Operation av halsmandlar...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Operation av halsmandlar...

    ...är det en hemsk upplevelse?? Man läser om folk som verkar tycka att det är det värsta man kan ustätta sig för. Någon som vill dela med sig av sina upplevelser??
  2. 1
    Operation av halsmandlar... ...är det en hemsk upplevelse?? Man läser om folk som verkar tycka att det är det värsta man kan ustätta sig för. Någon som vill dela med sig av sina upplevelser??
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Kan bara berätta om folk runt om kring mig.
    Barn på förskolan har klarat det bra.
    Större barn 14 och uppåt har haft det jobbigare,
  4. 2
    Kan bara berätta om folk runt om kring mig.
    Barn på förskolan har klarat det bra.
    Större barn 14 och uppåt har haft det jobbigare,
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Det är läkningen efteråt som kan vara det jobbiga, men det skiljer mellan olika personer. Operationer gör man för att man behöver, inte för att de är lätta eller jobbiga. Det är bara att köra på och man ska aldrig vara rädd. Det blir ju alltid bra sen
  6. 3
    Det är läkningen efteråt som kan vara det jobbiga, men det skiljer mellan olika personer. Operationer gör man för att man behöver, inte för att de är lätta eller jobbiga. Det är bara att köra på och man ska aldrig vara rädd. Det blir ju alltid bra sen
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4

    Det gjorde ont

    Jag tog bort mina mandlar när jag var 20 år. Själva OP är ju ingen fara, var ju sövd.

    Under första dygnet hade jag inte så ont heller, var ju självklart öm men inget mer. Men jag fick ett fruktansvärt illamående av allt blod som runnit ner i magsäcken. Jag spydde ganska många gånger under den första kvällen...

    Fick Voltaren utskrivet för att kunna ta mot smärtan. Det var sådana Voltaren man får ta i rumpen, att svälja är ju inte att tänka på...

    På 2-3 dagen, då kom smärtan. För mig som ändå har hög smärttröskel var det en överjävlig smärta. Det gjorde så ont, värkte ut i öronen, som dubbelsidig öroninflamation :-( Voltaren-tabletterna hjälpte dryga timmen bara, och jag fick ta max 4 st/dygn. När jag var smärtfri så passade jag på att äta lite.

    Jag minns att jag inte var helt smärtfri förän efter 14 dagar. Men de värsta dagarna var dag 2-6...
    ~Grynisen, mamma till Whilliam 010430, Felizia 021118 och Edwin 100302~

  8. 4
    Det gjorde ont Jag tog bort mina mandlar när jag var 20 år. Själva OP är ju ingen fara, var ju sövd.

    Under första dygnet hade jag inte så ont heller, var ju självklart öm men inget mer. Men jag fick ett fruktansvärt illamående av allt blod som runnit ner i magsäcken. Jag spydde ganska många gånger under den första kvällen...

    Fick Voltaren utskrivet för att kunna ta mot smärtan. Det var sådana Voltaren man får ta i rumpen, att svälja är ju inte att tänka på...

    På 2-3 dagen, då kom smärtan. För mig som ändå har hög smärttröskel var det en överjävlig smärta. Det gjorde så ont, värkte ut i öronen, som dubbelsidig öroninflamation :-( Voltaren-tabletterna hjälpte dryga timmen bara, och jag fick ta max 4 st/dygn. När jag var smärtfri så passade jag på att äta lite.

    Jag minns att jag inte var helt smärtfri förän efter 14 dagar. Men de värsta dagarna var dag 2-6...
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Äsch nej, så farligt tyckte jag inte det var. Det finn sju glass och sådär. Det var såklart inte jätteskönt, men det var långt ifrån det värsta jag gjort. Långt. Ifrån.
  10. 5
    Äsch nej, så farligt tyckte jag inte det var. Det finn sju glass och sådär. Det var såklart inte jätteskönt, men det var långt ifrån det värsta jag gjort. Långt. Ifrån.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Tror kollegan var sjukskriven i 3 veckor för hon hade så ont efteråt. Ett år senare har hon fortfarande inte haft nån halsfluss alls mot 3-10 åer vintersäsong.
    Hon gick ner en hel del i vikt också.
    De sa att det tar mycket längre tid för läkningen när man är 40 eller äldre och för barn är det mycket lindrigare.
  12. 6
    Tror kollegan var sjukskriven i 3 veckor för hon hade så ont efteråt. Ett år senare har hon fortfarande inte haft nån halsfluss alls mot 3-10 åer vintersäsong.
    Hon gick ner en hel del i vikt också.
    De sa att det tar mycket längre tid för läkningen när man är 40 eller äldre och för barn är det mycket lindrigare.
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    nja, alltså operationen var helt ok och jag bad om medel mot illamåenda för att slippa må illa efter operationen.

    Sen fick jag citadon mot smärtan funkarde helt ok, förutom på nätterna, när man liksom sov och inte kunde ta en ny tablett som avlöste den andra, jösses då hade man ont.. Så ja, visst gjorde det ont, i ca 5 dagar tror jag.. det är bara att ladda med flytande mat.. MEN å andra sidan har jag inte haft en enda halsfluss sen dess... Det är värt rätt mycket det oxå...
  14. 7
    nja, alltså operationen var helt ok och jag bad om medel mot illamåenda för att slippa må illa efter operationen.

    Sen fick jag citadon mot smärtan funkarde helt ok, förutom på nätterna, när man liksom sov och inte kunde ta en ny tablett som avlöste den andra, jösses då hade man ont.. Så ja, visst gjorde det ont, i ca 5 dagar tror jag.. det är bara att ladda med flytande mat.. MEN å andra sidan har jag inte haft en enda halsfluss sen dess... Det är värt rätt mycket det oxå...
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    Ät inte pommes =)

    Eller annan svårtuggad mat närmsta veckan, det fastnade i hålet efter mandlarna och var jättesvårt att få bort, utöver att det gjorde ont. Ca dag 5 var smärtan i öronen som värst. Min dotter höll för öronen på mig medans jag drack ett stort glas mjölk nyponsoppa fil eller liknade. Har dock inte haft halsfluss sedan dess, ca 1år nu. Annars ca 2-4ggr/år
  16. 8
    Ät inte pommes =)

    Eller annan svårtuggad mat närmsta veckan, det fastnade i hålet efter mandlarna och var jättesvårt att få bort, utöver att det gjorde ont. Ca dag 5 var smärtan i öronen som värst. Min dotter höll för öronen på mig medans jag drack ett stort glas mjölk nyponsoppa fil eller liknade. Har dock inte haft halsfluss sedan dess, ca 1år nu. Annars ca 2-4ggr/år

Liknande trådar

  1. Operation av halsmandlar/Nacka Närsjukhu
    By Alambalansen in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 18:10
  2. Operation halsmandlar..
    By snart nyexad lärare in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 18:32
  3. Operation-halsmandlar!
    By Malvas_mam in forum Downs Syndrom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 10:35
  4. operation av halsmandlar
    By petrapeps in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 11:21
  5. Halsmandlar
    By Anonym in forum _01 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 08:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar