30-årsfest mat.....
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    30-årsfest mat.....

    Jag och några tjejer skall ordna överaskningsfest till syrran som fyllt 30 och vi skall hålla till i en liten stuga men nu till VAD ska jag göra för mat? Det finns tillgång till grill och jag vet att jag ska göra smördegssnurror med tapenade i men vad mer? Gärna festligt och som man kan göra innan + ev grilla då. Det enda jag vet är att jag INTE vill ha pastasallad.......Kom gärna med tips
    "Allt som jag verkligen tycker om är antingen olagligt, omoraliskt eller fettbildande" Alexander woolcott
    Tjejen med älsklingen K och gullungen Hugo
  2. 1
    30-årsfest mat..... Jag och några tjejer skall ordna överaskningsfest till syrran som fyllt 30 och vi skall hålla till i en liten stuga men nu till VAD ska jag göra för mat? Det finns tillgång till grill och jag vet att jag ska göra smördegssnurror med tapenade i men vad mer? Gärna festligt och som man kan göra innan + ev grilla då. Det enda jag vet är att jag INTE vill ha pastasallad.......Kom gärna med tips
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Hur många blir ni? Ni kanske kan göra en färskpotatissallad (franska stuket med senapsvinägrett och kapris) och sedan grilla kyckling till? Potatis salladen går bra att göra i förväg. och så kan ni lägga kycklinglårfilé i en god citrusmarinad och bara trä upp på spett och grilla. En fetaoströra kan vara gott till. Om ni vill ha någon förrätt är ju parma och melon väldigt gott och somrigt.
  4. 2
    Hur många blir ni? Ni kanske kan göra en färskpotatissallad (franska stuket med senapsvinägrett och kapris) och sedan grilla kyckling till? Potatis salladen går bra att göra i förväg. och så kan ni lägga kycklinglårfilé i en god citrusmarinad och bara trä upp på spett och grilla. En fetaoströra kan vara gott till. Om ni vill ha någon förrätt är ju parma och melon väldigt gott och somrigt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2007
    #3
    vi blir ca 8 st så det skulle absolut vara nåt! Jag har hittat ett recept på färskpotatissallad med getost och honung i som lät väldigt intressant men alla gillar vl inte getost......men det där med kycklingen blir det nog. Vad brukar du ha i citrusmarinaden? Parma och melon passar ju till smördegssnurrorna så det blir det nog! Tack för tipset Du har ingen enkel och förberdsbar dessert också? Som inte kräver kyl
  6. 3
    vi blir ca 8 st så det skulle absolut vara nåt! Jag har hittat ett recept på färskpotatissallad med getost och honung i som lät väldigt intressant men alla gillar vl inte getost......men det där med kycklingen blir det nog. Vad brukar du ha i citrusmarinaden? Parma och melon passar ju till smördegssnurrorna så det blir det nog! Tack för tipset Du har ingen enkel och förberdsbar dessert också? Som inte kräver kyl
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag såg en marinad (eller var det glaze?) i nedan omtalade lantliv sommarmat som verkade spännande: Pressad citron, olivolja, honung och apelsinmarmelad. Var någon chili i också tror jag... kan leta upp receptet om du vill Annars brukar jag göra en marinad med olivolja, citron, lime, råsocker, salt och peppar som blir väldigt god till kyckling.

    Du kan ju kanske lägga getosten i en skål bredvid potatissalladen? Jag brukar göra en vinägrette med honung och dijonsenap i till, det blir supergott!

    Dessert är inte min starka sida ju... jag skulle ha gjort en rabarberpaj med hemgjord vaniljsås tror jag. Eller bara jordgubbar och grädde... fast vi gjorde en sjukt god grej förra helgen faktiskt, godaste efterrätten jag ätit på länge. Det var ett Karin Fransson-recept, ska se om jag hittar det!
  8. 4
    Jag såg en marinad (eller var det glaze?) i nedan omtalade lantliv sommarmat som verkade spännande: Pressad citron, olivolja, honung och apelsinmarmelad. Var någon chili i också tror jag... kan leta upp receptet om du vill Annars brukar jag göra en marinad med olivolja, citron, lime, råsocker, salt och peppar som blir väldigt god till kyckling.

    Du kan ju kanske lägga getosten i en skål bredvid potatissalladen? Jag brukar göra en vinägrette med honung och dijonsenap i till, det blir supergott!

    Dessert är inte min starka sida ju... jag skulle ha gjort en rabarberpaj med hemgjord vaniljsås tror jag. Eller bara jordgubbar och grädde... fast vi gjorde en sjukt god grej förra helgen faktiskt, godaste efterrätten jag ätit på länge. Det var ett Karin Fransson-recept, ska se om jag hittar det!
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Detta var det:
    http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx...rtikel=2881412

    Tyvärr finns ingen bild, men det var både snyggt och fantastiskt gott!
  10. 5
    Detta var det:
    http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx...rtikel=2881412

    Tyvärr finns ingen bild, men det var både snyggt och fantastiskt gott!
  11. Medlem sedan
    Jul 2007
    #6
    ååå tack snälla du! Det där lät ju skitgott och går ju göra på dagen och äta på kvällen Jag tror jag gör din marinad till kycklingen lät supergott! tack för den menyn, nu vet jag vad vi ska ha ju! Tusen tack
    Och ja man kan ju ha getosten brevid, det blir det!
  12. 6
    ååå tack snälla du! Det där lät ju skitgott och går ju göra på dagen och äta på kvällen Jag tror jag gör din marinad till kycklingen lät supergott! tack för den menyn, nu vet jag vad vi ska ha ju! Tusen tack
    Och ja man kan ju ha getosten brevid, det blir det!
  13. Medlem sedan
    Mar 2008
    #7
    cous-cous thaboulet:

    koka upp 8 dl vatten och slå det över fyra dl cous cous. låt stå tills det har svalnat.

    Hacka en gurka och lägg i en skål tillsammans med en röd och en gul paprika en brk strimlade soltorkade tomater, en brk oliver svarta, en brk kidneybönor, en brk kikärtor, en brk majs.

    blanda marinaden av 2 citroner pressade plus finrivet skal av dem, finmald sv peppar, örtsalt och en kruka hackad persilja.

    Häll över och gugga runt
  14. 7
    cous-cous thaboulet:

    koka upp 8 dl vatten och slå det över fyra dl cous cous. låt stå tills det har svalnat.

    Hacka en gurka och lägg i en skål tillsammans med en röd och en gul paprika en brk strimlade soltorkade tomater, en brk oliver svarta, en brk kidneybönor, en brk kikärtor, en brk majs.

    blanda marinaden av 2 citroner pressade plus finrivet skal av dem, finmald sv peppar, örtsalt och en kruka hackad persilja.

    Häll över och gugga runt

Liknande trådar

  1. 40-årsfest!
    By lillta in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 18:01
  2. CK dag 12 och 40-årsfest!
    By Grodan in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 06:45
  3. 25-årsfest!!
    By Idahe in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 16:56
  4. 30 årsfest
    By Sofia m Ludvig in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 13:22
  5. 40-årsfest!
    By sarap in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 20:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar