Klappramsor...
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Klappramsor...

    Var hittar jag det att göra med min 5-åring?
    Ni vet, såna där med en ramsa somman säger stående mitt emot varandra och så klappar man ihop sina egna händer, mot varandras, i kors, på låren etc...
    Kan inte komma ihåg nåt och varken google eller youtube verkar veta vad jag menar. Kallas det nåt annat än klappramsor?

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  2. 1
    Klappramsor... Var hittar jag det att göra med min 5-åring?
    Ni vet, såna där med en ramsa somman säger stående mitt emot varandra och så klappar man ihop sina egna händer, mot varandras, i kors, på låren etc...
    Kan inte komma ihåg nåt och varken google eller youtube verkar veta vad jag menar. Kallas det nåt annat än klappramsor?

    //A
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Här kommer en länk där du säkert kan hitta en del. http://www.sagokistan.se/rim och ramsor.htm
  4. 2
    Här kommer en länk där du säkert kan hitta en del. http://www.sagokistan.se/rim och ramsor.htm
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Ja, mycket ramsor, men inga såna... Tror jag hittat den sidan när jag googlat på "klappramsor", men det handlar bara om att klappa i takt med ramsan och med varandra. Det är inte den typen av klappramsor jag är ute efter.
    Tänkt att det ska va så svårt att hitta! Vi höll ju på med det jämt på rasterna! Det borde ju finnas hur mycket som helst.
    Å tänk att man inte kommer ihåg en enda...
    Tack i alla fall!
    //A
  6. 3
    Ja, mycket ramsor, men inga såna... Tror jag hittat den sidan när jag googlat på "klappramsor", men det handlar bara om att klappa i takt med ramsan och med varandra. Det är inte den typen av klappramsor jag är ute efter.
    Tänkt att det ska va så svårt att hitta! Vi höll ju på med det jämt på rasterna! Det borde ju finnas hur mycket som helst.
    Å tänk att man inte kommer ihåg en enda...
    Tack i alla fall!
    //A
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Då måste du närmre förklara för mig vad du menar. Vi klappade till alla ramsor, ofta med en förskjutning så man kunde vara fyra och så la man varannan klapp mot egna händer på något vis och varannan mot motståndarens. Men vi hade inga särskilda ramsor till detta.
  8. 4
    Då måste du närmre förklara för mig vad du menar. Vi klappade till alla ramsor, ofta med en förskjutning så man kunde vara fyra och så la man varannan klapp mot egna händer på något vis och varannan mot motståndarens. Men vi hade inga särskilda ramsor till detta.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    jag förstår vilka du menar... sam mackadam, sen körde vi någon som började med ajdenajdena a mini mini ma, osv slutar med en gammal ko, mu!
    m fl....

    ååh letade jag med, men hittade heller inga av dessa "gamla godingar"
  10. 5
    jag förstår vilka du menar... sam mackadam, sen körde vi någon som började med ajdenajdena a mini mini ma, osv slutar med en gammal ko, mu!
    m fl....

    ååh letade jag med, men hittade heller inga av dessa "gamla godingar"
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    sam makadam va den enda jag hittade....


    Sam, makadam, to fairy, sänd en klapp vidare för varje ord i sången

    Mari Anne, Marie Anne, ”
    Lejon, lejon, ”
    Tja, tja, tja, tre klappar
    Lejon, lejon, sänd en klapp
    Tja, tja, tja, tre klappar
    One, two, three. sänd en klapp,
    på three ska man dra undan handen
  12. 6
    sam makadam va den enda jag hittade....


    Sam, makadam, to fairy, sänd en klapp vidare för varje ord i sången

    Mari Anne, Marie Anne, ”
    Lejon, lejon, ”
    Tja, tja, tja, tre klappar
    Lejon, lejon, sänd en klapp
    Tja, tja, tja, tre klappar
    One, two, three. sänd en klapp,
    på three ska man dra undan handen
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7
    Ja, jag kommer ihåg en del fast jag tänker inte ens försöka skriva ner "orden" ordentligt

    De jag minns på rak arm är iaf:
    En sjöman for till Aj, aj, aj...
    So makaroni... Och varianten So makado
    Anne Liane...
    Tre attan tresia...
  14. 7
    Ja, jag kommer ihåg en del fast jag tänker inte ens försöka skriva ner "orden" ordentligt

    De jag minns på rak arm är iaf:
    En sjöman for till Aj, aj, aj...
    So makaroni... Och varianten So makado
    Anne Liane...
    Tre attan tresia...
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8
    Hej!
    Har du fått tag i någon klappramsa? Jag har oxå letat efter dessa ramsor. Jag kommer lixom en i tidigare svar bara ihåg delar men så makaroni tror jag att jag har koll på:

    Så makaroni tio ton
    en baross, en baross
    tio tio puss puss puss
    tio tio puss puss puss
    ett
    två
    tre

    "Skicka" vidare klappen vid varje ord, tre klappar vid puss, puss, puss och så ska man dra undan handen när "tre" kommer till en själv. Hinner den bli "slagen" på får man ha den bakom ryggen nästa vända.

    Andra jag söker är
    Tre attans tesia
    Anne Liane

    Ha en solig dag!
  16. 8
    Hej!
    Har du fått tag i någon klappramsa? Jag har oxå letat efter dessa ramsor. Jag kommer lixom en i tidigare svar bara ihåg delar men så makaroni tror jag att jag har koll på:

    Så makaroni tio ton
    en baross, en baross
    tio tio puss puss puss
    tio tio puss puss puss
    ett
    två
    tre

    "Skicka" vidare klappen vid varje ord, tre klappar vid puss, puss, puss och så ska man dra undan handen när "tre" kommer till en själv. Hinner den bli "slagen" på får man ha den bakom ryggen nästa vända.

    Andra jag söker är
    Tre attans tesia
    Anne Liane

    Ha en solig dag!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar