Vasslepulver, skummjölkspulver?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Vasslepulver, skummjölkspulver?

    Har i dag fått det konstaterat att yngsta dottern är mjölkintolerant (genom blodprov). Ska få en remiss till en dietist för tips och råd men bokad tid dröjer ett tag och jag känner att jag behöver råd under tiden.

    Innehåller vasslepulver laktos? Och hur är det med skummjölkspulver? Vilka andra ingredienser ska man se upp med, som inte är uppenbara?
    Wilma 2000/04 ♥
    Ludvig 2002/05 ♥
    Alva 2005/09 ♥

    www.nawla.wordpress.com
  2. 1
    Vasslepulver, skummjölkspulver? Har i dag fått det konstaterat att yngsta dottern är mjölkintolerant (genom blodprov). Ska få en remiss till en dietist för tips och råd men bokad tid dröjer ett tag och jag känner att jag behöver råd under tiden.

    Innehåller vasslepulver laktos? Och hur är det med skummjölkspulver? Vilka andra ingredienser ska man se upp med, som inte är uppenbara?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Är din dotter laktosintolerant

    eller komjölkproteinallergisk? Det är två helt olika saker som man behöver handskas med på lite olika sätt beroende av vilket problem det är.

    Vid mjölkproteinallergi behöver barnet en kost helt utan mjölk och då spelar det ingen roll om det är laktosfritt eller inte. Och i det fallet ska du undvika tex skummjölkspulver och vassle och en hel del annat.

    Om barnet är laktosintolerant finns massor av bra laktosfria produkter idag och det är inte särskilt svårt att hitta ersättningsprodukter. Sen är det också så att man är lite olika känslig för laktos lite beroende av hur mycket egen laktasproduktion man har kvar. En tumregel jag fick lära mig när jag började äta laktosfritt är att ju fetare mjölkprodukt desto lägre laktoshalt och omvänt ju magrare desto mer laktos. Långlagrade ostar är nästintill laktosfria, men kanske inte så barnvänliga...

    Om du återkommer med om barnet var laktosintolerant eller mjölkproteinallergisk så ska jag försöka hjälpa dig lite mer konkret!
  4. 2
    Är din dotter laktosintolerant eller komjölkproteinallergisk? Det är två helt olika saker som man behöver handskas med på lite olika sätt beroende av vilket problem det är.

    Vid mjölkproteinallergi behöver barnet en kost helt utan mjölk och då spelar det ingen roll om det är laktosfritt eller inte. Och i det fallet ska du undvika tex skummjölkspulver och vassle och en hel del annat.

    Om barnet är laktosintolerant finns massor av bra laktosfria produkter idag och det är inte särskilt svårt att hitta ersättningsprodukter. Sen är det också så att man är lite olika känslig för laktos lite beroende av hur mycket egen laktasproduktion man har kvar. En tumregel jag fick lära mig när jag började äta laktosfritt är att ju fetare mjölkprodukt desto lägre laktoshalt och omvänt ju magrare desto mer laktos. Långlagrade ostar är nästintill laktosfria, men kanske inte så barnvänliga...

    Om du återkommer med om barnet var laktosintolerant eller mjölkproteinallergisk så ska jag försöka hjälpa dig lite mer konkret!
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Tack....

    ... för tipsen! Hon är laktosintolerant och har en väldigt låg laktasproduktion enl blodprov. Har hittat många laktosfria produkter och inser att det finns många överkänsligheter/allergier som är mycket jobbigare...
    Wilma 2000/04 ♥
    Ludvig 2002/05 ♥
    Alva 2005/09 ♥

    www.nawla.wordpress.com
  6. 3
    Tack.... ... för tipsen! Hon är laktosintolerant och har en väldigt låg laktasproduktion enl blodprov. Har hittat många laktosfria produkter och inser att det finns många överkänsligheter/allergier som är mycket jobbigare...
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    mkt laktos i vassle

    Allt med vassle innehåller mycket laktos; vassle, vasslepulver, messmör, mesost.
    Även skummjölkspulver, youghurtpulver o.dyl. innehåller laktos; samt förstås mjölk, grädde, crème fraiche etc.

    Ost innehåller förhållandevis litet laktos; speciellt lagrad hårdost. (Jag är ganska mycket laktoskänslig och klarar inte låglaktosprodukter, men hårdost går bra så länge det inte är extrema mängder.)
    Smör och margarin innehåller laktos. Men eftersom man inte äter så mycket av det så behöver man inte jaga det så hårt. Jag skulle föreslå kompromissen att köpa laktosfritt margarin att ha på smörgåsen, men inte välja bort brödsorter som är bakade på vanligt margarin/smör. (Om man är mindre känslig kan man nog bre med vad som helst också.)

    Jag kommer inte på någon direkt lurig ingrediens där laktosgömmer sig. Det är bara att läsa alla innehållsförteckningar... (Ja, mjölksocker=laktos, men det visste du nog.)
  8. 4
    mkt laktos i vassle Allt med vassle innehåller mycket laktos; vassle, vasslepulver, messmör, mesost.
    Även skummjölkspulver, youghurtpulver o.dyl. innehåller laktos; samt förstås mjölk, grädde, crème fraiche etc.

    Ost innehåller förhållandevis litet laktos; speciellt lagrad hårdost. (Jag är ganska mycket laktoskänslig och klarar inte låglaktosprodukter, men hårdost går bra så länge det inte är extrema mängder.)
    Smör och margarin innehåller laktos. Men eftersom man inte äter så mycket av det så behöver man inte jaga det så hårt. Jag skulle föreslå kompromissen att köpa laktosfritt margarin att ha på smörgåsen, men inte välja bort brödsorter som är bakade på vanligt margarin/smör. (Om man är mindre känslig kan man nog bre med vad som helst också.)

    Jag kommer inte på någon direkt lurig ingrediens där laktosgömmer sig. Det är bara att läsa alla innehållsförteckningar... (Ja, mjölksocker=laktos, men det visste du nog.)
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    Egentligen

    borde man nog lära sig hela "mjölklistan" om man är extremkänslig för laktosen och till varje pris måste undvika det även i små mängder.
  10. 5
    Egentligen borde man nog lära sig hela "mjölklistan" om man är extremkänslig för laktosen och till varje pris måste undvika det även i små mängder.

Liknande trådar

  1. Skummjölkspulver i maräng?!?!
    By Sofia_N in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 08:40
  2. Skummjölkspulver!?
    By anipunti in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar