. Jag uppskattar mer personen som städar vår gångtunnel och uskan som byter min farmors kateter, än jag gör en volvochef, men jag kan ändå förstå att det ses som en aning tjusigare att ha kommit dit i sin karrär. Jag tror dock inte att man har ett bättre liv, eller mer avundsvärt för den delen.
  24. 12
    JAg tycker egentligen inte att det är konstigt att det är så. I alla fall inte att man tycker att man mer har "blivit något" om man gått en lång utbildning och kämpat för den plats man har på arbetsmarkanaden. Det betyder däremot inte att jag personligen värderar det högre. Jag tycker att alla har sin plats och själv är jag bara en kugge i det stora hjulet TROTS en massa pluggande. Jag uppskattar mer personen som städar vår gångtunnel och uskan som byter min farmors kateter, än jag gör en volvochef, men jag kan ändå förstå att det ses som en aning tjusigare att ha kommit dit i sin karrär. Jag tror dock inte att man har ett bättre liv, eller mer avundsvärt för den delen.

Liknande trådar

  1. Nu blir vi galna
    By mamz in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 20:08
  2. E vi galna?
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 12:24
  3. Är vi galna?
    By SanktaCecilia in forum Hem & fritid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 14:36
  4. Hur vet man om man har galna
    By -cat in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:20
  5. Är vi galna...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 20:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar