Ansvar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Ansvar?

    Grannbarnen brukar komma och hoppa på vår stora studsmatta. Föräldrarna syns inte till. Vem tycker ni har ansvar när dom är här? Tänk om en olycka händer?
  2. 1
    Ansvar? Grannbarnen brukar komma och hoppa på vår stora studsmatta. Föräldrarna syns inte till. Vem tycker ni har ansvar när dom är här? Tänk om en olycka händer?
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Moraliskt tycker jag det är föräldrarna.
    Juridiskt undrar jag om det inte är ni?
  4. 2
    Moraliskt tycker jag det är föräldrarna.
    Juridiskt undrar jag om det inte är ni?
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Alltså ensamma eller

    tilsammans med era barn? Kommer de ensamma utan att fråga er om om lov tycker jag att det är föräldrarnas ansvar, annars tycker jag att det är erat.
  6. 3
    Alltså ensamma eller tilsammans med era barn? Kommer de ensamma utan att fråga er om om lov tycker jag att det är föräldrarnas ansvar, annars tycker jag att det är erat.
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4
    Dom kommer ensamma och frågar inte om lov. Måste hela hela tiden passa dom så att inget händer. Våra barn hoppar oxå men inte lika våldsamt.
  8. 4
    Dom kommer ensamma och frågar inte om lov. Måste hela hela tiden passa dom så att inget händer. Våra barn hoppar oxå men inte lika våldsamt.
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5
    Du har ansvaret för dom som nyttjar din studsmatta.
  10. 5
    Du har ansvaret för dom som nyttjar din studsmatta.
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6
    Då skulle jag skicka hem barnen, samt säga till föräldrarna att detta är ej är tillåtet utan att fråga.
  12. 6
    Då skulle jag skicka hem barnen, samt säga till föräldrarna att detta är ej är tillåtet utan att fråga.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7

    Då tycker jag att du ska

    säga till barnen att de inte får göra så samt prata med föräldrarna om att du inte vill att de gör det (för att du inte vill att det ska hända dem något). Om du tycker det är okej kan du ju säga att de får hoppa tillsammans med dina barn - men då är de ditt ansvar.
  14. 7
    Då tycker jag att du ska säga till barnen att de inte får göra så samt prata med föräldrarna om att du inte vill att de gör det (för att du inte vill att det ska hända dem något). Om du tycker det är okej kan du ju säga att de får hoppa tillsammans med dina barn - men då är de ditt ansvar.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Du har ansvaret - den står på din tomt och du är ansvarig att se till att inget händer... på samma sätt som du är ansvarig om någon drunknar i din pool trots att du är på semester eller att någon bryter benet på din garageuppfart en halkig vinterdag trots att det var objudna gäster.
  16. 8
    Du har ansvaret - den står på din tomt och du är ansvarig att se till att inget händer... på samma sätt som du är ansvarig om någon drunknar i din pool trots att du är på semester eller att någon bryter benet på din garageuppfart en halkig vinterdag trots att det var objudna gäster.
  17. Medlem sedan
    Sep 2006
    #9
    Okej...vad kan hända om dom studsar och gör illa sig? Blir jag skyldig till annans skada eller hur funkar det?
  18. 9
    Okej...vad kan hända om dom studsar och gör illa sig? Blir jag skyldig till annans skada eller hur funkar det?
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10
    Hmm...usch då. Känns som om jag bara kan ta ansvar för mina egna barn.
  20. 10
    Hmm...usch då. Känns som om jag bara kan ta ansvar för mina egna barn.
  21. Medlem sedan
    May 1999
    #11
    Ja, det kan du bli.
    Om just den straffsatsen finns vet jag inte, men du är ansvarig.
  22. 11
    Ja, det kan du bli.
    Om just den straffsatsen finns vet jag inte, men du är ansvarig.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Du kan ju porta dem från er tomt... och ha staket som visar att de inte får vara där när ni inte är hemma
  24. 12
    Du kan ju porta dem från er tomt... och ha staket som visar att de inte får vara där när ni inte är hemma
  25. Medlem sedan
    May 1999
    #13
    Alltså så ber du dom andra ungarna att dra, och talar om för deras föräldrar att du inte vill ha dom där.
  26. 13
    Alltså så ber du dom andra ungarna att dra, och talar om för deras föräldrar att du inte vill ha dom där.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Du har ansvaret...
  28. 14
    Du har ansvaret...
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Glömde hälften, du har ansvaret, berätta för barnens föräldrar att de brukar gå och hoppa på er studsmatta. Det är likdant om du har en pool, du är ansvarig att det inte händer någon olycka med den.
  30. 15
    Glömde hälften, du har ansvaret, berätta för barnens föräldrar att de brukar gå och hoppa på er studsmatta. Det är likdant om du har en pool, du är ansvarig att det inte händer någon olycka med den.
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Ansvaret, även skadeståndsansvaret, är ditt. Säg till barnen att de inte får hoppa på er studsmatta utan att ni gett tillstånd och är närvarande. Om du säger att det är för att du inte vill att de ska skada sig kanske de lyssnar? Annars ska det väl finnas nån sorts möjlighet att sätta lås på vissa modellers skyddsnät?

    Och berätta för grannbarnens föräldrar att de hoppar utan tillstånd och att du inte vill att de ska göra det eftersom du är rädd att de ska skada sig...
  32. 16
    Ansvaret, även skadeståndsansvaret, är ditt. Säg till barnen att de inte får hoppa på er studsmatta utan att ni gett tillstånd och är närvarande. Om du säger att det är för att du inte vill att de ska skada sig kanske de lyssnar? Annars ska det väl finnas nån sorts möjlighet att sätta lås på vissa modellers skyddsnät?

    Och berätta för grannbarnens föräldrar att de hoppar utan tillstånd och att du inte vill att de ska göra det eftersom du är rädd att de ska skada sig...

Liknande trådar

  1. Ansvar
    By Ansvar-1 in forum Pappasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 12:23
  2. Tar ej ansvar
    By Anonym in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 23:14
  3. Ansvar?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 00:03
  4. Har man ett ansvar när man
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 20:00
  5. Ansvar?
    By sirene in forum Jämlikt?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar