Talgkörtel på bröstvårtan!!??
_0909 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2008
    #1

    Talgkörtel på bröstvårtan!!??

    Har fått en vit "prick" på ena bröstvårtan.. Ser nästan ut som en övermogen finne.. Men det är inget man kan klämma.. Har pratat med BM och hon tror att det är en talgkörtel.. Helt ofarlig och kan komma att försvinna.. Hon sa att det var relativt vanligt..
    Är ändå lite orolig då jag har fått utreda en knöl i samma bröst för att utesluta cancer.. Det var inget farligt men det är ändå obehaligt att ha en förändring i bröstet och så plus den här vita grejen på bröstvårtan..

    Någon annan som har/haft en talgkörtel på bröstvårtan?

    Kram
  2. 1
    Talgkörtel på bröstvårtan!!?? Har fått en vit "prick" på ena bröstvårtan.. Ser nästan ut som en övermogen finne.. Men det är inget man kan klämma.. Har pratat med BM och hon tror att det är en talgkörtel.. Helt ofarlig och kan komma att försvinna.. Hon sa att det var relativt vanligt..
    Är ändå lite orolig då jag har fått utreda en knöl i samma bröst för att utesluta cancer.. Det var inget farligt men det är ändå obehaligt att ha en förändring i bröstet och så plus den här vita grejen på bröstvårtan..

    Någon annan som har/haft en talgkörtel på bröstvårtan?

    Kram
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2
    Ja, det är jättevanligt. Jag har det ibland. Det är en körtel som tillverkar ett sekret som är antibakteriellt och mjukgörande, för att skydda bröstvårtan och vårtgården under amningen. Det har också en speciell lukt som gör att barnet lättare hittar till bröstvårtan precis i början. Häftigt va? Däggdjur är vi allihopa...
  4. 2
    Ja, det är jättevanligt. Jag har det ibland. Det är en körtel som tillverkar ett sekret som är antibakteriellt och mjukgörande, för att skydda bröstvårtan och vårtgården under amningen. Det har också en speciell lukt som gör att barnet lättare hittar till bröstvårtan precis i början. Häftigt va? Däggdjur är vi allihopa...
  5. Medlem sedan
    Dec 2008
    #3
    Åååå! Tack för ditt svar! Känns mycket bättre nu! Så de sitter inte i vägen då när bröstmjölken ska rinna till? Blockerar mjölkgången på något sätt?
  6. 3
    Åååå! Tack för ditt svar! Känns mycket bättre nu! Så de sitter inte i vägen då när bröstmjölken ska rinna till? Blockerar mjölkgången på något sätt?
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Nej. Jag missuppfattade nog lite, trodde att det var på vårtgården. Men om det är på själva bröstvårtan är det nog lite råmjölk som läckt ut och fastnat, liksom ystat sig. Det kan man skrapa bort med nageln om man är lite hårdhänt, men det är bäst att låta bli... Det suger bebis bort på nolltid sedan... Du kommer att bli förvånad hur starkt de kan suga.

    Det KAN bli problem med ystad mjölk som täpper till mjölkgångar, men det är en helt annan sak. Det kallas för "White spot" och kunskapen om det bland vårdpersonal är skrämmande låg...
  8. 4
    Nej. Jag missuppfattade nog lite, trodde att det var på vårtgården. Men om det är på själva bröstvårtan är det nog lite råmjölk som läckt ut och fastnat, liksom ystat sig. Det kan man skrapa bort med nageln om man är lite hårdhänt, men det är bäst att låta bli... Det suger bebis bort på nolltid sedan... Du kommer att bli förvånad hur starkt de kan suga.

    Det KAN bli problem med ystad mjölk som täpper till mjölkgångar, men det är en helt annan sak. Det kallas för "White spot" och kunskapen om det bland vårdpersonal är skrämmande låg...
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Jag har likadant!
  10. 5
    Jag har likadant!
  11. Medlem sedan
    Dec 2008
    #6
    Nä, det är inte råmjölk.. Om jag skrapar på den gör det bara ont och det ser ut att börja blöda.. Så det är "vävnad" och inte skräp..

    Kan det inte vara en talgkörtel som har satt sig på självaste vårtan?
  12. 6
    Nä, det är inte råmjölk.. Om jag skrapar på den gör det bara ont och det ser ut att börja blöda.. Så det är "vävnad" och inte skräp..

    Kan det inte vara en talgkörtel som har satt sig på självaste vårtan?
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Har du! På självaste bröstvårtan? Har du hört något om den kommer försvinna eller så? Eller varför de kommer?
  14. 7
    Har du! På självaste bröstvårtan? Har du hört något om den kommer försvinna eller så? Eller varför de kommer?
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    Jag vet inte precis vad det är, men jag har likadant. Ser lite ut som en gulaktig hudflik eller liknande, inte precis som en finne. jag har haft så sen jag väntade första barnet och de har inte haft problem av dem iaf!
  16. 8
    Jag vet inte precis vad det är, men jag har likadant. Ser lite ut som en gulaktig hudflik eller liknande, inte precis som en finne. jag har haft så sen jag väntade första barnet och de har inte haft problem av dem iaf!

Liknande trådar

  1. Ont bröstvårtan
    By litenlinda in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 22:22
  2. Infekterad talgkörtel i baken:
    By Fru orolig in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 14:46
  3. Kli på bröstvårtan?
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 22:17
  4. sår i bröstvårtan
    By Naddi in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 12:49
  5. Ont i bröstvårtan.....
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 00:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar