Luftpistol -bestämmelser och lagar
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Luftpistol -bestämmelser och lagar

    Hej!

    Testar här och frågar om det är någon som vet vad som gäller för luftpistoler. Åldersgräns? Och får man springa runt med en sådan hur som helst? Anledningen till att jag undrar är att där jag och mina barn bor finns det en kille i 12 års åldern som har en luftpistol som han mer än gärna visar upp för dom yngre barnen.

    En kompis till mina barn (mina barn är 8 och kompisen 5) ville att den 12-åriga killen skulle skjuta på dom! Nu fanns 12-åringens mamma i närheten och talade om att det får man inte göra. Men vad händer nästa gång, när kanske ingen vuxen är i närheten. Känns inte så lite oroligt och obehagligt, tycker jag. 12-åringen är dessutom ganska omogen och opålitlig, i alla fall i mina ögon.

    Ska prata med föräldrarna, men vill gärna ha lite kött på benen först.
    Tack på förhand!
  2. 1
    Luftpistol -bestämmelser och lagar Hej!

    Testar här och frågar om det är någon som vet vad som gäller för luftpistoler. Åldersgräns? Och får man springa runt med en sådan hur som helst? Anledningen till att jag undrar är att där jag och mina barn bor finns det en kille i 12 års åldern som har en luftpistol som han mer än gärna visar upp för dom yngre barnen.

    En kompis till mina barn (mina barn är 8 och kompisen 5) ville att den 12-åriga killen skulle skjuta på dom! Nu fanns 12-åringens mamma i närheten och talade om att det får man inte göra. Men vad händer nästa gång, när kanske ingen vuxen är i närheten. Känns inte så lite oroligt och obehagligt, tycker jag. 12-åringen är dessutom ganska omogen och opålitlig, i alla fall i mina ögon.

    Ska prata med föräldrarna, men vill gärna ha lite kött på benen först.
    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    luftspistoler är vapen...vapen får man inte bära på allmän plats oavsett ålder
  4. 2
    luftspistoler är vapen...vapen får man inte bära på allmän plats oavsett ålder
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Vill du ha riktigt torrt på fötterna så läser du vapenlagen:
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19960067.htm

    Den omfattar nämligen även luftpistoler, soft air guns och liknande och inte bara "riktiga" skjutvapen.

    I korthet (och förhoppningsvis enkelt uttryckt *s*) så gäller följande som är intressant för dig att veta.

    1) För luftpistol krävs inget tillstånd för innehav (vapenlicens) utan det räcker att innehavaren är 18 år.
    2) Ett vapen får inte lånas ut till annan om inte denna innehar samma tillstånd. Dvs. för luftpistol så gäller att man får låna ut den till annan myndig person men inte till minderårig.
    3) Skall någon som inte har tillstånd bruka vapnet så krävs det bl.a. att detta sker under uppsikt av den som har tillstånd (För luftpistol m.a.o. att en minderårig för skjuta under kontrollerade former i närvaro av en myndig).

    Summan av kardemumman:
    Om en tolvåring flöjtar runt på egen hand med ett luftvapen så är det ett brott mot vapenlagen och hans föräldrar är i detta fallet straffskyldiga.
  6. 3
    Vill du ha riktigt torrt på fötterna så läser du vapenlagen:
    http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19960067.htm

    Den omfattar nämligen även luftpistoler, soft air guns och liknande och inte bara "riktiga" skjutvapen.

    I korthet (och förhoppningsvis enkelt uttryckt *s*) så gäller följande som är intressant för dig att veta.

    1) För luftpistol krävs inget tillstånd för innehav (vapenlicens) utan det räcker att innehavaren är 18 år.
    2) Ett vapen får inte lånas ut till annan om inte denna innehar samma tillstånd. Dvs. för luftpistol så gäller att man får låna ut den till annan myndig person men inte till minderårig.
    3) Skall någon som inte har tillstånd bruka vapnet så krävs det bl.a. att detta sker under uppsikt av den som har tillstånd (För luftpistol m.a.o. att en minderårig för skjuta under kontrollerade former i närvaro av en myndig).

    Summan av kardemumman:
    Om en tolvåring flöjtar runt på egen hand med ett luftvapen så är det ett brott mot vapenlagen och hans föräldrar är i detta fallet straffskyldiga.
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4
    Tack för era svar! Nu blir det samtal med killens föräldrar. Jag vill ju at mina barn ska kunna vara ute och leka utan att jag ska behöva vara orolig för att en 12-åring ska få för sig att prova sin luftpistol på dom!
  8. 4
    Tack för era svar! Nu blir det samtal med killens föräldrar. Jag vill ju at mina barn ska kunna vara ute och leka utan att jag ska behöva vara orolig för att en 12-åring ska få för sig att prova sin luftpistol på dom!
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    Lycka till!
  10. 5
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Nån som kan regler och bestämmelser?
    By Lurpan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 08:54
  2. Sonen tjatar om luftpistol
    By mamma24h in forum Tonåringar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 13:11
  3. Ang. luftpistol och Soft airguns
    By mamma24h in forum Pappasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 11:05
  4. Luftpistol alt. soft-airguns
    By mamma24h in forum Pappasnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 10:00
  5. Fråga om er kommuns bestämmelser!
    By Mica in forum Småbarn
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 23:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar